Celor care n-au li se va lua!

Publicat în Dilema Veche nr. 794 din 9-15 mai 2019
Bătălia cu giganții jpeg

În Programul de guvernare 2017-2020, capitolul „Cultură. Culte. Minorități“ se întinde pe opt pagini și jumătate (din 187, cîte cuprinde documentul, cu totul). Departe de a fi o strategie în domeniul culturii sau măcar să schițeze prioritățile în politicile culturale, acest capitol se mărginește să exprime, în termeni vagi, cîteva intenții. Una dintre ele sună așa: „Revizuirea activității Administrației Fondului Cultural Național în sprijinirea creatorilor independenți și a ONG-urilor culturale“. AFCN a devenit o obsesie pentru miniștrii Culturii din ultimii ani. I-am auzit, pe fiecare, vorbind despre „schimbare“ sau „reformă“. Nici unul n-a vorbit de consolidare…

AFCN e singura instituție din România care finanțează proiecte cuturale pe baza unor competiții organizate periodic și evaluate de jurii formate din experți. Banii pentru finanțarea proiectelor culturale provin în principal de la Loteria Română și din alte cîteva surse extrabugetare, fiind colectați grație unei legi speciale. Proiectele editoriale sînt finanțate din fonduri alocate de Ministerul Culturii. Domeniile finanțate și prioritățile sînt stabilite de un Consiliu format din profesioniști în urma consultării cu beneficiarii. Cei care obțin finanțările sînt, cel mai adesea, ONG-uri culturale, mici antreprenori culturali, dar și, uneori, instituții publice. Eforturile de organizare, logistică și creație sînt mari – mai ales pentru organizațiile mici, care nu beneficiază de sprijin financiar permanent din partea statului. Pentru creatorii independenți, activi în domenii interdisciplinare și care vizează publicuri de nișă, AFCN e principala sursă de finanțare. Fără acești bani, artiștii n-ar putea crea și n-ar ajunge la public. Competiția pentru fonduri e dură, dar transparentă. Rezultatele acestui „sistem“ creat în 2005 pentru a degreva Ministerul Culturii de o parte din misiunea sa inițială sînt greu de cuantificat. E clar însă că a contribuit la profesionalizarea și responsabilizarea managerilor culturali și la emergența unor artiști care, altminteri, n-ar fi putut exista. A generat, treptat, apariția unui mediu independent, reactiv, creativ și critic. Că și managerii, și artiștii (adesea sînt „comasați“ în una și aceeași persoană) trăiesc la limita subzistenței, de la o sesiune de finanțare la alta, pentru că fondurile sînt mereu insuficiente, ține mai degrabă de politicile culturale limitate ale ministerului decît de limitele bugetului din Fondul Cultural Național. Căci ministerul n-a știut sau n a vrut niciodată să consolideze zona creativă independentă, ba chiar a impus frîne birocratice și legale de tot felul.

Acum, însă, s-a ajuns la o altă etapă, vecină cu sabotajul. Ministerul Finanțelor a modificat structura de administrare a fondului cultural național, reducînd cu 30% fondurile de care poate dispune instituția. Practic, a tăiat o treime din bugetul alocat proiectelor culturale din fondurile extrabugetare care-i sînt destinate prin lege. O măsură de neînțeles: Finanțele nu fac nici o economie, căci nu pot realoca acele fonduri în altă parte. În schimb, se taie 30% de la proiectele culturale. Dar asta nu e tot: în lipsa unui buget alocat din partea Ministerului Culturii, AFCN a suspendat sesiunea de finanțare pentru proiecte editoriale. Anul trecut, suma alocată de minister în acest scop se ridica (termenul e contraintuitiv!) la 820.000 de lei – era cea mai mică din istorie. În 2019, „Anul Cărții“ (vă mai amintiți de declarațiile pompoase ale ministrului Daniel Breaz?), proiectele editoriale au fost înghețate din lipsă de fonduri.

Dacă tăierile de buget n-ar fi fost susținute și de un discurs anti-ONG și anti-artiști independenți, am fi putut pune măsura doar pe seama disciplinei financiare ori a nevoii de a face economie – la cîte promisiuni a făcut, guvernul nu mai are bani și pentru mofturi culturale. Aș putea face însă o lungă listă cu invective adresate societății civile de reprezentanți ai actualului guvern. Iar bani pentru cultură există. Marile instituții publice sînt susținute prin finanțare directă, adesea pe baza unor criterii de performanță discutabile sau în urma unor evaluări manageriale laxe; evenimente strategice, precum marile festivaluri, sînt finanțate arbitrar, în funcție de bugetul anual al ministerului și de puterea de convingere a organizatorilor; iar la nivel local, evenimente faraonice, serbări fastuoase ori instituții inutile sînt întreținute copios și arbitrar din bugetele consiliilor municipale ori județene. (Nu vă lăsați păcăliți: publicul numeros prezent la aceste manifestări nu înseamnă că interesul public este servit!). Artiștii independenți, însă, rămîn fără 30% din bugetul oricum insuficient. Pentru că celor care n-au li se va lua!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
NYP: Minciunile oamenilor de știință cu privire la pandemia COVID-19. Virusul care a omorât milioane de oameni, posibil creat de om
La patru ani de la izbucnirea pandemiei de Covid, în SUA se aduc acuzații de falsificare a adevărului de către oamenii de știință, iar dr. Fauci este arătat cu degetul pentru că a ținut cu „big pharma”.
image
Copii forțați de părinți să stea la cerșit pe vânt și ploaie, printre mașini, pe un drum din Buzău
Poliția a pus capăt chinurilor la care au fost supuși mai mulți copii și un adult cu handicap chiar de către cei care ar trebui să aibă grijă de ei. Două cupluri din comuna buzoiană Siriu, care aveau relație de concubinaj, și-au obligat copiii și nepoții, minori și un adult invalid, să cerșească
image
Profesoară în vârstă de 30 de ani, găsită vinovată după ce a făcut sex cu doi elevi minori. Ce îi scria unuia dintre tinerii de 15 ani VIDEO
O profesoară de matematică din Marea Britanie, în vârstă de 30 de ani, supranumită „Bunda Becky” de către elevi, a fost găsită vinovată pentru că a întreținut relații sexuale cu doi adolescenți. În fața instanței, ea a încercat să dea vina pe comportamentul elevilor.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.