Kofola de catifea
Este curios cum oamenii păstrează unele nostalgii bune din unele vremuri rele. O astfel de analiză ține probabil mai mult de domeniul psihologiei. Să rămînem totuși la zona istorică. La un pahar de Kofola, la o terasă în Praga, unde în 1989, cam pe vremea aceasta, începea Revoluția de Catifea.
Cehii și slovacii au păstrat în amintire și chiar în uz o serie de simboluri din epoca comunistă, printre care și băutura non-alcoolică Kofola, una dintre favorite la nivel național. Istoria ne zice că băutura creată în (pe atunci) Cehoslovacia a apărut ca o alternativă la rudele ei dulci, acidulate și capitaliste (Coca-Cola și Pepsi), la care cetățenii republicii socialiste nu aveau acces, mai ales din cauza prețului prohibitiv.
Prin 1957, autoritățile din Cehoslovacia au anunțat că se va lucra la producerea unei băuturi care să concureze fără probleme cu cele din Occident, ba chiar să le întreacă – clasica formulare. Ordinul suna cam așa: „Să se creeze o alternativă socialistă la băuturile imperialiste cu cofeină folosind materie primă produsă intern sau care poate fi importată din țările prietene”. Vizat era Zdenek Blazek, directorul Institutului de Cercetare a Plantelor Medicinale. Într-un mic laborator special înființat în acest scop, el a găsit formula potrivită pentru siropul care avea să stea la bazanoului produs: o combinație de 14 extracte din plante și fructe plus cofeină. Siropul a fost numit Kofo, de unde și denumirea Kofola. Rețeta este valabilă și astăzi. Și secretă.
Ajuns pe rafturi în 1960, sucul s-a vîndut ca... pîinea. Caldă. În scurt timp, nu mai existau stocuri suficiente de plante pentru producție, așa că a fost nevoie de importuri. În anii ’70, Kofola era deja parte din viața de zi cu zi a cetățenilor și intrase în cultura pop, fiind menționată și în piese muzicale.
Cum era de așteptat, anii ’90 au însemnat un declin pentru Kofola, care a pierdut teren în fața multiplelor variante capitaliste de băuturi similare. Dar de prin 2000 a început să-și recîștige locul la mesele și în paharele cehilor și slovacilor, iar în prezent este în topul alegerilor acestora, care nu o asociază nicidecum cu o imitație a altor băuturi, ci o consideră un produs național original.
În altă ordine de idei, „de catifea” rămîne unul dintre conceptele utile istoriei. Ca revoluția și divorțul dintre Cehia și Slovacia. Adoptat mai des, nu ar aduce decît bine.
Mihaela Simina este licențiată în istorie (specializarea Relații Internaționale), scriitoare,coprezentatoare și coautoare (comentariu și scenariu) a serialului documentar România construită.