„Vreau să existe atîtea tipuri de spectacole cîţi artişti sînt“ – interviu

Vava ŞTEFĂNESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 578 din 12-18 martie 2015
„Vreau să existe atîtea tipuri de spectacole cîţi artişti sînt“ – interviu jpeg

Este coregraf şi dansator cu o bogată activitate artistică şi teoretică. A înfiinţat în 1999 Centrul Multi Art Dans – MAD, o organizaţie neguvernamentală, activă pînă în anul 2003, ce a funcţionat ca prima casă a dansului contemporan. Modul de organizare, acţiunile şi activităţile Centrului MAD au avut un impact deosebit asupra publicului şi au contribuit la crearea unei mai bune vizibilităţi a dansului contemporan în România şi străinătate, oferind în acelaşi timp artiştilor un minim de confort de creaţie. Centrul MAD prefigurează apariţia Centrului Naţional al Dansului de astăzi. Actualmente manager al Centrului Naţional al Dansului, Vava Ştefănescu redefineşte misiunea instituţiei pe care o conduce, prin proiecte menite să crească vizibilitatea acesteia, dar şi gradul de conştientizare cu privire la importanţa dansului contemporan. 

Ce ne puteţi spune despre strategia de management pe care aţi adoptat-o pentru Centrul Naţional al Dansului? 

Eu cred că o strategie de management nu este ceva de care publicul este direct interesat, ea îi priveşte mai degrabă pe finanţatorii principali şi pe cei care produc. Cei care consumă produsele rezultate, cei care iau parte la evenimentele şi acţiunile de la Centrul Naţional al Dansului trebuie să se bucure de rezultatele direcţionate către ei, sau să reacţioneze în consecinţă, să se exprime dacă le-a plăcut sau nu. Pentru public, strategia nu este, aşadar, ceva de ordin declarativ, ea se va vedea în rezultatele care îi interesează direct pe spectatori. 

Există totuşi o schimbare de paradigmă în privinţa apelurilor de proiecte? 

Este vorba tot de un

deschis, nu este ceea ce am numi o finanţare.

Dar, totuşi, nişte proiecte vor fi susţinute, adică finanţate.

Desigur. În termeni de strategie, problema proiectelor se enunţă astfel: clarificarea misiunii Centrului Naţional al Dansului constă în a acorda sprijin acolo unde este nevoie. Nu poţi cunoaşte cum trebuie să susţii anumite producţii, fie că e vorba de carte de dans, fie că e vorba de spectacol, de mobilitate sau de cercetare, dacă nu ştii că ele există ca nevoi. În momentul în care s-a venit cu propunerile în urma

-ului care a avut

în decembrie anul trecut, am detectat care sînt nevoile concrete ale contextului coregrafic autohton. Ideea era să vedem care sînt tendinţele profesioniştilor din breaslă (nu e vorba numai de coregrafi) şi am vrut să vedem dacă aceste nevoi, exprimate în forma proiectelor propuse, sînt în acord cu ceea ce ne-am propus noi să facem. 

Care sînt nevoile cele mai vizibile pe care le-aţi detectat, în urma analizării proiectelor propuse? 

Se detaşează net de toate celelalte nevoia de a discuta profesional, de a deschide procesul de lucru în faţa celorlalţi şi de a-l dezbate împreună cu ei. Nu e neapărat vorba de a produce această deschidere către public, relaţia nu este propusă între artişti şi public, ci de la artist la artist. Este vorba de o legătură care exista în urmă cu trei ani şi care în prezent s-a mai diminuat. 

În ceea ce priveşte dialogul la care participă şi publicul, trebuie precizat faptul că, după fiecare spectacol din cadrul Festivalului Like CNDB #1, spectatorii sînt invitaţi să participe la discuţii, să pună întrebări, să intre în dialog cu artiştii. 

Festivalul se află deja la a doua ediţie. Dialogurile de după spectacol au avut loc şi la prima ediţie. Discuţiile cu publicul sînt de natură să invite spectatorul să se deschidă din altă perspectivă către actul artistic şi îl ajută foarte mult şi pe artist. Discuţiile profesionale, cele dintre artişti, au rolul de a reface starea aceea critică între artiştii care se vizitau la repetiţii, care îşi vedeau toate spectacolele. Un lucru bun pe care îl constat este faptul că profesioniştii vin să vadă ce fac colegii lor, ceea ce cred că reprezintă un semn bun pentru comunitatea dansului. În termeni de strategie, cred că mai trebuie adăugat ceva: încercăm să acordăm importanţă tuturor genurilor şi preocupărilor artistice, evitînd să ne cramponăm într-un anumit stil sau tip de discurs, iar publicul e liber să aleagă.

În anii anteriori, luînd parte la evenimente din sfera dansului, am constatat nu numai în România, dar şi la mari festivaluri din străinătate, că acestea erau, la nivel de public, frecventate de „noi şi ai noştri“, de cele mai multe ori spectatorii fiind tot profesionişti ai dansului. De ceva vreme, venind la Centru, constat că tipologia spectatorilor s-a diversificat. Ce credeţi că a condus la acest fenomen?

Este un fapt extrem de îmbucurător şi cred că a fost generat de nevoia publicului de a asista la acte artistice pe care nu le găseşte pe alte scene, cel puţin în Bucureşti. E o nevoie onestă de a primi o formă de entertainment cu un grad ridicat de performanţă, şi fizică, şi intelectuală. 

Revenind la strategie, la misiunea Centrului Naţional al Dansului: există un proiect pe care l-aţi iniţiat şi care este coordonat de Igor Mocanu: Portalul Dansului Românesc. 

De curînd, am fost întrebată, într-un interviu la radio, ce îmi doresc eu cel mai mult ca director al Centrului Naţional al Dansului. Ei bine, îmi doresc foarte multe, numai că eu cred că trebuie întotdeauna să îţi doreşti cu putere ceea ce este prioritar, lucrurile care trebuie împlinite înaintea celorlalte. Cu cea mai mare onestitate, am răspuns că îmi doresc enorm ca Centrul Naţional al Dansului să fie cunoscut în toate mediile, să se ştie exact ce face şi ce livrează în peisajul cultural românesc. El livrează ceva unic şi de calitate, nu ne permitem orice, mai ales că sîntem singura instituţie de profil. Îmi mai doresc foarte mult ca, oriunde întorci capul, să se ştie ce înseamnă CNDB, să nu mai fim confundaţi nici cu

, nici cu hiperconceptualismul ermetic. Vreau să existe atîtea tipuri de spectacole cîţi artişti sînt.

În ceea ce priveşte Portalul Dansului Românesc, proiectul de care mă întrebaţi, el are funcţia de a contribui la ceea ce spuneam, la a se şti la orice oră cine este activ în dansul românesc, ce face, cum face şi care este istoria fenomenului. Portalul Dansului Românesc are trei componente, ieri, azi şi mîine. Sînt foarte fericită că, pentru secţiunea de istorie, Igor Mocanu s-a apucat de cercetare, are un plan ştiinţific, foarte serios. Deja Fondul de arhivă al CNDB este foarte bogat şi aşteptăm acum să construim platforma online, iar publicul să aibă acces la istoria dansului din România. Nu cred că este doar un proiect necesar, ci unul cît se poate de natural. 

Care este semnificaţia numelui festivalului Like CNDB #1? 

#1 înseamnă number one, ideea fiind că, chiar dacă festivalul e la a doua ediţie, în numele lui se află 1 pentru că CNDB este „number one“. În ceea ce priveşte Like, el este desigur recognoscibil de utilizatorii de Facebook, dar nu am pornit de la asta, ci de la principiul plăcerii.

Aveţi şi un motto din Aristotel: „Plăcerea duce la desăvîrşire orice activitate“. 

Da, nu am găsit un citat îndeajuns de mulţumitor în opera lui Freud, care a postulat principiul plăcerii. Mai e o perspectivă a lui

, un alt sens al lui din limba engleză, care ţine de asemănare:

este

Totuşi, eu nu sînt încă mulţumită de numărul celor care vin la CNDB, deşi comparativ cu ce era înainte se înregistrează un progres notabil. Mai e şi capacitatea sălii, care ne împiedică să estimăm corect cîţi oameni consumă acest gen de artă. 

Care au fost criteriile de selecţie a pieselor din festival? 

Cel mai important criteriu e performanţa. Spectacolele nu trebuie doar „să se ţină pe picioare“, ci trebuie să aibă şi ceva de comunicat, într-un mod performant, specific artiştilor care le propun. Diversitatea e un alt criteriu şi ţine de dorinţa noastră de a da importanţă egală tuturor formelor de expresie artistică. 

În ce măsură preconizaţi cooperări internaţionale? 

Pentru la anul, este sigur în proporţie de 90% că intrăm în reţeaua europeană Dance Roads, pentru a promova unul sau doi artişti români. Idei de cooperare internaţională avem, desigur, nu am renunţat la ideea unor ministagiuni în diverse ţări, dar această politică rămîne cumva în planul doi, pentru că, în viitorul apropiat cel puţin, ne propunem să consolidăm ce avem aici. De bine, de rău, artiştii români circulă în mediile artistice din străinătate. Avînd în vedere că, ani de-a rîndul, am fost mult mai cunoscuţi în afară, iar în ţară eram cel mult toleraţi, trebuie să investim întîi aici, pentru a evita marginalizarea de tradiţie a dansului contemporan în România.  

a consemnat Gina ŞERBĂNESCU  

Foto: A. Uşurelu

O mare invenție – contractul social jpeg
O iluzie a lui Benjamin Constant
Partitura globalizării, interpretată cu patos în multe universități și în diferite cercuri de activiști din lume, are ca laitmotiv potențialul tehnologiei de a uni oamenii și de a înlătura diferențele de mentalitate, dincolo de granițele politice.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Trenul de Luhansk
Dar ce te faci cînd conducerea țării tale decide că statistica poate fi contrazisă? Ajungi în trenul din Luhansk. Împrăștiat pe marginile unei gropi de obuz, ești contradicție inutilă. Atomi restituiți creației pentru reasamblare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Limitele parodiei
Dinaintea unui spectacol mai curînd grotesc, ca acela imaginat de Kremlin în noaptea dinspre 2011, avem dreptul să spunem, ca regina Victoria: „We are not amused!”.
Frica lui Putin jpeg
Unde este Rusia?
Și, în timp ce Putin pretinde în mod fals că Rusia luptă pentru ființa sa națională, Occidentul, uneori fără să-și dea seama prea bine, luptă (prin susținerea Ucrainei) cu adevărat pentru ființa sa morală.
AFumurescu prel jpg
Închiși în societatea deschisă
Noi, ăștia, muritorii de rînd, ne confruntăm, de o bună bucată de vreme, cu o problemă mai degrabă inversă: cum se face că ne simțim închiși într-o societate altminteri declarat deschisă?
Ronald Reagan   NARA   558523 jpg
Regina și președintele
Ploaia s-a oprit. Regina Elisabeta a II-a și prințul Philip s-au întors pe iahtul regal, unde i-au găzduit pe președintele Ronald Reagan și pe Prima Doamnă Nancy Reagan. Au sărbătorit împreună aniversarea nunții cuplului prezidențial american.
Iconofobie jpeg
Bucuriile prostului solemn
Prostul solemn este numai individul prezentului. Pe simplitatea sa fermecătoare, gospodărească, emanată dintr-o „filozofie a clipei”, se sprijină, ultimativ, întreaga istorie...
„Cu bule“ jpeg
Bîtă
Cînd ești bîtă, cu un punct din oficiu ai șanse să iei un 5 și cu note mai mari la alte materii poți chiar să treci. Dar ăsta nu e bîtă, e lemn.
HCorches prel jpg
Ce putem face pentru elevii ucraineni
Mă rog, e ceva mai complicat, dar în mare cam acestea sînt condițiile.
p 7 Cicero WC jpg
Capitalismul și regina
Monarhia poate fi criticată din multe puncte de vedere. Dar faptul că Elisabeta a II-a s-a privit pe sine într-o lumină smithiană și s-a străduit să fie un exemplu de simț al datoriei și de abnegație, pentru a domoli patimile populare, nu poate fi negat.
Un sport la Răsărit jpeg
Meciurile de tipul celui dintre Anamaria Prodan și Laurențiu Reghecampf pot deveni mai interesante decît cele de fotbal?
Nu, stimabililor, toată ţara e un banc prost. Începeţi de la vîrful ei şi apoi să vă mai văd că strîmbaţi din nas la chivuţele astea!
Comunismul se aplică din nou jpeg
Canalele subterane peste care s-au creat universitățile
La Bologna se suprapun mai multe rînduri de civilizații, etruscă, celtă, romană, și apoi medievală, renascentistă și modernă.
Washington Gas service pnp hec 14600 14697v 02 jpg
Cine ajută pe cine
Pe subiectul energiei, România nici dacă ar vrea nu ar putea să ajute statele membre. De ce?
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Vladimir Putin se micșorează
Cere respect și primește dispreț. Sau, în cel mai bun caz, indiferență. Evenimentul istoric la care asistăm cu toții azi este micșorarea lui Vladimir Putin.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Note, stări, zile
Lăsînd ironia la o parte, inițiativa rezerviștilor SRI de a „sărbători” lupta bărbătească a Securității printr-un monument instalat chiar în curtea „ghilotinei” construite de ei apare bunului-simț drept halucinantă.
Frica lui Putin jpeg
Secolul XX continuă
Lumea noastră este deci foarte departe de „sfîrșitul istoriei”, adică de o lume non-conflictuală.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Ungaria – afară din UE și NATO!
Atitudinea politică a Ungariei nu e lașitate, prostie sau egoism. E calcul asumat, e politică adevărată și articulată. E vremea să culeagă consecințele asumării.
lossy page1 640px Winston Churchill LCCN2006687122 tif jpg
Regina și prim-ministrul
Peste zece ani, în 1965, Regina Elisabeta a II-a a Regatului Unit a ocolit cu stil și grație protocolul, care spunea că suverana trebuie să ajungă ultima la orice ceremonie, sosind la funeraliile lui Winston Churchill înaintea familiei acestuia. În semn de prețuire.
Iconofobie jpeg
Pledoarie à contrecœur
Exact așa s-a întîmplat! Ipocriții m-au scos complet din viața lor care, prin iradierea stării de ipocrizie la scară mare, se dovedea a fi, pînă la urmă, viața întregii comunității.
„Cu bule“ jpeg
„Umpic”
Dacă româna nu ar fi o limbă standardizată, cu registre cultivate, ci doar una de circulație orală, cu multe instabilități și variații, umpic ar putea deveni relativ repede un nou cuvînt. Nu e cazul, desigur.
HCorches prel jpg
În pași de dans
Și chiar dacă sînt conștient că nu în toate liceele funcționează în acest fel, acolo unde lucrurile se întîmplă astfel pașii de dans ai unui eveniment de divertisment pot deveni, iată, cîțiva pași pe drumul vieții, într-o manieră formativă.
p 7 WC jpg
Recviem pentru un imperiu
Întrebarea care rămîne este în ce măsură durabilitatea Comunității Națiunilor a depins strictamente de longevitatea regretatului monarh și în ce măsură va putea fi ea menținută de succesorul reginei.
Un sport la Răsărit jpeg
După Serena, acum și Roger? Se încheie o eră?
Federer, în sine, era un sport. Sînt oameni care locuiesc într-un sport şi alţii care invită, ba nu, ordonă unui sport să locuiască în ei.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cînd ajungi să crezi în propria cacealma
De ce au făcut conducătorii ruși o asemenea greșeală? De ce s-au grăbit cu un război? Una din explicații ar putea fi că „specialiștii” în false povești (narative, cum s-ar zice astăzi) au început ei înșiși să creadă în ele.

Adevarul.ro

fata violata pixabay
Caz șocant la o școală gimnazială din Teleorman. O fetiță de nouă ani ar fi fost violată în toaletă
Caz șocant la școala din localitatea teleormăneană Mârzănești, unde o fetiță în vârstă de nouă ani ar fi fost violată în toaletă. În timp ce reprezentanții unității de învățământ neagă incidentul, Poliția a deschis o anchetă.
 Khaby Lame Captură video
De la muncitor sărac la cel mai urmărit influencer TikTok: povestea de succes a lui Khaby Lame
Khaby Lame, un tânăr de 22 de ani, a ajuns să fie cel mai urmărit influencer de pe TikTok.
Iohannis Summit NATO FOTO Presidency
Țările NATO din Europa Centrală și de Est susțin aderarea Ucrainei, cerând statelor membre să crească ajutorul militar
Statele NATO din Europa Centrală și de Est au transmis că susțin aderarea Ucrainei și Georgiei la alianță și că nu recunosc referendumurile prin care Rusia a anexat teritoriile Ucrainei.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.