Ne dăm singuri palme cu Brâncuși, degeaba

Publicat în Dilema Veche nr. 1018 din 12 octombrie – 18 octombrie 2023
image

Nici un străin, oricît ar fi el de antiromân dintr-un motiv sau altul, nu ne poate disprețui mai mult decît o putem face noi înșine. Cînd e vorba să ne luăm singuri la palme, o facem cu o măiestrie dramatică inegalabilă. Aș zice, chiar, că nimic altceva nu ne iese mai bine! Nu mă îndoiesc, e vorba de un talent special – acesta, al autoflagelării – care a fost cultivat, călit, ascuțit și rafinat vreme de generații sub stimulul unei voluptăți din specia catharsis-ului psihanalitic. Așa se face că ajungem să vehiculăm între noi, despre noi, neadevăruri dezonorante cu bucuria îndîrjită a acelui se non è vero è ben trovato ...

De la un timp, mulți s-au dedicat desființării acelor poncife pozitive care ne umplu narațiunile despre noi înșine. Bineînțeles, în numele adevărului. Astfel, am aflat că mulți dintre eroii noștri naționali nu au fost chiar eroi, că frumoasele însușiri pe care  tradițional ni le atribuim nu prea ne caracterizează, că multe dintre cele despre care știam că sînt „de-ale noastre” nu sînt așa. Nu merg, alături de alții, pînă acolo încît să cred că aceste operațiuni de „demitizare” sînt și ele expresia aceluiași puseu de satisfăcătoare autodefăimare la care m-am referit. Dar, dacă tot sîntem în căutarea adevărului (trebuie să destăinui cititorului că am scris „sîntem în căutarea adevărului” zîmbind ironic), cred că e util să demistificăm și acele poncife pseudo-culturale care ne sînt defavorabile. Așa cum false sînt multe dintre cele cu care ne împăunăm, sînt și multe dintre cele pe care ni le reproșăm. Este, de pildă, cazul donației refuzate a atelierului lui Brâncuși. Cum deschiderea unei mari expoziții Brâncuși la Timișoara a readus în discuțiile populare chestiunea, cred că e cazul să încerc să pun lucrurile la punct.

Se spune că Brâncuși, simțindu-și sfîrșitul aproape, a oferit statului român atelierul său parizian și că ar fi fost refuzat. Atelierul se poate vizita la Paris. Ceea ce se poate vedea în incinta din piața Beaubourg este, de fapt, o prezentare în versiune puternic muzeificată a celei mai mari părți a inventarului aflat în atelierul lui Brâncuși din Impasse Ronsin la data decesului acestuia. În orice caz, cînd vede cît de bine tratat și cît de vizitat este muzeul atelierului lui Brâncuși, românul oftează de ciudă și înjură. Unii înjură comunismul, crezînd că Gheorghiu-Dej cu comuniștii lui și cu cozile de topor din cultură au sfidat din rațiuni ideologice generozitatea marelui geniu național. Alții înjură nația cu totul, crezînd că lectura evenimentului e mai profundă: nația nerecunoscătoare, plină de invidioși și mediocri, a alungat un român autentic care a uimit lumea, care a vrut să dea ceva țării și țara, idioată, l-a refuzat.

E important de știut că viața lui Brâncuși este, astăzi, foarte bine documentată. Avem suficiente documente și mărturii directe consemnate ca să putem ști cam ce gîndea și cam cum era Brâncuși. Era, desigur, un tip aparte în multe aspecte, greu de citit de mai mulți dintre contemporanii săi, mai ales de către contemporanii săi occidentali. Dar știm cu siguranță că era un artist foarte grijuliu cu creația sa. Vindea greu, avea grijă de tot ce lucra, era foarte preocupat de soarta lucrărilor sale. De la un moment dat încolo, a avut intuiția că, din tot ce creează, atelierul este capodopera lui. O intuiție genială, indiscutabil, care a  anticipat cu decenii un întreg curent artistic (cel al „instalațiilor”) pornind de la o înțelegere alternativă a obiectelor prin abandonul criteriului totalitar al valorii lor de întrebuințare (prietenul său Duchamp inventase deja ready-made-ul) și prin relația ce se stabilește între obiecte în dispunerea lor spațială. Brâncuși a intuit legătura adîncă dintre uneltele sculptorului și lucrările realizate cu ajutorul lor, unitatea spațiului de locuit al artistului cu spațiul creației și cu spațiul de expunere, asemănările dintre lucrul la întreținerea atelierului și travaliul pentru realizarea sculpturilor. Brâncuși a înțeles, la un moment dat, că atelierul în întregul său îl exprimă cel mai bine. Dacă cineva o să vrea să afle ce e cu adevărat cu Brâncuși, nu o va face doar văzîndu-i opera, ci văzîndu-i atelierul, care este, el, un fel de sumă a operei sale și încă ceva în plus. În atelierul său vedem aisbergul și în partea lui văzută, și în partea lui nevăzută. 

Firește, Brâncuși a început să fie preocupat de soarta pe care o va avea atelierul său după moartea sa. Cu atît mai mult cu cît Primăria Parisului a început, încă de la finalul anilor ’40, să ceară locuitorilor fundăturii să părăsească locul, pentru că Impasse Ronsin avea să fie complet reamenajată într-un plan edilitar mai amplu, ceea ce se va întîmpla abia la începutul anilor ’70. În orice caz, Brâncuși a împărtășit multora îngrijorarea lui cu privire la soarta atelierului. La început, a vrut să salveze strada cu totul. El era, desigur, cel mai celebru locuitor din Impasse Ronsin, dar acolo locuiau mulți alți artiști, fiind, de fapt, o veritabilă și aglomerată colonie artistică. Rudimentară cum era, Impasse Ronsin devenise ultimul refugiu ieftin al artiștilor în inima Parisului. 

La un moment dat, un prieten – după cîte știu e vorba de Jean Cassou – l-a sfătuit să își ia cetățenia franceză pentru a se lega juridic de statul francez, care astfel ar fi putut fi, la rîndul său, legat prin testament de obligația de a primi atelierul și de a-i organiza expunerea. Ceea ce Brâncuși a și făcut. Nu există nici o probă sau mărturie care să indice intenția lui Brâncuși de a da, prin donație sau prin testament, statului român atelierul său. Există doar un zvon care persistă în lumea culturală bucureșteană încă din anii ’60. În schimb, există numeroase indicii că Brâncuși și-a dat seama că atelierul poate fi cel mai bine asigurat după moartea sa numai prin obligațiile pe care statul francez le-ar avea ca proprietar față de o proprietate a sa. Brâncuși s-a gîndit cum anume să facă asta cît mai bine. De aceea nu a lăsat atelierul nici moștenitorilor săi testamentari (soții Istrati) și nici executorului său testamentar (dr. Pascu Atanasiu), ci direct „statului francez, pentru Muzeul Național de Artă Modernă”, așa cum scrie în testamentul lui, la 12 aprilie 1956. Directorul Muzeului fiind chiar Jean Cassou. 

Dacă Brâncuși ar fi făcut o asemenea ofertă Guvernului român și, mai ales, dacă ar fi fost refuzat, multă lume de la Paris ar fi știut și multe documente ar fi existat. Și, în primul rînd, el însuși, Brâncuși, ar fi vorbit despre asta. Din anturajul său parizian au venit la noi, prin memorialistică sau interviuri, multe informații despre Brâncuși. Cum de ceva atît de important pentru Brâncuși și de scandalos pentru orice admirator sau prieten al său nu este nicăieri pomenit? E adevărat, eminentul brâncușolog Barbu Brezianu scrie abia după 1990 despre presupusa donație refuzată, însă într-un mod atît de imprecis încît mă face să cred că el însuși ar fi căzut pradă zvonului la care m-am referit mai sus. De altfel, după 1948, Brezianu cunoaște represiunea comunistă, este concediat, închis și marginalizat, ceea ce face imposibil un contact direct cu Brâncuși în anii 1951-1956, ca să fi avut informația despre donația refuzată chiar de la donator. 

Se invocă o singură probă în sprijinul poveștii: procesul-verbal al unei ședințe a Academiei Române din martie 1951, în care vedem cum o pleiadă întreagă de academicieni l-au făcut praf pe Brâncuși. Citit cu atenție, procesul-verbal nu face nici o mențiune și nici măcar o aluzie la vreo donație sau moștenire. Este pur și simplu o ședință de analiză a operei sale, care este desființată literalmente, ca fiind lipsită de valoare. Dacă citim cu atenție procesul-verbal, vedem că această ședință urmează alteia în care s-a citit un referat despre opera lui Brâncuși, iar acum asistăm la comentariile care urmau referatului. Nu avem nici referatul și nici procesul-verbal al ședinței anterioare. Nu ne este cunoscut nici motivul pentru care s-ar fi cerut un asemenea referat. Nu știm de ce academicienii s-au strîns să vorbească despre Brâncuși și, deși e clară ca lumina zilei antipatia generalizată împotriva lui, rămîne necunoscut motivul pentru care ședințele (cea cu proces-verbal și cea anterioară, al cărei proces-verbal nu e de găsit) au avut loc. Poate că cineva îl propusese pe Brâncuși să devină academician. Sau poate că, la fel de bine, cineva propusese ca lucrările lui din România să fie cu totul desființate. Să nu uităm că, tot în 1951, a avut loc sinistra încercare a autorităților din Tîrgu Jiu de a demola „Coloana Infinitului” cu tractorul. E cam greu de crezut că, în acel context, Brâncuși ar fi oferit statului român atelierul său.

P.S. Mulțumesc dlui Cornel Mihalache, vechi și dedicat cercetător al arhivelor cu privire la Brâncuși, pentru că îmi atrage atenția asupra unui detaliu eronat din textul meu. Știm de ce Academia a discutat despre Brâncuși în ședința ei din martie 1957. Era vorba despre propunerea de achiziționare a unor lucrări ale marelui sculptor român în Muzeul de Arta al Republicii Populare Române. Propunerea a fost respinsă vehement atît la Academiei, cît și în forurile Partidului. Altfel, și dl Mihalache confirmă că legenda ofertei și refuzului atelierului este o minciună. Ar trebui să încetăm să o tot perpetuăm!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.