Iarăşi despre drumuri

Publicat în Dilema Veche nr. 227 din 19 Iun 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Potrivit unui anunţ recent, prima porţiune din autostrada Bechtel va fi dată în folosinţă la sfîrşitul anului. Ar fi vorba de 25 de kilometri. Mai vechi promisiuni spuneau că primii 40 de kilometri vor fi daţi în folosinţă în această vară. Ulterior, din lungimea promisă s-au mai tăiat cinci kilometri, iar acum, socoteala s-a scurtat la 25 de kilometri, în vreme ce timpul de execuţie s-a lungit cu cîteva luni. Dacă ar fi să facem un calcul proporţional, care de altfel s-a mai făcut, ar însemna că dacă în fiecare an s-ar termina cîte 25 de kilometri de autostradă, pentru cei 400 de kilometri totali ai porţiunii Braşov-Borş (care întreagă nu acoperă nici măcar distanţa dintre Capitală şi graniţa de vest) ar fi necesari 16 ani. Asta dacă nu se mai întîmplă ceva neprevăzut sau dacă nu cumva se vor da în folosinţă cîte 25 de kilometri în fiecare an electoral, adică din patru în patru ani. Atunci ar însemna că 400 de kilometri vor fi gata în 64 de ani. Copiii noştri vor fi bătrîni şi nu e prea sigur nici că vor mai exista automobile. Dar să presupunem că lucrarea se va termina totuşi într-un timp mai rezonabil. Pot deja să-mi imaginez ce titluri vor apărea atunci în presă: "autostradă de doi lei", "constructorii şi-au bătut joc", "asfalt ondulat" şi altele. Presupun că nimeni n-a trecut în contract ideea că o autostradă construită în secolul XXI trebuie să aibă pe margine panouri împotriva vînturilor şi viscolului, sau care să izoleze fonic împrejurimile. Un scandal a izbucnit cînd organizaţii ecologiste au cerut garanţii că autostrada nu va deranja habitatul animalelor sălbatice. Pare un moft, dar şi în Ungaria fostă comunistă, autostrăzile sînt traversate de poduri verzi menite să permită circulaţia animalelor dintr-o parte în alta. Poate că la noi se mizează pe faptul că animalele vor traversa chiar autostrada, după ce localnicii vor rupe gardurile de protecţie prin diverse locuri. Cît despre panourile de protecţie anterior amintite, nici în Ungaria n-au fost construite. Aşa că atunci cînd e viscol, pe la curbele sau viaductele care străbat văi se adună zăpada, ceea ce poate provoca accidente în lanţ (am văzut cu ochii mei o astfel de situaţie cînd, pe viscol, autostrada din apropiere de Gyor, cu tot asfaltul ei nou şi neted, era blocată de o mulţime de asemenea accidente, în vreme ce dincolo de graniţa cu Austria, pe asfaltul care era, ce-i drept, ceva mai vechi şi mai ondulat, nu exista fulg de zăpadă sau părere de gheaţă). La noi însă, nu se întrevede mai mult decît o (foarte) viitoare panglică de beton, fără multe nuanţe şi complicaţii. Observăm că autostrada spre Constanţa nu are nici acum acele spaţii de servicii funcţionale, iar panourile electronice sînt în continuare un element pur decorativ. Cînd ninge ceva mai tare (cum s-a întîmplat astă-iarnă), circulaţia se întrerupe cu zilele. Despre o altă porţiune de autostradă în fază de construcţie, Bucureşti-Ploieşti, am aflat că s-a întrerupt din cauză că nu poate străbate o porţiune de pădure declarată rezervaţie naturală. Se poate pune o întrebare îndeajuns de legitimă: cum de nu s-a gîndit nimeni la asta atunci cînd s-a întocmit proiectul? Nu a observat nimeni că acolo e o pădure protejată de lege? Ei bine, eu cred că oamenii chiar s-au gîndit la asta dinainte. Tot aşa cum unii se gîndesc să-şi cumpere terenuri în calea viitoarei autostrăzi. În sfîrşit, concluzia, după ce am văzut pînă acum, e că nu trebuie să ne facem iluzii în privinţa autostrăzilor. Sîntem ultima ţară din Europa la acest capitol şi nimeni nu ameninţă să ne ia locul. Ce ne facem însă cu şosele obişnuite care deja există? Despre porţiunea de drum european dintre Orşova şi Caransebeş, de exemplu, s-a scris recent chiar în această revistă, atunci cînd s-a amintit că însăşi preşedinta parlamentului german, Susane Kastner, s-a îngrozit străbătînd-o şi a descris-o ca pe o mare ruşine. Am trecut şi eu recent pe acolo şi am constatat că e o adevărată catastrofă. Se invocă ideea că porţiunea e în construcţie. Dar există părţi refăcute şi deja cu valuri. Zonele în construcţie sînt de fapt un fel de drum forestier cu semafoare, plin de praf şi pe care nu lucrează nimeni. Părţile pe care nici nu s-a început refacerea sînt ca bombardate. Drumul acela e prost de zeci de ani şi asta o ştiu mulţi şoferi care au circulat pe acolo, de pe la sfîrşitul anilor ’80 şi pînă astăzi. Întrebarea e cum a fost posibil ca un drum european să fie lăsat într-o aşa paragină? În atari condiţii, ce să mai vorbim despre drumurile judeţene şi comunale! De curînd, ministrul Economiei şi Finanţelor a spus că va propune un program de alocare a circa 20 de miliarde de euro pînă în 2013 pentru drumuri şi căi ferate. Asta după ce a constatat în campania electorală că, pentru multe comunităţi, drumurile au devenit o adevărată "traumă colectivă". Mă tem că "trauma" asta e de fapt o tradiţie pe care nici măcar banii nu o vor putea schimba. E tradiţia unei administraţii, mai nesimţite ca asfaltul.

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
Paguba unor români care şi-au rezervat vacanţe în Grecia. „O voce răstită a spus că doar turiştii din România fac asta”
Mai mulţi români care voiau să-şi rezerve vacanţa în Grecia au fost victimele unor escroci. Acum, turiştii au pierdut sute şi chiar mii de euro pe care e posibil să nu-i mai recupereze.
image
Dispută într-o grădiniţă făcută cu banii statului ungar: „Pot veni şi copii români, dar educaţia va fi în maghiară”
Biserica Reformată a construit în Huedin (judeţul Cluj) o grădiniţă cu predare în limba maghiară. Un reprezentant al bisericii a precizat că grădiniţa a fost construită cu sprijin din partea  statului ungar, dar că va primi şi copii români.
image
Noi obligaţii pentru munca part-time: Angajaţii depun declaraţii în fiecare lună. Cât li se reţine din venit. Exemple de calcul
Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordin prin care aprobă normele de aplicare a taxării muncii part-time la fel ca pentru munca cu normă întreagă.

HIstoria.ro

image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.