„Amu mi-s tare fericit...”

Publicat în Dilema Veche nr. 864 din 29 octombrie - 4 noiembrie 2020
„Cu bule“ jpeg

De mai mulți ani, una dintre zonele de originalitate ale publicității românești se manifestă în exploatarea resurselor limbajului popular și regional. Trăsăturile populare ale limbii au fie rolul de a evoca (pentru consumatorii citadini) autenticitatea produselor naturale, fie pe acela de a sublinia (pentru publicul-țintă din zone rurale) destinația largă, accesibilitatea și utilitatea tehnologiei. În ansamblu, mesajul publicitar „regionalist” vizează și un efect de surpriză, prin asocierea produselor moderne, a tehnologiei și a terminologiei de ultima oră (predominant de sursă engleză) cu spațiul cultural tradițional și cu limbajul popular. Surpriza nu ar fi însă posibilă dacă nu s-ar proiecta pe fundalul unei opoziții care reactivează vechile clișee sămănătoriste: cea între produsele „prea ca la țară”, „din inima Carpaților”, „cu gust fain” și noile „mofturi de oraș”.

Exploatarea de către publicitate a particularităților limbajului regional e utilă din punct de vedere social, dincolo de scopurile comerciale imediate, pentru că ajută la conștientizarea unor diferențe care nu trebuie să fie stigmatizate. Riscul campaniilor publicitare este însă de a nu fi foarte riguroase în selectarea faptelor de limbă; efectul de autenticitate populară rezultă uneori din combinarea unor particularități din zone diferite. Un exemplu de folosire abilă a regionalismelor, dar și de abandonare a combinării riscante de mărci din zone diferite s-a putut vedea, de-a lungul acestui an, într-o campanie lansată de o firmă de telefonie. Simbolul autenticității populare și instrumentul de identificare a unui segment de piață caracteristic – personajul Ghiță Ciobanul (sau Ciobanul Gheorghe) – a fost utilizat, pe rînd, de două companii telefonice concurente, în două campanii cu numeroase versiuni de clipuri publicitare. Succesul ambelor campanii s-a bazat, în mare măsură, pe autenticitatea limbajului. Între vechea campanie (de acum cîțiva ani) și cea recentă există o clară continuitate de procedee. În ambele, personajul (cioban autentic, nu actor) vorbește cu un ușor accent regional, fără a exagera pitorescul de limbaj. Textele sună credibil tocmai pentru că nu sînt îmbibate de regionalisme și pentru că includ cuvinte tehnice și anglicisme recente (unele folosite pentru contrast umoristic, altele necesare pentru transmiterea mesajului publicitar). Se știe că puritatea limbajului popular din epoca modernă e o iluzie: chiar culegerile de folclor din secolul al XIX-lea au înregistrat numeroase împrumuturi lexicale la modă pătrunse în textele tradiționale.

Textele sînt abil alcătuite: personajul vorbește de portare, beneficii, notificări, videouri, produce asocieri comice între terminologia culinară locală și cea internațională (bulz Primavera), recurge la un registru colocvial supraregional (pe bune, merge brici) și la un număr rezonabil de „ardelenisme”: fonetisme (tăt, păreți, zîua), alături de interjecțiile ioi, no, perfectul compus cu formă specifică a auxiliarului (o crescut, s-o schimbat, o furat), adjectivul și adverbul fain (fain de tăt). Rostirea e credibilă, actoricească în sensul bun al cuvîntului, cu un anume grad de spontaneitate care ascunde artificialitatea textului compus dinainte prin felul firesc de a-l rosti.

Campania a trecut totuși pe lîngă un exces. Un afiș de la începutul acesteia conține un text caracterizat de efortul exagerat de a întări impresia locală: „«Amu’ mi-s tare fericit că m-am portat la Telekom» este sloganul campaniei, atribuit lui Ghiţă Ciobanulˮ (adevarul.ro, 10.02.2020). Textul conține două elemente regionale bine marcate: amu şi mi-s. Or, în ceea ce rosteşte personajul din filmuleţul publicitar, ambele lipsesc: „Àcum că m-am portat..., sînt tare fericitˮ. Prima formă apare totuși la un moment dat, în monologul personajului, în alt clip publicitar („no, amu totu’ s-o schimbatˮ) și este justificată, pentru că adverbul este comun graiurilor de nord (Moldova, Transilvania, Maramureș). Nepotrivită e doar scrierea cu apostrof, pentru că în amu nu este vorba, ca în acu’, de căderea unui sunet final: forma amu, atestată din primele texte româneşti, are o istorie diferită de acum (și o origine în parte diferită, dacă acceptăm că amu privine din ad modo, iar acum din eccum modo). În sloganul publicitar era mai surprinzătoare apariția formei mi-s, pentru persoana I singular a verbului a fi, pentru că aceasta este specific bănăţeană și a devenit chiar un semn identitar (io mi-s bănățean). Este una dintre formele regionale cele mai marcate, tocmai pentru că presupune o modificare în conjugarea verbului esențial a fi. Personajul – în film, ca și în realitate, cioban din zona Sibiului – nu rostește forma verbală mi-s în nici unul dintre clipurile publicitare ale campaniei. Pe de altă parte, constatăm că în Internet circulă și formula „io mi-s ardeleanˮ, care contrazice oarecum datele dialectologilor, printr-o asumare identitară mai largă. Probabil că riscurile acumulării unor elemente de identificare regională vag contradictorii au fost observate și sloganul inițial a fost abandonat.

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Iarna în Ținutul Pădurenilor, anul 1928  Foto Denis Galloway  Muzeul etnografic al Transilvaniei (2) jpg
Cum au înfruntat românii cele mai cumplite ierni din istorie. Ziua când „gerul a luat proporții siberiene în Bucovina”
Românii au avut de înfruntat, de-a lungul secolului XX, mai multe ierni extreme: cu geruri polare de până la –40 de grade în anii ’20, cu viscole care au îngropat orașe și au izolat sate în anii ’50, și frigul din anii ‘80, amplificat de problemele economice și de austeritatea impusă de Ceaușescu.
virus candida jpg
Virusul ascuns din copilărie care poate declanșa cancer de vezică la maturitate. Ce au descoperit cercetătorii
Un virus cu care majoritatea oamenilor intră în contact încă din primii ani de viață ar putea provoca, mult mai târziu, consecințe grave asupra sănătății.
sarmale post jpg
Atunci când postul devine o nebunie culinară. Delicatesele autentic românești de post care te cuceresc iremediabil
Postul se poate dovedi o piatră grea de încercare pentru gurmanzi. O ordalie a pofticiosului și o luptă cu propriile patimi culinare, un sevraj al meselor cu delicii cărnoase. Ei bine, rețetele călugărești și în general gastronomia românească de post este la fel de delicioasă.
Marcus Aurelius  In relief Sursa Wikipedia (1) JPG
Marcus Aurelius, împăratul roman redevenit „viral” în secolul XXI: „Pe cei răi îi făcea buni, iar pe cei buni, foarte buni”
Un împărat roman revine la modă, la peste 18 secole de la moartea sa. Marcus Aurelius a rămas faimos ca unul dintre „Cei cinci împărați buni” ai Romei, dar în epoca modernă și-a câștigat admiratorii prin jurnalul său, considerat un ghid moral.
image png
Punch-ul fără alcool este noua vedetă a sărbătorilor de iarnă. Mai gustos, mai colorat și pentru toate generațiile. Cum se prepară
Punch-ul fără alcool devine băutura preferată a sezonului. Cu arome bogate, ingrediente naturale și un aspect spectaculos, este alegerea ideală pentru petrecerile moderne, în care gustul bun primează, iar alcoolul nu mai este o condiție.
Teodora Dumitru 3  FOTO Arhiva personală jpg
Viața cu dizabilități în România. Povestea Teodorei, tânăra care luptă zilnic cu sistemul: „De ce nu este în regulă să folosim cuvântul cu h”
V-ați gândit vreodată cum e să fii persoană cu dizabilități în România? Un exercițiu greu este realitatea cu care se confruntă zilnic sute de mii de români. Teodora Dumitru este una dintre aceștia. O tânără inteligentă și ambițioasă, pentru care viața a fost plină de obstacole.
orasul elvetian Gstaad  Foto Gstaad webp
Stațiunile de schi de lux rezistă crizei: top 10 cele mai scumpe piețe rezidențiale și locul României
Deși contextul economic rămâne incert, piețele de proprietăți de lux din stațiunile de schi au rămas surprinzător de stabile. Spre deosebire de segmentul rezidențial de masă, unde creditarea are un rol esențial, achizițiile în zona „prime” se fac în mare parte din fonduri proprii.
lapte jpg
Cine nu are voie să consume lapte? Care e diferența dintre intoleranță și alergie
Laptele și produsele lactate sunt unele dintre cele mai consumate alimente din lume, dar nu toate persoanele pot să le digere sau să le tolereze. Pentru unii, laptele poate cauza disconfort digestiv, iar pentru alții poate declanșa reacții alergice severe.
Netflix HBO Max warner bros jpg
Netflix și Paramount, în competiție pentru Warner. Miza: dominarea pieței de streaming
Warner Bros. Discovery a devenit miza unei confruntări majore în industria globală de media, pe fondul tranziției accelerate către streaming. Netflix și Paramount se află în cursa pentru preluarea companiei, într-un moment tensionat, marcat de provocări financiare și presiuni tot mai mari în piață.