Stambă, imprimeu şi print

Publicat în Dilema Veche nr. 697 din 29 iunie – 5 iulie 2017
„Cu bule“ jpeg

Moda lingvistică e la fel de schimbătoare ca moda vestimentară: vechea stambă a devenit la un moment dat imprimeu şi riscă acum să se schimbe în print. Ţesăturile de bumbac cu modele imprimate au circulat în ţările române sub o denumire grecească preluată din italiană: forma stamba reflectă pronunţarea din neogreacă a cuvîntului italienesc stampa. În italiană, stampa denumeşte tiparul, dar şi diferitele sale produse; româna a preluat, direct sau prin intermediar, mai multe dintre sensurile dezvoltate prin metonimie de cuvîntul italienesc. În româna din secolul al XVIII-lea, stambă avea chiar sensul „tipar“, adesea în construcţia a da în stambă – „a tipări“: „s-au dat în stamba tipografiei bisericeşti“ (Dicţionarul limbii române – DLR). Cum se ştie, expresia a da în stambă a căpătat mai întîi sensul „a deveni de notorietate publică“, cu care apare la Anton Pann („că era vestită şi în stambă dată / de văduvă grasă, putredă bogată“), de unde, mai ales în construcţia a se da în stambă, s-a dezvoltat accepţia „a se face de rîs“ (discutată pe larg de Stelian Dumistrăcel, în Pînă-n pînzele albe. Dicţionar de expresii româneşti, 2001). Forma stampă, cu sensul „gravură“, are aceeaşi origine italienească. În plus, în italiană termenul stampa desemnează şi ansamblul presei tipărite; sensul e prezent într-o formulă pre-luată relativ recent de presa sportivă românească şi extinsă şi asupra altor domenii – silenzio stampa. În domeniul textil, stambă a trecut, prin metonimie, de la denumirea modelului imprimat sau a tehnicii de imprimare la desemnarea materialului, a tipului de ţesătură. Contextele tipice de apariţie a cuvîntului sînt listele de materiale (în reclamele interbelice, magazinele ofereau stofe, mătăsuri, stambă, americă etc.) şi sintagme ca rochii de stambă, fuste de stambă etc. Încă din secolul al XIX-lea, stamba pare să fi fost în primul rînd ţesătura de bumbac, din moment ce o listă de obiecte pierdute publicată în Monitorul oficial nr. 192 din 1899 conţinea „o bluză de stambă albă“ şi „2 cămăşi stambă“. În prezent, cînd stamba nu mai este foarte des pomenită, apar formulări care ar putea fi considerate pleonastice din punctul de vedere al etimologiei („rochii din stambă imprimată“, totsites.com), sintagma stambă imprimată avînd chiar un cod înregistrat (osim.ro).

După moda grecească (sau italienească) a urmat cea franceză; nu e de mirare că termenul vestimentar impus pentru ceea ce desemnase iniţial stamba a fost imprimeu („ţesătură imprimată cu modele colorate“, DEX), adaptare a fr. imprimé. Imprimeu era, pînă de curînd, singurul termen disponibil pentru a desemna respectivul tip de material textil colorat: „rochii cu imprimeuri“, „rochie cu imprimeu floral“, „rochie lungă cu imprimeu abstract“ etc. Moda lexicală franceză fiind însă înlocuită, tot mai mult, de cea engleză, imprimeurile au devenit, brusc, printuri: „rochie maxi vaporoasă, de vară, cu print floral“ (wildfashion.ro); „rochiile cu print şi fustele cu print nu pot lipsi din garderoba nici unei femei“ (missgrey.ro), „bluze cu printuri florale, în culori tonice și pline de viață!“ (amafashion.ro) etc. Adesea sînt folosite în acelaşi text ambele cuvinte, fără teama că alternarea lor ar putea provoca vreo confuzie: „Sezonul cald ne permite să celebrăm zi de zi feminitatea purtînd rochii cu imprimeu floral. (…) Astfel, aerul degajat şi romantic al unei rochii cu print floral se va integra armonios…“ (divahair.ro). Nu exista, desigur, nici un motiv serios pentru a înlocui sau a dubla termenul imprimeu prin anglicismul print. E drept, nu există nici vreo superioritate absolută a lui imprimeu (probabil perceput iniţial ca un barbarism) faţă de print – în afara avantajului, deloc neglijabil, că termenul exista deja şi îşi consolidase timp de decenii poziţia în limbă. Ca şi altă dată în istoria limbii române, împrumuturi din surse diverse intră într-o competiţie din care nu se ştie de la început cine va fi cîştigătorul sau cum se vor diferenţia pînă la urmă utilizările.

E interesant de observat şi că, în vreme ce în limbajul modei printul încearcă să detroneze imprimeul, în tehnologiile electronice termenul imprimantă (din fr. imprimante) pare cîştigător în comparaţie cu anglicismul printer. Un fel de principiu al varietăţii şi al disponibilităţii egale faţă de sursele diferite tinde să guverneze preferinţele vorbitorilor, care preiau fără ezitări substantivul din franceză şi verbul din engleză, ca într-o banală întrebare lansată în spaţiul Internetului: ce să faci cînd „imprimanta nu printează“? 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Compania aeriană Wizz Air, cercetată de Comisia Europeană. Cum erau păcăliți clienții pentru a plăti mai mult
Comisia Europeană și autoritățile UE pentru protecția consumatorilor au demarat o investigaţie în ceea ce priveşte 20 de companii aeriene, printre care şi Wizz Air.
image
Povestea unei fotografii tulburătoare din vreme de război. De ce erau așezați copiii „în poziția de rugăciune”
Durere, speranță, neputință și rugăciune. Așa putem descrie fotografiile de război care erau făcute pentru a alina dorul celor ce luptau pentru pământul strămoșesc.
image
Cum poți verifica dacă ești victima unei escrocherii cu o clonă de voce AI. Întrebările care îți pot salva contul bancar
O nouă modă de înșelăciune la telefon este folosirea unei clone de voce, generată de inteligența artificială, care se prezintă drept o persoană cunoscută. Scopul unei astfel de escrocherii este de a-ți goli conturile bancare.

HIstoria.ro

image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
La un pahar de vin cu Dej. Când comuniștii români vorbeau, pe șleau, despre crimele lui Stalin
Congresul Congresul al XXII-lea al PCUS consfinţeşte oficial victoria lui Nichita Hurşciov asupra concurenţilor stalinişti. După reculul provocat de Rebeliunea din Ungaria, destalinizarea din 1956 capătă un nou avînt.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.