⬆
La zi în cultură
Pagina 34
În oglindă
Protagonistul, inginerul de foraj Petru (Bogdan Dumitrache), află că va deveni tată alături de Laura, un tînăr medic ORL-ist la spitalul dintr-un oraș de provincie nenumit. În această logică de „a fi în rîndul lumii“, în care se simte foarte bine, cum îi va spune mai tîrziu superiorului din multinaționala unde lucrează, care îi propune transferul la București, se derulează debutul filmului. Petru fixează cu un preot (Valeriu Andriuță) viitoarea nuntă, convins și el că „ăsta e rostul omului
Pur. Și simplu
Dacă Zizek avea dreptate în eseul amintit mai sus și modelul subversivității grupului Laibach se exprimă prin „a lua sistemul mai în serios decît se ia el însuși“, atunci LP-ul The Sound of Music ar putea fi soundtrack-ul unui utopic film despre „purit
Corpul marelui război
În Scrisori de pe front, regizorul Vlad Massaci combină texte din două volume, cartea cu acelaşi titlu, îngrijită de Mirela Florian, şi Notele de război ale sublocotententului Ioan R. Marinescu, publicate de nepoata acestuia, Irina Nelson. Ambele volume reprezintă
The Ballad of Buster Scruggs, Un Centenar și mai multe teme pentru acasă, Audiobook-uri pe vinil, Capriciile modei (1850-1950)
● Lansat de curînd la Gaudeamus, volumul de eseuri apărut la editura Polirom, editat și coordonat de Adrian Cioroianu, Un Centenar și mai multe teme pentru acasă reunește sociologi, cercetători, profesori, economiști și istorici care fac bilanțul unui secol de Românie, încercînd să răspundă la întrebarea: „Ce au învățat și ce nu au învățat românii din ultimul secol de istorie“. (Stela Giurgeanu)
„Oricine poate face film acum“ – interviu cu regizorul Radu MUNTEAN
Oamenii receptează diferit filmele în funcție de vîrstă, de propriul nivel de educație, de propria lor biografie, de istorie. E foarte complicat. Filmele pe care le fac eu nu sînt neapărat pentru toată lumea. Eu n-am o problemă că cineva din sală se ridică și spune: „Dom’le, mă deranjează că se vorbește urît în film!“ Asta e părerea lor și eu nu am decît s-o respect.
Măcar strămoșii
Anumite riscuri, precum acela ca filmul să eșueze într-o galerie de portrete pitorești, iar fiecare proiecție a lui să devină un bun pretext pentru a rîde superior de niște figuri ridicole. Adevărul e că există destule momente amuzante, iar cele mai caraghioase arată anumiți oameni făcînd apel la niște calambururi sau truvaiuri lingvistice absolut originale: cuvîntul stejar ar veni, în fapt, de la „stă jarul“, iar Galileea – de la Galați, orașul românesc.
„Cu toţii sîntem în situaţia să luptăm pentru literatură“ – interviu cu Antje CONTIUS, directoarea TRADUKI
Avem nouă rezidenţe pentru traducători, în nouă oraşe din acest spaţiu pe care-l acoperim. Sperăm să avem, în sfîrşit, şi în România posibilitatea să oferim o rezidenţă. Şi mai sînt şi alte evenimente pe care le organizăm în tot decursul anului.
Un desant
Un fel de desant în măsura în care confirmă nişte autori şi, în acelaşi timp, promite o duzină de cărţi de proză bună şi foarte bună. Va fi interesant de văzut cum îşi vor disputa aceste viitoare cărţi editurile Humanitas, Polirom, Nemira şi Paralela 45 şi, mai ales, ce vor face fiecare în parte pentru viitorul prozei româneşti. Căci a traduce marile (capod)opere premiate ale literaturii universale contemporane nu e cine ştie ce merit.
Un roman al disidenţei naziste
Berlin, 1940. Germania intrase în război, nazismul era la apogeu. Oraşul şi ţara aveau deja trăsăturile bine conturate: un Führer şi cultul conducătorului infailibil, atotputernica poliţie secretă Gestapo, partidul unic naţional-socialist, sindica
Exuberanță ocult-ironică
Suedia oferă cu regularitate refrene și riffuri extrem de contagioase, fixînd repere în istoria muzicii pop-rock. ABBA, Europe, Roxette, Ace of Base, The Knife și-au marcat definitiv generațiile, iar compozitorii suedezi Denniz Pop și Max Martin se ascund în spatele succeselor unor Britney Spears, Backstreet Boys ori N-SYNC, fiind situați în clasamentele compozitorilor de hituri cot la cot cu Paul McCartney. Era momentul ca expertiza respectivă să fie transpusă și în spațiul
Care-i faza cu M*A*S*H?
Ana Mărgineanu şi Peca Ştefan au cartografiat România în ultimii zece ani, în două proiecte performative seriale, Despre România, numai de bine şi Trilogia anilor dispăruţi. Primul conţine mai multe spectacole care radiografiază oraşe: Poveşti adevărate complet inventate despre Baia Mare, 5 minute miraculoase în Piatra Neamţ, Tîrgovişte de jucărie, Sfîntul din Sfîntu Gheorghe şi, cel mai recent, Timişoara. Capăt de linie, care va avea premiera pe 2 decembrie, la
Lucian Boia și criza statului de drept
Nu doar un intelectual care gîndește numai pentru plăcerea proprie, pentru a răspunde unor curiozități care-l frămîntă la un moment dat sau ca să răspundă unor subiecte de interes academic. Nu, el este și un intelectual angajat, ca
Cum se mai poate preda romanul Moromeții
Proiect didactic cu tema: Moromeții, Marin Preda. Tipul lecției: predare-învățare. Clasa: a XII-a. (Grad de accelerare a pulsului pe-motiv-că-tema-e-dificilă-de-tine-depinde-cum-o-faci-să-placă, rubrică inexistentă în Proiect: avansat.)
Patimile după Cărtărescu
Tot ce a construit spontanul agent literar Băsescu riscă să se prăbușească sub această povară encomiastică. Mai ales că la Cotroceni nu se mai citește Orbitor. Ghinion, e vremea Omului fără însușiri.
Inelele lui Saturn, Sfîrşitul lui Eddy Bellegueule, Istoria pierdută a creştinismului
● Citesc W.G. Sebald, Inelele lui Saturn. Nu seamănă cu nimic și e de-o frumusețe care mă face să aștept cu nerăbdare seara. A apărut la Editura ART, traducere din limba germană de Vasile V. Poenaru, în 2015. (Ana Maria Sandu)
„Pentru mine, calul este un vehicul al sufletului“ – interviu cu Ștefana MĂRMUREANU
Este simbolul timpului impasibil. Am hotărît că partea de jos a clepsidrei este zona „muritului“, a ființelor de tot felul: împărați, împărătese, oșteni, ba chiar și atipicii muritori precum povestitorii, îl includ aici și pe Făt-Frumos. De aceea am desenat cartea
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într-un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON
Liderul vostru adorat Nicolae Ceaușescu a reușit cumva să dea impresia că regimul comunist din România e diferit de altele, că e național. Și occidentalii păreau să accepte cu bucurie această doar aparentă decuplare a Republicii Socialiste România de Moscova.
Refugiaţi & imigranţi
Şi Díaz, şi Nguyen vorbesc despre vulnerabilitate şi dislocare, despre identitate şi reconciliere, despre integrare şi conflicte culturale, despre dinamica familiei dezrădăcinate, însă fiecare o face pe limba lui, punînd altfel accentele, privind din unghiuri diferite, unul cu pasiunea latino, celălalt cu discreţia asiatică. Doi mari prozatori, vi-i recomand.
Iar adevărul nu ne face liberi
Prin recentul roman Fontana di Trevi, Gabriela Adameșteanu a încheiat trilogia care, alături de capodopera Dimineață pierdută, îi va defini cariera literară. Ar fi simplist să spun că, puse laolaltă, cele trei romane formează povestea unei femei din
Fluture de noapte
Filmului i s-au reproșat inadvertențe față de realitate. Cel mai mult se resimte lipsa referinței la ultima etapă de viață, cînd înregistrează adevăratul său testament muzical, „These Are the Days of Our Lives“, de pe ultimul lui album alături de Queen
O punere în scenă
„The Great Scheme of Things este un concept nou pentru Fierbințeanu, un proiect interdisciplinar care consistă într-un LP, un performance care presupune dans, elemente vizuale și teatru, un concert și un film experimental constituit din videoclipurile tuturor pieselor de pe album.“
Bocancul cu ţinte al Julietei
Au fost realizate mai multe producţii cu Romeo şi Julieta în acest an (se produce fenomenul montărilor aproape concomitente, de către mai mulţi regizori, ale aceluiaşi text, altfel ignorat o perioadă). Nu ştiu de ce această tragedie a trezit brusc interesul acum. Poate pentru că, în lumea violentă în care trăim, nu mai găsim loc, timp sau disponibilitate pentru dragoste. Shakespeare credea, probabil, ceva similar despre timpul său.
O istorie mondială a comunismului, Iocan, Mammal Hands
● A apărut nr. 7 al revistei de proză scurtă Iocan. Povestiri în avanpremieră de Carmen Maria Machado şi Viet Thanh Nguyen, o povestire clasică de Gib I. Mihăescu, plus 13 proze scurte şi foarte scurte ale unor scriitori tineri care vor defini literatura română de mîine. Zilele astea găsiţi toate numerele revistei, cu reducere, la standul Editurii Vellant din cadrul Tîrgului de Carte Gaudeamus de la Romexpo. (Marius Chivu)
Freddie Mercury: o biografie intimă
Freddie a ştiut de la bun început ce voia să scoată de la ea. Îşi propusese să o împingă către limitele ei, dar în cel mai bun sens posibil. A avut la dispoziţie cîteva săptămîni pentru a pune pe bandă cîteva idei cu care să mergem la Barcelona, unde era stabilită întîlnirea
„Ai atîta acces la lume cîte cuvinte ai să o reprezinți“ – interviu cu Lidia BODEA, director general al Editurii Humanitas
Creierul uman s-a modificat și a evoluat din clipa în care un ins a scris, să-i zicem, prima poveste pe pereții peșterilor de la Lascaux și Altamira. Acolo e o poveste, astăzi i-am spune graphic novel sau bandă desenată. Nu sînt doar desene, ci narațiuni.
„De ce avem nevoie de cărţi dificile“
Romanele dificile nereuşite se pierd pe drum (die in a ditch), dar şi romanele dificile bune riscă să treacă neobservate dacă nu primesc o mînă de ajutor din partea vreunui premiu. Spune el: „Doar pentru că ficţiunea literară nu spune o poveste
ABC-ul lecturii
Ioana Pârvulescu e, aici, și eseist de efect, și istoric literar dotat cu simțul informației de coloratură, și critic literar în sensul cel mai direct al magistraturii (avînd, adică, deopotrivă instinct valoric și priză la actualitate), și gazetar (unii își
Pavat cu intenții bune
O femeie disperată – care pare a fi victima unei răpiri – sună la 112, iar dispecerul trebuie să o salveze avînd la îndemînă o cască și un computer. E o premisă de thriller cît se poate de simplă, apropiată mai curînd de cinema-ul comercial – mă gîndesc la The Call,
Haos în spiritul vremurilor
Ultima dată cînd am vorbit despre Marc Ribot am reușit să-l scot drept intelectual rafinat prin prisma bogatei cariere și a concertului-eveniment pe care l-a prezentat atunci (aniversarea clubului Village Vanguard). Însă cine se aseamănă se adună, iar asocierea
Corpuri fluide pentru concepte solide
Moeder/Mama este o arhivă de amintiri, acţiuni, stări, imagini şi sunete legate, vizibil sau abscons, de maternitate, de ideea de mamă. Pentru asta, spaţiul a fost gîndit ca un muzeu de familie în care tronează o pictură (icoană) a Madonei, mama universală.
Cum se publică o carte în România
„Algoritmul Buzea“. Pașii sînt în număr de zece, iacătă-i: deschizi calculatorul (1), deschizi un motor de căutare (2), intri pe pagina de Internet a editurii pe care ți-ai ales-o (3), citești cu atenție condițiile cerute de editură pentru redactarea manuscrisului
Cum se publică o carte în Statele Unite
Ce e un agent? Ca să publici cartea, de ce nu o trimiți la o editură? Nu ai zis că deja cartea a fost citită de un editor? Care e problema cu editurile care tipăresc cărți doar cînd au comenzi? Și cine eşti tu să încerci să publici un roman în Statele Unite?
Orice om îi este teamă, Lemonade, Singură la nunta mea, Balul pompierilor
● Orice om îi este teamă (Editura Humanitas), cartea-parastas a României după doi ani de guvernare PSD. E o amendă simbolică pentru partidul care mai are puţin şi îşi îngenunchează ţara. Dar nu numai. E în acelaşi timp un instrument care măsoară trei decenii de speranţe înşelate şi de iluzii pierdute. De Radu Paraschivescu. (Adina Popescu)
Ministrului are cine să-i scrie
Un volum de epistole care impresionează nu atît prin valoarea lor pentru istoria diplomatică privată, cît prin expresia „fidelităţii în prietenie, ca trăsătură de caracter“, după cum se exprimă Florin Ţurcanu, şi, mai ales, prin eleganţa limbajului.
Orientalism oniric
Un muzicolog austriac zace singur în patul său din Viena, bîntuit de insomnii și de frica de moarte, chinuit de dorul după o iubită evazivă, și visează la cei doi șerpi încolăciți, Orient-Occident. Visările lui sînt flashback-uri ale aventurilor acestui
„Ne putem simți în exil, din motive diferite, în propria patrie“ – interviu cu Laura T. ILEA
Atît femeile, cît și bărbații au dreptul la aventură, la non-responsabilitate. Iar în momentul în care ei devin blînzi, „non-periculoși“, iar deciziile lor nu amenință în nici un fel situații de fapt, se poate spune că au ieșit în afara circuitului lumii.
Complicitate
Lemonade, debutul Ioanei Uricaru, regizoare de film stabilită în Statele Unite de ceva vreme, oscilează permanent, dar controlat, între o imersiune în realitatea optimist-triumfalistă a visului american și lenta, dar sigura pulverizare pe ecran
Reygadas, Farhadi și Noé
Reygadas m-a întrebat unde a avut loc Revoluția. În dreptul Ministerului de Interne, i-am indicat balconul discursului și acoperișul de unde a plecat Ceaușescu. Știa cîteva lucruri despre evenimentul istoric, dar nu înțelegea de ce fostul dictator nu a fugit direct în străinătate dacă tot a apucat să se urce în elicopter. Pînă să formulez o explicație, am ajuns la Cinema Union și am început sesiunea de întrebări și răspunsuri.
O parodie la club
Marie Davidson s-a născut și a crescut în Montréal, făcînd parte din trei proiecte muzicale importante ale scenei locale, Les Momies de Palerme, DKMD și Essais Pas, lansînd pînă anul acesta și trei discuri de autor, Perte d’identité (2014), Un autre voyage
Cum se construieşte un spectacol
Miss Julie porneşte de la schimbarea perspectivei asupra poveştii prin rescrierea ei din punctul de vedere al lui Kristin, servitoare şi iubită a lui Jean – acesta este şi primul punct în care spectacolul „trişează“, trimiţînd spectatorul, prin titlu,
Blestemul Svetlanei, Superscrieri 2.0, UrbanEye Film Festival
● Superscrieri 2.0, Fundația Friends For Friends cu sprijinul BRD – Groupe Société Générale, 2018. Reunind Best of premiile Superscrieri 2015 – 2017, volumul se constituie ca un rechizitoriu la cauze pe rol. Cîteva titluri susțin această afirmație: „Dragnea, fortăreața din Brazilia“ – RISE Project; „Modele de curaj. Greti, îngerul speranței“ – Valentin Șchiopu; „Colectiv. Ce (ni) s-a întîmplat în noaptea de 30 octombrie“ – Ana Maria Ciobanu, Andreea Giuclea, Cristian Lupșa, Oa
100 de noi lumi se deschid pentru tine
Bergman propunea, în 1966, procedee inedite, dar mai ales două femei ce vorbesc deschis între ele despre dorință, act sexual și avort. Persona este un termen de psihanaliză, filmul este o psihoterapie inversată, pacienta este cea care ascultă și terapeuta e cea care vorbește.
Italia, răspîntie a Europei
Italia e sfișiată între vocația conservatoare a unui spirit unic și greutățile unor teribile încercări. Priveam străzile Romei maculate și îmi aminteam de splendoarea lui Olimpico sau de exuberanțele Veneției. Italia mi a apărut ca o răspîntie a Europei de care nu mă despart și îmi refuz să o acuz. Italiei trebuie să-i iubim deopotrivă și rănile, și monumentele.
Ne (mai) trebuie adevărul?
„Despre bullshit“ a apărut iniţial într-o revistă americană în anul 1986, fiind publicat aproape două decenii mai tîrziu sub formă de broşură, fiind urmat şi de o continuare/completare intitulată „Despre adevăr“. Ediţia românească le reproduce pe amîndouă, aşezîndu-le în oglindă,
„Zona gri“ a istoriei
Primo Levi este un martor deosebit, unic, al Holocaustului, „poate chiar cel mai important“. Şi argumenta: Primo Levi şi-a scris memoriile într-un registru diferit de oricare dintre registrele folosite de alţi supravieţuitori ai lagărelor de exterminare naziste.
Un altfel de viitor
Schimbarea de direcție a cinema-ului românesc recent ar trebui semnalată mai cu aplomb. Numai anul acesta au intrat în săli patru debuturi care traduc o dorință de înnoire – o înnoire tematică, printr-o preocupare tot mai constantă față de marginali și de minoritățile de orice fel (sexuale, etnice etc.),
Asimilări
Mammal Hands sînt un grup britanic foarte tînăr, călcînd pe urmele genului de jazz introdus la noi de GoGo Penguin și alte grupuri în jurul cărora își clădește identitatea tînărul festival de jazz de la Smida. E o nouă generație de trupe melo-rock-jazz
Şi lumea noastră a luat foc
Ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru a surprins plăcut prin selecţia spectacolelor străine. Pare că s-a depășit perioada reconfirmării unor guru ai teatrului mondial şi că interesul se îndreaptă către creatorii inovatori actuali. Desigur,
„Nu există o carte bine făcută care să fie tipărită prost” – interviu cu Dinu DUMBRĂVICIAN
Cum să nu ne plîngem, cu toții? Dreptul la văicăreală e unul dintre drepturile democratice cîștigate. Împreună cu libertatea de a da mereu vina pe altcineva. O carte foarte bine făcută, să-i zicem frumoasă, nu arată nepărat spectaculos.
Ghidul micului astronom prin Univers, SoNoRo, Cartea vieților mele
● Dacă aveţi copii, nepoţi şi fraţi mai mici cărora le doriţi o viaţă educată, inteligentă şi curioasă, faceţi le cadou Ghidul micului astronom prin Univers de Adrian Şonka (ilustraţii de Adnan Vasile, Editura Nemi). Adrian Şonka este astronom și ţine prezentări de planetariu la Observatorul „Amiral Vasile Urneanu“, iar cartea lui, prima pentru copii şi publicul larg, este o încîntare. (Marius Chivu)