Cum se publică o carte în Statele Unite

Roxana ARAMĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 769 din 15-21 noiembrie 2018
Cum se publică o carte în Statele Unite jpeg

În ianuarie 2017 m-am întîlnit cu cîțiva amici scriitori la o cafenea din Seattle pentru o sesiune de scris şi citit împreună. Cînd mi-a venit rîndul, am citit ceea ce scrisesem atunci despre planul meu de a-mi publica romanul pe care îl terminasem de curînd. Îmi petrecusem tot anul 2016 luînd cursuri de publishing şi lucrînd la materialele de prezentare – o scrisoare pentru agenți (query letter), un rezumat al romanului (synopsis) şi manuscrisul corectat de un editor profesionist – şi deşi auzisem că e mai probabil să cîştig la loterie decît să public o carte în Statele Unite, mă simțeam pregătită să încerc. Reacția amicilor mei a fost necruțătoare: n-o să-ți publici romanul, am încercat cu toții şi e imposibil (cu cîteva exemple convingătoare), singurul mod de a avea ceva cititori e să îți pui manuscrisul pe amazon.com şi să laşi lumea să îl descopere. Și cum îl vor descoperi cititorii, am întrebat, cum fac eu publicitate cînd sînt milioane de alte cărți autopublicate acolo? Sigur, asta e o mare problemă, mi-au spus ei.

Am stat mult pe gînduri după discuția noastră. Amicii mei m-au sfătuit de bine fiindcă au vrut să mă ajute, să mă scutească de un efort inutil, de o dezamăgire amară. Cîțiva dintre ei îşi publicaseră cărțile pe amazon.com sau la edituri care tipăresc la comandă şi nu reuşiseră să vîndă mai nimic în afara cercului lor de cunoştințe, singura consolare fiind că au putut spune că au publicat o carte.

Însă aş fi putut eu să renunț la ani de muncă fără să încerc măcar, doar pe baza unui sfat, chiar dacă era el un sfat prietenesc?

Probabil că în momentul ăsta cititorul român are cîteva întrebări. Ce e un agent? Ca să publici cartea, de ce nu o trimiți la o editură? Nu ai zis că deja cartea a fost citită de un editor? Care e problema cu editurile care tipăresc cărți doar cînd au comenzi? Și cine eşti tu să încerci să publici un roman în Statele Unite?

Sînt din Galați şi am emigrat în 2001 cu un job de programator la Microsoft. După cîțiva ani la Xbox şi după ce m-am căsătorit, m-am hotărît să mă întorc la pasiunea mea din copilărie, scrisul, însă a trebuit să o iau de la capăt, de la limba engleză vorbită şi construcțiile ei gramaticale neintuitive, la expresiile idiomatice şi subtilitățile înțelesurilor secundare. Am făcut un master în creative writing, am scris un roman, apoi alt roman, am avut grijă de copii şi, încetul cu încetul, am ajuns în 2017 cu o carte gata de publicat.

De ce nu am trimis-o la o editură (publishing house)? Mai întîi trebuie să detaliez tipurile de edituri. O editură care cere bani pentru a publica un manuscris (vanity press) tipăreşte exemplare doar dacă există comenzi, lasă munca de publicitate şi distribuție în seama scriitorului, vinde doar pe Internet pentru că nu are acces la librării şi nu primeşte recenzii de la revistele literare. Un autor care alege calea asta sau care publică pe cont propriu pe amazon.com vinde în medie 82 de exemplare. Pe de altă parte, o editură încorporată sau independentă nu acceptă manuscrise decît de la agenți literari, care sînt sub 1500 ca număr în Statele Unite. Într-o țară de 325 de milioane de locuitori trăiesc milioane de scriitori aspiranți, ceea ce face ca un agent să primească pe lună mii de cereri de reprezentare de la oameni ca mine. Un agent are doar cîteva ore pe săptămînă să citească aceste scrisori, iar decizia asupra fiecăreia e luată în cam opt secunde – timpul de scanare a primului paragraf. În acest moment, scrisoarea de prezentare (query) este deci mai importantă decît manuscrisul.

Dacă un agent citeşte tot query-ul, poate apoi să se uite pe rezumatul cărții şi/sau primele pagini. Dacă încă e interesat, poate cere scriitorului manuscrisul întreg sau parțial. Statisticile sînt urmatoarele: 100 de queries generează între 1 şi 5 cereri de material suplimentar. Agenții nu răspund decît dacă sînt interesați, deşi 10% din ei încă trimit respingeri într-un format impersonal. Aşa că, după munca de cercetare a pieței, de personalizare a fiecărei aplicații, de trimis prin e-mail, poştă sau portal online, un scriitor nu primeşte răspuns în mai mult de 80% din cazuri.

Însă ce e acela un agent? Un agent este o persoană care, pentru un comision de 15% din profit, reprezintă un scriitor în toate situațiile contractuale cu editura care publică manuscrisul. Un agent este specializat pe cîteva genuri literare clare (precum doctorii pe subsisteme fiziologice). Un agent nu e plătit să citească manuscrise, deci pînă cînd cartea ajunge pe rafturile librăriilor şi începe să se vîndă, agentul nu face bani. Odată ce agentul oferă unui scriitor un contract de reprezentare, agentul încearcă să găsească un editor interesat să publice cartea.

Aici iar trebuie să mă opresc ca să explic cuvîntul „editor“, care are două sensuri. Primul sens se referă la o persoană care citeşte, corectează şi sugerează îmbunătățiri pentru un text care urmează să fie prezentat unui agent. Al doilea sens este acela de angajat al unei edituri serioase, un specialist care citeşte, corectează şi cere schimbări pentru o carte achiziționată în vederea publicării.

Un agent se aşteaptă ca o carte care îi este prezentată de un scriitor să fi trecut deja prin mîna unui editor (sensul 1). După ce agentul şi scriitorul au încheiat un contract de reprezentare, agentul trimite o nouă scrisoare de prezentare (query), un rezumat (synopsis) şi manuscrisul la editorii (sensul 2) cu care are legături profesionale pe genurile literare în care este specialist, sperînd să obțină un contract de publicare. Dacă agentul nu găseşte o editură, scriitorul poate cere abandonarea contractului de reprezentare, după care poate căuta un alt agent. Dacă toate lucrurile merg bine, cartea intră în coada de publicare a editurii, care e în medie de 18 luni. Aş vrea eu să pot detalia ce se întîmplă cu o carte după achiziționarea de către o editură (revizii, titlu, copertă, recenzii, publicitate, distribuție, traduceri etc.), însă nu cunosc sistemul din interior.

Între toate verigile acestui lanț trec luni şi luni de zile, luni de verificat zilnic e-mail-ul şi cutia poştală. De cele mai multe ori, între momentul în care un scriitor a terminat o carte şi momentul în care se poate duce mîndru la librărie să îşi arate rodul muncii familiei şi prietenilor trec ani de zile. Excepție fac celebritățile.

În cazul meu, am trimis queries anul trecut şi am aflat de la agenții care m au respins că manuscrisul meu depăşeşte numărul de cuvinte permis pentru o carte de debut – un alt detaliu pe care nu l-am ştiut pînă atunci. Aşa că m-am oprit din trimis queries şi am căutat un alt editor, cu care am lucrat nouă luni să reducem dimensiunea cărții. Între timp am publicat primul capitol din roman într-o revistă literară, am luat parte la conferințe şi concursuri unde am fost de cîteva ori finalistă sau am primit mențiuni. În sfîrşit, în septembrie 2018 am reînceput să trimit queries la agenți. Statisticile de mai sus mi-au fost reconfirmate: 2% din agenți mi-au cerut manuscrisul întreg, 12% m-au respins, iar 86% nu mi-au răspuns deloc.

Cît despre amicii mei scriitori, nu i-am mai văzut de mult timp. Mi-e greu să dau ochii cu ei chiar dacă mă vor primi cu căldură la cafeneua noastră pentru o sesiune de scris şi citit. Oricît de prietenoşi ar fi ei, sînt sigură că îmi vor spune, mai devreme sau mai tîrziu: „Nu ți-am zis noi că nu se poate?“ 

Roxana Aramă locuieşte în Seattle, a terminat Facultatea de Automatică şi Calculatoare la Bucureşti, scrie la www.roxanaarama.com şi este autoarea romanului All but one, pentru moment în manuscris.

Foto: flickr

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

shutterstock 2114384846 jpg
Tacticile de război ale Rusiei îi expun slăbiciunile militare. Cum le justifică oficialii ruși
După ce și-a văzut spulberate speranțele de a captura Kievul, Moscova a apelat la distrugerea totală a Ucrainei, doar că această tactică este doar o manifestare a neputinței, scrie The Guardian.
dani otil
Marea dilemă a lui Dani Oțil după ce i-au picat din cer 15.000 de euro: „O fi vreo moștenire?“
Dani Oțil, simpaticul prezentator TV, se ală în mare dilemă. Nu știe ce să facă după ce într-un cont de-al său au apărut 15.000 de euro. Nici banca nu a reușit să-l lămurească, motiv pentru care Dani se teme să se atingă de ei.
Submarin in Marea Neagra FOTO  webnovosti.info via zn.ua
Submarin nuclear depășit de un obiect neidentificat, care mergea cu o viteză mai mare decât cea a sunetului. Când a vut loc incidentul
Întâlnirea incredibilă, care a avut loc la sfârșitul anilor 1990, a ieșit la iveală după ce un om de știință aflat la bord a decis să vorbească pentru un canal de YouTube și să dezvăluie experiența sa terifiantă.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.