Eu vreau să fie!

Publicat în Dilema Veche nr. 763 din 4-10 octombrie 2018
Eu vreau să fie! jpeg

Cînd Maiorescu lansa pe piață celebra teorie a formelor fără fond, nu cred că bănuia, cu tot geniul și intuiția sa, ce carieră va face și cum se va propaga, rizomatic și diacronic, de-a lungul epocilor și probabil și-n cele ce va să mai vie. Corecția ulterioară a lui Lovinescu, prin care acordă credit formei, care-și modelează fondul, nu-i nici ea lipsită de actualitate. Doar că, mai deștepți cu o seamă bună de ani, s-ar crede că nu ne aruncăm orbește în experimentare, ci prospectăm puțin și luăm deciziile de a planta o formă în urma unor analize cu componentă științifică, în urma unor pilotări, în urma unor minime modelări ale fondului peste care vrem să punem o ținută nouă.

Recent, fostul ministru al Educației, dl Valentin Popa, a luat o decizie care i-a adus, în scurtă vreme, și pierderea portofoliului. Constatînd dînsul, după cum însuși a declarat, că elevii dintr-un județ cu populație predominant maghiară nu îl înțeleg, a meditat peste noapte și a generat o soluție care, în visul său, ar fi rezolvat problema lingvistică. Nu-mi permit, desigur, să speculez asupra faptului că e posibil să nu fi fost înțeles pentru că a utilizat chiar dînsul o limbă de neînțeles. Iau însă în considerare niște aspecte care țin de fondul problemei și de forma care a încercat să o rezolve.

Ne aflam, pentru cine nu știe, cu cîteva zile înainte de începerea anului școlar. O ordonanță de urgență a bulversat încă o dată sistemul, impunînd ca, la clasele primare cu predare în limbile minorităților naționale, limba și literatura română să fie predată de profesori de română, nu de învățători. Ce s-a întîmplat de a doua zi? Ședințe-mamut în toate județele în cauză, în care, începînd de la inspectorii școlari pînă la directori și profesori, au încercat să pună în practică noutatea. Pornind de la principiul „nu se discută, se execută“, oamenii au calculat noile catedre create și au încercat să găsească soluții. S-au angajat profesori noi, în alte locuri s-au încărcat catedrele profesorilor din școală cu orele de la ciclul primar, în altele au fost chemați profesori din pensie pentru a acoperi necesarul. Pînă aici, nici n-ar părea mare problemă, pentru că, ai zice, numai bine, s-au mai generat niște locuri de muncă. În realitate, lucrurile nu stau deloc așa.

Mai întîi, ordonanța băga în aceeași oală, otova, toate situațiile. De ce nu sînt similare toate? Simplu, am să vă dau un exemplu concludent. Există multe școli în țară care sînt considerate a fi cu limbă de predare maternă alta decît româna, dar în realitate elevii sînt get-beget români. Este vorba mai ales despre școlile cu predare în limba maternă germană. De altfel, aceste școli sînt privilegiate și în alte privințe. Ca să mai dau un exemplu, en passant: elevii aceștia, deși români, intră la olimpiadele școlare pe o secțiune specială, pentru minorități, altele decît minoritatea maghiară, care are secțiunea ei distinctă. Cu alte cuvinte, mai întîi au locuri speciale, apoi au subiecte speciale și, nu în ultimul rînd, concurează într-o bulă cu număr de competitori incomparabil mai mic decît elevii din școlile românești. Dar să trecem peste, să mergem mai departe.

Ordonanța era tendențioasă la adresa onestității și profesionalismului învățătorilor acelor elevi. Se pornea de la premisa că acei învățători fie nu știu, fie nu vor să îi învețe pe elevi limba română. În mod just, unii directori s-au revoltat și au încercat să împiedice punerea ei în practică, evitînd nașterea unor tensiuni în colectivele profesorale. Conform studiilor, învățătorii acelor elevi au dreptul și competența de a preda și limba română, și matematica, și limba maternă, și celelalte discipline din curriculum. Omul cu legea, însă, nu a stat să se gîndească ce fel de cauze generează concret necunoașterea limbii române de către elevi și să caute eventual acolo soluții. Da, poate unii învățători nu fac orele de română sau nu le fac în română, ci în limba maternă, poate o fac tendențios sau din comoditate. Dar caută-i pe ăia, fă-le morală, pune-i să își facă treaba conform fișei postului, eventual trimite-i la niște cursuri de formare și de actualizare!

Nu în ultimul rînd, s-a omis un alt aspect important. Profesorii de limba și literatura română nu au competența de a lucra cu elevii din ciclul primar. Din punctul meu de vedere, problema mai există și la alte discipline, pe la limbile străine sau educație fizică, unde predarea la acești copii o asigură tot profesorii. Nu știu dacă aceia au trecut prin niște cursuri de profesionalizare, dar cu siguranță profesorii de română nu au avut cum să treacă acum, peste noapte. Orice om care a fost cît de cît prin facultăți care au în curriculă cursuri de pedagogie știe că profilul pedagogic al elevilor de ciclu primar este altul decît al celor de gimnaziu sau de liceu. De aceea și există facultățile care pregătesc învățători, altele decît cele care pregătesc profesori. Pur și simplu, ca profesor, nu ești pregătit să predai, să interacționezi, să gestionezi colective de elevi de ciclu primar. Nu este vorba despre cîtă materie cunoști, ci despre cum o poți operaționaliza în contextele unor diferite vîrste. Astfel de decizii ar trebui mai întîi analizate, făcute studii de impact, pilotări, apoi formări.

Faptul că OUG-ul respectiv a fost abrogat nu e decît o problemă suplimentară. Copii care au început anul școlar într-o anumită formulă, care acum trebuie să se adapteze alteia, profesori cărora li se modifică încadrările sau își pierd posturile, cu alte cuvinte, un mic haos, care dă bătăi de cap nenumăraților actori implicați. Și asta, doar pentru că cineva, cu biletul la pamblică, a rostit un fel de „Eu vreau să vie!“, cu alte cuvinte: „Eu vreau să fie!“ 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Franța își pune la bătaie cele 300 de rachete nucleare pentru a apăra Europa. Moscova amenință cu scufundarea Insulelor britanice
Europa ar putea fi pregătită să creeze o umbrelă de protecție nucleară în fața Rusiei, formată din 300 de rachete balistice franceze.
image
Ce pensie va avea Klaus Iohannis. „Are 42 de ani de muncă și 10 de președinție”
Preşedintele Klaus Iohannis a depus cererea de pensionare de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, lucru deja confirmat de Administraţia Prezidenţială.
image
Cum s-au îmbogățit peste noapte sute de mii de români în anii sărăciei crunte. „Am vândut o vacă și am băgat banii acolo”
Sute de mii de familii din România s-au îmbogățit în anii 90, la scurt timp după Revoluție, în timp ce milioane sărăceau de la o zi la alta. Pentru asta, oamenii stăteau la cozi și noapte ca să își depună banii la Caritas, iar câteva săptămâni mai târziu ridicau o sumă de opt ori mai mare

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.