Iarăşi despre drumuri

Publicat în Dilema Veche nr. 227 din 19 Iun 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Potrivit unui anunţ recent, prima porţiune din autostrada Bechtel va fi dată în folosinţă la sfîrşitul anului. Ar fi vorba de 25 de kilometri. Mai vechi promisiuni spuneau că primii 40 de kilometri vor fi daţi în folosinţă în această vară. Ulterior, din lungimea promisă s-au mai tăiat cinci kilometri, iar acum, socoteala s-a scurtat la 25 de kilometri, în vreme ce timpul de execuţie s-a lungit cu cîteva luni. Dacă ar fi să facem un calcul proporţional, care de altfel s-a mai făcut, ar însemna că dacă în fiecare an s-ar termina cîte 25 de kilometri de autostradă, pentru cei 400 de kilometri totali ai porţiunii Braşov-Borş (care întreagă nu acoperă nici măcar distanţa dintre Capitală şi graniţa de vest) ar fi necesari 16 ani. Asta dacă nu se mai întîmplă ceva neprevăzut sau dacă nu cumva se vor da în folosinţă cîte 25 de kilometri în fiecare an electoral, adică din patru în patru ani. Atunci ar însemna că 400 de kilometri vor fi gata în 64 de ani. Copiii noştri vor fi bătrîni şi nu e prea sigur nici că vor mai exista automobile. Dar să presupunem că lucrarea se va termina totuşi într-un timp mai rezonabil. Pot deja să-mi imaginez ce titluri vor apărea atunci în presă: "autostradă de doi lei", "constructorii şi-au bătut joc", "asfalt ondulat" şi altele. Presupun că nimeni n-a trecut în contract ideea că o autostradă construită în secolul XXI trebuie să aibă pe margine panouri împotriva vînturilor şi viscolului, sau care să izoleze fonic împrejurimile. Un scandal a izbucnit cînd organizaţii ecologiste au cerut garanţii că autostrada nu va deranja habitatul animalelor sălbatice. Pare un moft, dar şi în Ungaria fostă comunistă, autostrăzile sînt traversate de poduri verzi menite să permită circulaţia animalelor dintr-o parte în alta. Poate că la noi se mizează pe faptul că animalele vor traversa chiar autostrada, după ce localnicii vor rupe gardurile de protecţie prin diverse locuri. Cît despre panourile de protecţie anterior amintite, nici în Ungaria n-au fost construite. Aşa că atunci cînd e viscol, pe la curbele sau viaductele care străbat văi se adună zăpada, ceea ce poate provoca accidente în lanţ (am văzut cu ochii mei o astfel de situaţie cînd, pe viscol, autostrada din apropiere de Gyor, cu tot asfaltul ei nou şi neted, era blocată de o mulţime de asemenea accidente, în vreme ce dincolo de graniţa cu Austria, pe asfaltul care era, ce-i drept, ceva mai vechi şi mai ondulat, nu exista fulg de zăpadă sau părere de gheaţă). La noi însă, nu se întrevede mai mult decît o (foarte) viitoare panglică de beton, fără multe nuanţe şi complicaţii. Observăm că autostrada spre Constanţa nu are nici acum acele spaţii de servicii funcţionale, iar panourile electronice sînt în continuare un element pur decorativ. Cînd ninge ceva mai tare (cum s-a întîmplat astă-iarnă), circulaţia se întrerupe cu zilele. Despre o altă porţiune de autostradă în fază de construcţie, Bucureşti-Ploieşti, am aflat că s-a întrerupt din cauză că nu poate străbate o porţiune de pădure declarată rezervaţie naturală. Se poate pune o întrebare îndeajuns de legitimă: cum de nu s-a gîndit nimeni la asta atunci cînd s-a întocmit proiectul? Nu a observat nimeni că acolo e o pădure protejată de lege? Ei bine, eu cred că oamenii chiar s-au gîndit la asta dinainte. Tot aşa cum unii se gîndesc să-şi cumpere terenuri în calea viitoarei autostrăzi. În sfîrşit, concluzia, după ce am văzut pînă acum, e că nu trebuie să ne facem iluzii în privinţa autostrăzilor. Sîntem ultima ţară din Europa la acest capitol şi nimeni nu ameninţă să ne ia locul. Ce ne facem însă cu şosele obişnuite care deja există? Despre porţiunea de drum european dintre Orşova şi Caransebeş, de exemplu, s-a scris recent chiar în această revistă, atunci cînd s-a amintit că însăşi preşedinta parlamentului german, Susane Kastner, s-a îngrozit străbătînd-o şi a descris-o ca pe o mare ruşine. Am trecut şi eu recent pe acolo şi am constatat că e o adevărată catastrofă. Se invocă ideea că porţiunea e în construcţie. Dar există părţi refăcute şi deja cu valuri. Zonele în construcţie sînt de fapt un fel de drum forestier cu semafoare, plin de praf şi pe care nu lucrează nimeni. Părţile pe care nici nu s-a început refacerea sînt ca bombardate. Drumul acela e prost de zeci de ani şi asta o ştiu mulţi şoferi care au circulat pe acolo, de pe la sfîrşitul anilor ’80 şi pînă astăzi. Întrebarea e cum a fost posibil ca un drum european să fie lăsat într-o aşa paragină? În atari condiţii, ce să mai vorbim despre drumurile judeţene şi comunale! De curînd, ministrul Economiei şi Finanţelor a spus că va propune un program de alocare a circa 20 de miliarde de euro pînă în 2013 pentru drumuri şi căi ferate. Asta după ce a constatat în campania electorală că, pentru multe comunităţi, drumurile au devenit o adevărată "traumă colectivă". Mă tem că "trauma" asta e de fapt o tradiţie pe care nici măcar banii nu o vor putea schimba. E tradiţia unei administraţii, mai nesimţite ca asfaltul.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.
Cristi Chivu (Facebook) jpg
Traian Băsescu FOTO Mediafax
Băsescu dezvăluie adevăratul obiectiv al lui Putin și motivul pentru care negocierile de pace vor eșua
Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a comentat la Digi24 perspectivele unor eventuale negocieri de pace între Ucraina și Rusia, exprimându-și scepticismul cu privire la șansele ca acestea să ducă la un acord real.