Viziunea butoiului

Publicat în Dilema Veche nr. 179 din 12 Iul 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Într-o vreme, magazinele din România ofereau ce se vindea mai bine. Comercianţii nu-şi diversificau produsele şi nu aduceau decît marfa de care erau siguri că se va vinde imediat. Se mai crea uneori cîte o modă de tipul pantofilor Gregorio Rizzo care se vindeau la magazinul Titan Mercato. Pe de altă parte, era o vreme fascinantă, cînd la televizor se făcea reclamă la produse care nu se găseau pe piaţă. Cu timpul, lucrurile s-au mai schimbat. Au venit şi hipermarketurile cu oferta lor uriaşă care i-a obligat pe micii neguţători să facă eforturi (de multe ori imposibile pentru ei), pentru a rezista concurenţei. În continuare însă, comerţul se dovedeşte o activitate foarte complicată, chiar şi pentru specialiştii în marketing ai hipermarketurilor. Oferta lor e, aşa cum spuneam, uriaşă, dar dacă e să cauţi ceva anume, ai toate şansele să nu găseşti, chiar şi atunci cînd acel lucru este expus şi are şi un preţ. Pentru că pur şi simplu, nu există pe stoc. Te întrebi dacă nu cumva magazinele tind să se transforme în expoziţii. Fenomenul apare şi la prăvăliile mai mici. La Leonardo, de exemplu, poţi vedea cei mai frumoşi pantofi la care ai visat vreodată. De obicei, nu-i poţi însă şi avea pentru că nu există o pereche cu numărul tău şi culoarea celor expuşi. La Bricostore poţi vedea pe rafturi cele mai interesante gresii de bucătărie, cu plăci ornamentale, încastrate între cele obişnuite. Stocul la tot ce-ţi place e însă totdeauna zero şi niciodată nimeni nu ştie cînd vor mai aduce acea marfă. Vînzătorii (acei bezmetici dintre rafturi) au două tipuri de atitudine: ori sînt foarte ocupaţi şi te amînă pînă cînd renunţi, ori îţi propun tot felul de variante şi poate chiar te conving să cumperi ce mai au ei pe stoc. Cineva mi-a povestit că voia să cumpere un rezervor de apă de o mie de litri. Un fel de butoi mai mare. Nu exista însă nicăieri şi nu neapărat din lipsa spaţiului de depozitare, pentru că erau, în schimb, rezervoare de două mii de litri. Obosit de drumuri, s-a gîndit să caute pe Internet numerele de telefon ale firmelor producătoare. Nimeni nu avea pe stoc. La comandă dura 30 de zile. A căutat şi la alte mari magazine, tot pe Internet, dar n-a găsit nicăieri o listă de produse. Pe site-uri apar numai "super oferte" de tipul: masă pliantă, aspirator LG, polistiren expandat, uscător de rufe, aspersor pentru grădină etc. Dacă vrei să verifici existenţa vreunui produs în magazin, la Metro de exemplu, găseşti instrucţiuni chiar pe site: "vă invităm să luaţi legătura cu reprezentantul de vînzări din departamentul solicitat. Completaţi următorul fomular pentru a obţine un răspuns mai rapid". Tu trebuie să dai mai întîi date despre firma ta, pentru a primi, în schimb, banala informaţie solicitată. Între timp, poţi găsi însă alte informaţii pe acel site. De pildă, despre misiunea şi viziunea companiei (pentru cine credea că numai profeţii, politicienii sau drogaţii au viziuni). Misiunea e bineînţeles să devină cea mai mare companie de vînzare en-gros din lume, iar viziunea este recunoaşterea firmei drept cea dintîi în domeniul comerţului en-gros. Cu atît mai interesant cu cît "ştiaţi că Metro este prima companie din România care a implementat sistemul Bulk Break Cross-Docking?". Scrie tot pe site. Şi bineînţeles că şi despre multe alte magazine, mai mici sau mai mari, găseşti pe Internet lucruri similare. Poţi ajunge chiar să-ţi dai un doctorat în domeniu. Numai despre butoiul dorit de omul nostru nu scrie nimic. Deşi marele recipient de plastic are şi el o misiune clară şi oferă chiar şi o viziune, în funcţie de lichidul care-l umple.

O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.
Viktor Orbán (9298443437) jpg
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Orbán și românii
Indiferent însă de ceea ce îl mînă în luptă pe dl Orbán, nota sa de plată e mult întîrziată.
Frica lui Putin jpeg
Cenaclul „Flacăra” 2.0
Nu, Adrian Păunescu nu a fost un „colaboraţionist”. El a fost un coautor, poate printre cei mai importanţi, al cultului lui Ceauşescu.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
O spectaculoasă prăbușire mută – o întîmplare din deceniul Iohannis
Cu adevărat uimitoare sînt căderile care nu produc niciun zgomot.
Phone Booth with Tower Bridge (36387425206) jpg
Cabina de telefon
În Marea Britanie, tradiționalele cabine roșii de telefon au devenit mici galerii de artă.
Iconofobie jpeg
Detalii complicate
Putem sesiza incongruențe multiple între omul creator și – jucîndu-ne puțin cu noțiunile – creatorul trăitor.
„Cu bule“ jpeg
Teoria chibritului
„A face teoria chibritului” e una dintre expresiile colocviale și umoristice cunoscute de toată lumea, dar pe care dicționarele noastre nu le-au înregistrat.
HCorches prel jpg
Atunci ne vom transforma într-un algoritm matematic
Nu matematica, nu fizica, nu chimia sînt cele care dau unei națiuni identitate. Ci limba, literatura, istoria, artele.
p 7 WC jpg
Crizele de astăzi sînt altfel
Crizele nu mai sînt evenimente rare și izolate, care afectează un grup restrîns de persoane.
Un sport la Răsărit jpeg
Carevasăzică, Viktor Orbán ține cu Csikszereda?
Tipul e un fabulos afacerist care foloseşte orice mijloc, orice tertip pentru a-şi mări capitalul, financiar sau electoral.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Pensionarii de la terasă
Îmi vin în minte pensionarii străini, turiști prin România anilor ’70-’80, care ne uimeau prin mobilitatea, veselia și seninătatea lor.
O mare invenție – contractul social jpeg
Jus cogens
Cine are cîștig de cauză într-un conflict? Cel care e mai puternic sau cel care are dreptate?

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.