Ghidonînd la stînga

Publicat în Dilema Veche nr. 273 din 7 Mai 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Într-o seară, din goana maşinii am zărit în centrul Bucureştiului o bicicletă sprijinită neglijent de gardul care despărţea carosabilul de trotuar (ceva mai înainte, prin centrul Chitilei ocolisem un ţăran călare). Cu ghidonul cîrmit spre stînga şi un coş înalt de sîrmă în spatele şeii în care zăcea aruncată o jachetă albastră, bicicleta era o prezenţă de-a dreptul fermecătoare. Un simplu obiect (dar ce obiect) fără stăpîn care schimba complet aerul străzii. Imaginea ei ducea cu gîndul la un altfel de oraş, mai plăcut, mai calm şi la o altfel de societate, mai civilizată, mai europeană. Spre deosebire de ATV-ul căzut în prăpastie la Sinaia, cocheta "ţoaclă" ce-şi expunea sclipitoarele-i spiţe în lumina lunii nu era o ştire. Părea însă o adevărată sfidare la adresa şirului nesfîrşit de maşini prăfuite care treceau în viteză foarte aproape de ea şi, în acelaşi timp o graţioasă opoziţie a ideii de oraş nesigur în care e riscant să-ţi laşi obiectele nesupravegheate. Cineva nu voia să creadă nici în poveştile cu hoţi, nici în agresivitatea şoferilor bucureşteni. Ca o doamnă singură, noaptea pe străzi, aducea aminte de ţara bicicletelor şi a morilor de vînt. Am mai povestit cum la Amsterdam am perceput chiar un soi de aroganţă a bicicliştilor care păreau să-i intimideze pe automobilişti şi să-i domine pe pietoni cu pistele, semafoarele şi drepturile lor speciale (probabil că multul, oriunde şi de orice fel ar fi, tinde spre nesimţire). În libera şi civilizata Olandă, bicicleta e însă într-un fel simbolul independenţei personale, tot aşa cum la noi automobilul demonstrează prosperitatea recent cîştigată. Or exista oare nişte legături neştiute între bicicletă şi gradul de civilizaţie? Să fie bicicleta un lucru a cărui delicateţe nu face faţă într-un mediu agresiv? Poţi recunoaşte aşadar o ţară necivilizată după numărul mic al bicicliştilor, tot aşa cum observi că porumbeii din pieţe se feresc sau nu de oameni, în funcţie de gradul de civilizaţie al locuitorilor? Să nu fie România, ca fostă ţară comunistă, încă destul de propice unor condiţii normale pentru biciclişti? Tot comunismul să poarte vina? Cum rămîne atunci cu milioanele de biciclişti din China, chiar şi în vremurile ei mai proaste? Grupuri mari de muncitori care fac drumul din cartierele de locuit pînă la fabrici şi înapoi, pedală lîngă pedală. Să mai fie şi o altă legătură între bicicletă şi solidaritate? Poate fi bicicleta un simbol al stîngii? (Ce-ar zice calul, cel prigonit de comunişti?) Şi dacă mă gîndesc bine, ghidonul bicicletei despre care pomeneam la început era întors chiar spre stînga... dar iată pe ce coclauri m-au condus cele două roţi. Cert e însă că săptămîna trecută primarul Bucureştiului (de stînga sau de dreapta?) a anunţat că limitează circulaţia bicicletelor în parcuri. Măsură destinată să-i protejeze pe cei care se plimbă prin parcuri, pentru că şi pietonii au drepturile lor, fiind chiar mai slabi decît bicicliştii. Primarul spune că în acelaşi timp va găsi o soluţie aşa încît şi bicicliştii să poată circula pe pistele construite fără cap de vechea administraţie locală. Pe moment însă, aceştia nu prea mai au loc să meargă pe nicăieri. O soluţie ar fi să iasă cu toţii şi să pedaleze încet şi curajos pe carosabil, chiar în faţa maşinilor, aşa încît şoferii să se obişnuiască cu ei. Ar fi o demonstraţie de stînga?

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.