#jesuissalieri

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg

Bătrînul Salieri: La revedere, Părinte. Voi vorbi pentru tine. Vorbesc pentru toate mediocritățile lumii. Eu sînt campionul lor. Eu sînt sfîntul care-i patronează. În numele lor, Îl reneg pe Dumnezeul tău care nu are milă. Dumnezeul tău care-i torturează pe oameni cu dorințe pe care nu vor putea niciodată să le îndeplinească. El mă poate ierta pe mine, dar eu nu-L voi ierta pe El. (Face semn către asistentul care-i împinge spre ieșirea din încăpere scaunul cu rotile în care se află. Preotul îl privește.)

Interior. Coridor de Spital. Dimineață. Coridorul e plin de pacienți în cămăși de noapte care fac exercițiile de mers matinale sub supravegherea asistenților și maicilor. Aceștia formează o lungă, amărîtă și stranie procesiune – unii dintre ei sînt în mod clar deranjați psihic. În timp ce Bătrînul Salieri este împins printre ei pe coridor, în scaunul cu rotile, ridică mîinile către ei, binecuvîntîndu-i. 

Bătrînul Salieri: Mediocrități de pretutindeni! De-acum în vecii vecilor, vă absolv! Amin! Amin! Amin!

În cele din urmă, Bătrînul Salieri întoarce fața către cameră și ne binecuvîntează pe noi, publicul, făcînd semnul crucii. Din adînc, încet-încet, se aude crescînd Muzica Funerară Masonică de Mozart.“

Aceasta este ultima secvență din scenariul filmului Amadeus, realizat în 1984 de Miloš Forman. Un film pe care trebuie să-l vadă toți cei care, așa ca mine și, îndrăznesc să spun sperînd că nu vă supăr, ca mai toți cei care citesc aceste rînduri, nu au geniu.   

 E drept, în film nu a fost chiar așa (muzica secvenței e alta, de pildă), dar asta are puțină importanță acum. Povestea din film urmărește destul de fidel povestea din piesa Amadeus de Peter Shaffer, care este vizibil inspirată de piesa Mozart și Salieri, scrisă de Aleksandr Pușkin în 1830. Subiectul, în mare parte o ficțiune cu personaje reale, a trecut așadar prin mîna unor creatori din vremuri diferite care au vrut să spună cu ea lucruri diferite, chiar dacă povestea, în linia ei epică, a rămas cam aceeași. Dacă la Pușkin e vorba despre invidia care-l consumă pe unul inferior atît de tare încît îl face să devină ucigașul celui ce-i este superior, la Shaffer accentul cade pe altceva. 

În piesa lui Shaffer, Salieri este omul dotat cu un talent să-i zicem obișnuit (dacă acceptăm că talentul admite grade de comparație), care face tot ce trebuie ca să ajungă pe culmile succesului. E ambițios, harnic, cu totul dăruit pasiunii sale pentru compoziție și inteligent. E un om de bun gust, disciplinat, atent. Înțelege că în domeniul lui nu poți ajunge la apogeu decît dacă te ajută Dumnezeu – fie doar și cu banala inspirație. Așa că face tot ce trebuie făcut ca să fie plăcut lui Dumnezeu: se roagă, îl cîntă și-l slăvește, trăiește după cum recomandă Biserica. Și cînd era pe acest drum ascendent bucurîndu-se de roadele succesului său construit, să zic așa, ca la carte,  apare, cum am zice azi, „lebăda neagră”: adică un geniu. Care se dovedește a fi o ființă amorală, iresponsabilă, un chefliu adesea vulgar, dar geniu. El, lucrătorul, omul efortului riguros și continuu, întîlnește pe drumul spre vîrf un om din care muzica de cea mai rafinată calitate, muzica dumnezeiască însăși, curge natural. Atît de natural, încît cineva inteligent la Salieri nu poate să nu vadă că omul acesta e însuși instrumentul lui Dumnezeu. Asta îl tulbură pe Salieri, îl pune pe picior de inimiciție cu Dumnezeu și cu această creatură a Lui, care nu doar că nu merită imensul dar al genialității, dar nici nu pare conștient de anvergura calităților sale. Salieri sfîrșește prin a ucide „creatura” după un complot pervers. La finalul vieții sale, Salieri vede că posteritatea aparține „creaturii” și nu lui, se recunoaște învins și pozează, grandios, flamboaiant în propria-i ratare, într-un fel de Christ al mediocrilor – se vede pe sine ducînd păcatul tuturor mediocrilor, căci mediocritatea, în ochii unui ambițios ca el, este un păcat. 

În filmul lui Forman, accentul este din nou schimbat. Mai precis, filmul ia povestea din piesă, rămasă pe scenă ca orice piesă de teatru, și ne-o aruncă în brațe nouă, spectatorilor. Salieri ipostaziază în continuare condiția umană a mediocrității, dar în film este pregnant vorba despre tine și despre mine, despre noi, cei care vedem filmul. Forman construiește un discurs cinematografic în care simți clar că ești scos la tablă și luat la întrebări. Și n-ai încotro, recunoști că semeni cu Salieri deși îl admiri pe Mozart. Admiri personajul care îți este străin și inaccesibil cu aceeași intensitate cu care simți solidaritatea cu personajul care nu-ți place. Filmul lui Forman face un pas decisiv spre tine, spectatorule. Fii sincer, care este personajul cu care te simți asemenea? E Salieri! Oricît l-ai admira, oricît l-ai iubi, știi că stelarul Mozart e intangibil. Tu ești Salieri!

Sigur că frămîntările lui Salieri (personajul din film, nu neapărat personajul real, compozitorul de mare succes de la curtea Împăratului Iosif al II-lea) pot fi socotite exagerate în lumea de azi. Acum, oamenii sînt învățați să nu mai aibă ambiții mari, ci doar ambiții confortabile, să nu se pună în competiție cu nimeni, să „fie cea mai bună versiune a lor înșiși“ etc. Sînt învățați că eroismul e banal și la îndemîna oricui, că noblețea e atît de răspîndită încît nu poți fi sigur că există, că mai important decît să faci un monument unui geniu este să faci o adunătură de idioți să termine liceul. Și, religios vorbind, pentru oricine este cît de cît familiarizat cu viziunea creștină asupra lumii, modul în care pune Salieri problema relației lui cu Dumnezeu este profund defect. Cu Dumnezeu nu faci tîrguri de genul „eu îți dau supunere și rugăciune, că asta vrei, dar dă-mi și Tu ce vreau eu, adică geniu” și nici nu ți-L arondezi într-un fel de contract privat, sinalagmatic. Dar poate că cea mai mare greșeală a lui Salieri pentru un ochi contemporan este că s-a comparat cu Mozart, deși i-a recunoscut geniul de la bun început. Raportat la Mozart, nu există decît mediocritate pe lumea asta. Este bine, deci, să ne raportăm la Mozart ca să aflăm adevărata noastră calitate? 

Merită, totuși, să nu uităm că Salieri (personajul real) nu a fost deloc un mediocru, cel puțin nu în sensul de azi al cuvîntului. De asemenea, merită să nu uităm că trama otrăvirii lui Mozart după ce Salieri îi fură Requiem-ul, ca-n povestea spusă, unul după altul, de Pușkin, Shaffer și Forman, nu are nici un temei istoric. Dar chiar și așa, Amadeus rămîne una dintre cele mai puternice povești despre mediocritate. Despre deznădejdea și furia care pot cuprinde pe oricine știe că este foarte bun, dar devine mediocru în clipa în care intră în cameră geniul.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

simion mehedinti jpg
14 decembrie: Ziua când a murit marele savant Simion Mehedinți, părintele geografiei moderne
Pe 14 decembrie 1962 a murit geograful Simion Mehedinți, care a slujit mai multe domenii ale cunoaşterii, precum geografia, etnografia, literatura, educaţia, critica şi publicistica. Tot pe 14 decembrie s-au născut actorul și regizorul Radu Beligan și economistul Virgil Madgeanu.
scaune în culorile drapelului polonia  Marea Britanie FOTO shutterstock jpg
Marele exod al polonezilor din Marea Britanie. De ce tot mai mulți emigranți se întorc acasă
În timp ce economia Marii Britanii stagnează și standardele de viață scad vertiginos în orașele afectate de infracționalitate, servicii deficitare și costuri de trai în creștere – alimentând nemulțumirile legate de imigrația necontrolată – exodul lucrătorilor polonezi calificați.
rapid fb jpg
Lecție de fotbal primită de liderul Rapid. Giuleștenii, înfrângere lamentabilă pe teren propriu
Vișiniii rămân pe prima poziție, dar lupta pentru locul 1 se strânge.
copilul cu mintea deschisa jpg
Secretele părinților care formează copii echilibrați și independenți. „Am răbdare, hai să mai încerci o dată"
Capacitatea copilului de a fi deschis și sigur pe sine depinde de modul în care părintele îi modelează emoțiile, sunt de părere specialiștii. Cu răbdare și atenție, părintele poate transforma fragilitatea celui mic în echilibru.
600362191 25919365254337911 4613596998715247718 n jpg
Se cere demisia lui Viktor Orban în stradă. Protest cu miii de oameni în Budapesta după abuzurile comise într-un centru de detenție pentru minori
Opoziția pro-europeană ungară condusă de Peter Magyar a organizat sâmbătă seara o manifestație la Budapesta, în urma scandalului provocat de abuzurile comise într-un centru de detenție pentru minori delincvenți.
123 de detinuti au fost eliberati din belarus foto x @v pashtouki png
Belarus a eliberat 123 de deținuți după ridicarea sancțiunilor americane, printre care și un laureat al Premiului Nobel
Belarus a eliberat 123 de deținuți, inclusiv laureatul Premiului Nobel pentru Pace, Ales Bialiatski, și lidera opoziției Maria Kalesnikava, după ce SUA au ridicat sancțiunile impuse asupra exporturilor belaruse de potasiu.
cartuse jpg
Descoperire neașteptată pe șantierul unei case: aproape 450 de cartușe au fost găsite în timpul lucrărilor de construcție
Descoperire surprinzătoare sâmbătă, 13 decembrie, pe un șantier din orașul Bălan, județul Harghita. Aproape 450 de cartușe de calibru 7,92 mm au fost găsite în timpul lucrărilor de construcție a unei case.
Ionut Chirita fals preot FOTO arhiva personala jpg
Slujbe ilegale într-un lăcaș de cult din Galați: un tânăr de 23 de ani cheamă credincioșii într-o biserică neautorizată
Un tânăr de 23 de ani din Galați a stârnit controverse după ce și-a construit singur un lăcaș de cult, unde organizează slujbe religioase la care invită localnicii. În urmă cu patru ani, el a fost reținut pentru că a pretins că este preot ortodox și a cerut bani de Bobotează.
012d2490f048dc3b77a457e3e450ab4eb38 jpeg
Iarna de la vârful puterii: Ceaușeștii și vacanțele luxoase în România înghețată. Istoric: „Nici fetele lui Dej, nici copiii lui Ceaușescu nu-l mai așteptau pe Moș Crăciun“
În timp ce populația României îngheța în case şi în apartamente, elita comunistă trăia o altă iarnă – una a abundenței controlate, a ritualurilor și a fricii