Vi se pare utopic?

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 797 din 30 mai ÔÇô 5 iunie 2019
Vi se pare utopic? jpeg

├Än primii mei ani de profesorat s-a ├«nt├«mplat s─â am o clas─â de a V-a la unul dintre liceele de top ale Clujului. A fost un an foarte solicitant, ├«n acela╚Öi timp un an de formare bun─â. Ce ├«mi aduc aminte de la o ╚Öedin╚Ť─â cu p─ârin╚Ťii: un p─ârinte care m-a apostrofat pentru c─â solicitam o aten╚Ťie mai mare la caligrafie. Fiul lui scria ilizibil, nu folosesc o metafor─â, vorbesc la modul cel mai concret. Practic, nu ├«i puteam descifra lucr─ârile. ├Än clipa aceea, p─ârintele mi a dat o replic─â pe care nu o uit: oricum copiii ─â╚Ötia nu vor scrie niciodat─â de m├«n─â, vor tasta doar pe calculator. Nu ╚Ötiu ce i voi fi r─âspuns, probabil c─â p├«n─â atunci eu trebuie s─â pot evalua ceea ce scriu ei. Sau poate voi fi dat vreo explica╚Ťie didactic-intuitiv─â despre importan╚Ťa scrisului ordonat ca pies─â ├«n ansamblul deprinderilor pozitive ale personalit─â╚Ťii.

M─â folosesc de acest intro ca s─â prind ├«n cheag o alt─â experien╚Ť─â recent─â. Un elev, ├«ntr-un context oarecum special, mi-a f─âcut ni╚Öte fotografii. Am postat una pe Facebook: cu spatele la clas─â, scriind pe tabl─â, cu explica╚Ťie oarecum autoironic─â: ce ar─ât c├«nd nu ar─ât dec├«t ceafa. La ce nu m─â g├«ndisem deloc este ceea ce a st├«rnit unele reac╚Ťii. Mai mult─â lume a observat, mai ├«n glum─â, mai ├«n serios, c─â scriu ├«ngrozitor de ur├«t, ilizibil chiar, c─â nu se ├«n╚Ťelege nimic din ce am scris pe tabl─â. Bine├«n╚Ťeles, s-a remarcat ╚Öi delicate╚Ťea cefei, nu asta e problema.

M-am g├«ndit pu╚Ťin. F─âcusem chiar mi╚Öto ├«n timpul orei, ├«ntreb├«ndu-i pe elevi dac─â ╚Ötiu de ce scriu ur├«t. ╚śtiau povestea: ├«n urm─â cu c├«╚Ťiva ani, m├«na mi-a fost rupt─â din ├«ncheietur─â, aproape accident de munc─â, alunec├«nd pe sc─ârile institu╚Ťiei unde lucram. De atunci ├«mi obose╚Öte repede, nu are mobilitate ca una nou─â ╚Öi, dac─â scriu repede, ├«n╚Ťelesurile devin pu╚Ťin ezoterice. De altfel, ╚Öi aici vreau s─â ajung, nici nu m─â prea str─âduiesc s─â scriu pe tabl─â. Prefer s─â scriu pe coli de flipchart sau pe tablele care permit alunecarea u╚Öoar─â a unui marker. Contextul ├«n care a fost f─âcut─â fotografia nu a f─âcut mare rabat de la aceast─â realitate ╚Öi am s─â-l descriu, pentru conformitate, c─âci la el am vrut s─â ajung.

├Än vara anului 2018 am participat la un curs de formare organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent ├«n parteneriat cu Romanian-American Founda-tion. Timp de o s─âpt─âm├«n─â, Ioana Av─âdani, Mihaela Danga, Cristina Lupu ╚Öi Cristina M─âst─âcan au format un grup de profesori de limba ╚Öi literatura rom├ón─â, de ╚Ötiin╚Ťe socio-umane ╚Öi de limbi str─âi-ne s─â infuzeze curriculumul na╚Ťional specific acestor discipline cu elemente de educa╚Ťie media. Cum s─â deconstruie╚Öti un mesaj media, care s├«nt caracteristicile acestuia, despre fake-news, mijloace de ap─ârare ╚Öi de respingere, despre propagand─â ╚Öi manipulare, despre folosirea responsabil─â a Internetului ╚Öi mai ales a re╚Ťelelor de socializare au fost doar c├«teva dintre temele sesiunilor de formare. Accesarea informa╚Ťiei, analizarea ei, reflectare ╚Öi creare de con╚Ťinut ar fi pa╚Öii, etapele procesuale de raportare la media pe care demersul Centrului pentru Jurnalism Independent le-ar vrea asumate con╚Ötient de tineri, de elevi, profesorilor revenindu-le rolul de a-i ajuta. Printre sarcinile profesorilor care au participat la curs (├«n total, un num─âr de 90 de profesori au fost forma╚Ťi, ├«n doi ani succesivi ╚Öi patru serii de formare) se afl─â ╚Öi cea de a sus╚Ťine lec╚Ťii asistate de formatoare ├«n care s─â eviden╚Ťieze modalit─â╚Ťi de infuzare a curriculumului cu elemente de educa╚Ťie media. Mi-a venit ╚Öi mie r├«ndul ╚Öi am sus╚Ťinut dou─â astfel de lec╚Ťii, ├«n prezen╚Ťa pre╚Öedintelui CJI, Ioana Av─âdani. Am lucrat pe analiza comparativ─â a presei interbelice ╚Öi a celei contemporane, pornind de la fragmente din Patul lui Procust al lui Camil Petrescu ╚Öi pe modul ├«n care acela╚Öi eveniment se reflect─â ├«n diverse tipuri de texte, epistolar, jurnalistic sau memorialistic, pornind de la scrisorile de dragoste ale lui Mihai Eminescu. Acum, ce vreau s─â zic: eram agitat pu╚Ťin, a╚Öa cum se cuvine c├«nd ai musafiri la or─â, ╚Öi m─â gr─âbeam poate ceva mai tare ca de obicei s─â scriu concluziile pe tabl─â, pentru a nu pierde timp cu schimbarea unei coli de flipchart. De aceea, poate am scris cam ur├«t, cam foarte ur├«t. Dar nimic din ce am scris nu a r─âmas ne├«n╚Ťeles, c─âci am rostit simultan, am repetat cu voce tare ╚Öi le-am dat, de asemenea, pe fi╚Öe, elevilor. Care elevi, printre altele, au avut ca sarcin─â de lucru ╚Öi s─â scrie c├«te un status pe Facebook imagin├«ndu-╚Öi c─â au participat la un concert al violonistului Sarasate (la care fac referire Eminescu ÔÇô ├«ntr-o scrisoare ╚Öi ├«ntr-un articol de ziar ÔÇô ╚Öi Maiorescu ├«n jurnalul s─âu) din ipostaze diferite, de elevi la un liceu de muzic─â sau de elevi la licee teoretice, pentru a eviden╚Ťia diferen╚Ťele de perspectiv─â. Copiii au lucrat bine, s-au distrat, le-a pl─âcut. Al╚Ťii au avut de creat o ╚Ötire de tip tabloid, al╚Ťii de construit un fake-news. Mai to╚Ťi au lucrat, de fapt, prin intermediul unor device-uri.

Ca s─â duc povestea mai spre cap─ât, a doua zi elevii au participat la un workshop sus╚Ťinut de Ioana Av─âdani tot pe tema educa╚Ťiei media. S-au jucat o serie de jocuri care ╚Ťin de relevan╚Ťa informa╚Ťiei media, au utilizat platforme care ofer─â posibilitatea construc╚Ťiei unor activit─â╚Ťi cu rol educativ, de la ├«nv─â╚Ťare p├«n─â la evaluare, s-au distrat scriind ╚Ötiri, au r├«s, au intrat ├«n competi╚Ťie, s-au bucurat ├«ntr-o diminea╚Ť─â de s├«mb─ât─â de activit─â╚Ťi nonformale ├«n care au implicat o parte important─â a existen╚Ťei lor uzuale: media ╚Öi virtualitatea Internetului. Au ├«n╚Ťeles c─â, de fapt, media nu ├«nseamn─â doar ╚Ötirile din ziar ╚Öi de la televizor sau din mediul online, ci mult mai mult, ╚Öi au con╚Ötientizat c─â s├«nt permanent bombarda╚Ťi de mesaje media.

Ca s─â revin la pretext. Am scris ur├«t pe tabl─â, shame on me. ╚śi c├«nd mi s-a atras aten╚Ťia, mi-am adus aminte de replica p─ârintelui de acum aproape dou─âzeci de ani. Elevii mei de acum s├«nt n─âscu╚Ťi dup─â acea replic─â, iar genera╚Ťia fiului meu s-a n─âscut practic cu laptop-ul, tableta ╚Öi telefonul sub pern─â, s├«nt interconecta╚Ťi permanent. Pentru genera╚Ťia lor nu mai e relevant scrisul de m├«n─â. O fi r─âu? Ne cam temem ╚Öi ne ag─â╚Ť─âm de ceea ce genera╚Ťiile noastre ╚Öi cele mai vechi ce ne-au format credeau c─â ├«nseamn─â normalitate. ╚śi chiar ├«nsemna. Dar pentru profesorii no╚Ötri, pentru noi. De ce am mai crede c─â peste o genera╚Ťie-dou─â va mai scrie cineva de m├«n─â, ├«n loc s─â tasteze sau pur ╚Öi simplu s─â dicteze unui device care va transcrie automat? Ce zice╚Ťi? Cum va ar─âta lumea ├«n care ╚Ötirea zilei va fi despre ultimul om care mai ╚Ötie s─â scrie de m├«n─â, desigur, foarte ur├«t, aproape ilizibil? Vi se pare utopic? ├Änsp─âim├«nt─âtor?

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Locul ├«n care democra╚Ťia liberal─â s-a dus s─â moar─â
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptur─â cu trecutul de corup╚Ťie ╚Öi guvernare ineficient─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
C├«te sortimente de br├«nz─â se produc ├«n Fran╚Ťa?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Teme ÔÇ×riscanteÔÇŁ ale dezbaterii religioase
P─ârintele Iustin Marchi╚Ö, de care m─â leag─â o via╚Ť─â de dialog spiritual, mi-a trimis, de cur├«nd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconven╚Ťional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualit─â╚Ťi
R─âm├«ne aproape ├«ntotdeauna ├«n istorie un rest inexplicabil prin considerente pur ra╚Ťionale, prin for╚Ťe obiective, prin factori clasificabili ╚Öi relevan╚Ťi statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns ├«n ╚Ťar─â ╚Öi m-am str─âduit din r─âsputeri, ca de fiece dat─â, s─â (re)├«n╚Ťeleg societatea rom├óneasc─â.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un ├«ntreg univers ilustrat de obiecte de epoc─â, toate care mai de care mai interesante, ce ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â pove╚Ötile ╚Öi informa╚Ťiile din text.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred ast─âzi c─â forma de guvern─âm├«nt stabilit─â prin actuala Constitu╚Ťie este sursa disfunc╚Ťionalit─â╚Ťilor ╚Öi e╚Öecurilor sistemului politic din Rom├ónia.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul ├«n╚Ťelept sesizeaz─â, ├«n efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia ├«ntregii lumi ╚Öi, ca atare, ├«╚Öi poate permite s─â verse, compasiv, o lacrim─â de regret.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Urm─âritori, adep╚Ťi, follower(╚Ö)i
Influen╚Ťa englez─â actual─â, mai ales cea manifestat─â ├«n jargonul Internetului, poate produce anumite perplexit─â╚Ťi vorbitorilor din alte genera╚Ťii, atunci c├«nd schimb─â sensurile uzuale ╚Öi conota╚Ťiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lec╚Ťii ale r─âzboiului din Ucraina
Interdependen╚Ťa economic─â nu pre├«nt├«mpin─â r─âzboiul.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumit─â idee despre sport, aceea c─â iei corpul t─âu, a┼ča cum l-ai cl─âdit cu munc─â ┼či ap─â plat─â, ┼či faci tot ce po┼úi pentru a ├«nvinge f─âr─â repro┼č.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Un roman de ╚Ötiin╚Ť─â
Bill Bryson nu este om de ╚Ötiin╚Ť─â, nu are o forma╚Ťie ╚Ötiin╚Ťific─â ╚Öi, poate tocmai de aceea, tot ce scrie pare s─â aib─â ├«n spate un proces de ├«n╚Ťelegere, de clarificare a unor lucruri, p├«n─â la nivelul la care devin accesibile oric─ârui om cu o minim─â educa╚Ťie academic─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Datoria Europei
Nici Fran╚Ťa, nici Germania ╚Öi nici ÔÇô cu at├«t mai pu╚Ťin! ÔÇô ╚Ü─ârile de Jos ori Danemarca nu vor face rabat de la exigen╚Ťele procesului de aderare.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Note, st─âri, zile
Mi-e greu s─â pricep de ce a certa pe toat─â lumea e o form─â de ÔÇ×ac╚ŤiuneÔÇŁ.
Frica lui Putin jpeg
ÔÇ×Nu umili╚Ťi Fran╚Ťa, domnule pre╚Öedinte!ÔÇŁ
Pre╚Öedintele Fran╚Ťei, Emmanuel Macron, a declarat de dou─â ori, nu o singur─â dat─â, c─â ÔÇ×nu trebuie umilit─â RusiaÔÇŁ.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Eroismul ucrainean și inima stafidită a Europei
Ucrainenii dau Europei anului 2022 o lec╚Ťie pentru care m─â tem c─â opulentul nostru continent, cu birocra╚Ťia lui pe c├«t de groas─â, pe at├«t de nevolnic─â, cu politicienii lui minusculi, nu este preg─âtit.
Cooper Union jpg
Două surori, un muzeu și o premieră
├Än prim─âvara anului 1897, la etajul al patrulea al ╚Öcolii publice Cooper Union din Manhattan pe care o ├«nfiin╚Ťase bunicul lor, surorile Hewitt au inaugurat Muzeul de Arte Decorative Cooper Union.
Tezaur jpg
O lung─â istorie de furt
Furturile din Ucraina sînt o reamintire brutală a celor cu care s-a confruntat, în istorie, România.
Iconofobie jpeg
Iubirea/ura de aproape
Devii mizantrop nu neapărat cunoscînd răul din celălalt, cît cunoscînd răul din tine.
HCorches prel jpg
La vida loca loca loca loca
Deprinderea aceasta a def─âim─ârii profesorilor a devenit la noi pandemic─â ╚Öi are un gust nu amar, ci de-a dreptul gre╚Ťos, cel pu╚Ťin ├«n percep╚Ťia mea.
p 7 2 WC jpg jpg
De ce refuz─â Occidentul s─â numeasc─â fascist─â Rusia lui Putin?
Jena Occidentului de a numi fascist─â Rusia lui Putin se explic─â prin contextul psiho-istoric al ╚Ť─ârilor europene.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Ce mai facem cu Na╚Ťionala?
Ne tortureaz─â ┼či o tortur─âm, chestiune din care nimeni nu va r─âm├«ne ├«ntreg. Echipa Rom├óniei nu e altceva dec├«t oglinda Rom├óniei.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Ospitalitate
Nu e neap─ârat ipocrizie, cum ar zice unii, ci polite╚Ťe ╚Öi meserie.

Adevarul.ro

image
├Änchisoare pe via┼ú─â ├«n┬áMarea Britanie pentru ┼čoferii care produc accidente mortale. ├Än ce condi┼úii se aplic─â pedeapsa maxim─â
Marea Britanie introduce pedeapsa cu ├«nchisoarea pe via┼ú─â pentru ┼čoferii care ucid, ├«n cadrul unei ample reforme a justi┼úiei care a intrat duminic─â ├«n vigoare, potrivit informa┼úiilor publicate de BBC.
image
O t├ón─âr─â ┼či-a dorit o noapte de vis ├«n compania unui ÔÇ×Don JuanÔÇŁ. Idila s-a transformat ├«n co┼čmar
O t├ón─âr─â care credea c─â va tr─âi o noapte de vis al─âturi de un a┼ča-zis ÔÇ×Don JuanÔÇŁ s-a trezit a doua zi ca dintr-un co┼čmar. B─ârbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada ├«nchis─â de ANPC din cauza mizeriei ┼či a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protec┼úia Consumatorilor din Municipiul Bucure┼čti a constatat un mod defectuos ├«n desf─â┼čurarea activit─â┼úii Patiseriei/cofet─âriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune ├«n pericol via┼úa ┼či s─ân─âtatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
├Än prim─âvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a c─ârui gazd─â era Betty Crocker, devenit─â o emblem─â a emisiunilor de acest gen ╚Öi un idol al gospodinelor de peste Ocean. Pu╚Ťin─â lume ╚Ötia c─â Betty nu exista cu adev─ârat, ci era doar o pl─âsmuire a min╚Ťilor creatoare ale postului de radio.
image
ÔÇ×UverturaÔÇŁ r─âzboiului austro-turc din 1715-1718
R─âzboiul turco-vene╚Ťiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut ╚Öi drept R─âzboiul Austro-Turc din 1715-1718, sau ÔÇ×R─âzboiul lui Eugeniu de SavoiaÔÇŁ, este primul din seria r─âzboaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol ├«i scria Elisabetei c─â otomanii ├«ncercaser─â pe data de 28 s─â ias─â din Plevna lupt├ónd ╚Öi construind un pod peste r├óul Vid, ├«n zon─â desf─â╚Öur├óndu-se b─ât─âlii cumplite. Carol s-a ├«ndreptat imediat ├«n acea direc╚Ťie, ├«n timp ce ├«mp─âratul se dusese ├«n centrul dispozitivului.