Am înnebunit cu toţii

Publicat în Dilema Veche nr. 206 din 26 Ian 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Două cărţi apărute în America în 2007 vorbesc despre un fenomen îngrijorător*. Stări sau trăsături precum tristeţea, melancolia, timiditatea, ruşinea, uşoara anxietate, enervarea trecătoare şi obişnuită au devenit, în ultimii 25-30 de ani, patologii şi se tratează cu medicamente. Totul a pornit, pare-se, de la modificarea, în 1980, a bibliei psihiatrilor occidentali, The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders . În spatele uşilor închise, cei mai importanţi medici psihiatri ai Americii s-au reunit în a doua jumătate a anilor ’70 şi au decis modificarea acestui manual, care a devenit, peste noapte, dintr-o broşură, un tom de peste 500 de pagini. Mulţi cunoscători consideră că manualul însuşi a luat-o razna. Din cîte văd, există o critică tot mai consistentă din partea experţilor la adresa multor patologii cuprinse în acest manual, care creşte fără oprire. Există descripţii foarte vagi ale simptomelor unor boli mai degrabă inventate în ton cu Zeitgeist-ul şi tot mai puţine argumente pentru care o anumită condiţie psihică trebuie considerată patologică. Cu alte cuvinte, tot mai multe etichetări şi tot mai puţine explicaţii. Cauzele acestei inflaţii necontrolate de psihopatologii merită investigate. Ce s-a întîmplat cu noi? Cum de ceea ce era doar un temperament introvert acum 50 de ani a ajuns, astăzi, să fie o afecţiune denumită avoidant personality disorder? Conspiraţioniştii vor vedea, cred, semne clare ale acţiunii concertate a marilor concerne de medicamente, dacă nu chiar vreo ocultă mondială care domină întreaga planetă prin abila manipulare a transformării civilizaţiei într-un uriaş ospiciu. Dincolo de problemele din stricta specialitate şi pe care nu le abordez din motive evidente - nu am nici o pregătire în domeniul psihiatriei - apare o chestiune cu detentă mai amplă la care, cred, trebuie să reflectăm cu toţii. Există un model social al fericirii şi al pozitivităţii radicale care se impune tot mai tare, cu vigoare de normă. Orice nu mărturiseşte fericirea şi buna dispoziţie este nu numai eşec, ci, iată, şi patologie. Merită să reflectăm, chiar şi pe scurt, la sursele acestei fericiri impuse. De unde vine? Mai exact, de unde ne vine? Schiţez, rapid, două explicaţii posibile. Prima ar fi că sporirea în ritm uluitor a confortului vieţii de zi cu zi a occidentalului induce sentimentul că utopia se realizează. Mai exact, trăind din ce în ce mai bine şi din ce în ce mai mult - situaţia aceasta e evidentă în Occidentul postbelic - oamenilor li se pare natural să fie şi din ce în ce mai fericiţi. Tot ceea ce este, în general, perceput ca fiind antinomic fericirii, bucuriei perpetue, este ostracizat. Astfel, într-o lume în care nimic din condiţiile materiale ale fericirii nu lipseşte, apare ca fiind anormal individul care nu reacţionează prin a fi fericit. A doua explicaţie, legată de prima, vine din îndrăgostirea (adică anihilarea oricărei tresăriri critice) generaţiilor intelectuale postmarxiste de teoria alienării. La Marx şi la urmaşii săi, tot mai mulţi pe măsură ce realitatea desemnată de capitalism, democraţie pluripartidă şi stat de drept devine tot mai victorioasă (ce paradox!), alienarea este efectul devastator al capitalismului asupra omului. Nu voi detalia sensurile şi mecanismele alienării la Marx, mai ales din motive de spaţiu. Dar trebuie subliniat că teoria alienării, înstrăinarea omului de propria esenţă, imposibilitatea autorealizării pentru că, în capitalism, orice acţiune încetează să mai fie "pentru sine" ceea ce este "în sine" (de aici, ruptura care alienează), este una dintre cele mai preţioase şi mai voluptuos asumate moşteniri ale marxismului. Ei bine, lupta împotriva alienării a devenit o luptă cu capitalismul, căci sfîrşitul alienării înseamnă trezirea proletariatului la acea conştiinţă de sine care îl va pune, imediat, în stare revoluţionară pentru a aduce paradisul comunist pe lume. Sigur, lupta cu alienarea este o luptă împotriva efectului, şi nu a cauzei. Dar o asemenea gîndire este inacceptabilă pentru marxiştii de toate epocile, căci capitalismul, duşmanul de moarte, este atît de rău, încît esenţa sa se regăseşte în toate efectele sale. Aşadar, luptînd cu unul dintre efectele sale, lupţi cu capitalismul. Dacă orice în afara fericirii este alienare, atunci orice în afara fericirii este capitalism. În fond, diferenţa dintre capitalism şi comunism este aceea că primul promite condiţiile ca fiecare să-şi poată căuta şi, eventual, găsi fericirea, în vreme ce al doilea promite fericirea însăşi. În capitalism, e perfect normal să ratezi fericirea. În comunism, e imposibil. De aceea, revolta reparatorilor de suflete contemporane împotriva nefericirii în orice formă de manifestare a ei este transpunerea revoltei intelectualilor de stînga împotriva capitalismului care are marea problemă de a face fericirea imposibilă pentru că alienează. Mi se pare că invazia de medicamente şi lungirea pînă la absurd a listei de boli/anomalii ale minţii sau sufletului nu este nicidecum o victorie a capitalismului ci, mai curînd, o victorie împotriva sa. Este parte a victoriei culturale a stîngii, căci, aşa după cum spunea cineva acum mai bine de un deceniu, sfîrşitul războiului rece a consacrat victoria dreptei, din punct de vedere economic, a stîngii, din punct de vedere cultural şi a centrului, din punct de vedere politic. * Shyness: How Normal Behavior Became a Sickness de Christopher Lane, apărută la Yale University Press, şi The Loss of Sadness: How Psychiatry Transformed Normal Sorrow into Depressive Disorder de Allan Horwitz şi Jerome Wakefield, apărută la Oxford University Press. În această lună, va apărea şi o a treia carte care atinge subiectul: Against Happiness: In Praise of Melancholy de Eric Wilson, la Farrar, Straus & Giroux.

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Un roman de știință
Bill Bryson nu este om de știință, nu are o formație științifică și, poate tocmai de aceea, tot ce scrie pare să aibă în spate un proces de înțelegere, de clarificare a unor lucruri, pînă la nivelul la care devin accesibile oricărui om cu o minimă educație academică.
Bătălia cu giganții jpeg
Datoria Europei
Nici Franța, nici Germania și nici – cu atît mai puțin! – Țările de Jos ori Danemarca nu vor face rabat de la exigențele procesului de aderare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Note, stări, zile
Mi-e greu să pricep de ce a certa pe toată lumea e o formă de „acțiune”.
Frica lui Putin jpeg
„Nu umiliți Franța, domnule președinte!”
Președintele Franței, Emmanuel Macron, a declarat de două ori, nu o singură dată, că „nu trebuie umilită Rusia”.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Eroismul ucrainean și inima stafidită a Europei
Ucrainenii dau Europei anului 2022 o lecție pentru care mă tem că opulentul nostru continent, cu birocrația lui pe cît de groasă, pe atît de nevolnică, cu politicienii lui minusculi, nu este pregătit.
Cooper Union jpg
Două surori, un muzeu și o premieră
În primăvara anului 1897, la etajul al patrulea al școlii publice Cooper Union din Manhattan pe care o înființase bunicul lor, surorile Hewitt au inaugurat Muzeul de Arte Decorative Cooper Union.
Tezaur jpg
O lungă istorie de furt
Furturile din Ucraina sînt o reamintire brutală a celor cu care s-a confruntat, în istorie, România.
Iconofobie jpeg
Iubirea/ura de aproape
Devii mizantrop nu neapărat cunoscînd răul din celălalt, cît cunoscînd răul din tine.
HCorches prel jpg
La vida loca loca loca loca
Deprinderea aceasta a defăimării profesorilor a devenit la noi pandemică și are un gust nu amar, ci de-a dreptul grețos, cel puțin în percepția mea.
p 7 2 WC jpg jpg
De ce refuză Occidentul să numească fascistă Rusia lui Putin?
Jena Occidentului de a numi fascistă Rusia lui Putin se explică prin contextul psiho-istoric al țărilor europene.
Un sport la Răsărit jpeg
Ce mai facem cu Naționala?
Ne torturează şi o torturăm, chestiune din care nimeni nu va rămîne întreg. Echipa României nu e altceva decît oglinda României.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Ospitalitate
Nu e neapărat ipocrizie, cum ar zice unii, ci politețe și meserie.

Adevarul.ro

image
Reacţii după şedinţa foto a lui Brad Pitt pentru GQ Magazine: „Arată ca un cadavru”
Desemnat în anii '90 cel mai sexy bărbat în viaţă de revista People, actorul Brad Pitt şi-a şocat fanii cu cea mai recentă şedinţă foto realizată pentru revista GQ, mai mulţi internauţi comentând că arată ca un cadavru.
image
Lacul căutat de zeci de mii de turişti pentru tratamente s-a colorat în roz. Explicaţiile cercetătorilor VIDEO
Pe lângă culoare, lacul emană şi un miros neplăcut. În fiecare an, aici vin zeci de mii de turişti la tratament. Specialiştii vin cu explicaţii.
image
CTP ne trezeşte la realitate: „Popovici? Dar de ce să mă simt mândru?“
Cristian Tudor Popescu a comentat, în stilul său caracteristic, performanţa lui David Popovici la Mondialele de nataţie, unde sportivul de 17 ani a cucerit două medalii de aur.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.