Sandaua lui Honoratus de acum 1.700 de ani și gîndul meu eretic de azi

Publicat în Dilema Veche nr. 961 din 8 septembrie – 14 septembrie 2022
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg

Undeva, pe la începutul Dialogurilor, Sf. Grigore cel Mare povestește ceva despre monahul Libertinus, care era superior la Mănăstirea din Fondi. Acest Libertinus prețuia atît de mult memoria mentorului său, sfîntul monah Honoratus, încît purta cu el peste tot, ca pe o relicvă de preț, o sandală ce-i aparținuse. Într-o zi, starețul l-a trimis pe Libertinus într-o călătorie pentru un oarecare interes al mănăstirii. Pe drum, Libertinus a întîlnit o femeie care ținea în brațe un prunc mort – pruncul ei. Văzîndu-l pe călugăr și împinsă de un instinct ciudat, neîndoielnic stîrnit de durerea imensă pe care o simțea ducîndu-și în brațe copilul mort prematur, femeia s-a pus în fața calului pe care era călugărul și i-a spus: „Nu treci mai departe pînă nu-mi aduci copilul înapoi la viață!”. O nebunie, desigur, dintre acelea de care numai mamele disperate pentru copiii lor sînt în stare. Libertinus a fost foarte impresionat de această cerere imperativă și trebuie că a fost încă și mai tulburat cînd și-a dat seama că, oricîte încercări a făcut, i-a fost imposibil să o ocolească pe femeie și să își continue drumul. Pur și simplu, era blocat în ea. Iar femeia părea convinsă – convingerea disperatului! – că monahul întîmplător întîlnit de ea putea săvîrși asemenea minuni. Sf. Grigore cel Mare adaugă că nu-i greu să ne imaginăm conflictul puternic din sufletul acestui monah desăvîrșit: pe de-o parte, smerenia lui deplină și caracterul cu totul neobișnuit al solicitării îl îndemnau să-și vadă de drum, nici prin cap nu-i trecea lui Libertinus că ar putea învia morții; pe de altă parte, simțea dorința de a o ajuta pe acea mamă îndurerată, care nu cerea altceva decît să-și vadă iarăși copilul viu. Pînă la urmă, Libertinus a decis să încerce s-o ajute cumva. A descălecat, a luat cadavrul copilului în brațe, s-a pus în genunchi, a scos sandaua lui Honoratus dintre faldurile veșmîntului său, a așezat-o pe pieptul pruncului și s-a rugat. După un timp, minunea s-a produs: copilul a revenit la viață! Pus să explice în termeni mundani („ce a determinat minunea, rugăciunea lui Libertinus sau sfințenia lui Honoratus?”), Sf. Grigore cel Mare spune: „Amîndouă, combinate cu credința femeii. Și sînt sigur că minunea a avut loc pentru că Libertinus a avut totală încredere în puterea sfințeniei mentorului său, Honoratus”. 

Acum mai mulți ani, admirabilul medievist clujean Alexander Baumgartner mi-a atras atenția asupra acestei povești, spunîndu-mi că vede în ea un fel de metaforă a educației. Relația mentor-discipol, ce transmite profesorul elevului, respectul și încrederea elevului în profesor, cum pune elevul la lucru ceea ce a primit de la profesor, cum trebuie să prețuiască elevul ceea ce i s-a transmis și cum trebuie să folosească ceea ce a primit pentru ca procesul educativ să fie rodnic, adică să producă o consecință importantă și să fie salvat de la zădărnicie, căci zădărnicia e pericolul cel mai mare care pîndește orice educație. 

Astăzi, cred că povestea spusă de Sf. Grigore cel Mare nu e doar despre educație, deși e și despre educație. Cred că dacă există în această poveste și altceva decît relatarea unui miracol, atunci e vorba despre condițiile în care mecanismul transmiterii culturii de la o generație la alta funcționează. Văd în sandaua lui Honoratus urma culturală palpabilă lăsată de generațiile vechi, văd în evlavia și prețuirea pe care elevul lui Honoratus o arată sandalei maestrului său atitudinea sănătoasă și, mai ales, utilă pe care generația a doua trebuie să o aibă în raport cu ce a primit de la generația primă. În fine, minunea, adică puterea pe care o are tradiția pusă la lucru de a salva prezentul, este realizabilă doar dacă „actorii” prezentului cred împreună în forța salvatoare a tradiției ce au primit. În secundar, tradiția lucrează eficient pentru prezent doar dacă este pusă la lucru cu respect intens. 

Minunea învierii copilului săvîrșită de Libertinus, după cum sugerează și Sf. Grigore cel Mare, a fost posibilă pentru că acesta a prețuit sandaua maestrului său – simbolul tradiției. Libertinus a pus la lucru tradiția cu încredere în puterea ei, a asociat-o propriei sale sfințenii (pe care tot din tradiție a învățat-o), împins de credința grozavă a mamei cu pruncul mort în brațe, indiscutabil produs al unei iubiri enorme. Cum am zice azi, un cumul de factori; în absența oricăruia dintre ei, minunea nu s-ar fi produs. S-ar zice că Dumnezeu a îngăduit ruperea pentru o dată a legilor Creației sale (căci învierea este chiar asta – cea mai puternică contrazicere a legilor Creației), ca să salute această întrunire cu totul excepțională de factori: încredere, prețuire, credință, dragoste. Tradiția purtată de Libertinus, ca să poată lucra și contribui la salvarea de la moarte, trebuie mai întîi prețuită. Așa cum monahul păstra cu evlavie sandaua maestrului ca pe o veritabilă relicvă, ar trebui păstrată cultura ce ni se transmite, pentru a putea spera că aceasta devine un fel de „apă vie”, un principiu al vieții nealterate de umbra morții. Doar așa, cultura își poate revărsa asupra noastră miracolele de care e în stare. Căci ce alt rost ar putea avea cultura lumii dacă nu ar fi în stare să ne salveze?

Cred că pentru oricine a ajuns să cunoască cît de cît natura umană, să înțeleagă ce sînt oamenii în stare să facă, transmiterea culturii dintr-o generație în alta pe parcursul secolelor ori mileniilor este cu adevărat un miracol. Așa cum viața însăși este un miracol, așa cum un miracol este faptul că lumea întreagă, aflată cu totul la dispoziția oamenilor, continuă să existe și să funcționeze în ciuda acțiunilor distructive ale locuitorilor ei. Transmiterea culturii de la o generație la alta este un fenomen civilizațional cu mult mai uimitor decît însăși producerea culturii. Oamenii produc cultură pentru că au în ei creativitate și pentru că au fost dotați cu rațiune – nu e nimic uimitor în asta, deși cel mai adesea de asta ne minunăm. Dacă crezi cît de cît în Dumnezeul creștin și astfel înțelegi ce înseamnă „după chipul și asemănarea”, dar și ce înseamnă că „Dumnezeu așa a iubit lumea încît pe Fiul Său cel Unul născut l-a dat...”, nu ai de ce să fii surprins că oamenii au în ei sămînța creativității. Însă faptul că ceea ce se creează se transmite e uimitor. Căci transmiterea presupune altruism, respect, memorie critică, empatie, înțelepciune și, mai ales, încredere în cei de dinainte – adică trăsături pe care greu le mai descoperi în lumea de astăzi, ale cărei valori par mai degrabă opusul calităților necesare transmiterii culturii.

Dacă spun că esența educației, fie ea familială sau public-instituționalizată, este aceea de a asigura fluiditatea transmiterii culturii de la generațiile duse spre generațiile abia sosite, și nu aceea de a livra forță de muncă pieței muncii, nici aceea de a „dezvolta competențe”, comit o erezie raportat la concepția actuală, modernă, „europeană” asupra educației?

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.