Mikroma, fabricat în Cehoslovacia în 1949 – un aparat foto de lungimea unei brichete sau a unui ruj (aproximativ 7,5 centimetri), primul dispozitiv foto în miniatură folosit de poliția secretă a țării. Ca acesta au existat și altele, care au permis agenților secreți să urmărească activitatea de zi cu zi a inamicilor, adică, practic, a celor care pur și simplu criticau regimul comunist. Tehnica era destul de simplă, camerele ascunse erau acționate prin intermediul unui cablu subțire și astfel erau făcute fotografii fără ca aparatul în sine să fie atins sau expus.

Mii de astfel de imagini realizate în anii ’70 și ’80 se află în Arhivele Serviciilor Secrete ale Republicii Cehe din Praga și sînt disponibile pentru public. După o vizionare (unele sînt publicate pe site-ul Radio Free Europe Radio Liberty, de exemplu), se poate aproxima dimensiunea alarmantă a încălcării dreptului la viața privată din timpul regimului comunist. Perioada amintită, în care au fost făcute fotografiile, a fost numită de regim perioada de normalizare, inițiată pe fondul evenimentelor din 1968, cînd tentativa guvernului de a acorda o oarecare libertate de expresie și de a implementa unele reforme politice s-a încheiat nefericit prin cunoscuta invazie a trupelor Tratatului de la Varșovia, comandată de la Kremlin. După aceasta, regimul a depus toate eforturile pentru a-și impune controlul total asupra cetățenilor.

Fie că era vorba de persoane celebre, precum disidentul anticomunist Václav Havel, surprins, de pildă, într-o fotografie ieșind din sediul Ambasadei Canadei alături de fratele său Ivan, sau de scriitorul Milan Kundera, fie că în spatele obiectivului camerelor ascunse se aflau cetățeni comuni (un bărbat care își plătea băutura într-un bar din Praga sau o femeie plimbîndu-se îngîndurată prin centrul orașului), spionii regimului pare că nu ratau nici un cadru, fie el relevant sau nu.

Exista și varianta înregistrării video, nu doar a imortalizării prin fotografii. Te poți duce cu gîndul direct la filmele sau romanele cu spioni cînd vezi, printre imaginile de arhivă, un cărucior pentru copii (interesant, chiar frumos modelul, de altfel) care avea atașată o cameră video, undeva într-un colț.

Și totuși nu era vorba nici de filme, nici de romane, ci doar de viața cotidiană din timpul regimului comunist – în Cehoslovacia, în acest caz.

Foto: wikimedia commons