Dincolo de cuvinte

Publicat în Dilema Veche nr. 638 din 12-18 mai 2016
Dincolo de cuvinte jpeg

Julius Caesar (Părţi păstrate), intervenţie dramatică asupra lui W. Shakespeare de Romeo Castellucci. Cu: Gianni Plazzi, Dalmazio Masini, Sergio Scarlatella. Societatea Raffaello Sanzio (Italia), Festivalul Internaţional Shakespeare, Craiova.

Festivalul Internaţional Shakespeare, aflat la a X-a ediţie, a precedat în acest an Premiile Europa pentru Teatru şi Noi Realităţi Teatrale. Mixajul de evenimente a fost benefic pentru oraş şi provocator pentru specialişti întrucît artişti şi companii de maximă importanţă pe piaţa culturală au poposit la Craiova. Şi asta ar fi fost excelent pentru racordarea publiculul românesc la realitatea performativă contemporană, dacă şi organizarea ar fi fost pe măsură. Este imperios necesară formarea unei echipe a festivalului care să funcţioneze măcar decent. Altfel, tot efortul lui Emil Boroghină, creatorul şi motorul evenimentului, este serios diminuat. Şi încă ceva: Festivalul Internaţional Shakespeare a avut aproape la fiecare ediţie o componentă bucureşteană prin invitarea în capitală a cîtorva dintre spectacolele străine selectate. Găzduirea lor era benefică pentru Bucureşti în condiţiile în care prezenţa teatrului străin este foarte redusă pentru o capitală europeană care se vrea şi capitală culturală. De data asta, acest lucru nu s-a mai produs. La mijloc este o problemă financiară (follow the money), căci nu s-au găsit bani pentru Shakespeare fix în anul în care se împlinesc 400 de ani de la moartea sa, prilej cu care este sărbătorit pe tot globul. În fapt, nu este vorba de bani în sine, ci de decizia de a nu da aceşti bani pentru Festivalul Shakespeare la Bucureşti. Şi oricine ar fi cel care a luat decizia, a făcut-o prost.

Revenind la festivalul craiovean, ultima zi, 23 aprilie – ziua morţii şi, după unii biografi, şi a naşterii lui Shakespeare – a adus în program Richard al III‑lea al lui Thomas Ostermeier de la Schau­bühne, Berlin, şi Julius Caesar, o instalaţie performativă a lui Romeo Castellucci, produsă de compania sa, Societatea Raffaello Sanzio. Intervenţia dramatică asupra lui William Shakespeare – cum îşi intitulează Castellucci show-ul – este, de fapt, o combinaţie de fragmente dintr-un spectacol din 1997, de unde şi precizarea în titlul instalaţiei: Julius Caesar (Părţi păstrate). Noua versiune, mai puţin spectacol şi mai mult instalaţie performativă – o formă hibridă, esenţializată şi fragmentară de show –, este concentrată pe limbaj (temă centrală şi în spectacolul original). În informaţiile despre acest reenactment apare şi cea conform căreia el ar fi fost creat „în cadrul «Iar vulpea i-a spus corbului. Curs de lingvistică generală». Proiect Special Orașul Bologna 2014“, ceea ce susţine o dată în plus focusarea sa asupra comunicării.

Scena pentru Julius Caesar a fost holul central al Universităţii din Craiova, datorită spaţiului generos şi coloanelor impozante. Instalaţia este alcătuită din trei discursuri succesive în care vocea este principalul vehicul performativ. Primul „discurs“, al unui personaj numit „…vskij“ – terminaţia numelui Stanislavski, transcris Stanislavskij –, nu este un monolog, ci o conversaţie între mai multe personaje, purtată pe o singură voce. Actorul Sergio Scarlatella se foloseşte de un endoscop pe care şi-l introduce în nas şi cu ajutorul căruia proiectează imaginile din interiorul corpului său pe un ecran circular. Ceea ce vedem – de regulă, o zonă inaccesibilă pentru spectator – sînt coardele vocale care vibrează în timpul rostirii şi a căror imagine este similară cu cea a vaginului. Sugestia este intenţionată: masculinitatea discursivă (toţi vorbitorii sînt bărbaţi) ce susţine virilitatea puterii este subminată prin această imagine. În spectacolul original, discursul lui …vskij, cu text inteligibil, narativ, „stanislavskian“ şi cu perspective simultane din interior şi exterior, era contrabalansat de discursul unui Cicero supraponderal (discurs dramatic şi discurs retoric). În reenactment, Cicero nu apare, aşa cum nu apar nici Brutus cel anorexic care inhala heliu şi vorbea piţigăiat şi nici alte personaje, cu diverse voci şi corpuri. Aici, reversul discursului lui …vskij este cel al lui Marc Antoniu, care vorbeşte gîjîit, urcat pe un podium pe care scrie „Ars“ (artă). Este important de ştiut că actorul Dalmazio Masini care îl interpretează pe Antoniu a suferit o laringectomie, prin urmare nu are coarde vocale. Deci vorbitorului îi lipseşte la propriu organul vorbirii, dar comunică. Discursul său, cel funerar, ţinut după asasinarea lui Caesar, este neinteligibil la nivel de cuvînt, dar inteligibil ca sens. Masini vorbeşte printr-o tehnică alternativă cu ajutorul căreia poate produce, greu şi cu pauze, sunete prin pulsaţia esofagului. Corpul vorbeşte fără organ, comunică dincolo de instrument. Şi dacă …vskij îşi arăta coardele vocale, Antoniu inversează această exhibare prin lipsa lor. O existenţă intens vizibilă şi o absenţă, două tipuri de discurs; o retorică impotentă.

Între aceste două momente, există un al treilea discurs, complet mut, al lui Julius Caesar. Bătrîn neputincios, Caesar este o marionetă decrepită care are încă forţă discursivă. Deşi nu vorbeşte deloc, el are o coregrafie a membrelor care „sună“ datorită unor lavaliere ascunse în toga sa sîngerie. Coregrafia imprimă un ritm mîinilor şi picioarelor, astfel încît sunetele au coerenţa unui discurs, cu intensitate şi dinamică.

În afara celor trei discursuri, instalaţia cuprinde asasinarea lui Caesar – prin înfăşarea lui în toga roşie şi scoaterea din spaţiul de joc, în afara istoriei –, un bust spînzurat al acestuia (imaginea deteriorată) şi o folie de plastic plutind pe scară, recuperată de Marc Antoniu (imagine regăsibilă şi în Divina Comedie).

Ceea ce explorează Castellucci aici este arta vorbirii, dramaturgia retoricii cu multiple „instrumente“ vocale, corpul ca instrument al comunicării. Desigur, este şi o investigaţie a puterii şi a formei sale, cuvîntul. În fapt, nu cuvîntul manipulează, ci intensitatea lui, sunetul.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Luca del Pia

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

legume botosani (1) jpg
Județul suprinzător din România care poate hrăni peste două milioane de români. Zona cu potențial incredibil nevalorificată suficient
Botoșani, unul dintre cele mai sărace județe din România, are de fapt un potențial agricol imens, spun specialiștii în domeniu. Datorită caracteristicilor sale geografice, dar și a tradițiilor agro-zoo ale localnicilor, această zonă nord-moldavă poate hrăni mai bine de 10% din populația țării.
spital gorj
Putea fi salvat adolescentul care a murit așteptând o ambulanța? Chirurg pediatru: „Nu mai e de competența nimănui, aici s-a ajuns”
Medicul chirurg de la spitalul din Târgu-Jiu care a refuzat să opereze un adolescent de 16 ani, motivând că nu are competențe de chirurg pediatru, este în culpă, potrivit unei legi recent adoptate. Dincolo de lege, rămâne în schimb răspunderea profesională, spune un medic cu mii de pacienți operați.
image png
Ce făcea Silviu Prigoana cu piciorul-proteza, atunci când făcea dragoste. Câți bani a plătit, cel mai mult, pentru o femeie
Silviu Prigoană a participat cu doar câteva zile înainte de a muri în podcastul lui Bursucu. Emisiunea online nu a fost difuzată în totalitate, ci doar câteva segmente. De acolo am putut afla unele din experiențele sale de viață. Acela a fost momentul în care regretatul om de afaceri a mărturisit su
explozie arad jpeg
Presupușii criminali ai milionarului din Arad s-au îmbogățit peste noapte după îndeplinirea misiunii
Cei doi bărbați, suspectați de moartea milionarului Ioan Crișan, s-au îmbogățit „peste noapte”, la scurt timp de la dispariția omului de afaceri arădean. La peste trei ani de la actul criminal, aceștia au o situație financiară precară.
atac de cord Pixabay jpg
Fructul care întărește inima, reduce grăsimea abdominală și previne un atac de cord
Afinele, aceste fructe mici și aromate, sunt cunoscute nu doar pentru gustul lor deosebit, ci și pentru multiplele beneficii asupra sănătății. Studii numeroase demonstrează că un consum regulat de afine contribuie la întărirea inimii, reduce grăsimea abdominală și diminuează semnificativ riscul de a
Vacanță de Revelion altfel în trei țări diferite Colaj Maria Manole Facebook
Cum să petreci vacanța de Revelion în trei țări, 10 zile, cu mai puțin de 1.500 de euro, două persoane
Grupurile de călătorii de pe Facebook sunt adesea surse excelente de inspirație pentru pasionații de aventuri și explorări neconvenționale. Un exemplu este povestea unui cuplu care a sărbătorit trecerea dintre ani 2023–2024 explorând România, Ungaria și Georgia.
Deschidere Transfăgărăşan în 2022 Foto CNAIR
Când ar putea începe modernizarea Transfăgărășanului. Care este stadiul proiectului
După mai multe decenii pe parcursul cărora nu s-a investit aproape nimic, în toamna anului viitor ar putea începe în sfârșit lucrările de modernizare la Transfăgărășan, considerat de mulți drept cel mai spectaculos drum din lume.
image png
Un bărbat de 27 de ani a șocat pe toată lumea: „Nu mă deranjează că iubita mea face amor cu alți bărbați, atâta timp cât pot să privesc asta”
Infidelitatea partenerei de viață a semănat în mintea partenerului ei dorința de a o vedea în timp ce face dragoste cu alți bărbați. Ulterior, și-a dat seama că acest fetiș nu este unul tocmai sănătos și și-a dorit să afle ce anume din interiorul lui l-a determinat să gândească și să simtă așa.
euro foto pixabay jpg
Un fost bancher explică secretul băncilor românești cu profit dublu față de cele occidentale. „Wow, magie bancară?”
Cunoscutul analist economic Radu Georgescu arată cum reușesc băncile românești să aibă o profitabilitate dublă față de cele vechi, în condițiile în care aproape toate companiile au probleme.