Şugubăţ, zglobiu şi ştrengar

Publicat în Dilema Veche nr. 727 din 25-31 ianuarie 2018
„Cu bule“ jpeg

Cele mai spectaculoase schimbări semantice din istoria cuvintelor sînt trecerile de la semnificaţiile negative la cele pozitive, printr-un fenomen de atenuare care a fost adesea înregistrat, în limbi diferite, şi pe care Lazăr Şăineanu îl numea, la 1887, „rafinare“. Michel Bréal (în 1897) explica fenomenul prin tendinţa vorbitorilor de a exagera în scop expresiv: astfel, cuvinte care indică o puternică evaluare negativă sînt folosite cu scop de intensificare în tot mai multe contexte, producîndu-se treptat o „decolorare“, o slăbire a componentei lor depreciative.

În Încercare asupra semasiologiei limbii române (1887), Şăineanu oferea ca exemplu cuvîntul de origine slavă şugubăţ, care a circulat în textele vechi româneşti cu sensul etimologic „criminal, ucigaş“. Citatele din Dosoftei (Viaţa şi petrecerea sfinţilor, 1682-1686) ilustrează cît se poate de clar acest sens: „acel şigubăţ şi mîncător de sînge“; „l-au ucis un şugubăţ şi l-au tras la uşa chiliei svîntului“ etc. Şi sub influenţa verbului a şugui (explică Şăineanu), s-a ajuns ca la sfîrşitul secolului al XIX-lea cuvîntul să fie folosit, ca adjectiv, mai ales în textele moldoveneşti, cu sensul atenuat „răutăcios, glumeţ“. Citatele din Creangă sînt încă legate de sensul vechi, pentru că vorbesc despre locuri şugubeţe (adică periculoase) şi despre oameni (cel roş şi cel spîn) şugubeţi (periculoşi): „să n-ai de-a face cu dînşii, căci sînt foarte şugubeţi“. Procesul de „ameliorare“ a continuat pînă în zilele noastre: transmis mai ales prin texte literare de influenţă folclorică şi prin basme adaptate, cuvîntul a ajuns să fie simţit ca întru totul pozitiv: în DEX, primul său sens este „glumeț, hazliu; poznaș“, iar atestările actuale (adesea în contextul literaturii pentru copii) sînt cel mai adesea sintagme ca zîmbet şugubăţ, ton şugubăţ, moş şugubăţ.

Un alt exemplu adus de Şăineanu pentru a ilustra ameliorarea semantică este adjectivul zglobiu, tot de origine slavă, care circula în limba mai veche, de obicei în forma zlobiv, cu sensul etimologic „rău“; în culegerile de legi din secolul al XVII-lea apare, de pildă, sintagma zlobiv la beţie. În Muntenia, cuvîntul a căpătat treptat un sens mai puţin negativ („nebunatic, zburdalnic“), fiind folosit mai ales cu referire la cai şi copii. Şi în acest caz, tendinţa de atenuare a negativităţii şi de dobîndire a unor note pozitive a continuat pînă în prezent, cînd zglobiu are un sens cît se poate de pozitiv (în DEX: „vioi, sprinten, zburdalnic“), fiind folosit mai ales în legătură cu copiii sau în texte adresate copiilor (în Internet sînt mii de atestări ale sintagmelor copii zglobii, fetiţe zglobii, peştişori zglobii, fluturaşi zglobii etc.). Cuvîntul are, e drept, şi utilizări ironice: în sintagme ca politicieni zglobii sau în expresia colocvial-argotică a se da zglobiu, sinonimă cu a se grozăvi, a face pe grozavul, a se da vioi etc. („se dă zglobiu în declaraţii“, maximasport.ro; „pentru a se da zglobiu în faţa auditoriului că el este cineva“, motociclism.ro). Cum componenta negativă nu mai este deloc prezentă în sensul actual al cuvîntului, o organizaţie purtînd denumirea (cu mesaj optimist) „Copii zglobii“ poate iniţia o mişcare de combatere a violenţei în şcoală.

Un termen la fel de legat de universul infantil – ştrengar – are în textele şi glosarele mai vechi sensul negativ „om fără căpătîi, haimana, vagabond“ (înregistrat în Dicţionarul limbii române, DLR); verbul derivat a ştrengări înseamnă „a vagabonda, a hoinări“. În Lexiconul de la Buda (1825), ştrengariu era echivalat în latină cu vagabundus. În dicţionarul academic latinist al lui Laurian şi Massim (1876), sensul negativ coexista cu cel atenuat, aplicat copiilor. Autorii aveau şi o ipoteză etimologică (acceptată de mulţi, inclusiv de Ciorănescu, în dicţionarul său): că ştrengarul (scris, în forma latinizantă, strangariu) era cel „bun şi demn de ştreang, de spînzurătoare şi de aci: neastîmpărat, vagabond, blăstemat, neruşinat, desfrînat, scelerat etc.“; ideea este prezentă şi în exemplul pentru cuvîntul ştrengărie (scris strangaria): „acestea nu-s ştrengării de copil, ci ştrengării de om matur, care pentru ele ar merita ştreangul“. În exemplele pentru adjectivul şi substantivul ştrengar, autorii dicţionarului fac exces de didacticism; textul lor, mai degrabă decît să ilustreze contexte diferite şi nuanţe de sens, transmite mesaje moralizatoare repetitive: „numai copiii cam neastîmpăraţi se zic în joc ştrengari; însă şi copiii ştrengari se fac importuni şi nesuferiţi nu numai străinilor, ci şi părinţilor; copilul ştrengar nu ascultă nici de părinţi, nici de învăţători; copilul ştrengar e insolent, neruşinat şi ireverenţios către toţi; copilul ştrengar nu lucră nimica, nu învaţă nimica; copilul ştrengar se joacă şi umblă pe strade toată ziua, supără toţi oamenii cîţi trec, aruncînd cu pietre în ei; nu mai zic nemica de ştrengarul mic“… 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Controversă Mândruță-Dan Negru despre Lumina Sfântă: „Le dai oamenilor știri care le plac, indiferent dacă sunt adevărate sau nu?”
Lucian Mândruță încinge spiritele pe Facebook, criticând jurnaliștii care relatează despre aducerea „luminii sfinte” de la Ierusalim pentru faptul că nu verifică informația. Pe lângă cei care i-au dat replica se numără și omul de televiziune Dan Negru.
image
Paștele de altădată, în amintirile artiștilor: „La biserică mergeam cu șareta și stăteam la slujbă până la ivirea zorilor“
Unele dintre cele mai frumoase amintiri, care se dau mai departe ca o moștenire de neprețuit, sunt zilele de sărbătoare când oamenii par a fi mai buni unii cu alții.
image
Șase alimente care îmbunătățesc starea de spirit: ajută la sănătatea creierului și reglează nivelul de zahăr din sânge
Oricine a găsit vreodată alinare în alimente precum înghețata sau pastele sau s-a simțit amorțit ori trist după o masă copioasă știe că mâncarea poate avea impact asupra stării de spirit, scrie Yahoo Life, care a publicat o listă cu șase alimente care îmbunătățesc dispoziția.

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.