Mirabila clepsidră

Publicat în Dilema Veche nr. 1005 din 13 iulie – 19 iulie 2023
O mare invenție – contractul social jpeg

Elemente din viața juridică și chiar teme de drept au fost reflectate în operele literare. Nu de puține ori, în discursul juridic, în mai toate genurile lui, nu numai în retorica la bară, se recurge la exemple din literatură. Dar relația dintre literatură și drept nu se reduce la această superficială reflectare reciprocă. Este mai profundă decît o reflectare în oglinzi paralele. Face mult mai mult decît să multiplice imaginile obiectelor reflectate; este o mirabilă clepsidră. Ceea ce se scurge prin fanta care desparte cele două spații ale clepsidrei este altceva decît materia fragmentată în cristale de nisip. Este însăși viața, adunată în materia vie a cuvintelor, care-și schimbă veșmintele în trecerea dintr-un spațiu în altul. Măsură a timpului, trecerea este și un proces de metamorfoză. Veșmintele literare se transformă în veșminte juridice, iar acestea devin din nou veșminte literare odată cu fiecare întoarcere a clepsidrei. Sămînța vieții încolțește cînd în cuvintele literaturii, cînd în cuvintele dreptului. Sintagmele literatura dreptului și dreptul literaturii exprimă tocmai această metamorfoză, care i-a fascinat atît pe scriitori, cît și pe juriști. Mirabila clepsidră a literaturii și a dreptului își dezvăluie astfel legătura de rudenie cu mirabila sămînță a lui Lucian Blaga. Viața și cuvintele în care aceasta se înveșmîntează alcătuiesc genul proxim al literaturii și al dreptului. Li se cuvine și lor o laudă, „celor de față și-n veci tuturor”. Există însă o diferență specifică dintre aceste două domenii ale culturii, care rezultă atît din perspectiva proprie asupra vieții, cît și din arta și tehnica de croire și de coasere a veșmintelor. Păstrarea acestei diferențe specifice reduce riscul de confuzie între cuvintele literaturii și cuvintele dreptului, între veșmintele literare și veșmintele juridice ale vieții, fără a se pierde însă din vedere numitorul lor comun, în care sînt reunite viața și cuvintele. Dincolo de aspectele care diferențiază teoria literară de teoria juridică, ce ar solicita o abordare interdisciplinară, relația dintre literatură și drept poate fi luminată și de faptele de viață care sînt privite dintr-o perspectivă sau alta.

Dintr-o primă perspectivă se poate descoperi cît de bogată este literatura dreptului. Nu este vorba doar despre drept ca sistem normativ, ci, mai ales, despre lumea juridică, despre țesătura de întîmplări și galeria de personaje reale, concrete, situate la confluența dintre viață și regulile care o modelează în comunitate. Intrigile și eroii multor romane și piese de teatru, nu puține dintre ele ecranizate, în capodopere cinematografice sau în seriale de duzină, au sursa de inspirație în această lume juridică. Forța ei de atracție se exercită de multă vreme asupra scriitorilor, prozatori și dramaturgi. Poate cu prea multă îndrăzneală, s-a scris și despre drept în poezie; în 1940, Erik Wolf a publicat un studiu intitulat abrupt Ființa dreptului în poezia lui Hölderlin (Das Wesen des Rechts in der Dichtung Hölderlins). Temeiul acestei fascinații pentru prozatori și dramaturgi, mai puțin pentru poeți, este puternica tensiune afectivă care se naște din confruntarea celor mai arzătoare dorințe cu cele mai tari reguli sociale, care sînt normele juridice. Indiferent de rezultat, această confruntare, care antrenează responsabilitatea și vinovăția, generează procese psihologice, dileme morale și interogații dramatice. Or artele în general, literatura în special, transmit emoția estetică în măsura în care forma specifică fiecăreia dintre ele îmbracă sentimente și pasiuni puternice. Cînd forma artistică tinde să își fie suficientă sieși, oricît de rafinată ar fi, emoția estetică se diluează; cînd sentimentele și pasiunile nu sînt însoțite de matricea stilistică proprie fiecărui autor, nu mai este posibilă emoția estetică, fiind înlocuită de o simplă reacție psihologică stîrnită de senzaționalul faptului divers. Marile opere literare cuprind în albia lor stilistică, originală și puternică, surprinzătoare și complexă, situații de viață, sentimente și pasiuni unice, pentru a le ridica prin emoție estetică la o dimensiune universală. Este firesc ca prozatorii și dramaturgii să caute și să găsească, de multe ori, această substanță fierbinte a vieții tocmai în lumea juridică. Literatura dreptului este rodul acestor căutări și descoperiri. O istorie a acestei literaturi, scrise la noi și pe alte meleaguri, ar fi pe cît de amplă, pe atît de captivantă. 

Dintr-o a doua perspectivă se dezvăluie dreptul literaturii. O scurtă referire la istoria dreptului de autor este utilă pentru a marca adoptarea unor reglementări de protecție. Cînd publicarea cărților și a partiturilor piratate a devenit o afacere internațională, lăsînd scriitorii și editurile oneste fără venituri, ceea ce le-a pus în pericol chiar existența, la mijlocul secolului al XIX-lea autorii s-au solidarizat. De exemplu, în Franța, autorii și compozitorii dramatici s-au reunit în organizații care aveau atribuții de colectare a drepturilor de autor pentru membrii lor. Din comitetul care a înființat Société des Gens de Lettres, în 1838 făceau parte Victor Hugo, Alexandre Dumas, Louis Viardot și Balzac, unul dintre cei mai energici militanți pentru protecția dreptului de autor. Napoleon al III-lea a dat curs acestei cerințe și a adoptat în 1854 o lege prin care a stabilit că dreptul de autor este protejat 30 de ani de la decesul acestuia; ulterior, în 1866, pe baza recomandărilor făcute de comisia înființată de Napoleon al III-lea ca urmare a nemulțumirii autorilor și editorilor, durata a fost prelungită la 50 de ani, după care operele intrau în domeniul public.

Dar în paralel cu această geneză a protecției juridice a dreptului de autor, de care au beneficiat mai întîi scriitorii și compozitorii dramatici, iar apoi și alte categorii de autori, au fost adoptate și reglementările de așa-zisă protejare a bunelor moravuri, pe baza cărora au fost pornite procese împotriva unor scriitori, între care, în Franța, Baudelaire și Flaubert. A început astfel și istoria cenzurii, mai întîi cu scopul de a proteja bunele moravuri, iar apoi pentru apărarea ordinii politice. În regimurile totalitare, de stînga sau de dreapta, această cenzură s-a manifestat în mod barbar, prin arderea cărților scriitorilor indezirabili și prin întocmirea listelor cu opere interzise. Culmea barbariei a fost întemnițarea multor scriitori, considerați ca opozanți ai regimurilor totalitare. 

Dreptul literaturii este un alt fel de Ianus. Una dintre fețe zîmbește către scriitori, ca semn al protecției libertății de creație, alta este schimonosită de ura față de cultura umanistă și de autorii care au creat-o.

Valeriu Stoica este avocat și profesor de drept civil la Facultatea de Drept a Universității din București.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.