Alți vinovați și alte vinovății în cazul Dorian Popa

Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
Foto: PRO TV
Foto: PRO TV

Cazul Dorian Popa, influencer-ul prins drogat la volan, este mai mult decît o știre mondenă. El are și o morală în economie. Nu este aici locul să judecăm aspectele morale ale cazului Dorian Popa, dar trebuie să reamintim că rețelele sociale au adus în atenția publicului un anumit tip de vedete. 

Influencer-ii sînt oamenii care sînt un fel de vedete pe rețelele sociale, fac sute de mii de accesări și, bineînțeles, reușesc să „monetizeze”, adică să cîștige bani din reclame sau din promovarea unor produse. În majoritatea covîrșitoare a cazurilor, producțiile influencer-ilor sînt de o calitate modestă. Nu sînt producții nici prea sofisticate, nici prea inteligente. Influencer-ii se adresează în cele mai multe cazuri (excepțiile există, dar sînt excepții) unui public foarte tînăr (de fapt, copii cu vîrste între 10 și 14 ani) și nu foarte instruit.

De altfel, în urmă cu mai bine de un an de zile am asistat involuntar la o fază care mi-a rămas în memorie și care a fost singura ocazie în care am avut o firavă legătură cu Dorian Popa. Traversam într-o intersecție din București și în jurul meu, pe trecerea de pietoni, doi-trei liceeni își mobilizau colegii de pe trotuar dînd agitați din mîini și strigînd: „Veniți, bă, să-l vedeți pe Dorian”. Nimeni altul decît Dorian Popa se afla la volanul unei mașini „bengoase” așteptînd la semafor. Tinerii îl descoperiseră și cîțiva dintre ei au ajuns, pînă cînd semaforul să se mute pe culoarea verde, să îi strîngă mîna și să îl salute pe Dorian Popa. Cei care nu au venit la timp s-au consolat cu comentariile colegilor care apucaseră să vorbească preț de o jumătate de minut cu influencer-ul.

Cazul Dorian Popa are, de fapt, ca temă importantă girul pe care îl dau o serie de companii, unele mari și responsabile, unor influencer-i doar în numele audienței. De fapt, este adusă în discuție o temă destul de veche, și anume orientarea bugetelor de publicitate aproape exclusiv către cantitate, fără să se țină cont de calitate. 

Noua „mantră” a corporațiilor este responsabilitatea socială. O responsabilitate care ar trebui să se manifeste în ceea ce privește protejarea mediului, cu privire la angajați, în raport de societate, pentru persoanele defavorizate, pentru sistemul de sănătate și așa mai departe. Doar că principiile responsabilității sociale le vedem puțin spre deloc atunci cînd vine vorba de orientarea cheltuielilor de marketing, promovare și publicitate. 

Un singur exemplu. În urmă cu trei ani, am scris cîteva rînduri despre o așa-zisă campanie de educație economică derulată de mai multe bănci. Vectorii campaniei erau atunci Dorian Popa, Ana Morodan, Coțofană, Skizzo Skillz și Alex Bogdan. Nici atunci, nici acum nu știu prea multe despre ce fac influencer-ii pe care băncile s-au gîndit să îi includă în programul lor de educație economică, dar ceea ce știm este că, în ultimul an, Dorian Popa și Ana Morodan au fost găsiți drogați la volan. Ceea ce ne arată cu adevărat inspirația unor directori de marketing ai băncilor în a-și alege vectorii de imagine și, evident, responsabilitatea socială a companiilor. Dar, cum se întîmplă în România, nimeni nu plătește pentru deciziile sale și totul se uită după cîteva luni. 

Am să reamintesc, totuși, privitor la campania băncilor cu cei cinci influencer-i, cîteva idei pe care le scriam în urmă cu trei ani. „Dreptul la banking”, așa se numea campania, se adresa prin vectorii săi de imagine copiilor între 10 și 14 ani, dar de cîte ori ajunge un copil la o bancă sau cît de interesați pot fi majoritatea copiilor de credite și depozite bancare? Desigur, observația care poate fi adusă este aceea că tinerii trebuie să înțeleagă de la vîrste cît mai mici termenii educației economice și bancare. De acord, dar – scriam în urmă cu trei ani – în locul influencer-ilor ar fi putut fi aduși niște tineri performeri, de calitate.

Discutăm tot mai mult despre nevoia de educație, despre promovarea valorilor. Discutăm, dar cînd vine timpul să facem ceva alegem calea cea mai simplă și optăm pentru criteriile cele mai banale, precum numărul de prieteni de pe Facebook sau numărul de vizualizări al unui clip video. Băncile nu pot ieși din obsesia rating-ului nici măcar în momentul în care fac o campanie de educație financiară.

Și nu sînt singurele. Multe dintre companiile românești au același tip de comportament. Își orientează bugetele de publicitate doar după criteriul rating-ului. În unele cazuri, nu contează nici măcar dacă o televiziune sau alta are un evident conținut discutabil, cum ar fi că promovează valori anti-occidentale, împotriva economiei de piață sau idei din secolul trecut sau care promovează teorii conspiraționiste. Nici măcar aceste derapaje nu conving marile companii să evite finanțarea unor astfel de posturi TV sau emisiunile de acest tip. Dacă ele fac audiență, chiar și cu cele mai imorale mijloace și idei, vor primi bugete de publicitate de la agenții și companii. 

Foarte rar se întîmplă, și doar în cazul unor derapaje majore, ca firmele să oprească pentru o scurtă perioadă campaniile publicitare la un post TV sau altul. După scurtă vreme le regăsim la loc.

Pe rețelele sociale situația este și mai dezastruoasă. Acolo se caută doar accesările, doar cantitatea. La calitate se gîndesc foarte puțini. Iar din marile lor bugete de publicitate sau de promovare foarte rar scapă cîteva mici procente și pentru campanii derulate prin producții de bună calitate. 

Astfel, cele mai multe companii și agenții de publicitate susțin financiar un conținut de proastă calitate. De aceea, cei care decid bugetele de marketing-publicitate nu ar trebui să se plîngă că nu există mass-media de calitate. Societatea românească are exact calitatea pe care companiile au încurajat-o și susținut-o cu bani. 

Constantin Rudnițchi este analist economic.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

sens giratoriu suspendat valea prahovei jpg
Schimbare majoră pe cel mai înjurat drum al țării: începe construcția unui sens giratoriu suspendat la Predeal
Proiectul, lansat în licitație de DRDP Brașov, este estimat la peste 130 de milioane de lei și are un termen de execuție de 30 de luni.
houthi gif
Rebelii houthi au publicat o filmare cu atacul asupra unei nave comerciale în Marea Roșie. Șase persoane, ostatice
Zece persoane din cele 25 aflate la bordul navei comerciale Eternity C, care s-a scufundat în Marea Roșie în urma atacului rebelilor Houthi, au fost salvate, iar trei au fost ucise, a declarat pentru CNN Operațiunea Aspides, misiunea de securitate maritimă a Uniunii Europene.
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători Foto Inquam Photos   Sabin Cirstoveanu jpg
Conducerea CFR Călători și-a majorat indemnizațiile la peste 6.000 de euro pe lună. „Pentru șefi avem bani, pentru muncitori nu”
Conducerea CFR Călători și-a majorat indemnizațiile la 32.000 de lei pe lună (peste 6.000 de euro net), în ciuda faptului că societatea de stat este pe lista marilor datornici la bugetul de stat.
Alexandru Mitriță jpeg
anna keibalo dzMWKurYlUE unsplash jpg
Tatuajele nu spun ce crezi tu despre tine, ci ceea ce vor alții să creadă
Crezi că tatuajele reflectă personalitatea ta? Un nou studiu psihologic demonstrează că impresiile formate pe baza tatuajelor sunt, de cele mai multe ori, greșite. Află de ce.
517228495 812911814824414 7500828440169886463 n jpg
Se dă în circulație al doilea cel mai lung pod rutier din România: „un punct strategic pentru conectarea regiunii Moldovei cu restul țării”
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Buzău a anunțat recepţia finală şi deschiderea circulaţiei pe podul peste râul Buzău, nodul rutier Buzău Est.
Stefan cel Mare jpg
De ce a ales Ștefan cel Mare să se supună turcilor. Episodul straniu în care domnitorul a fost declarat mort și a revenit la viață
Unul dintre cele mai neobișnuite episoade din istoria medievală a românilor s-a petrecut în timpul bătăliei de la Șcheia, în anul 1486, ultima confruntare directă dintre Ștefan cel Mare și otomani. În toiul luptei, voievodul Moldovei a fost doborât de pe cal, iar zvonul că ar fi murit s-a răspândit
Banner Adina Halas
Cum tratăm acasă enervantele pungi de sub ochi și cearcănele? Trucul aproape gratis al Adinei Halas: „Cartoful ras face minuni!”
Cum tratăm acasă enervantele cearcăne și pungile de sub ochi? Trucul Adinei Halas: „Cartoful ras face minuni”. De ce e periculos consumul exagerat de fructe?
mustar, gratar, foto shutterstock jpg
Câte calorii are muștarul clasic, sosul nelipsit de la grătarele românilor. Aportul caloric îl diferențiază de muștarul cu miere și de ketchup
Muștarul, sosul care însoțește micii și fripturile, este consumat frecvent de români, mai ales vara, în sezonul grătarelor. Însă puțini știu câte calorii are acesta și dacă poate afecta sau nu silueta.