Am dat și bacalaureatul acesta

Publicat în Dilema Veche nr. 847 din 2 - 8 iulie 2020
Fascinații profesorale jpeg

S-a încheiat și ediția de vară a bacalaureatului 2020, prilej bun și necesar pentru a mai discuta încă o dată despre evaluare, despre evaluatori și, în general, despre viziunea acestora, atît în calitate de profesori la clasă, cît și în calitate de evaluatori la examenele naționale.

Îmi bazez acest text pe cîteva observații personale și pe discuții avute cu Monica Halaszi, profesoară de limba și literatura română la rîndul ei. Pornesc de la faptul că subiectul la limba și literatura română a fost, după părerea mea, extrem de generos. Nu atît de generos încît să treacă oricine, pînă la urmă nici nu e acesta scopul unui examen național, dar suficient de generos încît să permită obținerea unei note decente oricărui elev cu minime competențe de comprehensiune a unui text și cu sumare cunoștințe de literatură.

O primă observație pe care vreau să o fac este cu privire la inflamarea unor voci înainte de examen, care manifestau îngrijorare față de sastisirea elevilor cu „viziunea despre lume”, voci care exprimau speranța (mascînd o acuză) că anul acesta nu va mai veni din așa ceva. Ei bine, sînt foarte mulți ani de cînd nu mai există această formulare în structura subiectului. Îngrijorare inutilă, inactuală și, desigur, infirmată de subiect.

A doua observație pe care vreau să o fac este legată de prima parte a primului subiect, I.A. Acesta presupune un text nonliterar sau de graniță la prima vedere, iar cerințele vizează comprehensiunea acestuia și sumare interpretări ale lui. Din capul locului trebuie să subliniez faptul că subiectul este o întrebare structurată, tip de item care presupune o succesiune de cerințe gradate ca dificultate, raportate la același text-suport, dar fără ca răspunsul la vreuna dintre ele să fie în relație cu răspunsul la alta. Și aici introduc o precizare de care am nevoie în ansamblul observațiilor mele, și anume că examenul nu vizează evaluarea unui set de cunoștințe acumulate, ci a competențelor pe care elevii le-au dobîndit. În mod particular, pentru acest subiect este vizată competența de utilizare corectă și adecvată a limbii române în diverse situații de comunicare și cea de utilizare a strategiilor de comprehensiune și de interpretare. Cu cerințe, cum spuneam, accesibile, ce am putut observa prin evaluarea lucrărilor a fost că acolo unde elevii au înțeles cerința și au reușit să descopere în textul-suport răspunsurile, nu întotdeauna au reușit și să folosească strategiile despre care aminteam. Deși li se solicită să numească, să explice, să prezinte, așadar să aibă capacitatea de a parafraza, de a extrage informație din text și de a o livra prin propriile cuvinte, sînt multe situații în care ei, de fapt, transcriu citate din text pentru a răspunde.

O a doua observație o formulez pe marginea subiectului I.B., care presupune construcția unui text argumentativ pornind de la o temă dată. Cu alte cuvinte, elevii trebuie să construiască un text argumentativ în care să susțină o poziție pro sau contra. Este subiectul care le ridică cele mai mari dificultăți. Mai întîi, se poate observa dificultatea cu care și cei mai buni elevi reușesc să construiască argumentele la nivel abstract. Multe lucrări foarte bune altfel nu conțin aceste argumente. După formularea tezei, elevii au tendința de a oferi, de fapt, exemple, fără să construiască mai întîi argumente. Apoi se observă dificultatea de a formula două argumente diferite. De foarte multe ori al doilea argument e o reformulare a celui dintîi sau, în cazul în care nu sînt construite argumente, elevii se rezumă la a exemplifica prin textul-suport, considerat prim argument, respectiv printr-o experiență personală/culturală, propusă ca al doilea argument.

În privința celui de-al doilea subiect, care presupune un text-suport literar, epic, liric sau dramatic, acesta vizează aceleași competențe amintite mai sus. În mod particular, au avut de prezentat perspectiva narativă dintr-un text epic. Ce se poate observa este că există mulți elevi care identifică perspectiva narativă (obiectivă, în cazul textului dat), dar nu pot să o exemplifice, să o susțină prin trimiteri la text sau o fac exclusiv prin indicarea persoanei verbale și pronominale. În multe lucrări se întîlnește o prezentare teoretică a ceea ce este perspectiva narativă obiectivă, dar mai puțini elevi exemplifică, prin ilustrarea cu citate care evidențiază omnisciența, capacitatea naratorului de a surprinde gîndurile sau emoțiile personajelor etc.

În ceea ce privește ultimul subiect, al III-lea, care este construit sub forma unui eseu structurat, se remarcă în continuare tendința de a se livra comentarii-șablon, fără capacitatea de adaptare la reperele propuse de subiect. Am întîlnit, la uman, de exemplu, lucrări impecabile aparent, cu analize de finețe ale comediei O scrisoare pierdută, deși subiectul viza caracterizarea unui personaj din comedie. În măsura în care prin repere se direcționa înspre prezentarea statutului psihologic, social și moral al personajului, înspre evidențierea unei trăsături a personajului prin două scene comentate și înspre analiza a două componente de structură şi de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru construcția personajului ales, lucrări în care se susținea caracterul de comedie al textului, prin prezentarea – foarte frumoasă, de altfel – a tipurilor de comic, spre exemplu, au avut de pierdut și au dovedit, de fapt, absența unor competențe, chiar dacă, poate, cunoștințe în sine erau acumulate.

O ultimă observație. Am auzit voci care afirmau că au dat punctaj maxim chiar dacă nu erau respectate reperele, dacă lucrarea era bună, dacă dovedea solide cunoștințe teoretice etc. Sînt cazuri clare de malpraxis. Evaluare holistică. Nici nu are rost să insist. Aceeași obsesie ne bîntuie, a acumulării de informații. Uităm că nu evaluăm niște filologi, ci niște elevi cu diverse aptitudini, dar care trebuie să dovedească deținerea unor competențe. Pînă și pe cea de comprehensiune a unui text: cerința formulată în subiect.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

640px Boulevard Unirii jpg
Cu mîndrie despre România, cu luciditate despre români
România va construi și spitalele regionale și municipale (este greu de spus cînd), pentru că dacă acum este moda stadioanelor, cu siguranță va veni și cea a spitalelor.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Dependența de China
În discursul despre care aminteam mai devreme, Rishi Sunak propunea ca relațiile cu China să fie guvernate de acum înainte de un „pragmatism robust”.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Nota testamentară a lui Constantin Noica
S-au găsit, inevitabil, și hermenuți subtili, care să extindă „marasmul” nicasian asupra „discipolilor”.
Frica lui Putin jpeg
Dr.
Bine, dar de ce totuși au nevoie să-și pună la rever acest păcătos de dr.? Vanitate?
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Doar educația...
Și eu cred că responsabilitatea, respectul pentru ceilalți și hărnicia sînt valorile fundamentale pe care trebuie să le insuflăm celor ce vin după noi.
m simina jpg
Primul SMS din istorie
Fix treizeci de ani, așadar, de la primul mesaj scurt trimis (Short Message Sent) din istorie.
Iconofobie jpeg
Un demon atipic
Ambii reprezintă niște „realități” abstracte, imprecise, încărcate de mister și neclaritate semantică.
„Cu bule“ jpeg
Șofer de duminică
Popularitatea expresiei se reflectă în extinderea tiparului la alte ocupații.
HCorches prel jpg
Voi știți formula permanganatului de potasiu?
Așa era ea, o profesoară severă din cale-afară, la orele căreia nu se auzea nici musca.
radu naum PNG
Putem să vorbim despre un campionat prea mondial de fotbal?
Un minunat Panama-Oman va putea fi savurat la viitoarea Cupă Mondială. Sau un Brazilia – St. Kits şi Nevis, acolo să vezi distracţie! Nu s-au gîndit rău venerabilii.
p 7 WC jpg
Evitabila creștere a extremei drepte germane
Dar nu și în Germania, unde partidul de extremă dreapta Alternative für Deutschland (AfD) are, deocamdată, un succes neînsemnat.
Comunismul se aplică din nou jpeg
De ce se opune Austria
Mi-am adus aminte atunci și cum o cunoștință din Oetz mi-a explicat odată că pe văile mai dinspre Elveția mă puteam întîlni cu oameni nesuferiți și încuiați.
O mare invenție – contractul social jpeg
Subiect de drept și drept subiectiv (I)
În limba engleză, termenul subject a rămas fidel sensului etimologic de supus.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Conferințele noastre, viitorul nostru
Cînd generația liceenilor de azi va ajunge la butoanele țării, sînt convins că ne va fi mai bine decît ne este acum!
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Presa acum 85 de ani și azi
Nu mai e vorba de o slujbă publică, destinată să lămurească în vreun fel pe privitor.
Frica lui Putin jpeg
Condiția de înger
abandonînd umanitatea pentru un scurt răstimp, a împrumuta aripile de la îngeri.
AFumurescu prel jpg
Interesul și fesul
Dacă nu mă credeți, întrebați-vă prietenii de pe Facebook, Instagram, Twitter, TikTok și ce alte rețele „sociale” vor mai fi fiind. În lumea virtuală.
m simina jpg
Abraham Lincoln de Ziua Recunoștinței
Abraham Lincoln este primul președinte american care a salvat un curcan de la sacrificare, dar nu cu ocazia Zilei Recunoștinței, ci de Crăciun.
Iconofobie jpeg
Întîmplări întîmplătoare
„Întîmplările” sînt piesele unui puzzle imens ce creionează o imagine aflată dincolo de puterea noastră de cuprindere.
„Cu bule“ jpeg
Vechea gașcă
Originea cuvîntului nu a fost lămurită, deocamdată.
HCorches prel jpg
Nu-i cazul să renunți
Din fericire, chiar și în cadrul acestor formări pe care le mai susținem, constatăm că numărul acestor profesori este în scădere.
p 7 WC jpg
Libertate de expresie pentru cine?
Expresia lui Musk „într-o manieră sănătoasă” permite o gamă largă de interpretări, unele dintre ele foarte restrictive pentru libertatea de expresie.
radu naum PNG
Comunismul se aplică din nou jpeg
Bucureștiul văzut cu alți ochi
Bucureștiul acela, bombardat de americani și apoi și de germani, era încă frumos și bogat.

Adevarul.ro

1 tratamente cu hrean jpg jpeg
Efectele adverse ale unui condiment banal. De ce e interzis consumul excesiv de hrean, ce pericole apar
Este de două ori mai bogat în vitamina C decât lămâile, conţine vitamin B, potasiu, calciu, fier şi fosfor. De la hrean folosim rădăcina care se poate consumă crudă, rasă, în salate sau diverse preparat.
Moisă Irod veteran din Sibiu ultimul soldat român din Garda Regală Sursă Brigada 30 Gardă „Mihai Viteazul” jpg
Ultimul soldat din Garda Regelui Mihai, la 100 de ani: „La Peleș împușcam, nu întrebam de parolă” FOTO
Veteranul de război maior (rtr.) Moisă Irod a împlinit miercuri, 30 noiembrie, 100 de ani. A fost aniversat cu fast și onoruri militare, în avans, de oficialii Armatei Române.
horoscop jpg
Horoscopul zilei: 1 decembrie. Vești importante pentru nativii din trei zodii
Horoscopul zilnic pentru joi, 1 decembrie, este realizat de astrologul Click, Lorina, ți vine cu predicții clare pentru nativii tuturor semnelor zodiacale.

HIstoria.ro

image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Trezirea naționalismului în Balcani
Vreme de secole, populațiile din Balcani au trăit în cadrul unor state multietnice, dinastice. Acest lucru nu a determinat însă o omogenizare, fiecare populație fiind conștientă, însă, de faptul că vecinii ei vorbeau o limbă diferită, practicau altă religie și aveau un stil de viață diferit.
image
Rusia, pământul sfânt al Iluminismului francez
Emergența rapidă a Rusiei ca mare putere europeană s-a petrecut într-o perioadă în care gânditorii Iluminismului european chestionau teme fundamentale, legate de natura societății și a guvernului: care este cea mai bună formă de guvernare, autocrația sau guvernul reprezentativ