Drepturile de autor în era digitală

Publicat în Dilema Veche nr. 636 din 28 aprilie - 4 mai 2016
Salutări de la Basel jpeg

Curtea Supremă de Justiție a SUA a respins ca nefondată plîngerea împotriva Google Books, dînd cîștig de cauză instanțelor inferioare. Asta înseamnă că Google va putea digitaliza în continuare cărți atîta vreme cît se conformează principiului fair use (utilizare corectă sau utilizare echitabilă). Procesul început acum mai bine de zece ani a căpătat o audiență mondială. E vorba despre drepturile de autor și valorificarea lor. Piața de carte din SUA, una dintre cele mai mari din lume, valorează miliarde de dolari. În era digitală, într-o lume globalizată, circulația bunurilor culturale și statutul drepturilor de autor sînt mereu chestionate.

În 2004, Google a început să digitalizeze cărți din bibliotecile americane. Procesul e simplu: cărțile sînt scanate cu aparate performante, iar textele & imaginile sînt arhivate și clasate pe servere. Misiunea concernului american este să facă informația accesibilă unui public cît mai larg – și, evident, să obțină profit din traficul generat astfel, prin plasare de publicitate. Să faci informația disponibilă unui public cît mai larg – iată o „piață“ enormă, mai ales că, odată cu dezvoltarea tehnologiei, totul trebuie digitalizat, totul trebuie împrăștiat pe rețele. Inclusiv cărțile. Google Books – primul mare proiect de digitalizare al concernului american – e un instrument de căutare care permite utilizatorilor să acceseze, într-o bibliotecă virtuală care conține la ora actuală douăzeci de milioane de volume, extrase, fragmente de text selectate în funcție de criteriile de căutare respective. Opera integrală rămîne însă  inaccesibilă.

Uniunea Scriitorilor (Authors Guild) a intentat proces împotriva concernului în 2005. Cazul a trecut prin mai multe instanțe și, de fiecare dată, Google a cîștigat: digitalizarea nu încalcă legislația cu privire la drepturile de autor.

Verdictul recent de la Curtea Supremă de Justiție redeschide discuția despre drepturile de autor. Una dintre întrebările care se pun e: ce reprezintă pentru Google această bibliotecă virtuală? Conținutul ar trebui plătit chiar dacă e pus gratuit la dispoziția cititorilor. Google Books se prezintă însă mai degrabă ca o bază de date decît ca o bibliotecă: ei nu oferă conținut propriu-zis, ci mai degrabă arată cititorilor niște mostre de text în format digital. Citate scurte pe care nici o lege nu le interzice. E, cum ar veni, doar o vitrină, nu o bibliotecă. În fine, se apără susținătorii Google Books, de vreme ce motorul de căutare afișează inclusiv link-uri către librăriile de unde pot fi achiziționate cărțile respective, înseamnă că serviciul nu numai că nu prejudiciază editurile și autorii, ci că îi promovează.

Dacă în SUA justiția a dat un verdict definitiv în acest caz, rămîne de văzut cum se va judeca în alte țări, unde statutul drepturilor de autor e protejat cu mai multă fermitate. În Franța, Google a obținut semnarea unui acord cu bibliotecile pentru digitalizare. Recunoscut de stat, acest acord e însă contestat de numeroși autori și editori. Căci, dincolo de permisiunea de a digitaliza, compania ar trebui să obțină și acordul deținătorilor de drepturi. Legea este pe cît de restrictivă, pe atît de ineficientă în a apăra drepturile de autor. Punerea la dispoziție chiar și gratuită a operelor protejate fără permisiunea autorului reprezintă în mod evident o încălcare a codului de proprietate intelectuală, dar citarea este permisă. Companiei i s-ar putea reproșa însă că, deși afișează doar citate, baza de date conține totuși opera integrală pe care o difuzează „pe bucăți“. Un alt punct sensibil este legat de ceea ce legislația numește „copie privată“: adică fotocopiile pe care le facem după o carte – și care sînt permise în anumite condiții. Exact de această breșă din lege s-ar putea prevala și Google într-un even­tual proces în Franța. În fine, se mai pune și problema jurisdicției: în era digitală, e foarte greu să spui, cu precizie, cine e hoțul și, mai ales, să afli unde locuiește. Dar, în Franța, editorii și scriitorii măcar își pun aceste probleme. Iar digitalizarea (operelor literare și de artă plastică) a început fără Google, prin programe guvernamentale. Mă întreb însă cam unde se situează România în aceste dezbateri. Cum se raportează la provocări de acest tip asociațiile de editori de la noi? Dar uniunile de creație?

landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.
979 17 Biro coperta1 jpg
Filiera basarabeană
Nu cred că am dus vreodată lipsă de dive în cultura noastră pop – înainte de ’90, Angela Similea ori Corina Chiriac dominau preferințele și colecțiile de discuri Electrecord, dominație de gen ce s-a păstrat și în anii ’90
979 22 coperta1 jpeg
Rushdie neînțelesul
El însă a ajuns în această situație pentru că nu a avut cum să fie altfel decît el însuși.
p 23 Fiinta retractata si refractata, spionata de constiinta sa, 1951 jpg
Victor Brauner – Retractarea sau „retragerea în sine“
Prin reinstaurarea imaginilor mitice, căderea este „răul eliberator“ care conduce la obţinerea elixirului vieţii (Gershom Scholem, La Kabbale et sa symbolique, Payot, Paris, 2003).
Afis Lettre jpg
De Ziua Culturii Naționale, dezbatere despre viitorul presei culturale tipărite, organizată de ICR prin Centrul Național al Cărții
Cu prilejul Zilei Culturii Naționale, duminică, 15 ianuarie 2023, de la ora 16.00, la Seneca Anticafe (str. Arhitect Ion Mincu 1), va avea loc o întîlnire cu tema Presa culturală: schițe pentru un viitor posibil
Afis 13 ian 2023 Sala Radio jpg
Concert de Ziua Culturii Naționale la Sala Radio
Vineri, 13 ianuarie 2023 (de la 19.00), primul concert al noului an pe scena Sălii Radio va fi prezentat cu ocazia Zilei Culturii Naționale și se va desfășura sub bagheta lui ADRIAN MORAR, dirijor al Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
MRM ian15 2023 portrait jpg
„Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu
Câștigătoarea bursei “Moștenitorii României muzicale” – ediția 2022, va susține o serie de recitaluri-eveniment ce vor avea loc la Brașov, București și Timișoara

Adevarul.ro

image
Fost membru CNA, atac la adresa unui concurent de la Românii au talent. Ce răspunde mama băiețelului luat în vizor
Mama lui Rareș Prisacariu, băiețelul care a primit Golden Buzz-ul la emisiunea Românii au talent a răspuns la reacția dură pe care Radu Herjeu, fost membru CNA, a avut-o după emisiune.
image
Clujul depășește la PIB orașe similare din Estul Europei. „Percepția e una, realitatea e alta”
Zona Metropolitană Cluj a depășit, în ceea ce privește Produsul Intern Brut, zone metropolitane din jurul altor orașe similare din țări estice. Economistul Radu Nechita explică de ce clujenilor nu li se pare că ar trăi mai bine.
image
Marius Manole, în șoc hipotermic pe scenă!
„Ce avem noi aici?”, o piesă de teatru scrisă și regizată de Lia Bugnar, jucată de Carmen Tănase, Maria Obretin și Marius Manole, a fost un succes deplin la Birmingham, unde spectatorii nici măcar n-au observat că Marius Manole a intrat șoc hipotermic.

HIstoria.ro

image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.
image
Moștenirea fabuloasă a lui Heinrich Schliemann, descoperitorul Troiei
Când, în 1891, i s-a citit testamentul, s-a dovedit că Heinrich Schliemann lăsase în urmă o moștenire (apropo de lichidități, judecând după valoarea de azi) de aproximativ 100 de milioane de euro.