Atracţii religioase cu îngheţată
"Printre telefoane mobile care sună, camere video în funcţiune şi îngheţată care se topeşte sub soarele Floridei, un Isus stropit cu sînge se clatină, trecînd prin mulţime pe drumul său spre Golgota, acolo unde nişte romani cruzi îl despoaie şi-l bat în cuie, crucificîndu-l, în vreme ce turişti transpiraţi în bermude se uită la toate astea. După secvenţa învierii, vizitatorii aplaudă şi se strîng în grupuri pentru a face poze, nu cu Mickey Mouse şi nici cu Minnie, ci cu vreun apostol sau cu vreun prietenos centurion roman care are încă mîinile pătate de sînge" (Newsweek, 23 mai 2008). Este vorba de descrierea unui neobişnuit parc tematic (pentru că nu putem să-i spunem chiar "de distracţii") din Orlando, Florida, în care vizitatorii pot urmări refacerea atmosferei de acum 2000 de ani de la Ierusalim şi a unor scene biblice. Se numeşte Holy Land Experience, a fost construit în anul 2001 şi a costat 16 milioane de dolari. Printre altele, turiştii pot găsi acolo şi un gift shop unde se vînd stele ale lui David, lănţişoare cu crucifixuri sau bucăţi de lemn de măslin din Ţara Sfîntă. Un bilet pentru o zi costă 35 de dolari pentru un adult şi 20 de dolari pentru copiii între 6 şi 12 ani. Parcul a provocat multe dezbateri şi cele mai multe, după cum scrie Newsweek, au fost legate nu atît de ideea în sine a unui asemenea parc, ci de misiunea iniţială pentru care el a fost construit de către un cult creştin, aceea de a "propovădui într-un mod atractiv nevoia evreilor de a se se mîntui personal prin credinţa în Isus Cristos". Discuţiile s-au atenuat însă în 2007, cînd parcul a fost cumpărat de o mare reţea de televiziune religioasă, Trinity Broadcast Network, care a schimbat mesajul şi ţinta parcului spunînd că vrea să "promoveze nevoia de mîntuire prin Isus Cristos pentru toţi oamenii". Şeful reţelei TBN a spus că "oricine şi cu toţii sînt bineveniţi în parc". Adică, a precizat el: "evreii şi toate denominaţiunile creştine". Numai musulman să nu fii. (A. M.)