Vi se pare utopic?

Publicat în Dilema Veche nr. 797 din 30 mai – 5 iunie 2019
Vi se pare utopic? jpeg

În primii mei ani de profesorat s-a întîmplat să am o clasă de a V-a la unul dintre liceele de top ale Clujului. A fost un an foarte solicitant, în același timp un an de formare bună. Ce îmi aduc aminte de la o ședință cu părinții: un părinte care m-a apostrofat pentru că solicitam o atenție mai mare la caligrafie. Fiul lui scria ilizibil, nu folosesc o metaforă, vorbesc la modul cel mai concret. Practic, nu îi puteam descifra lucrările. În clipa aceea, părintele mi a dat o replică pe care nu o uit: oricum copiii ăștia nu vor scrie niciodată de mînă, vor tasta doar pe calculator. Nu știu ce i voi fi răspuns, probabil că pînă atunci eu trebuie să pot evalua ceea ce scriu ei. Sau poate voi fi dat vreo explicație didactic-intuitivă despre importanța scrisului ordonat ca piesă în ansamblul deprinderilor pozitive ale personalității.

Mă folosesc de acest intro ca să prind în cheag o altă experiență recentă. Un elev, într-un context oarecum special, mi-a făcut niște fotografii. Am postat una pe Facebook: cu spatele la clasă, scriind pe tablă, cu explicație oarecum autoironică: ce arăt cînd nu arăt decît ceafa. La ce nu mă gîndisem deloc este ceea ce a stîrnit unele reacții. Mai multă lume a observat, mai în glumă, mai în serios, că scriu îngrozitor de urît, ilizibil chiar, că nu se înțelege nimic din ce am scris pe tablă. Bineînțeles, s-a remarcat și delicatețea cefei, nu asta e problema.

M-am gîndit puțin. Făcusem chiar mișto în timpul orei, întrebîndu-i pe elevi dacă știu de ce scriu urît. Știau povestea: în urmă cu cîțiva ani, mîna mi-a fost ruptă din încheietură, aproape accident de muncă, alunecînd pe scările instituției unde lucram. De atunci îmi obosește repede, nu are mobilitate ca una nouă și, dacă scriu repede, înțelesurile devin puțin ezoterice. De altfel, și aici vreau să ajung, nici nu mă prea străduiesc să scriu pe tablă. Prefer să scriu pe coli de flipchart sau pe tablele care permit alunecarea ușoară a unui marker. Contextul în care a fost făcută fotografia nu a făcut mare rabat de la această realitate și am să-l descriu, pentru conformitate, căci la el am vrut să ajung.

În vara anului 2018 am participat la un curs de formare organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Romanian-American Founda-tion. Timp de o săptămînă, Ioana Avădani, Mihaela Danga, Cristina Lupu și Cristina Măstăcan au format un grup de profesori de limba și literatura română, de științe socio-umane și de limbi străi-ne să infuzeze curriculumul național specific acestor discipline cu elemente de educație media. Cum să deconstruiești un mesaj media, care sînt caracteristicile acestuia, despre fake-news, mijloace de apărare și de respingere, despre propagandă și manipulare, despre folosirea responsabilă a Internetului și mai ales a rețelelor de socializare au fost doar cîteva dintre temele sesiunilor de formare. Accesarea informației, analizarea ei, reflectare și creare de conținut ar fi pașii, etapele procesuale de raportare la media pe care demersul Centrului pentru Jurnalism Independent le-ar vrea asumate conștient de tineri, de elevi, profesorilor revenindu-le rolul de a-i ajuta. Printre sarcinile profesorilor care au participat la curs (în total, un număr de 90 de profesori au fost formați, în doi ani succesivi și patru serii de formare) se află și cea de a susține lecții asistate de formatoare în care să evidențieze modalități de infuzare a curriculumului cu elemente de educație media. Mi-a venit și mie rîndul și am susținut două astfel de lecții, în prezența președintelui CJI, Ioana Avădani. Am lucrat pe analiza comparativă a presei interbelice și a celei contemporane, pornind de la fragmente din Patul lui Procust al lui Camil Petrescu și pe modul în care același eveniment se reflectă în diverse tipuri de texte, epistolar, jurnalistic sau memorialistic, pornind de la scrisorile de dragoste ale lui Mihai Eminescu. Acum, ce vreau să zic: eram agitat puțin, așa cum se cuvine cînd ai musafiri la oră, și mă grăbeam poate ceva mai tare ca de obicei să scriu concluziile pe tablă, pentru a nu pierde timp cu schimbarea unei coli de flipchart. De aceea, poate am scris cam urît, cam foarte urît. Dar nimic din ce am scris nu a rămas neînțeles, căci am rostit simultan, am repetat cu voce tare și le-am dat, de asemenea, pe fișe, elevilor. Care elevi, printre altele, au avut ca sarcină de lucru și să scrie cîte un status pe Facebook imaginîndu-și că au participat la un concert al violonistului Sarasate (la care fac referire Eminescu – într-o scrisoare și într-un articol de ziar – și Maiorescu în jurnalul său) din ipostaze diferite, de elevi la un liceu de muzică sau de elevi la licee teoretice, pentru a evidenția diferențele de perspectivă. Copiii au lucrat bine, s-au distrat, le-a plăcut. Alții au avut de creat o știre de tip tabloid, alții de construit un fake-news. Mai toți au lucrat, de fapt, prin intermediul unor device-uri.

Ca să duc povestea mai spre capăt, a doua zi elevii au participat la un workshop susținut de Ioana Avădani tot pe tema educației media. S-au jucat o serie de jocuri care țin de relevanța informației media, au utilizat platforme care oferă posibilitatea construcției unor activități cu rol educativ, de la învățare pînă la evaluare, s-au distrat scriind știri, au rîs, au intrat în competiție, s-au bucurat într-o dimineață de sîmbătă de activități nonformale în care au implicat o parte importantă a existenței lor uzuale: media și virtualitatea Internetului. Au înțeles că, de fapt, media nu înseamnă doar știrile din ziar și de la televizor sau din mediul online, ci mult mai mult, și au conștientizat că sînt permanent bombardați de mesaje media.

Ca să revin la pretext. Am scris urît pe tablă, shame on me. Și cînd mi s-a atras atenția, mi-am adus aminte de replica părintelui de acum aproape douăzeci de ani. Elevii mei de acum sînt născuți după acea replică, iar generația fiului meu s-a născut practic cu laptop-ul, tableta și telefonul sub pernă, sînt interconectați permanent. Pentru generația lor nu mai e relevant scrisul de mînă. O fi rău? Ne cam temem și ne agățăm de ceea ce generațiile noastre și cele mai vechi ce ne-au format credeau că înseamnă normalitate. Și chiar însemna. Dar pentru profesorii noștri, pentru noi. De ce am mai crede că peste o generație-două va mai scrie cineva de mînă, în loc să tasteze sau pur și simplu să dicteze unui device care va transcrie automat? Ce ziceți? Cum va arăta lumea în care știrea zilei va fi despre ultimul om care mai știe să scrie de mînă, desigur, foarte urît, aproape ilizibil? Vi se pare utopic? Înspăimîntător?

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.