Competența über alles

Publicat în Dilema Veche nr. 807 din 8-14 august 2019
Competența über alles jpeg

Un cetățean german al cărui tată a făcut pionierat în voluntariat în România a decis pe la vîrsta maturității, cînd era un om de afaceri de succes în Germania, să-și vîndă afacerea cu cîteva milioane bune de euro și să se stabilească la noi în țară. A investit într-un sat izolat, a cumpărat cîteva case săsești, le-a renovat și a pus pe picioare o nouă afacere, în turism, care are succes. E un model de om care are o competență, dezvoltată la nivel de excelență. Afacerile pe care le făcea în Germania erau în domeniul impresariatului și al producției muzicale. Domenii total diferite față de ceea ce face aici. Totuși, reușita lui pe plaiuri mioritice este de asemenea notabilă, chiar dacă încă este în stadiu adolescentin. Omul știe ce face. O spun și din experiență, pentru că mă aflu acum exact la el în ogradă. Într-una dintre casele pe care le are în circuitul turistic, în satul Cund din județul Mureș. Dar ce fac aici și de ce vă spun iar despre plimbările mele de vară?

Am mai scris și cu alte ocazii despre educația media și despre proiectele pe care Centrul pentru Jurnalism Independent le derulează în acest domeniu. Cu un an în urmă am participat la o formare pe această temă, care viza infuzarea curriculum-ului național al mai multor discipline umaniste cu elemente de educație media. Acum, același CJI a dorit să extindă proiectul, astfel încît își propune să acrediteze un curs de formare pe această temă. Pentru scrierea bazei de curs și o primă etapă de formare a viitorilor formatori a constituit un grup de lucru, alcătuit din profesori de limba și literatura română. Mă aflu printre acești 14 profesori, așadar, și dezbatem modul în care vom putea scrie curriculum-ul acestui curs de formare. Ca să fie mai clar, veți vedea imediat de ce, ne dorim infuzarea curriculum-ului de limba și literatura română cu elemente de educație media. Apoi, pe viitor, sperăm noi, infuzarea curriculum-ului altor discipline cu astfel de elemente de educație media.

La finalul anului 2018, în Parlament a ajuns un proiect de lege vizînd introducerea obligatorie la clasele a VI-a și a IX-a a unei discipline noi cu tematică de educație media. Pentru moment, a fost întors dinspre Camera Deputaților înspre Senat, pentru că nu s-a respectat ordinea procedurală, care presupune mai întîi aprobarea legii de către Senat, abia apoi dezbaterea acesteia în Camera Deputaților. La o primă vedere, această inițiativă legislativă ar putea părea salutară. Chiar și pe fondul ultimelor evenimente cu impact mediatic major, e relativ ușor de văzut cît de necesară e o astfel de alfabetizare, care să ofere elevilor un set de instrumente de analiză, cu ajutorul cărora să poată discerne, să poată diferenția, să poată judeca în manieră critică discursul mediatic. Și nu doar atît: să înțeleagă ce înseamnă libertatea de exprimare, să facă distincție între legal și moral, să înțeleagă rolul mass-media în contextul libertății de exprimare, să înțeleagă limitele libertății de exprimare, rolul responsabilității etc.

Cu toate acestea, susțin eu, dar susținem mai mulți, implicit cei ce sub îndrumarea CJI încercăm să scriem această bază de curs, nu niște ore distincte de educație media rezolvă această problemă, ci infuzarea curriculum-ului unor discipline deja existente în planul-cadru cu elemente de educație media. De ce? Pentru că educația media nu este o disciplină în sine, ci o abilitate de viață care ține de interconectarea la diversele domenii ale realității. Este o competență în sine, care însă nu se poate învăța distinct. Ar fi ca și cum am vrea să învățăm gîndirea critică în sine, ca disciplină, în afara aplicării ei pe domenii curriculare. Care ar fi riscurile? Mai întîi, perceperea acestei educații ca o formă de asimilare a unor conținuturi, o disciplină obligatorie ca oricare alta. Cu risc de a prezenta dezinteres pentru unii elevi sau de la un punct încolo. Nu ca o competență trans-curriculară. Apoi, riscul secundar îl reprezintă faptul că, existînd ca disciplină distinctă în orar, la alte discipline nu se va mai simți nevoia abordării aspectelor care țin de educație media: păi, nu faceți destul la ora de specialitate? Se pierde astfel, sîntem convinși, specificul acestei competențe, repet, transcurriculare.

În plus, proiectul de lege prevede că această nouă „disciplină“ poate fi predată de profesori de română, de limbi străine, de istorie, de socio-umane, pe scurt, de profesorii de umanioare. De ce? Dacă e o disciplină în sine, distinctă, ar trebui să poată fi predată doar de specialiști. Dacă nu e, ar trebui să poată fi predată de orice profesor. Educația media implică inclusiv elemente de înțelegere și de utilizare a diverselor canale media, producerea de conținut, aspecte care țin de utilizarea unor tehnologii și canale informaționale (Facebook, Instagram, Twitter, aplicații de tipul Kahoot etc.). E o discriminare pozitivă, care evidențiază exact eliminarea din ecuație a scopului dezvoltării competențelor educației media: interconectarea în planul realității la diversele compartimente ale acesteia. La fel de bine poate fi abordată problematica -fake news la biologie, ca la limba și literatura română.

Domnul Jonas nu e specialist în turism. Nu are nici studii în domeniul muzical, deși a impresariat o seamă de muzicieni și a avut o casă de producție. A performat în domeniu, acum performează în turism. Pentru că, de fapt, deține o competență. Dacă ar fi fost absolvent de Conservator, nu e sigur că ar fi fost un antreprenor de succes în domeniul muzical. În plus, cu aceeași competență, are succes și în turism.

Ce vreau să spun este că o intenție bună, care are un obiectiv nobil, poate fi pusă în primejdie printr-o operaționalizare nefericită. Nu e nevoie de o disciplină distinctă, cu note și promovabilitate, ci de o abordare a problematicii educației media la cît mai multe discipline de studiu, prin identificarea conținuturilor acestora care se pretează ilustrării elementelor de educație media.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.