Lucrăm, totuși, cu suflete

Publicat în Dilema Veche nr. 793 din 2-8 mai 2019
Lucrăm, totuși, cu suflete jpeg

În vara anului 2018, participînd la un curs organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent care avea ca obiectiv infuzarea curriculumului național al unor discipline umaniste cu elemente de educație media, am luat contact pentru prima dată în manieră reflexivă cu principiile GDPR. Apoi, desigur, am început să fiu mai atent, inclusiv odată cu începutul anului școlar. E adevărat, am primit de la direcțiune un tabel în care părinții elevilor au semnat pentru a confirma că sînt de acord cu utilizarea în scopuri didactice a datelor personale ale elevilor. Dar, rememorînd acum cam ce se întîmplă în sistem în privința principiilor GDPR, constat că există încă probleme.

Cum, nu știți la ce mă refer? Nu știți, unii dintre voi, ce e cu acest GDPR și de unde vine? A, păi e simplu. Să o luăm de a n-doaselea. Ați pățit vreodată să luați o notă mică la vreun examen și să vă rușinați de colegii care rîdeau de voi? Sau poate copilul vostru a pățit-o? S-a trezit poate cu niște porecle de pe urma evenimentului, de care nu a mai scăpat? Sau mai mare rușine: sînteți persoană publică și notele copilului dumneavoastră devin subiect de presă. Rușinea e un instrument de tortură, cînd e administrat în manieră medievală. Acesta e, însă, doar un exemplu. Nu doar despre evitarea unor astfel de situații rușinoase e vorba în legislația europeană care vizează protecția datelor personale (General Data Protection Regulation – GDPR). Pînă la urmă, este vorba despre protecția intimității, despre protecția dreptului fiecărei persoane la intimitate și la siguranță. Cum stă treaba, însă, în învățămîntul preuniversitar?

În urmă cu cîțiva ani, eram inspector școlar încă, îmi amintesc că nu era nici o problemă în afișarea unor tabele în format Excel pe site-urile inspectoratelor școlare, conținînd inclusiv CNP-uri ale elevilor. În anul 2018, pe data de 25 mai, conform legislației europene, trebuia ca toate țările UE să aplice în toate domeniile reglementările privind protecția datelor personale. În vara anului 2018, rezultatele examenelor de evaluare națională și de bacalaureat au fost însă publice, cu numele elevilor și notele acestora afișate pe platforme online. Acum ele nu se mai află online, au fost retrase. Foarte bine! La simulările naționale, rezultatele nu au fost publicate pe site-uri. Din acest motiv, al protecției datelor. Dar nici nu s-a găsit o soluție pentru a fi totuși accesibile.

La olimpiadele școlare, însă, au existat diverse obiceiuri, de la județ la județ. În unele județe s-au afișat rezultatele doar la avizierul unităților școlare în care au avut loc probele – mă refer la etapele locală și județeană. Într-un sistem tributar încă acestui obiect, avizierul, elevii au putut consulta doar acolo rezultatele. Dar sînt situații de elevi care vin să dea proba de la sute de kilometri distanță, din satele județului sau din alte orașe. Aceștia au fost nevoiți să găsească intermediari care să îi informeze sau să aștepte ziua de luni (olimpiadele desfășurîndu-se, în general, sîmbăta) pentru a suna la secretariatele școlilor care au fost centre de examinare și de evaluare. În alte județe s-a procedat discret altfel, s-au trimis rezultatele pe e-mail profesorilor, care au informat elevii. Fapt care totuși contravine reglementărilor GDPR.

La etapele naționale ale olimpiadelor, în momentul în care scriu acest articol, rezultatele sînt publice, pe site-uri ale inspectoratelor școlare, cu numele și prenumele elevilor. Probabil aceștia au semnat hîrtii prin care li se cerea acordul, dar cu siguranță nu au fost atenți sau suficient informați cu privire la ce semnează. Pentru că nu e în regulă ca aceste rezultate să fie publice. Cum altfel, vă veți întreba? Simplu: cu coduri. Am avut această experiență personal, cînd am dat admitere la doctorat. Am primit la înscriere coduri, iar rezultatele s-au afișat cu note în dreptul acestora. Ceea ce înseamnă că universitățile au gestionat problema. Aud că în proiectul ROSE, rezultatele pentru selecția unor experți s-a realizat tot pe baza unor coduri primite la înscriere. Deci se poate! Rămîne de văzut dacă sistemul poate gestiona această problemă la examenele naționale.

Ne place, pe de altă parte, să ne lăudăm cu activitățile noastre deosebite, cu elevii noștri, cu rezultatele lor. Cum spuneam, la începutul anului școlar, părinții au semnat angajamente prin care permit utilizarea unor fotografii cu elevii în scopuri de marketing educațional. Dar ce uităm este că asta ar însemna un cadru strict instituțional: site-uri ale unităților școlare, proiecte școlare etc. Ne luăm cu entuziasmul, însă – și mă includ, deși sînt mult mai atent de vreun an, cum spuneam –, ori pur și simplu nu știm, și punem pe paginile noastre personale de Facebook sau de Instagram ori din alte rețele de socializare fotografii cu elevi în diverse ipostaze. Nu îi consultăm. Nu le cerem acordul. Uităm că, poate, lor nu le convine. Că poate nu le place cum au ieșit în fotografia X și nu ar vrea să devină publică. Eu, personal, încerc să nu mai fac astfel de gafe. Fotografiez mîini. Sau îi fotografiez din spate. Sau le cer acordul pentru a posta vreo fotografie. Le fac multe fotografii, și cu gîndul că la sfîrșitul liceului le voi pregăti un colaj. Dar evit să mai pun pe Facebook. Cum evit să spun public notele obținute la lucrări sau la teze. Fiecare elev vine și își ia propria lucrare. Că apoi își mărturisesc unii altora rezultatele, e libertatea lor.

E bine să fim atenți, înainte de rigoarea strictă a legislației, la sensibilități. La cum putem afecta, la cum putem răni, la cum putem aduce prejudicii cu o imagine sau cu o informație de natură personală, chiar dacă am fost bine intenționați. Lucrăm, totuși, cu suflete. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
Bătălia cu giganții jpeg
Și-am încălecat pe-o șa...
Au trecut 23 de ani de cînd am intrat pentru prima dată în redacția Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Comunicare fără comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleranței și pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enervează claritatea morală și pe unii, și pe alții
Claritatea morală nu e limpezimea conștiinței emitente, ci limpezimea privirii asupra realității.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine și cum luptă cu inflația
Inflația nu este decît o „taxă” pe care o încasează statul și mediul economic și o plătesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
Mă mir fără a fi uimit
Surpriza spirituală, generată de o realitate care te fascinează, îți stîrnește, instantaneu, curiozitatea, interesul adînc și, apoi, apetitul pentru cunoașterea ei.
„Cu bule“ jpeg
Șaiba
Nu știm exact cînd și de ce tocmai „șaiba” a devenit, în româna colocvială, emblema depreciativă a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimbării grilelor de lectură, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, căi de acces spre dezvoltarea personală și spre experiența cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte în cheia valorilor contemporaneității.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin „e chipul unei lumi pe care mintea occidentală contemporană nu o înțelege“.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.

Adevarul.ro

image
Experimentul social al unui român care a vrut să afle ce cred românii când li se spune că viaţa în luxul paradisului din Bali costă mai puţin decât în Cluj
Patrik Bindea este specialist în marketing şi de câteva luni a început un experiment social. El a făcut o comparaţie „cosmetizată” a costului vieţii în paradisul din Bali, cu Bucureşti sau Cluj, iar concluziile acestul „clickbait” elaborat au fost surprinzătoare: oamenii au înghiţit „găluşca” şi au generat un trafic nebun postării.
image
Un YouTuber care a vizitat un McDonald's-ul rebrănduit din Rusia a povestit cât de multe diferenţe sunt faţă de varianta americană
Un reporter rus de la un cunoscut canal de YouTube a mers la McDonald's-ul rebranduit din Moscova, care s-a deschis pe 12 iunie, şi a spus că mirosul şi mâncarea sunt diferite.
image
Cum au vrut bulgarii să anexeze toată Dobrogea. Jafuri, crime şi bomboane otrăvite în Primul Război Mondial
După nici jumătate de veac de la ieşirea Dobrogei de sub stăpânirea otomană, provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră a cunoscut din nou ororile ocupaţiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au încercat să anexeze toată provincia prin jefuirea şi omorârea populaţiei.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.