Alți vinovați și alte vinovății în cazul Dorian Popa

Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
Foto: PRO TV
Foto: PRO TV

Cazul Dorian Popa, influencer-ul prins drogat la volan, este mai mult decît o știre mondenă. El are și o morală în economie. Nu este aici locul să judecăm aspectele morale ale cazului Dorian Popa, dar trebuie să reamintim că rețelele sociale au adus în atenția publicului un anumit tip de vedete. 

Influencer-ii sînt oamenii care sînt un fel de vedete pe rețelele sociale, fac sute de mii de accesări și, bineînțeles, reușesc să „monetizeze”, adică să cîștige bani din reclame sau din promovarea unor produse. În majoritatea covîrșitoare a cazurilor, producțiile influencer-ilor sînt de o calitate modestă. Nu sînt producții nici prea sofisticate, nici prea inteligente. Influencer-ii se adresează în cele mai multe cazuri (excepțiile există, dar sînt excepții) unui public foarte tînăr (de fapt, copii cu vîrste între 10 și 14 ani) și nu foarte instruit.

De altfel, în urmă cu mai bine de un an de zile am asistat involuntar la o fază care mi-a rămas în memorie și care a fost singura ocazie în care am avut o firavă legătură cu Dorian Popa. Traversam într-o intersecție din București și în jurul meu, pe trecerea de pietoni, doi-trei liceeni își mobilizau colegii de pe trotuar dînd agitați din mîini și strigînd: „Veniți, bă, să-l vedeți pe Dorian”. Nimeni altul decît Dorian Popa se afla la volanul unei mașini „bengoase” așteptînd la semafor. Tinerii îl descoperiseră și cîțiva dintre ei au ajuns, pînă cînd semaforul să se mute pe culoarea verde, să îi strîngă mîna și să îl salute pe Dorian Popa. Cei care nu au venit la timp s-au consolat cu comentariile colegilor care apucaseră să vorbească preț de o jumătate de minut cu influencer-ul.

Cazul Dorian Popa are, de fapt, ca temă importantă girul pe care îl dau o serie de companii, unele mari și responsabile, unor influencer-i doar în numele audienței. De fapt, este adusă în discuție o temă destul de veche, și anume orientarea bugetelor de publicitate aproape exclusiv către cantitate, fără să se țină cont de calitate. 

Noua „mantră” a corporațiilor este responsabilitatea socială. O responsabilitate care ar trebui să se manifeste în ceea ce privește protejarea mediului, cu privire la angajați, în raport de societate, pentru persoanele defavorizate, pentru sistemul de sănătate și așa mai departe. Doar că principiile responsabilității sociale le vedem puțin spre deloc atunci cînd vine vorba de orientarea cheltuielilor de marketing, promovare și publicitate. 

Un singur exemplu. În urmă cu trei ani, am scris cîteva rînduri despre o așa-zisă campanie de educație economică derulată de mai multe bănci. Vectorii campaniei erau atunci Dorian Popa, Ana Morodan, Coțofană, Skizzo Skillz și Alex Bogdan. Nici atunci, nici acum nu știu prea multe despre ce fac influencer-ii pe care băncile s-au gîndit să îi includă în programul lor de educație economică, dar ceea ce știm este că, în ultimul an, Dorian Popa și Ana Morodan au fost găsiți drogați la volan. Ceea ce ne arată cu adevărat inspirația unor directori de marketing ai băncilor în a-și alege vectorii de imagine și, evident, responsabilitatea socială a companiilor. Dar, cum se întîmplă în România, nimeni nu plătește pentru deciziile sale și totul se uită după cîteva luni. 

Am să reamintesc, totuși, privitor la campania băncilor cu cei cinci influencer-i, cîteva idei pe care le scriam în urmă cu trei ani. „Dreptul la banking”, așa se numea campania, se adresa prin vectorii săi de imagine copiilor între 10 și 14 ani, dar de cîte ori ajunge un copil la o bancă sau cît de interesați pot fi majoritatea copiilor de credite și depozite bancare? Desigur, observația care poate fi adusă este aceea că tinerii trebuie să înțeleagă de la vîrste cît mai mici termenii educației economice și bancare. De acord, dar – scriam în urmă cu trei ani – în locul influencer-ilor ar fi putut fi aduși niște tineri performeri, de calitate.

Discutăm tot mai mult despre nevoia de educație, despre promovarea valorilor. Discutăm, dar cînd vine timpul să facem ceva alegem calea cea mai simplă și optăm pentru criteriile cele mai banale, precum numărul de prieteni de pe Facebook sau numărul de vizualizări al unui clip video. Băncile nu pot ieși din obsesia rating-ului nici măcar în momentul în care fac o campanie de educație financiară.

Și nu sînt singurele. Multe dintre companiile românești au același tip de comportament. Își orientează bugetele de publicitate doar după criteriul rating-ului. În unele cazuri, nu contează nici măcar dacă o televiziune sau alta are un evident conținut discutabil, cum ar fi că promovează valori anti-occidentale, împotriva economiei de piață sau idei din secolul trecut sau care promovează teorii conspiraționiste. Nici măcar aceste derapaje nu conving marile companii să evite finanțarea unor astfel de posturi TV sau emisiunile de acest tip. Dacă ele fac audiență, chiar și cu cele mai imorale mijloace și idei, vor primi bugete de publicitate de la agenții și companii. 

Foarte rar se întîmplă, și doar în cazul unor derapaje majore, ca firmele să oprească pentru o scurtă perioadă campaniile publicitare la un post TV sau altul. După scurtă vreme le regăsim la loc.

Pe rețelele sociale situația este și mai dezastruoasă. Acolo se caută doar accesările, doar cantitatea. La calitate se gîndesc foarte puțini. Iar din marile lor bugete de publicitate sau de promovare foarte rar scapă cîteva mici procente și pentru campanii derulate prin producții de bună calitate. 

Astfel, cele mai multe companii și agenții de publicitate susțin financiar un conținut de proastă calitate. De aceea, cei care decid bugetele de marketing-publicitate nu ar trebui să se plîngă că nu există mass-media de calitate. Societatea românească are exact calitatea pe care companiile au încurajat-o și susținut-o cu bani. 

Constantin Rudnițchi este analist economic.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

harkov FOTO  Andrii Sybiha / X
Rusia continuă să atace intens orașele ucrainene. Trump: „I-au dat motiv lui Putin să-i bombardeze”
Atacurile rusești asupra orașului Harkov, din estul Ucrainei, au ucis cel puțin patru persoane și au rănit peste douăzeci, sâmbătă, potrivit autorităților, în timp ce speranțele pentru pace se estompează tot mai mult.
buncar germania FOTO Getty Images
Germania își extinde rețeaua de buncăre, pe fondul temerilor unui posibil atac din partea Rusiei
Germania elaborează planuri pentru extinderea rapidă a rețelei sale de buncăre și adăposturi anti-bombă, a declarat cel mai înalt oficial guvernamental în domeniul protecției civile, avertizând că statul trebuie să fie pregătit pentru un posibil atac din partea Rusiei în următorii patru ani.
catuse arest jpeg
Două tentative de furt eșuate în Capitală: Ca să scape, hoțul a mușcat-o de mână pe una dintre femei
Un cetățean turc de 29 de ani a fost arestat preventiv pentru 30 de zile, fiind suspectat de tentativă de tâlhărie calificată și tentativă de furt calificat după ce ar fi încercat să intre în casele a două femei din Sector 1 al Capitalei.
Aryna Sabalenka semifinala tenis Wimbledon 2023 FOTO Getty Images Mike Hewitt (4) jpg
Raceala la pisici pisica cu labuta pe fata 768x512 webp
Modul prin care pisicile își recunosc stăpânii. Adevăratul motiv a fost dezvăluit de cercetători
O nouă cercetare a Universității de Agricultură din Tokyo dezvăluie că pisicile pot recunoaște mirosul stăpânilor lor și îl diferențiază de cel al altor persoane. Studiul, citat recent de BBC, evidențiază abilitățile senzoriale rafinate ale felinelor.
coco gauff x ronald garros jpg
Coco Gauff e „nașa” Arynei Sabalenka. I-a „furat” un nou Grand Slam liderului mondial
Americanca a cucerit în premieră trofeul la Roland Garros..
elicopter SMURD
Bărbat în comă, după ce ambarcațiunea în care se afla a eșuat pe brațul Chilia. O altă persoană a fost transportată la spital
Două persoane au fost rănite în urma unui accident naval petrecut pe brațul Chilia al Dunării, în apropiere de localitatea Chilia Veche, județul Tulcea. O ambarcațiune a eșuat la kilometrul fluvial 43, iar polițiștii de frontieră au intervenit pentru salvarea victimelor.
dzeko jpg
BeFunky collage   2025 06 07T204349 730 jpg
Desert de vară la pahar, rețeta care a cucerit internetul. Trucul secret pentru cel mai inedit preparat dulce. VIDEO
Nu este un simplu desert – este o explozie de vară aranjată cu grijă într-un pahar. Ușor de preparat, acest dulce combină foi subțiri de plăcintă crocante, cremă fină de vanilie și căpșuni proaspete, pentru o experiență gustativă de neuitat.