Vrem săli de concerte, nu stadioane!

Publicat în Dilema Veche nr. 812 din 12-18 septembrie 2019
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg

Nu a trecut mult timp de cînd adorabili ignoranți, apostolii dezinhibați ai noii lumi, scandau pe străzile țării că vor spitale, nu catedrale. Cred ei că spitalele sînt semnul civilizației unei țări, nu catedralele. Îi enervează că bugetele publice (de stat și locale) susțin construcția bisericilor, în general, și a Catedralei Neamului, în special. Dar ce mi se pare interesant cu oamenii aceștia atît de grijulii ca nu cumva să se cheltuiască bugetele publice întru tîmpirea concetățenilor (că ăsta e pericolul cu Biserica, după ei), ci întru însănătoșirea lor (că de-asta există spitale, nu?), este că nu am auzit pe nici unul să protesteze cînd bugetele publice ale țării cheltuiesc sume gigantice pe stadioane. Ai zice că, pentru cei care cred că spitalul și nu catedrala este semnul civilizației, Biserica tîmpește, dar stadionul luminează spiritul omenesc.

Numai la București, după Arena Națională, a cărei mentenanță pare a depăși în complexitate și anvergură posibilitățile administratorului ei (de ce om fi făcut un asemenea stadion dacă nu-i putem pune gazon cum trebuie, dacă nu-i putem întreține holurile interioare și toaletele?) și care a costat cu mult mai mult față de cel mai înalt standard de cost occidental, se mai fac patru stadioane chiar în aceste zile. În fiecare oraș cît de cît însemnat al țării tocmai s-au terminat ori se construiesc stadioane „ultimul răcnet“. Or, stadionul este chiar locul acela în care haite de derbedei violenți se strîng în „galerii“ și, sub scuza de toată lumea acceptată că ei sînt „ultrași“, se bat între ei și bat pe oricare alții, proferează obscenități în dizgrațioase unisonuri și scot la iveală tot ce e mai urît în „omul masă“ (Ortega y Gasset). Evident, deși stadionul este locul în care exact asemenea apucături se cultivă, nimeni nu zice nici „pîs“ – țării, cît mai multe stadioane! Poporul trebuie să aibă unde să urle, nu unde să se roage. Dacă în lista de interdicții a noii lumi figurează catedralele, dar nu stadioanele, în lista ei de priorități figurează spitalele, dar nu sălile de concert. Căci nu am auzit pe nici un civic ridicîndu-și vocea ca să ceară Primăriei Bucureștilor ori Guvernului o sală de concert. Uite, eu aș striga pe stradă „Vrem săli de concert, nu stadioane!“. Vă băgați?

Cum zic, toată lumea cere spitale. Și autostrăzi, și școli, ba unii cer chiar și pușcării noi. Dar o sală de concert nu cere nimeni. Doar suspină după ea melomanii bucureșteni, o dată la doi ani. În București, după 1990, s-au construit de toate, însă nu o sală de concerte. Și ea nu pare a lipsi nimănui. Festivalul „George Enescu“ se desfășoară tot în bătrînul Ateneu (construit la 1888, cît o mai ține și el!) și în odioasa Sală a Palatului. Ateneul, construit pentru conferințe publice mai ales, este abia acceptabil pentru nivelul la care a ajuns festivalul, iar Sala Palatului este un fel de Casă a Poporului pentru muzică. Problemele ei sînt enorme. Totul e defect cu sala asta. Pentru Festivalul Enescu este nepotrivită logistic și catastrofal administrată. Ca să înțeleagă și „Vrem spitale, nu catedrale!“ ce vreau să spun, e ca și cum ai duce o echipă alcătuită din cei mai calificați neurochirurgi ai lumii să performeze o operație de mare dificultate și finețe într-un dispensar de lîngă Făurei: ei vin cu toate instrumentele și computerele necesare intervenției și tu îi poftești să se desfășoare în casa în care unicul doctor al comunei lecuiește și locuiește deopotrivă de vreo 50 de ani. Sau, ca să mă înțeleagă și iubitorii de stadioane, e ca și cum ai pofti un meci de gală dintre Real Madrid și Barcelona pe un islaz comunal gorjean.

Sînt deja aproape douăzeci de ani de cînd primarii Capitalei – unul după celălalt – și miniștrii Culturii – tot unul după celălalt – au promis că vor face ceva ca să avem o sală de concerte demnă de cei mai buni muzicieni ai lumii, care vin la București, pentru trei săptămîni, o dată la doi ani. Nici unul nu a făcut absolut, dar absolut nimic. Maximum de efort l au făcut vreo doi miniștri care, la vremea lor, s-au interesat „în aparat“ ce s-ar putea face. Li s-a spus ceva între foarte greu și imposibil (normal, e România!) și au lăsat-o baltă.

Așadar, am scris Ministerului Culturii și Primăriei Municipiului București dorind să aflu ce mai e nou cu această veche promisiune. Primăria nu mi-a răspuns, deși cele 30 de zile legale au trecut. Ministerul Culturii mi a răspuns astfel:

„În ultimii ani, Ministerul Culturii și Identității Naționale (MCIN) a acordat o atenție deosebită îmbunătățirii și modernizării infrastructurii culturale, inclusiv în contextul Festivalului și Concursului Internațional «George Enescu». În prezent, instituția face demersuri pentru identificarea locației, precum și a surselor de finanțare care să permită construirea și amenajarea, în București, a unei săli de concerte în acord cu relevanța internațională și vocația de brand de țară a festivalului, dar și a altor evenimente culturale de-o importanță majoră pentru marele public.

Unitatea de Management a Proiectului din cadrul MCIN gestionează și proiecte care vizează renovarea, restaurarea și reabilitarea clădirilor culturale de interes public din România, însă printre obiectivele de investiție incluse în acestea nu se regăsesc cele două săli de concerte, respectiv Sala Palatului și Ateneul. În acest context, este important de menționat că Sala Palatului nu se află în administrarea Ministerului Culturii și Identității Naționale.“ Un singur comentariu poți avea la un asemenea răspuns: bla-bla-bla. Și, desigur, convingerea că, de fapt, nimeni nu se ocupă și chestiunea nu este o prioritate pentru nimeni

Mai precis a fost ministrul Breaz însuși care, exact în zilele în care Ministerul Culturii îmi răspundea prin Biroul de Presă, făcea următoarea declarație: „Marea problemă este lipsa unui teren. Vă spun extrem de sincer, pentru a găsi ceva central, o suprafață de teren, cam 40.000 de metri pătrați, cît sînt necesari, este imposibil în momentul de față. Am identificat o suprafață de teren, din păcate prea mică, undeva în spatele clădirii Casei Presei Libere. Suprafața este mult prea mică și nu se poate construi acolo. Plus, mai există și cîteva conducte subterane care nu pot fi deviate. Am încercat o variantă lîngă Ministerul Culturii. Este un teren cu multe procese de recunoaștere a drepturilor de moștenire. Sînt parcele extrem de mici. Sînt terenuri de 90 de metri pătrați care blochează să dezvolți ceva datorită unor persoane care nu înțeleg anumite lucruri. Am căutat soluții. Toate parcelele centrale din municipiul București sînt fragmentate ca o tablă de șah. Sincer, nu v-aș spune un orizont de timp dacă s-ar încerca construcția unei săli într-o zonă centrală a municipiului București. Să încerci să unești toate aceste parcele de pămînt, să încerci să-i convingi pe toți cei care au anumite drepturi de proprietate și să începi apoi construcția unei săli. Nu cred că o astfel de sală ar putea fi la periferia Capitalei. Nu construcția în sine este problema, este problema terenului“, zice ministrul. Evident, prin el a vorbit „aparatul“, inegalabil în a găsi motive pentru care „nu se poate“.

Cît despre invocata chestiune a proprietății, eu mă mir că ministrul Breaz și Guvernul Dăncilă nu au auzit de expropriere. Legea dă voie statului să exproprieze pentru utilitate publică. Sigur, ministrul Breaz nu prea mai contează, căci guvernul său e pe ducă. Sperăm să vină în locul lui un ministru mai breaz.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.