Care e curriculum-ul pe care-l alegeți pentru reușita în viață?

Publicat în Dilema Veche nr. 833 din 6 - 12 februarie 2020
Ai fost, bă, careva fericit la viaţa ta? jpeg

V-ați întrebat vreodată cum ar fi ca pentru diferite domenii ale existenței noastre să se activeze doar o parte dintre competențele și cunoștințele pe care le acumulăm de-a lungul vieții? De exemplu, cînd mergi în vacanță la Roma, să nu ți se perinde prin cap tot ce știi despre istoria și cultura acestei cetăți, căci tu te-ai dus să te relaxezi, să bei cafele bune și să dormi. E posibil? De fapt, cam în tot ceea ce facem se activează o sumă de abilități și de competențe acumulate în timp, firește, cel mai adesea fără să conștientizăm, în mod cumva automat ele intrînd în corespondență unele cu altele. Pînă și cele mai nesemnificative gesturi, cum este cel al spălatului pe mîini sau al spălatului părului (zice unul care nu prea are), sînt trecute prin filtre succesive de acumulări, căci alegem săpunul sau șamponul ca urmare a unei experiențe de învățare derulate de-a lungul timpului. E imposibil de disociat în avans, astfel încît să spunem în copilărie sau în adolescență că învățăm doar despre șamponul X, pentru că acela va fi cel pe care îl vom folosi toată viața, sau că nu are rost să învățăm despre isoria Romei, pentru că oricum nu vom merge niciodată acolo sau, dacă vom merge, o vom face strict pentru a ne bucura de soarele italic. Învățăm, de fapt, că e o nevoie aceea a spălatului, respectiv că există o istorie și o cultură care ne fundamentează prezentul.

În urmă cu puțin timp am parcurs un curs ținut de un expert internațional în domeniul evaluării. Am început să înțeleg prin intermediul cursului respectiv ce înseamnă politici de evaluare macrosistemice, mi-am reactivat cunoștințele despre diferența dintre examen, concurs și evaluare, am înțeles multe dintre greșelile pe care sistemul nostru le perpetuează în domeniul evaluării în general. Omul, extrem de profesionist, era uluit de faptul că la noi există programă școlară pentru examene. Pur și simplu a avut nevoie de cîteva momente pentru a înțelege că la noi există astfel de documente, separate de programele școlare propriu-zise. Mirarea sa era legată și de dificultatea pe care o astfel de ciudățenie o pune în cîrca unei evaluări realizate științific. Ne-a mărturisit că în nici o altă țară nu a auzit de o astfel de struțo-cămilă, care să aibă o cocoașă pentru procesul de predare-învățare și altă cocoașă pentru cel de evaluare.

De unde, de fapt, această situație? Care este mecanismul din spatele acestui context, mecanism poate neconștientizat nici de cei care l-au instituționalizat? Din confuzia, devenită practică și normă, între evaluare și examen. Nu e o grozăvie ceea ce spun. Evaluarea nu se presupune că ar trebui să ierarhizeze în vederea accederii la o treaptă superioară de școlarizare. Cu alte cuvinte, evaluarea de la finele ciclului gimnazial sau cea de la bacalaureat nu ar trebui să fie criterii pentru intrare la liceu sau la facultate, așa cum sînt, de fapt, la noi. În mod normal, un examen presupune un prag minim de atins, spre exemplu, nota 5. Un concurs presupune un număr de locuri pe care candidații se luptă, urmînd ca primii din ierarhie să fie admiși. O evaluare sistemică presupune doar stabilirea unui nivel de competență și de performanță. Un sîmbure de înțelegere a acestei filosofii s-a aflat atunci cînd pentru evaluarea națională de la sfîrșitul ciclului gimnazial s-a stabilit că nu există notă minimă pentru accederea în liceu. De fapt, ar trebui ca această probă să nu reprezinte criteriul pentru admitere în liceu. Deloc. Același expert ne spunea că alte criterii ar trebui să stea la baza acccederi în liceu, mult mai apropiate de normalitate, de firesc. Poate, pur și simplu, apartenența la o comunitate, la o zonă, poate continuitatea, poate orientarea profesională sau o admitere organizată de licee pe baza unor interviuri din care să transpară interesul pentru un anumit tip de orientare profesională. Nu știu, e un subiect de dezbatere în sine acesta.

Revenind la evaluarea de la sfîrșitul ciclului gimnazial. Zilele acestea s-a discutat despre imperioasa apariție a programei de evaluare pentru elevii care acum se află în clasa a VII-a. Despre modele de subiecte pentru aceasta. Se așteaptă cu sufletul la gură. Mă întrebau colegi de catedră sau din alte școli ce știu, cînd apare programa, cum vor fi subiectele, oare ce se va scoate din prgrama școlară în programa de evaluare. Nu că aș fi avut neapărat de unde să știu eu, dar le spuneam mirat că nu înțeleg această înfrigurare, pentru că în mod normal programa școlară ar trebui să fie suficientă, singurul factor la care e nevoie să ne raportăm. De ce mai e nevoie de o programă în plus? Și la ce duce o nouă programă, din care sînt eliminate unele conținuturi din programa școlară de bază? Păi, în primul rînd generează o practică greșită în procesul predării-învățării: profesori, părinți și elevi ajung să tindă să elimine treptat și din procesul de predare-învățare acele conținuturi pe care programa de evaluare nu le mai conține.

Pe de altă parte, în acest context, se uită un factor important. Programele școlare au ca obiectiv ultim, major, formarea de competențe, nu asimilarea de conținuturi. Se poate elimina vreuna dintre competențe în procesul evaluării? Teoretic, nu. Ar fi ca și cum admitem că ea nu ar trebui să existe nici în programa școlară și că nu e importantă pentru procesul formării elevilor. Sigur, o eventuală discuție se poate duce despre competența înțelegerii și producerii de mesaj oral, în contextul în care evaluarea este scrisă. Dar pînă și această competență ar putea fi evaluată și în scris.

În mod firesc, evaluarea trebuie să fie centrată pe măsurarea gradului de formare a acestor competențe, nu pe conținuturile asimilate. Or, obsesia conținuturilor eliminate nu ar mai trebui în acest caz să fie prezentă. Iau una dintre competențele din programa școlară: Receptarea textului scris de diverse tipuri. Generalitatea ei nu ascunde în fapt o capcană și nu ar trebui ca în procesul evaluării să reprezinte o problemă din perspectiva asimilării tuturor sau doar a unei părți a conținuturilor asociate acesteia. Odată ce ai competența respectivă, poți opera la nivelul conținuturilor, e de la sine înțeles. Sigur, dacă subiectul de examen nu e formulat în raport cu conținuturile, în loc să vizeze competențele. Și aici se deschide o altă cale de discuție, despre structura subiectelor, pe care însă am să o las pentru un articol ulterior.  

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

profesor matematica FOTO Pixabay
Coșmarul multor elevi devine realitate: toți vor da Bacul la Matematică sau Științe. „O regulă care îi va obliga să gândească”
Elevii care vor intra în clasa a IX-a începând cu anul școlar 2025-2026 vor susține Bacalaureatul la Matematică sau Științe indiferent de profilul ales, potrivit noii legi a învățământului preuniversitar. Cu o deosebire: cine nu învață în timpul liceului Matematica intensiv va da o probă mai simplă.
supa jpg
Rețeta simplă de care ne vom îndrăgosti de la prima înghițitură! Cum pregătim supa de ciuperci cu pui
Dacă suntem în căutarea unei rețete delicioase de supă, de care nu ne vom mai sătura, avem noroc! Această mâncare de pui și ciuperci are un gust divin, de care ne vom îndrăgosti de la prima înghițitură!
masca ten jpg
Îngrijirea feței iarna! Top 3 măști naturale și hidratante în perioada rece
Îngrijirea feței iarna! Top 3 măști naturale și hidratante în perioada rece
image png
Viața amoroasă a unui cuplu a fost distrusă de dependența de filme XXX a soțului: „Filme îngrozitoare, perverse, care implicau rănirea oamenilor...”
Căsnicia de mai bine de două decenii a unui cuplu este zdruncinată de minciunile bărbatului cu privire la dependența sa de pornografie. După ce soția l-a prins cu mâța-n sac, ea cu greu își mai poate șterge imaginile din minte.
vorona (1) jpg
Destinația turistică de vis din nordul Moldovei. Peisajele impresionante care înconjoară o perlă ecleziastică vizitată și de Alexandru Ioan Cuza
În județul Botoșani, în mijlocul codrilor seculari de la Vorona, se află una dintre perlele ecleziastice din nordul Moldovei. Mănăstirea Vorona, cu un trecut de peste cinci secole, este un loc spiritual, încărcat de legende, situat într-o zonă feerică, mai ales în lunile de toamnă.
alegeri romania pixabay png
Bugetul alegerilor prezidențiale 2024. Câți bani se cheltuiesc pentru cele doua tururi de scrutin
Alegerile prezidențiale din 2024 aduc cu ele nu doar o competiție politică intensă, ci și un cost semnificativ pentru România. Candidații pentru alegerile prezidențiale și parlamentare au cheltuit până în prezent 47 de milioane de lei pentru prezidențiale și 93 de milioane de lei pentru parlamentare
coltea jpg
Clădirea din România, construită în 1704, unde se află cel mai înalt turn din țară. A ars în 1739
Nenumărați români trec zilnic pe lângă această clădire din București, însă doar foarte puțini știu cât de importantă este, cu adevărat, pentru istoria orașului. Nu doar că este cel mai vechi spital din București, dar, cândva, adăpostea și cea mai înaltă clădire de la acea vreme.
Romania   Schengen Foto shutterstock 2345910601 jpg
Aderarea României la Schengen terestru: Întâlnire, vineri, între România, Austria şi Bulgaria
Miniştrii afacerilor interne din România, Bulgaria, Ungaria şi Austria se reunesc, vineri, la Budapesta, pentru discuţii informale legate de data la care ar urma să aibă loc intrarea României şi Bulgariei în Schengen terestru.
stampila de vot alegeri romania foto inquam photos
De ce acte avem nevoie pentru a vota la alegerile prezidențiale
Pe 24 noiembrie 2024, românii sunt chemați la urne. Important de reținut este că nu toate documentele de identitate sunt acceptate pentru a putea exercita dreptul de vot, așa cum este pașaportul simplu sau electronic.