În trecutul relativ apropiat, dar suficient de îndepărtat de vremurile ciudate pe care le trăim, în care deplasările sînt mai degrabă excepții decît rutină, istoria profesională m-a condus la o filmare în gara din localitatea Rîmnicu Sărat. De ce acolo?

Evident că există o explicație, istorică, în acest caz și chiar interesantă pentru că face parte din acea categorie de evenimente poate mărunte, mai bine spus devenite mărunte în timp, dar care au reprezentat faze semnificative în diverse evoluții. Și pe care, din diverse motive, nu le mai știm.

Sîntem prin secolul al XIX-lea în unele dintre momente bune ale istoriei acestei țări, printre care și Unirea Principatelor Române realizată sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza, care a adus implicit schimbări la toate nivelurile pentru cele două principate, Tara Românească și Moldova.

Nu ar fi fost deloc rău ca drumul dintre capitalele București și Iași să fie cît mai scurt și cît mai practic. Ba dimpotrivă, devenea o necesitate, astfel încît cele două porturi românești de la acea dată, Galați și Brăila, să fie cît mai bine puse în valoare. Or drumuri construite nu prea existau. Nici o știre, știu. Dificultățile la acest capitol ne-au cam bîntuit de-a lungul istoriei, dar uneori a existat străduință în acest sens, cu rezultate bune.

„Căci dacă cu drept cuvînt această linie este linia unirii, vom recunoaște cu toții că, pe lîngă avantagiele economice arătate în espunerea de motive, ea este aceea care va contribui mult la apărarea și conservarea independenței noastre.” – astfel se specifica în proiectul de lege pentru realizarea liniei de cale ferată Buzău-Mărășești, un prim traseu care lega cele două provincii românești și care traversa și orașul Focșani, simbol al Unirii din 1859.

Nu a durat mult și proiectul a fost pus în aplicare la începutul anilor ’80 ai secolului al XIX-lea: a fost realizată linia Buzău-Mărășești (cu trecere și prin Rîmnic, în a cărui gară mă aflam).

Premiera istorică marcată: prima linie de cale ferată construită exclusiv de români.

(Mai multe despre ce, cum și cît s-a construit – sau nu – în România de-a lungul istoriei puteți vedea în serialul documentar România construită, difuzat de TVR 1, realizator Alexandru Munteanu.)

Foto: wikimedia commons