Boli fizice și traume emoționale. Iubește-mă, ca să te pot iubi

Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
HCorches prel jpg

Cînd dai peste o boală perfidă, cu o capacitate surprinzătoare de redresare și de reinventare de sine, în ciuda eforturilor organismului coroborate cu ale medicilor de a o anihila, ajungi să reflectezi la trecutul tău, dar și la ce merită și ce nu merită atenție în prezent, respectiv la ce așteptări, speranțe, investiții (mă refer la cele emoționale, de efort cognitiv sau chiar fizic, nu neapărat la investiții financiare) mai vrei să îți asumi pentru viitor. Te poate dezorienta, te poate demotiva sau te poate ambiționa să schimbi, să revizuiești, să recalibrezi.

Asociez bolilor fizice îmbătrînirea organului curricular al ciclului liceal. Cum se știe, cred, dacă la nivel gimnazial avem de cîțiva ani planuri-cadru noi, programe școlare și manuale corespunzătoare acestora, la nivel liceal s-a întîrziat și se întîrzie încă înnoirea lor. Este un ficat al organismului care tot mai mult suferă de o ciroză avansată. Implicit, o nouă viziune curriculară care ar trebui asumată prin aceste redesenări curriculare lipsește. O viziune actualizată, conform nevoilor actuale ale societății, conform noilor tendințe pedagogice, dar și conform noutăților care țin de evoluția științifică a disciplinelor de studiu. Ca să exemplific, deși nu este prima dată cînd o spun, la limba și literatura română avem un corpus de autori canonici fix, al căror ultim reprezentant este Marin Sorescu, deci ne oprim cam la anii ’60 ai secolului trecut. Dar mai mult decît atît, este nevoie de o redefinire a viziunii curriculare, cum spuneam, într-o notă mai empatică, a dezvoltării personale, a experiențialului, și de o libertate care să derive de aici în privința posibilității profesorilor și elevilor de a opta, de a alege căile (și aici mă refer la trasee de conținuturi  și de informații) prin care să-și formeze competențele, aptitudinile. Este o ciroză care ajunge să omoare sistemul, care gîfîie tot mai mult sub povara conformismului curricular. În plus, dacă organele curriculare ale ciclurilor inferioare au fost revitalizate, ruptura față de organele ciclului liceal devine în sine o rană, în absența continuității pierzîndu-se treptat cîștigurile obținute prin reformarea curriculară a celor dintîi. 

Boala Vaquez este o boală pe care, în termeni nepretențioși, de amator, aș descrie-o ca îngroșare, vîscozitate accentuată a sîngelui. Pînă acolo unde acesta abia mai circulă prin sistemul vascular. O văd asemănătoare cu sufocarea într-o birocrație a hîrțoagelor și dosarelor în format fizic, cu care operează încă sistemul. Știu bine ce înseamnă munții de dosare pline cu zeci, sute și mii de documente, în care te pierzi sau care-ți devin repere. Dacă ar fi să mă gîndesc doar la dosarele pentru gradele didactice și tot ceea ce trebuie să conțină ele, cum se completează cu acte în format fizic progresiv, cum se deplasează de la o instituție la alta, și tot ar fi de ajuns. Dar acestea sînt doar un exemplu. Sigur, este dificil să înlocuiești totul cu un sistem informatizat care să asigure corectitudinea. Este nevoie de niște platforme performante, bine gîndite ca procesualitate a pașilor de parcurs, pentru a înlocui eficient munții de dosare cu baze de date online. Și mai este nevoie de oameni care să aibă abilitățile și competențele necesare pentru a opera cu ele. Din păcate, de la nivel de profesori încă, apoi de secretari și secretare de școli, constați că există o lentoare în utilizarea profesionistă a resurselor informatice. Și atunci, sîngele acesta al birocrației, care ține în viață, totuși, organismul, fără birocrație neputînd funcționa un sistem, înaintează lent, se mai oprește, gîfîie și se sufocă. 

O boală, însă, parcă mai gravă decît altele, mi se pare malnutriția. Mă refer, de fapt, la slaba hrănire a profesorilor care intră în sistem și își fac ucenicia în el. Și nu mă refer la hrănirea lor fizică, la resursele financiare (despre care am amintit în articolul precedent), ci la hrănirea profesională. Undeva pe la începuturi și apoi pe parcursul formării acestor tineri se întrerupe sau nici nu începe alimentația cu resurse sănătoase de hrană. În timpul studiilor universitare întîi, cu ciclul de licență și apoi cu cel de masterat, apoi în primii ani de stagiatură. Ceva, în acei ani, lipsește, un set de alimente care conțin vitaminele necesare unei formări armonioase și viguroase. Practica didactică, modulele psihopedagogice, mentoratul didactic de apoi (care nici nu există, încă, de fapt, normativ, abia acum se lucrează – și bine că se face – la un sistem de mentorat didactic în proiectul PROF), aceste mese sînt cumva sărace, frugale, uneori cu alimente expirate. Profesorii vin în sistem cu lipsă de energie profesională, cu lipsă de ambiții profesionale și, mai ales, cu lipsă de inițiativă, de creativitate, de spirit viu și inovator. Sînt ei înșiși, parcă, devitalizați. Nu sînt formați, de la început, pentru a percepe profesoratul ca pe un cronotop al propriei propulsări într-o poveste de succes și cu strălucire. Într-o poveste în care pot ei să-și scrie, parțial măcar, scopurile, sub întrumarea unui narator mai degrabă martor și mentor, nu stăpîn.

N-aș vrea, nici în acest text, să evit și o exemplificare a suferinței sau traumei emoționale. Mă gîndesc că un bun exemplu este frica de abandon. Definită în psihologie ca anxietate a faptului că cei dragi te părăsesc, ea este o rană formată în copilărie. Seamănă, în fond, cu deprivarea emoțională despre care aminteam în articolul precedent. Adultul care suferă de această traumă este dominat, de fapt, de copilul interior: îi este frică de părăsire, de respingere, de critică, îi este frică să nu fie uitat, neascultat, neiubit. Îi este frică să nu îl doară din nou. Trauma de abandon este una a copilăriei sistemului educațional de la noi. Fără să mă raportez la anii predecembriști, anii copilăriei învățămîntului postdecembrist au fost marcați de o continuă respingere prin pauperizare, prin critică, prin neîncredre. Procentele bugetare alocate minuscule, investiții sistemice precare, dispreț social. Toate, coroborate, au creat această traumă. Și adesea, adultul care suferă de trauma de abandon se manifestă la rîndul său prin abandonare: a abandona primul, pentru a nu fi abandonat, este una dintre formele de apărare. Poate astfel se explică o senzație generală că sistemul însuși a abandonat societatea, că sistemul însuși nu mai vrea să colaboreze cu societatea, că sistemul însuși respinge societatea. Iubește-mă, ca să te pot iubi, pare a spune. Și cercul vicios se tot rotește: iubește-mă tu, ca să te pot iubi eu. Ba nu, iubește-mă tu, ca să te pot iubi eu. Și singura soluție, singura salvare în aceste cazuri, este să se identifice partenerul cu care să existe o conexiune emoțională autentică. Însă în paradigma educațională, sînt doar doi parteneri disponibili: sistemul educațional și societatea. Ruptura dintre cele două, rana se poate vindeca doar cu o conexiune emoțională autentică. Abia apoi poate să se nască, încet, iubirea.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.