Africa are nevoie de mai multe femei în Fintech
Revoluția Fintech cuprinde întregul continent african, creînd prosperitate și oportunități pornind din Cairo și pînă în Cape Town. Însă, asemenea sectoarelor IT mai largi, industria Fintech suferă de pe urma unei vulnerabilități fundamentale: numărul foarte redus de femei.
Africa are totuși ceva cu care să se laude pe acest front: proporția companiilor Fintech fondate de femei este de două ori mai mare decît media globală. Din nefericire, cifra este de numai 3,2%. Mai mult, în vreme ce 30% din profesioniștii din domeniul IT din Africa Subsahariană sînt femei, ponderea femeilor în Fintech rămîne mult sub media din industrie.
Asta nu înseamnă că Fintech nu a avut un impact asupra femeilor. Dimpotrivă, a contribuit la accelerarea incluziunii financiare a femeilor, de la întreprinzătoare private căutînd să-și formalizeze economiile gospodărești la întreprinderi mici ai căror lideri urmăresc să se extindă. În Ruanda, bunăoară, platformele Fintech au determinat o creștere de 27% în ceea ce privește accesul femeilor la sectorul de servicii financiare între 2012 și 2016. În Kenya, serviciile bancare mobile au contribuit la creșterea incluziunii financiare de la numai 26%, cît a fost în 2006, la 84% în 2021.
Dar Africa mai are un drum lung de parcurs. În 2022, de exemplu, numai 37% din femeile din Africa Subsahariană aveau un cont bancar, în comparație cu 48% din bărbați.
Problema a persistat chiar și în Ruanda – un lider regional în ceea ce privește egalitatea de gen. În 2008, Ruanda a devenit prima țară din lume care a votat un parlament format în majoritate din femei, iar azi se laudă încă cu cea mai mare rată a femeilor participante la viața politică și integrate ca forță de muncă. Însă, în pofida progresului de incluziune financiară pe care Fintech l-a făcut posibil, mai mult de trei sferturi dintre femeile din Ruanda încă nu au acces la servicii bancare.
Incapacitatea de a accesa servicii financiare reprezintă pentru antreprenori un dezavantaj semnificativ. Potrivit Băncii Mondiale, antreprenoarele dețin întreprinderi mici și mijlocii în Africa – o cifră semnificativă din totalul IMM-urilor – confruntîndu-se cu un deficit de creditate de 42 de miliarde de dolari. Fapt care limitează capacitatea lor de se extinde și de a crea locuri de muncă.
Cu soluții flexibile, inovatoare și țintite, companiile Fintech pot ajuta la lichidarea acestui deficit, un motiv pentru care femeile au dificultăți în accesarea serviciilor financiare fiind acela că le lipsește un istoric financiar sau de creditare – care stau la baza evaluării tradiționale a bonității. Însă companiile Fintech pot evita această problemă folosind surse de date alternative precum utilizarea telefonului mobil sau activitatea de pe rețelele de socializare, despre care s-a demonstrat că pot servi ca evaluări foarte precise ale calificării pentru un credit. Aceste abordări, firește, trebuie puse în balanță cu soluții de securitate și confidențialitate riguroase, asigurînd încrederea dintre entitatea care oferă împrumutul și cel care împrumută.
Un alt impediment frecvent în ceea ce privește incluziunea financiară – specifică mai degrabă zonelor rurale – este lipsa documentelor, precum un cod numeric de identificare sau dovada unui domiciliu stabil necesare pentru crearea unui cont bancar și pentru accesul la credite. Însă companiile Fintech pot să le faciliteze femeilor accesul la servicii financiare folosind contactele lor mobile sau folosindu-se de tehnologiile de verificare digitală a identității, precum autentificarea biometrică.
Companiile Fintech pot de asemenea să dezvolte produse financiare adaptate nevoilor pe care le au persoanele în general excluse din sistemul financiar formal. De exemplu, compania Ensibuuko, din Uganda, lucrînd cu organizații comerciale și non-profit, a gîndit un sistem inovator de credite digitale care se adresează mai ales fermierilor. Dat fiind faptul că agricultura este sectorul în care femeile sînt cele mai active în Africa, inițiativa ar putea să funcționeze pe termen lung în ceea ce privește diminuarea inegalităților de gen.
Însă dacă industria Fintech va continua să se extindă și să consolideze incluziunea financiară, e nevoie nu doar să deservească femeile, ci și să le includă. Lucru de pe urma căruia ar beneficia nu doar femeile angajate, ci și industria în întregime, la fel ca mulți dintre clienții ei. Femeile care investesc prezintă un potențial dublat în măsura în care este probabil să investească în alte antreprenoare mai mult decît în afacerile colegilor bărbați; pe această cale, femeile pot fi mai bine echipate pentru formatarea și livrarea serviciilor Fintech către cliente.
Ideea e că femeile se bucură de servicii mai avantajoase în cadrul instituțiilor în care puterea este deținută tot de femei. Acest lucru este aplicabil atît în sectorul industriei, cît și în cel al serviciilor: un articol recent din revista Natureevidențiază faptul că femeile lipsesc din procesele de legiferare sau din deciziile bugetare care țin de sănătate, acest lucru contribuind poate cel mai mult la subfinanțarea sistemului și la neglijarea problemelor de sănătate cu care se confruntă femeile. Fintech nu este diferit.
Acum provocarea va consta în susținerea femeilor în ceea ce privește participarea lor – și ocuparea pozițiilor de conducere – în industria Fintech. Fie că e vorba de biroul de conducere sau de o fermă, femeile trebuie ajutate să modeleze viitorul financiar al Africii.
Nick Barigye este CEO la Rwanda Finance Limited și fost partener la Karisimbi Business Partners, o companie de investiții și consultanță concentrată pe zona Africii.
Copyright: Project Syndicate, 2023
traducere de Ioana MOROȘAN