Examene și portofolii

Publicat în Dilema Veche nr. 766 din 25-31 octombrie 2018
Examene și portofolii jpeg

Un banc vechi vorbește despre un țăran care își duce calul în tîrg să-l vîndă. Un potențial cumpărător probează calul și constată că e surd, orb, cu genunchii și dinții șubrezi – pe scurt, cam bătrîn și, în toate, cam nătîng. Punînd pe cîntar portofoliul calului, cumpărătorul se miră că țăranul l-a mai scos pe piață, iar țăranul, cătrănit, îi explică: l-am adus să-l fac de rușine.

Ce vreau să spun cu parabola asta? Aveți puțintică răbdare! O iau de departe, de la examenele naționale clasice, evaluarea națională de la sfîrșitul clasei a ­VIII-a și bacalaureatul. De ceva vreme circulă informația, nu pe surse, ci oarecum oficială, de vreme ce s-a anunțat la consfătuirile naționale, că elevii absolvenți de clasele a VIII-a și a XII a vor avea anul acesta o nouă structură a subiectelor la examene. Da, nu vă mirați! Ce dacă modelul acestui nou subiect apare doar în anul în curs? Ce dacă acești elevi au dat simulări în anii precedenți pe altă structură de subiect? Ce dacă noua structură nu a fost probată cel puțin un an înainte, pentru realizarea reglajelor fine, așa cum o treabă de acest gen, care implică o generație întreagă de elevi, ar impune, dacă e să fie profesionistă, conformă cu niște principii științifice ale evaluării? S-a decis, acolo, la centru, undeva sus, că trebuie subiecte care să aibă în cadrul lor, în proporție de cel puțin 40%, itemi de tip grilă. Ce dacă, în principiu, o curriculă care are la bază competențe ar exclude o evaluare cu itemi obiectivi – singurii care pot construi o grilă –, despre care se știe că se potrivesc evaluării conținuturilor, nu competențelor? Putem presupune că astfel se dorește o creștere semnificativă și a procentelor de promovabilitate, deci o măsură populistă. Știu că oamenii de acolo, din grupurile de lucru care fac subiectele, nu au decis ei asta, și mai știu și că sînt, majoritatea, profesioniști, că vor da ce au ei mai bun pentru a genera un oarecare echilibru. Îi cunosc, am încredere în profesionalismul lor, am lucrat cot la cot cu ei ani de zile. E nedrept și față de ei și, subliniez, nu sînt responsabili pentru aceste decizii, pe care doar încearcă să le operaționalizeze cît mai echilibrat. Dar despre această treabă, mai rămîne să discutăm și alte dăți.

Spuneam că pornesc de departe, dinspre examenele naționale, pentru a mă apropia de rușinea calului. Nu doar evaluarea națională de la sfîrșitul clasei a VIII-a și bacalaureatul sînt examene naționale. În Legea educației naționale nr. 1/2011 se precizează că „la finalul clasei a VI-a, toate școlile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, organizează și realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă și comunicare, matematică și științe“ (art. 74, alin. 4). Un examen care s-a dat și pînă acum, dar fără vreun impact. Subiectele erau construite pe modelul testelor PISA și ­PIRLS. Se dădeau, se corectau, se trimiteau rezultate la inspectorate și la București. Ce s-a întîmplat cu ele în acești ani, nu se știe și nici nu prea contează pragmatic, deoarece nu au avut vreun impact asupra procesului educativ prin care trecea fiecare elev.

Situația stă altfel, însă, în privința elevilor actualei clase a VI-a. De ce? Pentru că, tot conform legii, aceste testări ar trebui să fie incluse în portofoliul educațional al fiecărui elev. Veți zice: ei, ce mare scofală, încă un concept și o hîrțogăraie, cui îi pasă? Păi, așa am putea zice, obișnuiți cu destule hîrțoage fără sens. Numai că legea mai zice niște chestii interesante. De exemplu, faptul că, la sfîrșitul clasei a VIII-a, tot generația care se află acum în clasa a VI-a va da un alt tip de evaluare, cu principii transcurriculare, incluzînd și limbă străină, și științe, și informatică, și competențe civice, respectiv sociale. În plus, legea prevede că această generație despre care fac vorbire va da și admitere la liceu, în cazul în care unele licee ar fi solicitate de mai mulți elevi decît ar avea locuri alocate. Majoritatea liceelor teoretice s-ar afla în această situație. În această admitere, ponderea unui examen va fi de 30%, iar 70% va conta portofoliul educațional al elevului.

Să legăm lucrurile. Mai întîi, elevii din actuala clasă a VI-a ar trebui deja să aibă portofolii educaționale, conținînd inclusiv evaluările claselor a II-a și a IV-a. Apoi, la sfîrșitul acestui an școlar, ar trebui să susțină o altă probă, transcurriculară, iar rezultatul acesteia să intre și el în portofoliul educațional. Apoi, la sfîrșitul clasei a VIII-a, ar susține un alt examen de evaluare, care ar intra și el în acest portofoliu. În cele din urmă, cînd ar da admitere la liceu, ar mai susține un test, cu pondere de 30%, la care s-ar adăuga, pentru selecție, portofoliul educațional, cu 70%. Dar nimeni nu vorbește încă despre cum va arăta acest test de la sfîrșitul clasei a VI-a, în condițiile în care acești elevi au o cu totul altă programă decît cei care au dat examen anul trecut, o programă așezată pe alte principii curriculare. Nimeni nu are încă idee cum vor arăta testările de la sfîrșitul clasei a VIII-a pentru acești elevi, și ele transcurriculare. Și, cireașa de pe tort, nimeni nu are habar, de fapt, ce e acest portofoliu educațional, cum se constituie el, unde și în ce formă se păstrează, chestiuni de substanță, dar și formale, de logistică, profesorii și diriginții netrecînd prin nici un proces de formare în acest sens, care să-i orienteze. Legea zice că „portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobîndite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale“ (art. 73, alin. 1). Dar de la ce zice legea pînă la operaționalizarea ei e ceva drum și nu sîntem în basme ca să putem concentra timpul acțiunii în formula merg ei, și merg, cale lungă să le-ajungă. N-ar fi mai importantă concentrarea atenției pe aceste aspecte, care țin de o proiecție necesară, decît pe schimbarea din mers a structurii subiectelor la evaluarea națională și la bacalaureat? Zic așa, doar ca să nu ne trezim că la final afirmăm și noi despre elevi, care devin niște simple experimente, că i-am adus la examene cu niște portofolii de formă, șchioape și fragile, doar ca să-i facem de rușine. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
Misterele celor mai spectaculoase peşteri din munţii Hunedoarei. Unde s-ar fi aflat comoara lui Decebal
Turiştii care ajung în munţii Hunedoarei pot vizita o mulţime de peşteri spectaculoase, pline de mistere. Unele au fost locuite din preistorie.
image
Şoseaua pierdută în munţi, plânsă de localnici: „În scurt timp nu o să mai admirăm peisajul minunat” VIDEO
Doar o parte din şoseaua care se afundă în munţi, pentru a lega Valea Jiului de Băile Herculane, a fost finalizată. Localnicii se plâng de starea drumului naţional.
image
O influenceriţă urmărită de milioane de fani, acuzată că şi-a ucis iubitul. Tânăra mai fusese arestată pentru că l-a agresat fizic FOTO
Courtney Clenney, în vârstă de 26 de ani, este o influenceriţă şi model OnlyFans din Statele Unite. Ea a fost arestată pentru crimă, după ce şi-a înjunghiat mortal iubitul, în timp ce se certau.

HIstoria.ro

image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.