Lars Eidinger în concert

Publicat în Dilema Veche nr. 637 din 5-11 mai 2016
Lars Eidinger în concert jpeg

● Richard al III-lea de W. Shake­spea­re; tra­du­cere şi a­dap­ta­re: Ma­rius von  Ma­­­yen­­­burg; regia:  Thomas Os­ter­me­­­ier; de­cor: Jan Pap­pel­baum; cos­tu­me: Flo­rence von Gerkan; mu­zi­ca: Nils Os­­ten­­dorf; video: Sé­­bas­­tien Du­pouey; dra­maturgie: Florian Bor­ch­­me­­yer; ma­rio­nete: Ingo Me­wes, Karin Tiefensee. Cu: Lars Ei­din­ger, Moritz Gottwald, Eva Meck­bach, Jenny König, Sebastian Schwarz, Robert Beyer, Thomas Ba­ding, Christoph Gawenda, Lau­renz Laufenberg, Thomas Witte. Schau­bühne am Lehniner Platz, Ber­lin, Festivalul Internaţional Shake­spea­re, Craiova.

Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova şi-a dublat în acest an durata prin găzduirea Premiilor Europa pentru Teatru. În ultima zi de festival, 23 aprilie (ziua morţii şi posibil şi a naşterii lui Shakespeare), Emil Boroghină a reuşit să aducă la Craiova spectacole realizate de doi dintre cei mai importanţi regizori europeni, Romeo Castellucci şi Thomas Ostermeier, ambii recompensaţi în trecut cu Premiul Noi Realităţi Teatrale. S-a realizat astfel conexiunea între cele două manifestări.

Richard al III-lea în regia lui Thomas Ostermeier, unul dintre capetele de afiş la Festivalul de la Avignon în 2015, este o operă rock a răului, sîngeroasă şi strălucitoare, într-un decor elisabetan ce aminteşte de teatrul lui Shakespeare, The Globe (o scenă în semicerc care anulează distanţa între actori şi public). Decorul – un perete cu pasarelă – este înviorat uneori de confetti (aruncate de Richard, o ironie la propria „măreţie“). Costumele sînt contemporane şi neutre. Un baterist îl dezlănţuie pe Richard cu un punk rock live. Richard e un DJ (ceea ce Lars Eidinger chiar este în viaţa reală) căruia îi place să mixeze realitatea cu propriile fantasme. Proiecţiile hitchcockiene susţin şi ele stările lui Richard, cu păsări agresive roind hămesite cînd se imaginează omorurile şi liniştite în preajma morţii. Şi muzica victimelor, delicate menuete, e alta decît a lui Richard.

Ostermeier pune accent pe text, folosind excelenta traducere a lui Marius von Mayenburg, care a transformat versurile în proză, curăţind narativitatea şi concentrînd scenele în jurul lui Richard. Întreg spectacolul vorbeşte nu numai despre un imperiu al răului în construcţie, dar şi despre efectele negative ale excluderii sociale – a lui Richard de către ceilalţi din cauza diformităţii, a celorlalţi de către Richard pentru interesele sale personale. Ostermeier face un selfie performativ politicii contemporane într-un spectacol solid ca dramaturgie şi regie, riguros în demonstraţie, meşteşugăreşte făcut. Ceea ce face fabuloasă această întreprindere este Lars Eidinger.

Actorul-fetiş al lui Ostermeier, Eidinger creează un personaj ludic, animalic (cadavrul său este agăţat în cîrlig precum carcasele animalelor în abatoare), pervers în răutatea sa, care jonglează cu crimele şi frustrările, încercînd să schimbe tiparele lumii. Remarcabile la Eidinger, dincolo de talentul uriaş şi curajul de a se arunca în cele mai ciudate şi riscante interpretări, sînt un riguros simţ al echilibrului, o ştiinţă a jocului fără patetism şi o dezarmantă siguranţă pe scenă.

Să le luăm pe rînd. Actorul ştie cu precizie să creeze o compoziţie echilibrată de ludic, intensitate şi consistenţă, fiind în acelaşi timp fermecător de obraznic, inconfortabil ca atitudine şi incorect politic. Este un actor de mare forţă interpretativă, fără entuziasme, melodramă sau falsitate. Apoi este uimitor modul în care se conectează cu publicul, integrîndu-l firesc în performance. L-am văzut şi în alte spectacole conversînd cu sala, ca actor şi personaj în acelaşi timp, răspunzînd natural unui impuls (un strănut, o sonerie de telefon), chestionînd cîte un spectator în legătură cu problematica unui monolog. Ceea ce face Eidinger este mai mult decît o formă fascinantă de brechtianism, este forţa extraordinară a unui actor stăpîn absolut pe propriile instrumente de lucru. Scena seducerii lui Lady Ann, pe care o joacă nud – Richard este un dezinhibat care mizează pe forţa cuvîntului, căci nuditatea este argument în favoarea „fragilităţii“ şi „sincerităţii“ sale –, arată un performer extrem de sigur de sine. În scenele cu nuditate, actorii încearcă să ascundă corpul sau, dimpotrivă, să îl exhibe, ambele fiind semne de disconfort. Eidinger nu face nici una, nici alta. Este împăcat cu trupul său, nu îl arată mai mult decît e necesar, nu îi conştientizează nuditatea mai mult decît îl obligă textul. Din nou, este vorba despre un sănătos simţ al echilibrului.

În Richard al III-lea, Ostermeier a creat o poetică a corpului diform, arătat în toată urîţenia şi maladivitatea lui, gol sau aproape gol, cu imperfecţiunile şi urmele suferinţelor la vedere, dar în acelaşi timp a intrat în viscerele teatralităţii, făcînd vizibile protezele (cocoaşa), deci convenţia. Din momentul încoronării, Richard apare cu un corset medical pentru îndreptarea coloanei vertebrale şi o gutieră. Este o încercare de obţinere a „măreţiei“ regale şi de încadrare într-un tipar de frumuseţe fizică validat de societate. Şi aici postura lui este ambivalentă, de călău şi victimă: diavolul vrea să înşele, exclusul vrea să fie acceptat.

Ceilalţi actori joacă rece, cinematografic, lăsîndu-i loc lui Eidinger pentru cabotinismul său. Unii joacă mai multe personaje, precum Robert Beyer, cu trei roluri, dintre care Catesby, micul sfătuitor al lui Richard, strivit de forţa acestuia, şi Margaret, regina înaltă şi aspră. Pentru rolurile celor doi prinţi-copii, Ostermeier recurge la marionete în mărime naturală, cu tijă, mînuite la vedere şi impresionante pentru că sînt identic „umane“. Pentru dublarea perspectivei, regizorul se joacă cinematografic şi cu planurile, avînd unul general şi unul detaliu, obţinut cu o cameră de filmat, mînuită de actori, în special de Richard (care mînuieşte şi microfonul).

Richard al III-lea este un spectacol inteligent şi coerent construit, dar, mai presus de asta, este cîmpul de luptă şi de joacă al unui actor excepţional: Lars Eidinger.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Declair

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

image png
Ce făcea Silviu Prigoana cu piciorul-proteza, atunci când făcea dragoste. Câți bani a plătit, cel mai mult, pentru o femeie
Silviu Prigoană a participat cu doar câteva zile înainte de a muri în podcastul lui Bursucu. Emisiunea online nu a fost difuzată în totalitate, ci doar câteva segmente. De acolo am putut afla unele din experiențele sale de viață. Acela a fost momentul în care regretatul om de afaceri a mărturisit su
explozie arad jpeg
Presupușii criminali ai milionarului din Arad s-au îmbogățit peste noapte după îndeplinirea misiunii
Cei doi bărbați, suspectați de moartea milionarului Ioan Crișan, s-au îmbogățit „peste noapte”, la scurt timp de la dispariția omului de afaceri arădean. La peste trei ani de la actul criminal, aceștia au o situație financiară precară.
atac de cord Pixabay jpg
Fructul care întărește inima, reduce grăsimea abdominală și previne un atac de cord
Afinele, aceste fructe mici și aromate, sunt cunoscute nu doar pentru gustul lor deosebit, ci și pentru multiplele beneficii asupra sănătății. Studii numeroase demonstrează că un consum regulat de afine contribuie la întărirea inimii, reduce grăsimea abdominală și diminuează semnificativ riscul de a
Vacanță de Revelion altfel în trei țări diferite Colaj Maria Manole Facebook
Cum să petreci vacanța de Revelion în trei țări, 10 zile, cu mai puțin de 1.500 de euro, două persoane
Grupurile de călătorii de pe Facebook sunt adesea surse excelente de inspirație pentru pasionații de aventuri și explorări neconvenționale. Un exemplu este povestea unui cuplu care a sărbătorit trecerea dintre ani 2023–2024 explorând România, Ungaria și Georgia.
Deschidere Transfăgărăşan în 2022 Foto CNAIR
Când ar putea începe modernizarea Transfăgărășanului. Care este stadiul proiectului
După mai multe decenii pe parcursul cărora nu s-a investit aproape nimic, în toamna anului viitor ar putea începe în sfârșit lucrările de modernizare la Transfăgărășan, considerat de mulți drept cel mai spectaculos drum din lume.
image png
Un bărbat de 27 de ani a șocat pe toată lumea: „Nu mă deranjează că iubita mea face amor cu alți bărbați, atâta timp cât pot să privesc asta”
Infidelitatea partenerei de viață a semănat în mintea partenerului ei dorința de a o vedea în timp ce face dragoste cu alți bărbați. Ulterior, și-a dat seama că acest fetiș nu este unul tocmai sănătos și și-a dorit să afle ce anume din interiorul lui l-a determinat să gândească și să simtă așa.
euro foto pixabay jpg
Un fost bancher explică secretul băncilor românești cu profit dublu față de cele occidentale. „Wow, magie bancară?”
Cunoscutul analist economic Radu Georgescu arată cum reușesc băncile românești să aibă o profitabilitate dublă față de cele vechi, în condițiile în care aproape toate companiile au probleme.
Mircea Geoană si mihaela FB jpg
Averea lui Mircea Geoană: Moștenirile candidatului și achizițiile controversate ale familiei
Mircea Geoană și soția dețin o avere semnificativă, iar imobilele deținute de familia candidatului la președinție ar fi fost cumpărate de multe ori sub prețul pieței, de la prieteni, la rândul lor beneficiari ai unor contracte cu statul, potrivit Public Record.
demonstratii prim ajutor in scoli   foto FB crucea rosie jpg
Românii nu știu să acorde primul ajutor. „Țările nordice au raportat gradul de pregătire de 100%”
Acordarea primului-ajutor rămâne în România la „și altele”, o lege așteptându-și de ani buni rândul prin sertare. În tot acest timp se întâmplă tragedii lângă noi pentru că nu știm să acționăm în situații de urgență.