În 1868 a fost promulgată  Legea pentru crearea unui port la Marea Neagră, cu denumirea Carol I. Simplu. Inițiativa făcea parte din marile proiecte de modernizare ale secolului al XIX-lea, un secol care prin noile realități economice și comerciale impunea dezvoltarea infrastructurii țării. Ofertanta vecină Marea Neagră trebuia fructificată.

Charles Hartley, inginerul-șef al Comisiei Europene a Dunării, a propus realizarea unui port pe malul lacului Sasica, lîngă satul Jibrieni. Se baza pe cercetări făcute încă din 1864, din care rezulta că cel mai potrivit loc pentru construirea portului era porțiunea din imediata apropiere a locului unde brațul Chilia se varsă în mare, între Dunăre și lacul Sasica.

Propunerea inginerului britanic a fost acceptată, de planurile amplasamentului de la Jibrieni urmînd să se ocupe tot acesta.

Între timp, însă, pînă au fost realizate toate demersurile pentru construcție, a început Războiul de Independență și, ca urmare a acestuia, în 1878 s-a semnat și un tratat, Tratatul de la Berlin. Documentul reglementa, ca de obicei, ce pierd și ce primesc participanții la conflict. România a pierdut sudul Basarabiei (județele Cahul, Bolgrad și Ismail) și a primit Dobrogea.

Portul de la Jibrieni „a căzut” astfel înainte de a fi ridicat, întrucît locul unde urma să fie construit se încadra în teritoriul pe care România l-a cedat Rusiei conform tratatului.

Noroc că istoria nu doar ia, ci și oferă. Contează cît și ce anume, desigur. În cazul acesta, oferea statului român portul Constanța din Dobrogea nou dobîndită, port care beneficia de o legătură cu Dunărea, la Cernavodă, din 1860.

Important este să știi să schimbi strategia în funcție de ce pierzi sau primești de la istorie, iar atunci, românii au regîndit cu succes planul inițial de realizare a unui port la Marea Neagră. S-au axat pe modernizarea și dezvoltarea portului maritim de la Constanța și pe integrarea orașului în rețeaua națională de transport.

Cred că așa-i istoria uneori, și despre ce nu a fost să fie.

(Mai multe despre ce, cum și cît s-a construit – sau nu – în România de-a lungul istoriei puteți vedea în serialul documentar România construită, difuzat de TVR 1.)