Un nou Palme d’Or pentru Cristian Mungiu?

Publicat în Dilema Veche nr. 639 din 19-25 mai 2016
Un nou Palme d’Or pentru Cristian Mungiu? jpeg

Sînt două filme românești în concursul principal de la Cannes de anul acesta. Bacalaureat, în regia lui Cristian Mungiu, și Sieranevada, regizat de Cristi Puiu. Pe cel de-al doilea nu l-am văzut, dar pe primul da. Și tot un DA mare pot să spun și la întrebarea dacă mi-a plăcut. Pentru că totuși nu sînt critic de film, o să încerc să mă refer mai mult la poveste și mai puțin la partea propriu-zis cinematografică. Scenariul, care îi aparține tot lui Cristian Mungiu, nu e doar puternic (știam și din alte ocazii forța autorului), ci și foarte rafinat și alcătuit cu o mare atenție la amănunte. Avem de-a face cu o lucrătură fină (și probabil că la prima vizionare nici n-am prins toate micile bijuterii). Povestea e așadar densă, impresionantă și te ține cu sufletul la gură. Bacalaureatul care apare și ca titlu este, s-ar putea spune, doar un pretext, în spatele căruia e România de astăzi cu mai toate problemele ei. Spectatorul descoperă un adevărat tablou al vremurilor actuale. Recunoaștem totul, filmul fiind ca un fel de oglindă nedeformantă. O oglindă fidelă, într-un anume fel, realității, fără exagerări sau alte alunecări, ceea ce e o calitate cunoscută a filmelor lui Cristian Mungiu, dar care, în același timp, lasă intactă magia poveștii, a ficțiunii. E poate același efect pe care ni-l amintim și din După dealuri (care chiar era după o poveste reală), dar în acest caz mi se pare și mai elaborat. E un mod de a prezenta realitatea spunînd o poveste.

Sigur, unii se întrebau, după ce-au văzut filmul, ce rezonanță vor avea realitățile lumii noastre autohtone, pe care noi le cunoaștem și le recunoaștem atît de bine, în mințile celor care fac parte din juriul de la Cannes. Asta rămîne de văzut, dar cred că, dincolo de ceea ce recunoaștem noi, povestea e destul de puternică și, în general, de natură să impresioneze orice om, indiferent de unde vine. Iar cînd spun om, mă gîndesc și la acel unghi pregnant omenesc din care autorul filmului își privește personajele. O viziune care induce un fel de caldă înțelegere. Fie că e vorba de medicul protagonist, de mahărul urmărit penal, de procurori, de polițiști sau de directorul de liceu, acțiunile fiecăruia par de înțeles în condițiile date. Cu toții ar vrea să se poarte corect, dar și să-și ajute semenii. Două lucruri care de mute ori sînt, după cum se pare, incompatibile. Aici e tensiunea. Oamenii, fiecare cu păcatele sale, au totuși conștiință și frică nu doar de Dumnezeu, ci și de lege. O lege aflată în zorii instalării ei. De voie, de nevoie, din pricina neașezării bune a lumii în care trăiesc, între ei se creează o țesătură de compromisuri și complicități. Speranța sînt copiii. Părinții îi vor eliberați măcar pe ei de acest sistem pe care, într-o măsură sau alta, îl percep ca fiind putred. Iar copiii trebuie să plece în Occident. Acolo e scăparea.

Am auzit pe cineva spunînd că Bacalaureat ar fi totuși cel mai puțin cinematografic dintre filmele lui Cristian Mungiu. Nu sînt destul de competent în materie ca să-l contrazic. Dar chiar dacă ar fi așa, mi se pare că intensitatea și complexitatea scenariului le depășesc pe cele precedente, în ansamblu fiind vorba de un serios cîștig. Pe de altă parte, nu cred că poți să judeci un film croit pe problematica vieții cu instrumentele cu care judeci un panoramic (cum se spunea pe vremuri) care mizează pe imagini picturale, pe spectacular.    

Unele secvențe ne aduc aminte de mai vechi formule din filmele lui Cristian Mungiu. Noroiul de pe parbrizul mașinii de la finalul din După dealuri s-a transformat acum în geamul spart care tulbură, la propriu și la figurat, perspectivele. Goana infernala cu fătul printre blocurile întunecate din 4 luni, 3 săptămîni și 2 zile are acum forma fugii doctorului Aldea printr-o periferie la fel de întunecată, după presupusul agresor al fiicei. Urmărirea lui cu camera în mișcare (de pe umăr?) sporește efectul de thriller și dă spectatorului senzația de participare directă. Sunetele din film – telefoane mobile, clopote, sirene – sînt zgomotele vieții noastre de zi cu zi. Totul mi se pare gîndit și montat, cum spuneam, cu mare atenție pentru cele mai mici detalii. E un film de maturitate. Iar cadrul, adică România, e altul decît în 4, 3, 2. Lucrurile au evoluat. Mizeria cotidiană e ceva mai edulcorată. Problemele nu mai sînt cele primare și șocante din 4, 3, 2. Sînt mai sofisticate. Există măcar ceva speranță, se întrevede o luminiță. Finalul nu e nici brutal ca la 4, 3, 2 și nici noroios ca la După dealuri. E luminos și zîmbitor. Pe scurt, dacă 4, 3, 2 era infernul nostru, Bacalaureat e purgatoriul. Așteptăm paradisul.

p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.

Adevarul.ro

image
Experimentul social al unui român care a vrut să afle ce cred românii când li se spune că viaţa în luxul paradisului din Bali costă mai puţin decât în Cluj
Patrik Bindea este specialist în marketing şi de câteva luni a început un experiment social. El a făcut o comparaţie „cosmetizată” a costului vieţii în paradisul din Bali, cu Bucureşti sau Cluj, iar concluziile acestul „clickbait” elaborat au fost surprinzătoare: oamenii au înghiţit „găluşca” şi au generat un trafic nebun postării.
image
Un YouTuber care a vizitat un McDonald's-ul rebrănduit din Rusia a povestit cât de multe diferenţe sunt faţă de varianta americană
Un reporter rus de la un cunoscut canal de YouTube a mers la McDonald's-ul rebranduit din Moscova, care s-a deschis pe 12 iunie, şi a spus că mirosul şi mâncarea sunt diferite.
image
Cum au vrut bulgarii să anexeze toată Dobrogea. Jafuri, crime şi bomboane otrăvite în Primul Război Mondial
După nici jumătate de veac de la ieşirea Dobrogei de sub stăpânirea otomană, provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră a cunoscut din nou ororile ocupaţiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au încercat să anexeze toată provincia prin jefuirea şi omorârea populaţiei.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.