⬆
La zi în cultură
Pagina 56
iocan, Crepusculul civil de dimineaţă, Romanian Design Week
● Cu sau fără premiu la Cannes, filmul Bacalaureat al lui Cristian Mungiu e un must pentru toată lumea îndrăgostită de cinema. O ficţiune de o actualitate cutremurătoare, povestită cu tîlc şi cu emoţie, de un cineast aflat parcă în competiţie cu el însuşi. (Matei Martin)
● Lansarea revistei de proză scurtă Iocan, joi, 26 mai, de la ora 19, la Café Verona. 21 de autori scriu despre trecut, aeroporturi, iubire, maşini, despărţiri, începuturi, despre ştiucă, despre pierderi şi regăsiri. Nume noi în
În safari la Idomeni
Autorităţile elene au început evacuarea taberei de refugiaţi de la Idomeni. Situată în apropierea frontierei cu Macedonia, această tabără improvizată găzduieşte în jur de 8500 de refugiaţi rămaşi blocaţi aici după închiderea aşa-numitei „rute balcanice“, care i-ar fi dus spre Europa Occidentală, destinaţia lor iniţială.
Muzeul de ieri şi publicul de azi
Dacă, din punct de vedere al achizițiilor publice, Muzeul Național de Artă Contemporană din București a mai beneficiat de fonduri pentru acumularea unui fond de lucrări ale artiștilor contemporani, celelalte muzee de artă din țară cel mult și-au mai consolidat cu cîteva piese colecția, și așa consistentă, de artă modernă.
„TIFF a ajuns ca o maşinărie din Transformers“ - interviu cu Mihai CHIRILOV
În perioada 27 mai – 5 iunie 2016 va avea loc cea de-a 15-a ediție a Festivalului de Film Transilvania. Am vorbit cu Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului, despre începuturi, transformări, bilanțuri, prezent și viitor. Nu ne-am lăsat copleșiți de nostalgii, anul acesta ne așteaptă o ediție grandioasă.
Vremea prozei scurte
Două tipuri de discurs critic – aparent opuse, privind proza scurtă – coexistă în acest moment în spațiul cultural de limbă engleză. Pe de o parte, sînt cei care afirmă cu încîntare că genul scurt a recîștigat foarte mult, în ultimii ani, din atenția pierdută și că se află pe un trend ascendent.
Berlin. Şantier
Două miliarde de euro anual pentru teatru, operă şi dans. Atît investeşte statul german (guvernele federaţiei, consiliile locale ale oraşelor etc.) în cultură, oferind în schimb libertatea absolută de expresie. Desigur, nu lipsesc plîngerile instituţiilor că sînt prea puţini bani.
De ocolit
Cel de-al doilea film regizat de Iura Luncaşu apărut anul acesta e o preluare de-a gata, fără vreun aport personal, într-o formă şubredă, a cîtorva formule stereotipe (cîteva elemente de mystery, cîteva elemente de film de aventuri, cîte ceva dintr-un film cu gangsteri şi o poveste cu un triunghi amoros).
Tradiţie şi inovaţie
Specialitatea lui Sainkho Namtchylak e cîntatul din gît, tradiţie a spaţiului mongol-siberian consacrată drept apanaj al vocilor masculine. Stilul respectiv a fost frecvent integrat pe parcursul carierei sale în contexte jazz sau operatice, subtil sugerate şi pe noul material.
Cu cortul pe Coasta de Azur
A merge cu cortul pe Coasta de Azur e ca și cum ai merge la un hotel superluxos într-o țară supersăracă. Dar deh, după o scurtă trecere în revistă a site-urilor de booking de hoteluri, bugetul a zis nuuuu, cort sau mergi în Vamă. Iar în Vamă am mai fost – doar de zece ori pe an. Și nu au stridii.
Scena9, Festivalul Turcesc, Bohumil Hrabal
● www.scena9.ro e un hotspot cultural nou-nouț, susținut de BRD, care arată și e scris bine. Felicitări colegiale Luizei Vasiliu și echipei sale. Citiți-l, e mare nevoie de aer proaspăt în lumea noastră culturală. (Ana Maria Sandu)
● Mergeţi la Festivalul Internaţional de Poezie Bucureşti (18-22 mai)! Această a şaptea ediţie e, de departe, cea mai „exotică“: sînt poeţi invitaţi din Coreea, din China, din Singapore, Japonia etc. Cred că e o bună ocazie să vedem şi să auzim cum sună poezia de pe c
Ştiu ce-o să fac la Noaptea Muzeelor
Statul român s-a obligat, prin lege adoptată de Parlament (o lege populistă, de acord!), să construiască un Muzeu Naţional Brâncuşi. Va fi mai degrabă un muzeu virtual, cu opere reproduse sub formă de hologramă, şi un centru de cercetare/reflecţie, căci nu sînt multe lucrări în ţară pe care le-ar putea expune.
Ce înseamnă să fii primar în România – dialog cu Ovidiu VOICU
Pentru un oraș mare ca Bucureștiul, ni se pare ciudat să nu-l vedem împînzit de afișe. Anul trecut s-a schimbat legea alegerilor locale, iar una dintre schimbările aduse ține de tehnica campaniei: este interzis un anume fel de panotaj. Nu mai sînt permise bannerele uriașe, afișele cu care ne-am obișnuit.
Un nou Palme d’Or pentru Cristian Mungiu?
Bacalaureatul care apare și ca titlu este, s-ar putea spune, doar un pretext, în spatele căruia e România de astăzi cu mai toate problemele ei. Spectatorul descoperă un adevărat tablou al vremurilor actuale. Recunoaștem totul, filmul fiind ca un fel de oglindă nedeformantă.
„E nevoie de educaţie muzicală pentru oameni mai sănătoşi şi mai inteligenţi“ - interviu cu pianistul Eduard KUNZ
Muzica este cel mai puternic şi cel mai curat canal de comunicare existent. Dumnezeu se conectează la compozitor, compozitorul la interpret, iar interpretul la public. E ca o biserică, doar că fără toate nonsensurile. Inima mea vorbeşte direct inimii tale despre lucrurile care contează cu adevărat.
„Fundamental este ca filmele să ajungă la public“ - interviu cu regizorul Cristian MUNGIU
Eu îmi doresc ca filmele mele să fie complexe, încărcate, cu multe niveluri. Aveam o grămadă de note și de însemnări despre valori negociabile și adevăruri parțiale, despre compromis și educație și corupție – și la un moment dat am decis să combin patru din poveștile astea.
Literatură pentru bani?
Majoritatea crede că se fac şi, mai ales, că se pot face bani din literatură. Această falsă impresie e cauzată, în primul rînd, de bunul-simţ: cine-şi poate imagina că investeşti timp şi efort pentru a scrie o carte fără să şi cîştigi ceva de pe urma acestui demers creativ?!
Poto
Numele lui Alexandru Potocean este asociat cu teatrul documentar axat pe subiecte locale, ignorate sau manipulate la nivel oficial. Participă la documentarea pentru spectacole, o etapă esenţială într-o astfel de construcţie performativă. Este o formă de implicare care, de regulă, nu se cere unui actor.
Poziţia spectatorului
Unul dintre cele mai importante filme româneşti ale anului, aflat şi în competiţia Festivalului de la Cannes, Bacalaureat e un thriller realist (de un realism chiar mai clasic decît cel din 4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile, dar cu un nivel de complexitate comparabil cu După dealuri) şi o dramă de familie care capătă, prin analiza extinsă, multiramificată a lui Mungiu, amploarea unei drame sociale.
Aproape de lumea dezlănţuită
„This is a brand new song nobody’s heard before.“ Thom Yorke e aproape de nerecunoscut în videoclipul ăsta fanat de pe inepuizabilul YouTube. Acum 21 de ani, în era lui The Bends, Radiohead era o formație care încă nu se desprinsese de reflexul pastișei.
„Ca un munte înalt, ca un ocean adînc“
Se așază în jurul profesorului/profesoarei și de-a lungul pereților, iar unul dintre ei îi așază o insignă cu o garoafă roșie în piept, îi oferă un mic cadou din partea tuturor, iar ceilalți, împreună cu restul studenților din sala de curs, în picioare, încep, mai întîi timid, să cînte un cîntec care se cheamă „Grația profesorului“.
Cum să fii singur, Noaptea Muzeelor, Alexandrina
● Sîmbătă, 21 mai, e Noaptea Muzeelor. Așa că mergeți la muzeu. Nu doar pentru că e gratuit. Nu doar pentru că e noaptea. Ci pentru că muzeele trebuie să rămînă locuri centrale de întîlnire. Și, dacă vă place la muzeu, nu uitați să contribuiți la subscripția publică pentru Cumințenia Pămîntului. (Matei Martin)
● Sara Maitland, Cum să fii singur (Velant 2016, traducere de Anca Bărbulescu) – oferă „experimente și strategii pentru a ne anihila teama de singurătate“ într-o „societate alertă“ în care
Circuitul banilor şi circulaţia informaţiei
Tirajele ziarelor naționale generaliste sînt în cădere liberă. Și tabloidele scad, dar nu chiar atît de abrupt. S-a menținut destul de bine audiența unor cotidiane locale. Dar, una peste alta, presa scrisă e o prezență tot mai slabă. E o problemă structurală a sectorului: distribuția de presă e depășită.
„România e o țară de oameni inteligenți și creativi” - dialog cu Dan BULUCEA
De multe ori dăm vina pe tehnologie, deși controlul îl avem în continuare noi, oamenii. Iar Google este unul dintre jucătorii din lumea aceasta.
Craiova, trei zile în inima Europei teatrale
Cea de-a XV-a ediție a Premiului Europa pentru Teatru a avut loc la Craiova. Gestul reprezintă pentru Emil Boroghină, sufletul neobosit al Festivalului, un vis împlinit în aceste momente de criză pe care le traversează Uniunea Europeană, miracol împlinit grație teatrului, venit din toate colțurile Europei.
Suflu german pe pămînt românesc
De cînd am început să fim vizitați tot mai mult de turiști străini sincer impresionați de frumusețile noastre, a intrat în circuitul vorbelor celebre ale românului care face haz de necaz și expresia „Ce folos că ne-a dat Ăl de Sus de toate, dacă n-avem nemți?“
Sebastian, Eliade şi restul lumii
În subsolul online al cronicii deopotrivă exacte și calde a lui Paul Bailey, s-a comentat pasional pe marginea romanului lui Sebastian. Un comentator spune că lectura cronicii îi amintește de ce trăiește ca un sionist convins în Israel, un altul îi răspunde că exagerează.
Dincolo de cuvinte
Scena pentru Julius Caesar a fost holul central al Universităţii din Craiova, datorită spaţiului generos şi coloanelor impozante. Instalaţia este alcătuită din trei discursuri succesive în care vocea este principalul vehicul performativ.
Dezvrăjirea unui jaf
În 03.ByPass, noul film al lui Nap Toader, un bătrîn (devenit un obişnuit al serviciilor medicale de urgenţă) cheamă ambulanţa, pregătind între timp pentru echipaj, pe o tavă, cîteva ceşti de ceai englezesc pe care nu apucă să le şi servească – e găsit inconştient, lîngă ele.
Metal puber nipon
Istoria heavy metal semnalează cazuri sporadice de grupuri dezvoltate dintr-o glumă originală care s-a îngroşat treptat, depăşind pe nesimţite statutul înspre inovaţie, mai apoi ambalată chiar într‑un crez estetic care a creat albie pentru un stil muzical de sine stătător.
„Muzica este cea mai înaltă formă de magie care poate transfigura realitatea“ - interviu cu soprana Cristina RADU
Normalitatea are multiple dimensiuni pentru un artist. Latura incandescentă a oamenilor de artă e, în primul rînd, creativitatea, în nenumăratele ei forme. Dar „flacăra“ ei arde cu fluctuații, după „metabolismul“ spiritual al fiecăruia.
Galaxia RomPoP, Spotlight, Swedish Dads
● Ca de fiecare dată, iau din biblioteca de la ai mei de acasă cîte o carte citită cu multă vreme în urmă. Acum: Matei Iliescu a lui Radu Petrescu, de care mi se făcuse dor. E vremea recitirilor. (Ana Maria Sandu)
● Să nu spuneţi că nu v-am spus: în curînd apare iocan, o revistă de proză scurtă. E un proiect ambiţios de promovare a unei scene literare foarte dinamice. (Matei Martin)
Piaţa muncii şi legea pieţei
Noua lege are în vedere flexibilizarea pieţei muncii. Printre altele, angajatorilor le va fi mai uşor să concedieze oameni în situaţii de criză; relaxînd condiţiile în care se fac concedierile, iniţiatorii legii speră că îi vor motiva pe patroni să angajeze forţe noi dacă situaţia economică o permite.
A sosit momentul să motivăm tineretul!
În fiecare an, la 9 mai, noi, europenii, sărbătorim Ziua Europei. O astfel de zi de rememorare ne poate oferi, mai cu seamă în timpuri atît de neliniştite în plan politic, precum cele actuale, prilejul de a ne opri puţin în loc şi de a purcede la o introspecţie cu privire la ideea noastră comună despre Europa.
De ce este Enescu cel mai împlinit dintre noi
Enescu a fost probabil cel mai mobilizat soldat din istoria fronturilor acestei părți de lume. El, care era așteptat pretutindeni în lume, a cîntat pulverizînd ideea de onorariu în proaste săli de pripas, în spitale și corturi de campanie, în circumstanțe inomabile și în aer liber, plantînd Mozart și Bach în topografia lăutarilor.
Regele şi prinţul
Există întîlniri neprevăzute, cu un prieten din cealaltă parte a lumii, cu o rudă din cealaltă parte a timpului... Hazardul, fericit sau nefericit, intervine într-o lume programată pentru a‑l respinge, dar o lume ce se revelează astfel a fi doar aparent sigur controlată.
Preferinţe, preocupări & tabieturi de scriitori
Citesc mereu cu plăcere anchetele Orizontului, iar de data aceasta ancheta e dedicată tabieturilor scriitorilor: „Unde, cînd, cum scrieți?“ Detaliile muncii din spatele cărților stîrnesc întotdeauna curiozitatea cititorilor.
Lars Eidinger în concert
Richard al III-lea în regia lui Thomas Ostermeier, unul dintre capetele de afiş la Festivalul de la Avignon în 2015, este o operă rock a răului, sîngeroasă şi strălucitoare, într-un decor elisabetan ce aminteşte de teatrul lui Shakespeare, The Globe.
Joc erotic glossy dedramatizat
Noul film al lui Cătălin Mitulescu e o incursiune într-o noapte decisivă din viaţa unui cuplu, aflat într-un moment de criză. Faptul că un conflict e ţinut la cote minime pe parcursul întregului film nu e o deficienţă, însă subtilitatea pe care o pretinde jocul dintre Monica şi Adrian e, de fapt, sărăcie, lipsă de substanţă.
Manifest
De o bună vreme încoace, Beyoncé Giselle Knowles-Carter începe să devină cel mai relevant artist din stardom-ul pop cînd vine vorba de încărcătura politică (radicală).
Pascaliene
Țin minte diminețile de după, mai mereu însorite, mereu nostalgice după căldura statului împreună cu ai tăi. Sărbătorile acestea au ceva departe-aproape cu ele, fie că ești la mii de kilometri de casă, fie că ești la o masă cu familia.
Jazzybirds, Războiul nu are chip de femeie, Între noi e totul bine
● Pe Jazzybirds îi cunoaşteţi de la Festivalul Dilema veche din 2014, cînd ne-au (în)cîntat în Cetatea Alba Carolina. De curînd au lansat un nou album, On the Road, cu zece piese fluide şi complex orchestrate, care ne poartă şi-n lumi fericite şi-nsorite, dar şi-n tărîmuri subterane & sud-americane. De un lucru puteţi fi siguri: nu vă punem degeaba pe drumuri recomandîndu-vă acest album. (Cristina Ştefan)
● Un spectacol la care cu greu se găsesc bilete, dar pentru care merită să tot urmăriți dat
Drepturile de autor în era digitală
În 2004, Google a început să digitalizeze cărți din bibliotecile americane. Procesul e simplu: cărțile sînt scanate cu aparate performante, iar textele & imaginile sînt arhivate și clasate pe servere.
În intimitatea comunismului românesc
Volumul acesta ca un puzzle aranjat tematic (serviciu, muncă voluntară, şcoală/facultate, vacanţă/concediu, călătorii, timp liber, administrative, mîncare/băutură/haine, medicale, sărbători, cozi ş.cl.) se citeşte ca un roman în care autorul colectiv nu creează polifonie, (p)are aceeaşi voce.
Identităţi de neîncadrat
Festivalul Centrului Naţional al Dansului a adus la Bucureşti cîteva producţii clujene de la Fabrica de Pensule. Prezenţa lor a fost mai mult decît benefică într-un Bucureşti care pare să se audă doar pe sine însuşi şi care îşi reproduce, la nesfîrşit, aceleaşi discursuri performative.
O problemă extrem de actuală
Soy Nero urmăreşte din exterior un DREAM kid – un băiat de 19 ani care luptă pentru a obţine cetăţenia –, sub forma unei intrigi, în două părţi, de thriller geopolitic puternic dedramatizat. Nero îşi doreşte să se întoarcă în Los Angeles, locul în care a crescut, motiv pentru care încearcă să treacă ilegal graniţa.
Ingenioase dizarmonii
Abuzul sonor al texturilor siderurgice este atenuat de umanismul folkistului – cînd apatic, cînd supraîncărcat emoţional – o ingenioasă exploatare estetică a unei dizarmonii ce aminteşte de hibridul doom metal + poezie.
Supravieţuirea pe zboruri lungi
Zborurile lungi și dese, cheia marilor oboseli, enervări, mers de zombie prin aeroportul unde faci escală și promisiunea că data viitoare îți aduci tot ce trebuie. După multiple încercări, acum chiar reușesc să-mi aduc aminte ce îmi trebuie la zborurile lungi.
Lungs, Closer, Muzică clasică la metrou
● Muzică clasică la metrou joi, de la 17,30, în stația Piața Unirii 1 (vă asigur că are o acustică bună). Un recital cu muzică tradițională din Grecia, Israel, Rusia, Irlanda, Scoția și nu numai. Desigur, spectacolul e gratuit și inițiativa merită felicitări. (Adina Popescu)
● Nu cumva să rataţi spectacolul Lungs, de Duncan Macmillan, în regia lui Nicolae Constantin Tănase, cu Denisa Nicolae şi Liviu Romanescu, la Teatrul Luni de la Green Hours! (Matei Martin)
Un non-caz de lipsă de umor (II)
Cazul Böhmermann e mai important decît cauza Böhmermann. Apărătorii săi vor mai mult decît să-l scape de pedeapsa cu închisoarea. Ceea ce urmăresc ei, de fapt, e achitarea sa. Şi depenalizarea faptei.
„Decăderea presei e un fenomen cu amprentă românească“ - dialog cu Cătălin TOLONTAN
Problema nu e dacă pierdem ziarele tipărite, ci dacă pierdem redacțiile ca formă de organizare profesionistă, matură și curajoasă a informației. Și atunci pierzi jurnalismul, pierzi un serviciu public pe care îl faci oamenilor. Erodarea presei – să nu ne fie rușine – nu e un fenomen românesc, e un fenomen internațional.