Nu vă voi lăsa orfani!

Publicat în Dilema Veche nr. 583 din 16-22 aprilie 2015
Bun şi rău jpeg

S-a făcut seară. S-au aşezat la masă. În timp ce mîncau, Iisus le-a spus că unul dintre ei Îl va vinde. Dintre evangheliile care povestesc scena, o prefer pe cea a lui Ioan. Îmi pare mai tainică, mai încărcată cu substanţă mistică decît celelalte. Impresia de densitate mistică vine din abundenţa detaliilor epice – versiunea lui Ioan este cea mai bogată în detalii. Credeam şi eu în prejudecata că aglomerarea detaliilor ucide mistica şi că suma zgomotelor lumii de aici sufocă liniştea lumii celeilalte – dar nu-i aşa. Oricui mai crede prejudecata aceasta îi recomand nu doar Evanghelia după Ioan, ci şi o privire mai atentă spre celebrisima lucrare a lui Leonardo da Vinci. Artistul intuieşte că realitatea acelei cine nu mai era constituită din substanţa realităţii lumii noastre, aşa că poate aglomera spaţiul cu personaje, gesturi, haine şi culori fără să se teamă că îi suprimă sensul înalt, transcendent. De altfel, pictura este tranşantă în această privinţă: masa la care stau Iisus şi cei doisprezece este o demarcaţie fermă între lumea noastră, a celor care privim, şi lumea lor, a actorilor celei mai faimoase cine din istorie. Lumea lor este, se vede imediat, destul de aglomerată. 

Cînd a pictat

între 1494 şi 1498, Leonardo a încercat o sinteză a cîtorva momente succesive petrecute în jurul acelei mese. Apostolii, grupaţi cîte trei în patru grupuri, două de o parte şi două de cealaltă parte a Lui, sînt surprinşi reacţionînd imediat după ce Iisus le-a spus că unul dintre ei Îl va vinde. Spectacolul uman al acestor reacţii este formidabil! Unul dintre ei (Petru) pune mîna pe cuţit, în avînt, spunînd ceva de genul „Arată-mi-l, Doamne pe acela, că mă ocup pe loc de el“. Ceilalţi se întreabă între ei, scandalizaţi: „Cine o fi?“, „Tu eşti?“, „Nu sînt eu!“, „Nu cumva sînt eu?“. Chipul lui Iuda se umbreşte şi gîtul său se întinde – ştim ce va urma. Acest tumult sufletesc al apostolilor contrastează puternic cu serenitatea lui Iisus.  El se află deja în alt moment al cinei: cu o mînă indică pîinea, cu cealaltă paharul de vin, instituind pe veci taina euharistiei. Aici, iubitorii de geometrie sacră au delicii. S-a dovedit că vîrfurile degetelor şi creştetul lui Isus formează un triunghi echilateral, iar capul Său se află în centrul perfect al spaţiului închis pictat de Leonardo. Care spaţiu, la rîndul său, a generat atîtea observaţii interesante, multe dintre ele evadînd în teorii nebuneşti cu imens succes comercial. Revenind la pictura lui Leonardo, vedem că mîna cu care Iisus indică paharul (mîna dreaptă) se îndreaptă, cu o voită ambiguitate, şi spre un blid de mîncare, simultan cu mîna lui Iuda. Este, evident, un alt moment al cinei, cel în care Iisus îl demască pe trădător, adică pe acela „care întinge cu Mine în blid“ (Marcu, 14-20). Avem, aşadar, cel puţin trei momente diferite al cinei pictate de Leonardo într-un singur instantaneu. Manualele de istoria artelor vorbesc despre unitatea de timp din pictura Renaşterii, iar un important istoric al artei, Dagobert Frey (1883-1962) observa că trecerea de la Gotic la Renaştere înseamnă trecerea de la episodic la sinteză temporală, mutaţie posibilă odată cu introducerea punctului de vedere unic/subiectiv asupra scenei pictate.  Totuşi, Cina lui Leonardo bate mai departe, pentru că, privind lucrarea, sub ochii noştri nu curg doar două durate, cea a lumii noastre, să-i zicem „obiectivă“, şi cea subiectivă, sintetică, a fiecăruia dintre noi, ci şi o a treia, mistică, durata lumii de dincolo de masa cinei. Sigur că misterul lucrării este alimentat şi de starea sa precară – Leonardo a încercat un experiment folosind un amestec de tempera şi ulei pentru această pictură, ceea ce a făcut-o să fie atît de instabilă încît, la doar 60 de ani după ce a fost pictată, Vasari o găsea deja deteriorată. Sigur că misterul ei rezidă şi în geometriile mai mult sau mai puţin vizibile care îi susţin uimitorul echilibru într-o dinamică accentuată a personajelor. Sigur că jocul genial cu perspectiva al lui Leonardo cheamă reflecţii (spaţiul este ceva ca o cutie dreptunghiulară care se vede ca un trapez în adîncime, iar această perspectivă, asociată braţelor lui Iisus, deschide căi spre „mesaje“ mai mult sau mai puţin oculte). Sigur că, la toate acestea, imaginaţia unor privitori, care nu are nici o legătură cu imaginaţia lui Leonardo, a adăugat scandal şi notorietate (totuşi, în primul grup de apostoli de la dreapta lui Iisus, alături de Petru şi de Iuda, nu este Maria Magdalena, ci Ioan!). 

Dar, dincolo de aceste speculaţii, rămîne ceva esenţial privind această lucrare, ceva ce transpare şi din mărturiile evanghelice despre cină: centralitatea lui Dumnezeu, forţa jertfei Sale pentru noi, precum şi echilibrul Creaţiei. Prin tot echilibrul geometric al lucrării, nu cred că ni se transmite vreun mesaj ocult, numai bun de dezlegat în vremurile noastre, şi nici vreun secret de care trebuie să te temi, ci un mesaj teologic şi uman bine ştiut: El este centrul. Şi din centralitatea Sa, la un moment dat, Iisus le spune ucenicilor, la cină: „Nu vă voi lăsa orfani“ (Ioan, 14-18). Şi nu o spune de Sus şi nici de departe, ci dintre ei. De fapt, Cerul nu e atît de departe pe cît credem.  

Sever Voinescu este avocat şi publicist.  

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un român care a vrut să răpească un copilaș, bătut crunt în Irlanda
Un român a fost snopit în bătaie la Dublin, pe o stradă, după ce a vrut să răpească un copil.
image
Patimile lui Jim Caviezel, actorul care l-a jucat pe Iisus: „Operație pe cord deschis și multe medicamente”
„Patimile lui Hristos”, filmul regizat de Mel Gibson, a devenit rapid unul dintre cele mai populare pelicule religioase și se vorbește despre o continuare. Prea puțin este cunoscut cum actorul principal, Jim Caviezel, a fost la un pas de moarte din cauza filmului.
image
Halle Berry, discurs în fața Capitoliului SUA: „Sunt la menopauză!“ Actrița, apel pentru adoptarea unei legi esențiale pentru femei
Actriței Halle Berry i s-a alăturat joi un grup de senatori în fața Capitoliului pentru a promova o lege prin care care să se investească 275 de milioane de dolari în cercetare și educație în ceea ce privește menopauza.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.