Ce oferim și ce așteptăm

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 950 din 23 ÔÇô 29 iunie 2022
HCorches prel jpg

Subiectul arz─âtor al acestor zile se pare c─â a fost cel al coroni╚Ťelor de la festivit─â╚Ťile de final de an ╚Öcolar, mai bine zis premierile festive. S-a pus mult─â patim─â ├«n dezbaterile de pe Facebook, dar ╚Öi ├«n lu─ârile de pozi╚Ťie din pres─â. De la ironie grosolan─â la sarcasm, de la dispre╚Ť la revolt─â, de la echilibru la radicalism am citit de toate, polariz├«nd pro ╚Öi contra argumente mai mult sau mai pu╚Ťin valide. Mi-au pl─âcut mai ales c├«teva, echilibrate ╚Öi echidistante, cum ar fi pozi╚Ťia lui Ciprian Mihali sau a lui Doru C─âst─âian. Nu voi mai scrie despre acest subiect ╚Öi eu, mai ales c─â ├«n momente trecute, anii trecu╚Ťi, am mai scris despre asta. ├Än esen╚Ť─â, cred c─â excelen╚Ťa trebuie r─âspl─âtit─â, dar c─â trebuie s─â g─âsim poten╚Ťialul de excelen╚Ť─â din fiecare copil ╚Öi s─â fim aten╚Ťi s─â nu cre─âm, la nivel emo╚Ťional, traume, c─âci cele n─âscute ├«n copil─ârie afecteaz─â ├«ntreaga via╚Ť─â.

Pe de alt─â parte, dac─â vine vorba despre cum r─âspl─âtim elevii la sf├«r╚Öit de an, am putea ├«ncepe prin a ne ├«ntreba ╚Öi ce le oferim pentru a ajunge acolo. Despre asta vreau s─â scriu, punct├«nd c├«teva aspecte, cred eu, esen╚Ťiale.

Ce le oferim la nivel de con╚Ťinuturi? Un curriculum de mult ├«nvechit, ├«ncremenit ├«n secolul trecut, pe la mijlocul lui ├«n mare parte. Dac─â este s─â m─â refer la disciplina de studiu pe care o cunosc, limba ╚Öi literatura rom├ón─â, la nivel liceal avem o program─â care livreaz─â elevilor o literatur─â exclusiv a trecutului ├«ndep─ârtat. Ultimul scriitor canonic men╚Ťionat ├«n programa ╚Öcolar─â apar╚Ťine genera╚Ťiei de la 1960, Marin Sorescu. S├«ntem un popor c─âruia ├«i place s─â tr─âiasc─â prin paseisme, glorific├«nd doar un trecut datat, ├«ntr-o formul─â de melancolic─â evocare. A trecut mai bine de o jum─âtate de secol de la genera╚Ťia lui Marin Sorescu ╚Öi noi ne ├«ntoarcem cu privirea ├«nspre acel timp doar, livr├«ndu-le-o copiilor din anul 2022. N-am fost ├«n stare, deci, ├«n mai bine de o jum─âtate de secol, s─â ne actualiz─âm programele ╚Öcolare, s─â le aducem cu con╚Ťinuturile la zi, s─â facem noi selec╚Ťii, s─â valid─âm noi valori culturale ╚Öi ╚Ötiin╚Ťifice. N-avem, a╚Öadar, programe ╚Öcolare actualizate, n-avem planuri-cadru actualizate, pred─âm strungul ├«n epoca informatiz─ârii. S├«ntem, ca s─â fac o compara╚Ťie, ca un individ care se cramponeaz─â de un trecut pe care-l retr─âie╚Öte emo╚Ťional ├«n bucl─â, nereu╚Öind s─â se mai bucure de prezent ╚Öi s─â-i dea valoare. Psihologia are ni╚Öte chestii de spus despre o astfel de tipologie...

Ce le oferim la nivel de viziune curricular─â? O paradigm─â mai ales estetic─â ╚Öi cultural─â, mai deloc a dezvolt─ârii personale. Le oferim o perspectiv─â aproape exclusiv teoretic─â asupra unor con╚Ťinuturi c─ârora elevii nu le mai pot vedea leg─âtura cu via╚Ťa. ╚śi dac─â, pentru genera╚Ťia mea, spre exemplu, aceast─â ruptur─â nu p─ârea grav─â, pentru genera╚Ťiile actuale este. C─âci avem de-a face cu genera╚Ťii mai libere, mai reflexive, care interogheaz─â cu mai mult curaj totul. Care nu mai vor s─â vad─â ├«n romanul Ion doar imaginea realismului rural sau ├«n romanul Ultima noapte de dragoste, ├«nt├«ia noapte de r─âzboi doar imaginea intelectualului idealist, care nu mai vor s─â vad─â ├«n Enigma Otiliei doar balzacianismul sau ├«n poezia lui Bacovia doar catharsis. Dar noi le oferim grile de cunoa╚Ötere standardizate, f─âr─â de care nu pot promova clasa sau nu pot lua bacalaureatul, deci ├«i oblig─âm s─â g├«ndeasc─â ╚Öablonizat, pentru a avea succes, conform unor tipare constr├«ng─âtoare, nu unor judec─â╚Ťi de valoare ╚Öi unor argumente proprii, actualizate ├«n conformitate cu propriile lor experien╚Ťe de via╚Ť─â ╚Öi cu lumea real─â (exterioar─â, dar ╚Öi interioar─â, emo╚Ťional─â) ├«n care tr─âiesc ei.

Ce le oferim la nivel de metod─â didactic─â? De╚Öi ├«n aceast─â privin╚Ť─â lucrurile s-au mai mi╚Öcat, s-au f─âcut eforturi, form─âri ╚Öi reform─âri de-a lungul anilor, procesul didactic este tributar unui model tradi╚Ťional, ├«n propor╚Ťie mare. Demersuri didactice inductive, ex cathedra, demonstra╚Ťii ╚Öi discursuri profesorale, cu creta (sau carioca) ╚Öi tabla de partea profesorului. Tehnologia ╚Öi informatizarea, chiar ╚Öi acolo unde exist─â ca logistic─â, reprezint─â ni╚Öte excep╚Ťii ├«n utilizare, metodele moderne de predare, ├«nv─â╚Ťare ╚Öi evaluare s├«nt utilizate ocazional sau formal. ╚śi aici intr─â ├«n discu╚Ťie, de asemenea, corpul profesoral pe care ├«l punem la dispozi╚Ťie, care este ├«n bun─â m─âsur─â blazat, lipsit de entuziasm, dar nu doar din vina lui, ci ╚Öi din vina celor care nu ├«i asigur─â un statut care s─â-l motiveze ╚Öi s─â-l proiecteze ├«ntr-o alt─â zon─â, mai ├«nalt─â, a stimei de sine.

Ce le oferim la nivel de infrastructur─â ╚Öi de logistic─â? Avem ╚Öcoli care seam─ân─â, aproape toate, cu ni╚Öte cutii compartimentate rigid. Fie cl─âdiri istorice ├«nghesuite, ├«n care se ├«n╚Öir─â s─âli de clase de-a lungul unor coridoare impun─âtoare, fie cl─âdiri construite ├«n anii comunismului sau dup─â, pe acela╚Öi principiu, doar cu mai pu╚Ťin─â grandoare a coridoarelor ╚Öi a ├«n─âl╚Ťimii s─âlilor. ╚ścolile noastre nu respir─â, nu au spa╚Ťii modulare, bibliotecile lor nu s├«nt spa╚Ťii deschise, coridoarele nu s├«nt locuri de socializare ╚Öi de posibil studiu de grup sau individual, nu au locuri de relaxare, de interac╚Ťiune, de cunoa╚Ötere ╚Öi de intercunoa╚Ötere, cantine unde s─â se poat─â lua liber masa etc. Nu mai spun despre spa╚Ťiile exterioare, terenuri de sport, spa╚Ťii verzi etc., ├«n unele ╚Öcoli absente cu des─âv├«r╚Öire. ╚ścolile noastre s├«nt spa╚Ťii care mai degrab─â induc sentimentul constr├«ngerilor, dec├«t al libert─â╚Ťilor spiritului. Dac─â ai apucat s─â vezi vreo ╚Öcoal─â-dou─â din alte ╚Ť─âri, deja e simplu s─â faci compara╚Ťia ├«n defavoarea alor noastre.

Sigur, este o dezbatere important─â, la nivel psihologic, cea despre cum r─âspl─âtim excelen╚Ťa, cum premiem, cum d─âruim coroni╚Ťe, a╚Öa cum spuneam la ├«nceput. Dar poate ar trebui s─â ne focaliz─âm mai mult pe ceea ce oferim, a╚Öadar, ├«n procesul acesta al atingerii excelen╚Ťei, ca sistem educa╚Ťional al anului 2022 ╚Öi al anilor care urmeaz─â.

Horia Corche╚Ö este scriitor ╚Öi profesor de limba ╚Öi literatura rom├ón─â. Cea mai recent─â carte publicat─â: O rochi╚Ť─â galben─â, ca o l─âm├«ie bine coapt─â, Editura Polirom, 2022.

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
╚śi-am ├«nc─âlecat pe-o ╚Öa...
Au trecut 23 de ani de c├«nd am intrat pentru prima dat─â ├«n redac╚Ťia Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Comunicare f─âr─â comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleran╚Ťei ╚Öi pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enerveaz─â claritatea moral─â ╚Öi pe unii, ╚Öi pe al╚Ťii
Claritatea moral─â nu e limpezimea con╚Ötiin╚Ťei emitente, ci limpezimea privirii asupra realit─â╚Ťii.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine ╚Öi cum lupt─â cu infla╚Ťia
Infla╚Ťia nu este dec├«t o ÔÇ×tax─âÔÇŁ pe care o ├«ncaseaz─â statul ╚Öi mediul economic ╚Öi o pl─âtesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
M─â mir f─âr─â a fi uimit
Surpriza spiritual─â, generat─â de o realitate care te fascineaz─â, ├«╚Ťi st├«rne╚Öte, instantaneu, curiozitatea, interesul ad├«nc ╚Öi, apoi, apetitul pentru cunoa╚Öterea ei.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
╚śaiba
Nu ╚Ötim exact c├«nd ╚Öi de ce tocmai ÔÇ×╚ÖaibaÔÇŁ a devenit, ├«n rom├óna colocvial─â, emblema depreciativ─â a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimb─ârii grilelor de lectur─â, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, c─âi de acces spre dezvoltarea personal─â ╚Öi spre experien╚Ťa cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte ├«n cheia valorilor contemporaneit─â╚Ťii.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin ÔÇ×e chipul unei lumi pe care mintea occidental─â contemporan─â nu o ├«n╚ŤelegeÔÇť.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Locul ├«n care democra╚Ťia liberal─â s-a dus s─â moar─â
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptur─â cu trecutul de corup╚Ťie ╚Öi guvernare ineficient─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
C├«te sortimente de br├«nz─â se produc ├«n Fran╚Ťa?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Teme ÔÇ×riscanteÔÇŁ ale dezbaterii religioase
P─ârintele Iustin Marchi╚Ö, de care m─â leag─â o via╚Ť─â de dialog spiritual, mi-a trimis, de cur├«nd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconven╚Ťional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualit─â╚Ťi
R─âm├«ne aproape ├«ntotdeauna ├«n istorie un rest inexplicabil prin considerente pur ra╚Ťionale, prin for╚Ťe obiective, prin factori clasificabili ╚Öi relevan╚Ťi statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns ├«n ╚Ťar─â ╚Öi m-am str─âduit din r─âsputeri, ca de fiece dat─â, s─â (re)├«n╚Ťeleg societatea rom├óneasc─â.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un ├«ntreg univers ilustrat de obiecte de epoc─â, toate care mai de care mai interesante, ce ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â pove╚Ötile ╚Öi informa╚Ťiile din text.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred ast─âzi c─â forma de guvern─âm├«nt stabilit─â prin actuala Constitu╚Ťie este sursa disfunc╚Ťionalit─â╚Ťilor ╚Öi e╚Öecurilor sistemului politic din Rom├ónia.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul ├«n╚Ťelept sesizeaz─â, ├«n efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia ├«ntregii lumi ╚Öi, ca atare, ├«╚Öi poate permite s─â verse, compasiv, o lacrim─â de regret.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Urm─âritori, adep╚Ťi, follower(╚Ö)i
Influen╚Ťa englez─â actual─â, mai ales cea manifestat─â ├«n jargonul Internetului, poate produce anumite perplexit─â╚Ťi vorbitorilor din alte genera╚Ťii, atunci c├«nd schimb─â sensurile uzuale ╚Öi conota╚Ťiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lec╚Ťii ale r─âzboiului din Ucraina
Interdependen╚Ťa economic─â nu pre├«nt├«mpin─â r─âzboiul.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumit─â idee despre sport, aceea c─â iei corpul t─âu, a┼ča cum l-ai cl─âdit cu munc─â ┼či ap─â plat─â, ┼či faci tot ce po┼úi pentru a ├«nvinge f─âr─â repro┼č.

Adevarul.ro

image
Concluziile surprinz─âtoare ale unui rom├ón care a vrut s─â afle c├ót cost─â via┼úa ├«n paradisul din Bali fa┼ú─â de Cluj sau Bucure┼čti. ÔÇ×M─â cost─â 10 euro pe noapteÔÇŁ
Patrik Bindea este specialist ├«n marketing ┼či de c├óteva luni a ├«nceput un experiment social, dup─â cum spune chiar el. Patrik a vrut s─â afle c├ót cost─â via┼úa ├«n paradisul din Bali comparativ cu Bucure┼čti sau Cluj, iar concluziile au fost surprinz─âtoare
image
Reac┼úia nea┼čteptat─â a doi ┼čoferi ucraineni ├«n fa┼úa unui rom├ón. ÔÇ×Mi s-a f─âcut pielea de g─âin─â, n-am ┼čtiut ce s─â r─âspundÔÇť
Un ┼čofer rom├ón a povestit cum a decurs ├«nt├ólnirea nea┼čteptat─â cu doi ucraineni la Berlin, ├«ntr-o parcare. Cei doi au avut o reac┼úie emo┼úionant─â atunci c├ónd au aflat c─â au ├«n fa┼ú─â un rom├ón.
image
EXCLUSIV Millie Bobby Brown, actri┼úa din ÔÇ×Stranger ThingsÔÇť: ÔÇ×M-am ├«ndr─âgostit de Unsprezece ┼či am sim┼úit c─â vreau s─â fiu ca eaÔÇť
Actri┼úa Millie Bobby Brown spune c─â o catalogare a serialului drept doar un thriller SF ar fi superficial─â, c─âci ÔÇ×Stranger ThingsÔÇť trateaz─â probleme reale ÔÇô spre exemplu, personajul pe care ├«l interpreteaz─â, Unsprezece, se confrunt─â cu ÔÇ×stresul posttraumatic ┼či traumele din copil─ârieÔÇť.

HIstoria.ro

image
Rom├ónia, alian╚Ťele militare ╚Öi R─âzboaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
ÔÇ×Greva regal─âÔÇŁ ╚Öi r─âspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II ÔÇô c─âl─âul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a ini┼úiat seria de reforme ce urma s─â modernizeze ├«mb─âtr├ónitul Imperiu Otoman ┼či s─â ├«l ridice la nivelul puterilor occidentale. Urc├ónd pe tron ├«n contextul luptelor dintre reformatori ┼či conservatori, Mahmud a ├«n┼úeles mai bine dec├ót v─ârul s─âu, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul ├«ntregului imperiu.