Ce face o pedagogie să fie... pedagogie?

Publicat în Dilema Veche nr. 865 din 5 - 11 noiembrie 2020
Oare cînd am început să arătăm așa de aiurea la lumina naturală? jpeg

Cu cîteva zile în urmă, într-o seară în care eram foarte obosit după vreo 12 ore de stat cu ochii în dosare și în documentul Excel în care introduceam datele, o amică mi-a trimis tam-nesam pagina de Facebook a unei așa-zise poete. Cu versuri extrem de proaste, liricoide, patetice, pline de locuri comune, producțiile respective aveau sute de like-uri, totuși. I-am răspuns amicei mele scurt, printr-un cuvînt ce nu poate fi reprodus aici, ca termen prin care defineam respectivele inepții. Eram fără putere să explic de ce o poezie proastă e proastă cuiva care nu are gustul format și care se entuziasmează emoțional, pe fond de ușoară indispoziție și tristețe, la niște clișee găunoase.

Totuși, ulterior m-am mai gîndit și poate că într-un fel articolul de față vine și ca o scuză la abordarea tranșantă pe care am avut-o în seara respectivă. Fără a explica propriu-zis de ce o poezie proastă e... proastă, ci mai pe ocolite, printr-o altă chestiune pe care vreau să o evidențiez.

Nu o dată am menționat deja faptul că ne aflăm într-un moment de răscruce pedagogică. Online-ul deschide calea către o nouă pedagogie, către noi didactici și metodici ale specialităților și, sînt convins, va genera o mașinărie întreagă de studii și de direcții de cercetare. Am formulat deja și ideea de bun-simț că demers didactic online nu înseamnă doar susținerea unei prelegeri în fața unei camere de luat vederi. Cum o poezie nu este doar o înșiruire de rime liricoide. Ce înseamnă, însă, un demers didactic online?

Nu răspund eu la întrebare, cum poate v-ați fi așteptat, pentru că nici nu aș avea cum, într-un simplu articol. O face însă, într-o formă cel puțin, o carte-eveniment, aș spune, măcar pentru profesorii de limba și literatura română. Am avut bucuria și onoarea să fiu invitat a-i fi referent, alături de Florentina Sâmihăian, conf. univ. dr. la Universitatea din București, didactician de prim rang, de la care am învățat și eu enorm și împreună cu care, de altfel, într-o echipă, am și scris manualele pentru ciclul gimnazial. Dar să revin la cartea despre care am început să vorbesc.

Coordonată de Natașa Delia Maier și Monica Onojescu, ea se numește Experiențe online de multiliterație și a apărut, cum se și cuvine, în variantă digitală, la Editura ART. Despre doamna Onojescu am scris în mai multe rînduri, despre dedicația și puterea ei de muncă, despre spiritul nou pe care l-a adus în rîndurile profesorilor de limba și literatura română încă din urmă cu vreo 20 de ani, despre asociația profesorilor de limba și literatura română ANPRO „Ioana Em. Petrescu” al cărei președinte a fost mulți ani, despre multele proiecte pe care le-a urnit și apoi le-a dus la bun sfîrșit cu o tenacitate care uneori le pare celorlalți pe care îi implică epuizantă, dar care în cele din urmă punctează întotdeauna valoric.

Mi-a vorbit pentru prima dată despre acest volum prin aprilie-mai și de atunci și-a dedicat toată energia acestui nou proiect, ajuns acum la bun sfîrșit. Vorbim despre un volum colectiv în care s-au adunat experiențe didactice ale unor profesori din toată țara și chiar din afara granițelor țării, și-i voi aminti pe toți, pentru că merită: Cristina Chiprian, Marcela Ciobănuc, Camelia Circa-Chirilă, Alexandra Nicula, Octavia Potocean Cristina Pușcaș, Marika-Emese Cîmpean, Corina Dindelega, Laura Dănăilă, Monica Halaszi, Ramona Jitaru, Dorina Kudor, Natașa Delia Maier, Ioana Nanu, Viorica Oleinic, Monica Onojescu, Geanina Oprea, Alina Petri, Bogdan Rațiu, Gabriela Roșa, Simona Stoica, Mihaela Cătălina Tărcăoanu, Felicia Vintilă.

Ce face, însă, valoros acest volum, prin ce se distinge el? În primul rînd, aș spune că este valoros prin faptul că experiențele didactice pe care le propune, desfășurate toate în mediul online sau concepute pentru o desfășurare blended-learning, sînt acurate la nivel conceptual, didactic, adică științific. Avem de-a face cu niște experiențe articulate, branșate la o retorică pedagogică, pe care o proiectează în spațiul virtualității, updatînd-o. Cu alte cuvinte, online-ul este integrat într-o schemă științifică, validată conceptual. Desigur, există puncte de maximă acuratețe a acestei articulări, la unii dintre autori, după cum alții au o abordare mai eseistică și mai boemă, dar în ansamblul său, grație ochiului de didactician al doamnei Onojescu, lucrarea are unitate și omogenitate. Nu ascund faptul că unele abordări sînt ieșite din litera normativă a programelor școlare, vădind entuziasmul unor abordări cît mai creative sau spiritul mai liber și mai zburdalnic al autorilor, după cum remarc și faptul că altele sau alții au fost preocupați de rigoarea corespondenței cu competențele și cu conținuturile pe care programele școlare le propun. Dar chiar și experiențele care ies din cîmpul acesta al normei curriculare au relevanță, în măsura în care spun coerent și bine susținut didactic povestea unor posibile intrări și ieșiri în și din lumea online-ului.

În al doilea rînd și poate cel mai important, pentru că face substanța provocării propuse, fiecare dintre experiențele prezentate aduce o diversitate de instrumente media online prin intermediul cărora s-au susținut lecțiile prezentate, precum și materiale și produse pe care profesorii/profesoarele sau elevii le-au dezvoltat în contextele respective, accesibile prin hiperlink-urile inserate în texte.

Nu-mi rămîne spațiu pentru a sonda mai în adîncime universul acestui volum, dar nici nu îmi propun, pentru că aș deveni prea tehnic. O amintesc, pentru a face legătura cu titlul propus acestui articol, pe Monica Halaszi, prietena mea genială ca profesor, al cărei demers pornește de la o animație de Melissa Kovacs, What makes a poem a poem? Pentru că după cum nu orice versificație  este poezie, nici orice prezență online nu este demers didactic online. Iar volumul despre care vorbesc, este o exemplificare de tip pionierat a ceea ce este un demers online, într-o paradigmă pedagogică ce abia începe să prindă contur. În puține cuvinte, citînd-o pe Florentina Sâmihăian din prefață: „Volumul de față îl ajută pe fiecare cititor să înțeleagă că un demers consistent mizează mai întîi pe întrebările «de ce?», «ce?», ale căror răspunsuri concentrează esența unui demers didactic, și abia apoi pe întrebările «cum?», «unde?», «cînd?», care vizează variabilele circumstanțiale ale acelui demers”. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Reevaluarea lucrurilor de acasă
Și e de observat că țara s-a schimbat în mod fizic, mult mai mult decît atitudinea locuitorilor ei.
p 7 Sam Altman WC jpg
Capitalul cîștigă și în domeniul IA
Nu e de mirare că OpenAI nu a reușit să-și respecte misiunea.
image png
image png
Birocrații inventate, care să justifice plusul la salariu
Ne mai mirăm, apoi, de ce pleacă profesorii din învățămînt sau de ce ezită să vină.
image png
Șanticler
Rămîne să mai vorbim, desigur, despre sensurile alunecoase și imprevizibile generate de larga circulație a cuvîntului efemer.
image png
Un recrut de odinioară
Pe spatele gecii tînărului erau imprimate, în galben ţipător, cuvintele US Air Force.
image png
Mintea democratică și impunitatea poporului
Pe cînd mintea democratică nu exista, popoarele erau pedepsite.
image png
Moș Crăciun, John Fitzgerald Kennedy și bomba nucleară
A fost fix pe dos. Anul 1962 a adus cea mai gravă criză din timpul Războiului Rece, criza rachetelor nucleare din Cuba.
image png
Nevoia de umanioare
Ele sînt însoţitorul şi sprijinul ideal in dürftiger Zeit şi beneficiază de resurse încă nevalorificate în spaţiul Europei de Est.
image png
O fabulă a lui Socrate
E ceea ce am pățit și eu: după ce m-a durut piciorul din cauza legăturii, iată că a urmat și plăcerea.
image png
Spirala ghinionului și ghicitul în gri
Poate nu la fel de ostentativ, dar cei care spun lucrurile sînt, din nou, tratați ca excentrici stridenți și, pe alocuri, isterici.
image png
Cine sapă la temelia pilonului II
Este incredibilă tenacitatea cu care politicienii din zona de stînga atacă pilonul II de pensii administrate privat.
O mare invenție – contractul social jpeg
Succesiunea generațiilor în comunitatea academică: Valentin Constantin și Diana Botău
Regimurile dictatoriale și mișcările fundamentaliste s-au asociat într-o ofensivă violentă, propagandistică și armată, împotriva lumii euroatlantice.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Populiștii nu (mai) sînt o excepție
Întrebările despre soarta Uniunii Europene, acuzațiile de extremism și evocarea drobului de sare fascist au devenit aproape un clișeu.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A conviețui cu imposibilul
Dictatura este un mod de organizare statală în care sfera posibilului tinde spre zero.
Frica lui Putin jpeg
„Scena politică”
Avem impresia că e o lume falsă – o „mascaradă” –, ceva profund neautentic, spre deosebire de lumea economică, de pildă, care e reală.
AFumurescu prel jpg
Vai, săracii, vai, săracii ziariști…
Incredibil, doamnelor și domnilor! Revoltător!
MihaelaSimina jpg
Cea mai frumoasă clădire din Cernăuți
Unul dintre „sporturile” la care istoria este campioană se numește „paradox”.
Iconofobie jpeg
O rugăciune la Bicaz
Nu faptul că încercam să‑l păcălesc pe Dumnezeu mă surprinde, ci dorinţa mea viscerală să trăiesc prostește, un eon întreg, dacă se putea.
„Cu bule“ jpeg
Mesa
Faptul că mesa apare des în dialoguri dovedește că forma îi era familiară publicului din secolul al XIX-lea.
image png
Ce-i rămîne Mariei de făcut?
Întrebările morale cu privire la integritatea academică și presiunea de a se conforma normelor nescrise ale colectivului profesional rămîn deschise.
RNaum taiat jpg
Comunismul se aplică din nou jpeg
Întoarcerea
Ajunși acasă, avem un fel de „rău de uscat“, cum li se întîmplă marinarilor.
image png
Misterele bugetare
Una din temele importante legate de transformarea sistemului public românesc este cea a „discreției” cu care au avut loc schimbările în administrație.

Adevarul.ro

image
Soluția unei femei medic pentru salvarea soțului infectat cu o bacterie mortală: un tratament obscur cu virusuri
Când niciun antibiotic nu a mai funcționat în cazul soțului său infectat cu o bacterie periculoasă, o femeie medic a apelat la un tratament considerat obscur, folosind un inamic natural al bacteriilor pentru a-i salva viața.
image
Ce se întâmplă în timpul unei circumcizii. Care sunt riscurile și beneficiile procedurii
Deși considerată cea mai veche și cea mai frecventă operație din lume, circumcizia - îndepărtarea chirurgicală a prepuțului - este încă o procedură controversată, potrivit Yahoo! Life.
image
Piscină și elicopter pe cel mai mare super-iaht submarin din lume, în valoare de 2 miliarde de dolari
Compania producătoare a lansat, de asemenea, insule unice în felul lor, pe care se poate naviga sau poate acosta super-submarinul.

HIstoria.ro

image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.
image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.