În oglindă

Publicat în Dilema Veche nr. 772 din 6-12 decembrie 2018
În oglindă jpeg

● Un om la locul lui (România, 2018), de Hadrian Marcu. 

Adaptare liberă după romanul Firesc al unuia dintre cei mai buni prozatori români contemporani, Petru Cimpoeșu, filmul Un om la locul lui, debutul lui Hadrian Marcu, construiește cu acuratețe și cu finețe un univers închis, masculin, crescînd lent din penumbră și iluminat doar sporadic. Este o lume de șantier mai puțin abordată în filmul de după ’89 (e drept că s-au rarefiat coloșii industriali ai Epocii de Aur), o lume postindustrială care favorizează alienarea, însă, oricît ar suna de prețios, și solidaritatea umană (deși în cu totul altă cheie, mai esențializată și mai detașată decît în filmele, multe de propagandă, ale perioadei amintite).

Protagonistul, inginerul de foraj Petru (Bogdan Dumitrache), află că va deveni tată alături de Laura, un tînăr medic ORL-ist la spitalul dintr-un oraș de provincie nenumit. În această logică de „a fi în rîndul lumii“, în care se simte foarte bine, cum îi va spune mai tîrziu superiorului din multinaționala unde lucrează, care îi propune transferul la București, se derulează debutul filmului. Petru fixează cu un preot (Valeriu Andriuță) viitoarea nuntă, convins și el că „ăsta e rostul omului pe lume: familia și copiii“, cum îi spune părintele.

Însă tot acest început bucolic, în bunul spirit al familiei tradiționale, este dat peste cap, prin forța absurdă a imprevizibilului, în momentul în care Sonia (Mădălina Constantin), inginer geolog, suferă un accident de circulație oribil, undeva pe colinele din apropierea platformei industriale. Dacă șoferul mașinii, Buzdea (nu știm cine e și nici nu vom afla), moare la spital după mai multe operații, Sonia rămîne fără un picior. Petru începe să o viziteze pe ascuns la spitalul unde, ghinion, lucrează și viitoarea soție. Laura (interpretată corect de Ada Galeș) este veselă, sexy, fîșneață și arogantă: în momentul cînd află de această poveste, este nu atît îngrijorată că Petru ar putea-o iubi pe rivală, ci mai degrabă lezată să fie în competiție cu „o șchioapă“, cum îi aruncă ea sfidător, pe Sonia și pe soțul ei Budu numindu-i „doi proști, doi idioți“. Nu aflăm prea multe nici despre mariajul Soniei cu Budu (Iulian Postelnicu), care apare doar sporadic, însă putem bănui că este un cuplu înstrăinat.

Cele două tipologii feminine par perfect simetrice, dar în oglindă: pragmatica Laura și complicata Sonia, diurnul și nocturnul, viața care se naște și crepusculul vieții, pe care Petru nu știe cum să le împace astfel încît să fie cît mai abstract corect (față de sine, față de fiecare femeie în parte, față de soartă?). El persistă într-un zbucium interior căruia, deși nu crede în transcendență, speră să îi pună capăt printr-o rezolvare miraculoasă ceva exterior voinței lui, cum se întîmplă cu oamenii slabi sau care nu se cunosc încă („Parcă se întîmplă toate cum vor ele“, îi spune el șefului de șantier, Sandu – Adrian Titieni).

Deși scenele în care apar nu sînt multe, iar laconicele vorbe pe care și le spun sînt departe de a fi decisive sau mărețe, cuplul format de excelenții Bogdan Dumitrache și Mădălina Constantin degajă o subtilă tensiune emoțională. Ei își dezvoltă personajele din penumbre și semitonuri, lungi tăceri și postura corpului, ceea ce e latent și nerostit fiind mereu mai important. Aproape exclusiv ca un strigăt mut, în spatele căruia bănuim o mare forță interioară (nu întîmplător ea are o profesie prin excelență masculină), este tratată durerea Soniei, o femeie tînără și frumoasă confruntată cu mutilarea fizică și poate chiar cu finalul carierei. „Eu îmi fac părul, tu ai făcut un copil“, îi spune ea lui Petru într-una dintre cele mai intense scene, o tentativă de a-și regăsi feminitatea.

Ca și personajul său, regizorul construiește premise interesante, pe care nu le dezvoltă însă pînă la capăt. Dedramatizarea și nenumăratele elipse narative pentru care a optat acesta, în căutarea cu orice preț a autenticității, par să funcționeze mai degrabă în defavoarea filmului său, subminîndu-i forța dramatică. A omite deliberat accente și a opta pentru un ton minor nu înseamnă neapărat a da mister și inefabil, ci poate fi o capcană. Și asta pentru că răsfrîngerea evenimentelor exterioare în conștiința lui Petru dă deseori senzația că nu ajunge exact în miezul acesteia, cu atît mai puțin în subconștient (unde se decide totul, de aici dificultatea alegerii lui), ci într-o zonă de confort, undeva la periferie, derulată pe un permanent zgomot de fond cînd seren, cînd angoasant – sunetul: Sebastian Zsemlye).

Venind din punct de vedere stilistic în siajul minimalismului, debutul lui Hadrian Marcu are o siguranță formală riguroasă și este un solid portret colectiv al lumii post-industriale. Cu un plus de curaj și apetit pentru risc, Un om la locul lui putea fi mai mult decît un debut promițător. Cu toate că nu îi pune în valoare toate valențele, filmul este și un exemplu de cum poate fi folosit un excelent scenariu inspirat de un roman contemporan, pe fondul unei lipse mai vechi a scenariilor bune în filmul românesc.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.