Boli și traume emoționale. Tratamente adecvate

Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
HCorches prel jpg

În lumea complexă a sistemului de învățămînt românesc se ascund boli și traume care afectează întregul organism educațional. Dincolo de aparențe, luptători anonimi sînt afectați de tristețe și suferință. Sînt boli care rod neiertător suflete și le distorsionează viitorul.

Deficitul de empatie și de încredere. Profesorii demotivați și deziluzionați, alimentați doar cu promisiuni goale, se transformă treptat în organe atrofiate ale sistemului. La fel ca în organismul uman, sîngele proaspăt al încrederii lipsește, iar viitorul se înfundă într-un cerc vicios de dispreț sau de indiferență. Absolvenții bine pregătiți evită să se alăture angrenajului, preferînd căi mai strălucitoare, lăsînd un deficit cronic în resursele umane ale sistemului de învățămînt.

În simbioză cu primul, deprivarea emoțională tarează și ea sufletele celor implicați. Ca o rană profundă, lipsa de afecțiune, de protecție și de iubire, experimentată în copilărie și în experiențele ulterioare, creează un vid interior. În fața unor persoane care se ascund în spatele unei măști de răceală și distanțare, suferința intensă și depresia își fac loc în interiorul lor. 

Dar bolile sistemului educațional nu se opresc aici. Sărăcia resurselor educaționale îi afectează pe toți cei implicați în acest mecanism, transformîndu-i în ființe private de cunoaștere și de inspirație. Într-o realitate în care dotările școlilor sînt precare, resursele materiale limitate, iar accesul la informații și dezvoltarea profesională sînt înguste, aspirațiile și potențialul rămîn înăbușite, lăsînd sistemul într-o stare amorfă, de stagnare. Chiar și eforturile făcute, investițiile în resurse educaționale digitale, spre exemplu, formările care să sprijine demersuri didactice susținute de aceste resurse, au impact limitat, căci nu sînt organic dezvoltate, încă din procesul formării inițiale a profesorilor, cel de la nivel universitar. Poate este nevoie de timp, dar și de reforme care să susțină această procesualitate încă de pe băncile facultăților.

O maladie care se manifestă în acest ecosistem educațional este și competiția exagerată. Într-o lume în care medaliile se cîștigă prin salturi și nu pe baza efortului constant, învățămîntul românesc suferă. Elevii și chiar profesorii sînt adesea împinși în lupta pentru glorie și succes, uitînd că esențială este călătoria spre cunoaștere, nu doar destinația finală. Sistemul de evaluare prin examenele naționale bazat pe punctaje și ierarhii duce la crearea unui climat toxic, unde suferința psihologică devine o consecință inevitabilă. O competiție care traumatizează fără sens, prin faptul că ea devine unicul scop, marginalizîndu-se obiectivele de etapă sau cele ce țin de alte dimensiuni ale dezvoltării. 

Monotonia și rutina sînt alte afecțiuni prezente în organismul educațional. Profesorii sînt împinși într-o buclă infinită de programe de studiu rigide și de metode învechite. În loc să fie susținuți în căutarea căilor inovatoare de predare, ei se simt restricționați de protocoale rigide, care sufocă entuziasmul și creativitatea. Elevii, la rîndul lor, rămîn prizonierii unui sistem anost și neinspirat, unde pasiunea pentru învățare este ștearsă de reguli prea stricte.

Și cum nu se poate vorbi despre un sistem de învățămînt fără a menționa birocrația paralizantă, această afecțiune amenință funcționarea optimă a întregului organism. Procesele ineficiente, hîrtiile care se acumulează, deciziile care întîrzie să apară – toate acestea transformă învățămîntul într-un mecanism coroziv și rigid. Suferința administrativă îi obișnuiește pe toți cei implicați cu o stare de paralizie, distrugînd potențialul creativ și motivația pentru a schimba și a îmbunătăți.

Un alt factor care erodează învățămîntul este trauma lipsei de încredere. Ca și cum am naviga într-o furtună, ne pierdem busola morală și încrederea în potențialul educațional. Sistemul nostru educativ pare a balansa între recunoașterea valorii profesorilor și a elevilor și contestarea permanentă a acestora. Vindecarea poate fi începută doar prin construirea unei legături sincere între elevi, părinți și profesori și prin încurajarea comunicării autentice, prin reconstruirea temeliei încrederii în dezvoltarea unei educații cu sens, cu semnificație.

În labirintul emoțiilor se află și alte traume, alte afecțiuni. Ne confruntăm cu întrebări lăsate fără răspuns și cu dorul de a reface legături. Ne amintim de ceea ce a fost frumos și simțim dorința continuității, a constanței. Rupturile sînt cele care provoacă răni dureroase, uneori sîngerînde: sistemul le resimte și el, dacă este doar să reamintesc ruptura de viziune curriculară dintre gimnaziu și liceu. Rănile se pot vindeca, se pot cicatriza, dar nu atîta timp cît nu se realizează legătura. Altfel, rămîne o falie mereu sîngerîndă.

Aș mai putea enumera. Disparitățile regionale – un cancer care se dezvoltă în anumite părți ale organismului, dar îl afectează pe acesta în ansamblu. Lipsa implicării și a motivației elevilor – depresia care generează absența bucuriei în viața de zi cu zi. Abandonul școlar – abandonul emoțional din relațiile interumane. Experiențele de eșec și de respingere – traume ale rușinii și vinovăției. Stigmatizarea și discriminarea elevilor – trauma stigmatizării sociale. Bullying-ul și hărțuirea – trauma de abuz. Și altele...

Totuși, n-aș vrea să închei cu ideea lipsei de speranță. Așa cum o infecție poate fi tratată, așa cum și o traumă emoțională poate fi vindecată, întregul organism sistemic poate fi revitalizat și regenerat. Poate că drumul este greu, dar este esențial să conștientizăm bolile ce ne afectează și să ne deschidem către noi abordări. Sistemul are nevoie de tratament adecvat. De la încurajarea competiției sănătoase, bazate pe efort și învățare, la promovarea unui mediu creativ, în care profesorii și elevii să se simtă liberi să exploreze noi căi, soluții există. Este esențial să dezvoltăm un sistem care să încurajeze spiritul inovator și pasiunea pentru cunoaștere.

La fel ca în viețile noastre personale, și în învățămîntul românesc se poate învăța o lecție a umilinței. Aceasta ne ajută să ne raportăm cu respect și deschidere față de ceilalți, să fim mai conștienți de nevoile lor și să fim pregătiți să ne implicăm.

N-aș vrea să fie înțeles acest mesaj ca unul patetic, ci ca unul de speranță și deschidere. Așa cum fiecare suferință poate fi depășită cu răbdare și implicare, iar sufletele noastre pot găsi drumuri spre noi înțelegeri, cred că și sistemul poate să o facă. Așa cum, uneori, relațiile personale suferă de traume, de eșecuri, de neîmpliniri, și sistemul o face. Dar tot așa cum poate exista speranța vindecării conexiunilor umane, și sistemul de învățămînt poate fi salvat. În viețile noastre personale sîntem în căutarea empatiei, încrederii și a resurselor necesare pentru a ne hrăni sufletul și a ne deschide către un viitor bun, stabil, al creșterii și dezvoltării alături de persoane care ne răspund cu reciprocitate. La fel este și sistemul, în căutarea acelorași nevoi.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.