Pilot de încercare
Pe la începutul anilor ’50, în timpul exilului, Majestatea Sa Regele Mihai I a întîlnit în Elveția un american care lucra în industria aeronautică. Avînd în vedere pasiunea Majestății Sale pentru aviație, celor doi nu le-a fost deloc greu să se prindă în conversații lungi și plăcute pe marginea acestui subiect. Așa a aflat regele că ginerele americanului era chiar William Lear (un cunoscut inginer și om de afaceri american care a fondat compania Lear Jet Corporation) și că acesta urma să ajungă curînd în Elveția.
După cîteva zile, Lear a sosit într adevăr în Elveția și s-a întîlnit cu regele. Au urmat, cum era de așteptat, numeroase povești despre zbor și avioane pe care și le-au împărtășit.
În scurt timp cei doi s-au reîntîlnit în Florența, unde William Lear l-a invitat pe Regele Mihai I să zboare alături de el. După ce au făcut un tur al Florenței, cu regele la manșă, americanul i-a mărturisit Majestății Sale că are în plan să deschidă o filială europeană a companiei sale în Geneva și l-a întrebat dacă nu ar dori să lucreze cu el. Regele a răspuns: „Sigur!“
Și astfel a decolat un nou capitol în viața Regelui Mihai I. La ora 8 dimineața era pe aeroport, mergea întîi la birouri pentru a vedea care era programul din ziua respectivă, iar apoi se ducea prin ateliere, unde, de altfel, îi plăcea mult mai mult. De cele mai multe ori trebuia să facă zboruri de demonstrație sau să încerce tot soiul de aparate în timpul zborurilor. Munca lui Monsieur Michel, căci așa îi spuneau elvețienii de la compania Lear regelui, se putea întinde pînă tîrziu în noapte, pentru că uneori pregătirea avioanelor de zbor dura foarte mult. Oricum, nu se plîngea pentru că această era pasiunea Majestății Sale dintotdeauna.
Chiar și făcută cu plăcere, munca unui pilot de încercare este una foarte primejdioasă și, deci, aduce cu ea și momente dificile, precum cel cînd Monsieur Michel a trebuit să îl ducă pe președintele societății Lear la Bremen, în Germania, pe o vreme foarte rea. „Am aterizat sub un plafon dintre cele mai joase pe care mi-a fost dat vreodată să le străbat. Coboram, coboram întruna și nu vedeam nimic. Pot să spun că abia în ultimul moment am văzut pista de aterizare. A fost o clipă de bucurie și ușurare“ – mărturisește regele în convorbirile cu Mircea Ciobanu din anul 1990.
Privind puțin în ansamblu, pare că Regele Mihai I nu a fost pilot de încercare doar în compania Lear din Geneva, ci și în istoria României, nu-i așa?
Nu oricine obține un brevet pentru asta.