Două tipuri de reciprocitate și asumarea nedreptății

Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
image

A treia lege de mișcare formulată de Newton sau principiul acțiunii și reacțiunii afirmă că orice forță este însoțită de o forță egală și de sens contrar; acțiunea și reacțiunea alcătuiesc o interacțiune, un cuplu de forțe, nici una dintre acestea neputînd exista fără cealaltă. Această lege de mișcare este ea însăși o interacțiune între obiectul de cunoscut și subiectul cunoscător, adică îmbinarea unui element ontologic cu unul epistemologic. Principiul reciprocității care guvernează viața socială este o continuare a acestei legi, îmbogățită însă în lumina valorilor morale și juridice. Percepțiile diferite asupra principiului reciprocității nu sînt interpretări morale sau juridice ale unui element ontologic, ci trepte de cunoaștere a acestuia. Tipurile de reciprocitate morală și juridică sînt expresia gradului de profunzime a cunoașterii acestui principiu, ca temei natural al vieții în comunitate și expresie a echilibrului acesteia. Cu cît este mai profundă cunoașterea, cu atît se dezvăluie mai mult potențialul autoreglator al principiului reciprocității: nu este un factor modelator extrinsec, ci intrinsec comunității. Cînd se creează dezechilibre în forma deficitelor de reciprocitate, potențialul autoreglator al acestui principiu este eficient în măsura în care regulile morale și juridice îl pun la lucru, trecînd astfel testul cunoașterii profunde a acestuia. Trei cazuri  din literatură sînt elocvente pentru a distinge între răzbunare și răul răsplătit cu bine, două tipuri de reciprocitate opuse, și pentru a descoperi în asumarea nedreptății cel de al doilea tip de reciprocitate.

Contele de Monte-Cristo, romanul lui Dumas-tatăl, a încîntat multe generații de adolescenți. La vîrsta marilor sentimente și idealuri, acest scenariu juridic despre trădare, injustiție și răzbunare, înțeleasă ca restabilire a binelui, hrănește sentimentul dreptății și formează caractere. Destinul sinuos al lui Edmond Dantès este urmărit de cititor cu sufletul la gură, într-o țesătură narativă vastă, în care faptele mereu surprinzătoare, ca într-un basm oriental, împlinesc în final așteptările justițiare, prin pedepsirea lui Fernand, Danglars, Villefort și Caderousse. Cei prinși în acest vîrtej narativ nu au timp să își pună întrebarea dacă actele de justiție privată, mai ales în materie penală, sînt legitime. La vîrsta adolescenței, sentimentul de dreptate nu este însă încorsetat în principii și reguli juridice încă neinteligibile. Urmărite cu ochii juristului, actele de justiție privată săvîrșite cu obstinație de Edmond Dantès sînt inacceptabile, chiar dacă eroul folosește pentru restabilirea binelui aceleași instituții și convenții sociale care au produs răul. Dar nu aceasta este privirea potrivită pentru lectura romanului.

Despre nedreptate scrie și Victor Hugo în Mizerabilii, dar în cu totul alți termeni. Perspectiva autorului este mai înaltă, pentru a surprinde nu numai dimensiunea personală a nedreptății, ci și alcătuirea strîmbă a sistemului judiciar penal, pentru a dezvălui astfel injustiția întregului sistem social. Din această perspectivă, obsesia răzbunării este înlocuită cu sentimentul carității. Răul răsplătit cu bine redă principiului reciprocității normalitatea sa de funcționare, adică îl repune în firescul său ontologic, în termenii lui Maritain. Urmînd exemplul Monseniorului Bienvenu, Jean Valjean descoperă forța morală nutrită din acest tip de reciprocitate. Cosette și Marius sînt beneficiarii acestei forțe morale. Victoria finală, în îndelungata confruntare cu inspectorul Javert, a celui care a fost condamnat la ocnă pentru furtul unei pîini nu are nici o nuanță de răzbunare, adică de reciprocitate a răului. Este victoria generozității și a carității împotriva sentimentului neguros al datoriei birocratice. Pentru a răsplăti nu numai binele cu bine, ci și răul cu bine, ființa umană trebuie să-și păstreze sensul originar, adică obligația morală de a face bine și de a evita răul. Răul plătit cu rău nu este o cale de restabilire a binelui, ci de sporire a răului, adică o răzbunare în care termenul și-a pierdut sensul etimologic. Spre deosebire de principiul acțiunii și reacțiunii, care nu poate evita entropia, principiul reciprocității, în dimensiunea sa ontologică și în cea epistemologică, este mereu regenerator. Asumarea nedreptății nu este recunoașterea fatalității răului, ci afirmarea forței regeneratoare a reciprocității ca principiu moral și juridic.

Platon a rămas persuasiv de-a lungul mileniilor prin punerea în scenă a ideilor. Dialogurile sale sînt piese de teatru în care ideile se confruntă în mod dramatic, dobîndind consistența unor adevărate personaje, care îi pun în umbră pe cei care le exprimă. Socrate și partenerii săi de dialog se transfigurează, pe măsură ce vorbesc, în ideile și teoriile pe care le dezvoltă. Venerat sau controversat ca filosof, Platon este un scriitor cu nimic mai prejos decît scriitorii antici de epopei, tragedii sau comedii. Nu puține dintre ideile astfel dramatizate concentrează sensuri din filosofia politică, filosofia morală și filosofia juridică, iar unele evoluează chiar pe scena unui proces judiciar, cum se întîmplă în Apărarea lui Socrate și Criton. În fața tribunalului atenian, Socrate nu se teme de acuzatorii săi, Anytos, Meletos și Lykon, ci de „ponegrirea și invidia mulțimii”. El nu fuge nici de judecată, nici de executarea pedepsei capitale, refuzînd îndemnurile prietenilor săi. Numai un mare scriitor putea reda, într-o situație nefirească, echilibrul firesc dintre asumarea nedreptății suferite din partea concetățenilor, iubirea față de aceștia și acceptarea senină a morții. Asumarea nedreptății este calea prin care Socrate încearcă încă o dată să le lumineze concetățenilor sensul profund și înalt al reciprocității, răspunzînd răului cauzat de aceștia cu binele desăvîrșirii morale. Măreția acestei atitudini stoice a fost rîvnită și de Seneca, atunci cînd a Nero i-a trimis porunca de a-și pune capăt vieții, dar scriitorului roman nu i-a reușit această încercare. Între a gîndi și a profesa o atitudine stoică rareori există echivalență.

Valeriu Stoica este avocat și profesor de drept civil la Facultatea de Drept a Universității din București.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.