ÔÇŽdintre care cel mai bun s├«nt eu!

Publicat în Dilema Veche nr. 891 din 6 -12 mai 2021
Postmaterialismul, butelia și pandemia jpeg

ÔÇŽchiar dac─â s├«nt, de la natur─â, un om lene╚Ö, fac tot ce-mi st─â ├«n putin╚Ť─â pentru a-mi conserva energiile pentru lucrurile care m─â intereseaz─â. Fiind un admirator al posmagilor gata muia╚Ťi, n-am nici conturi pe re╚Ťelele de socializare. De vreo zece ani mi se tot spune c─â nici nu ╚Ötiu ce pierd (varianta rom├óneasc─â a FOMO ÔÇô Fear Of Missing Out). ╚śi tot de vreo zece ani ├«mi pare c─â nu pierd nimic esen╚Ťial. Dimpotriv─â ÔÇô al╚Ťii muncesc pentru mine. Al╚Ťii verific─â toate re╚Ťelele de socializare, culeg informa╚Ťiile cele mai importante (ba chiar ╚Öi scandalurile mai interesante), le rostogolesc prin mass-media, p├«n─â c├«nd, ├«n c├«teva agen╚Ťii de ╚Ötiri, vreo dou─â ziare ╚Öi c├«teva televiziuni de ╚Ötiri ajunge informa╚Ťia distilat─â, cea care conteaz─â. ╚śi chiar dac─â, printre cr─âp─âturi, mai scap─â vreuna, am suficien╚Ťi amici de n─âdejde care m─â ╚Ťin informat, de bun─âvoie ╚Öi nesili╚Ťi de nimeni.

Nu mi-a trebuit, prin urmare, cont de Facebook pentru a afla c─â Facebook testeaz─â o aplica╚Ťie de ÔÇ×├«nt├«lniri romanticeÔÇŁ pentruÔÇŽ oameni buni! ╚śtiam c─â exist─â felurite site-uri pe care oamenii le folosesc pentru a-╚Öi ├«nt├«lni iubirea vie╚Ťii, sau m─âcar un partener de-o noapte, dar partea cu ÔÇ×oamenii buniÔÇŁ mi-a st├«rnit aten╚Ťia. N-am rezistat ╚Öi-am dat click pe ╚Ötire pentru a afla mai multe. ╚śi-am aflat c─â ÔÇ×bun─âtatea nu este doar parte a unui programÔÇŁ. Cei de la Facebook nu glumesc c├«nd vine vorba despre oamenii buni ÔÇô doar ei pot beneficia gratuit de acest serviciu (dac─â au cont de FB, desigur). Doritorii trebuie s─â explice ├«n detaliu de ce se consider─â oameni buni, dar asta nu e suficient. O echip─â de ÔÇ×exper╚ŤiÔÇŁ de la Facebook le va verifica r─âspunsurile, ├«nainte de a-i accepta ca utilizatori ╚Öi a le ├«ng─âdui s─â vorbeasc─â pe video, pentru patru minute, cu poten╚Ťialul suflet-pereche. Pentru cei interesa╚Ťi, aplica╚Ťia se nume╚Öte Spark (ÔÇ×Sc├«nteiaÔÇť). Ce poate aprinde mai lesne sc├«nteia iubirii dac─â nu certitudinea, atestat─â de c─âtre exper╚Ťi, c─â at├«t tu, c├«t ╚Öi ceilal╚Ťi utilizatori s├«nte╚Ťi oameni buni?

Nu mi-a p─ârut r─âu c-am mu╚Öcat din momeal─â (clickbait). A meritat, pentru c─â ╚Ötirea m-a pus pe g├«nduri: Cum s─â te prezin╚Ťi pentru a-i convinge pe exper╚Ťii de la FB c─â e╚Öti om bun? Ce fel de dovezi s├«nt necesare pentru a determina c─â un om e bun? Care s├«nt criteriile? Face dona╚Ťii? E membru Greenpeace sau merge la biseric─â? Cum deosebe╚Öte un specialist omul bun de omul r─âu (pentru c─â e limpede c─â, fiind o aplica╚Ťie exclusivist─â, prezum╚Ťia nu e doar c─â exist─â ╚Öi oameni r─âi, dar ╚Öi c─â ei, cei r─âi, reprezint─â majoritatea)? Care s├«nt calific─ârile exper╚Ťilor? Presupunem c─â s├«nt cei mai buni pentru c─â, la orice selec╚Ťie serioas─â, profesioni╚Ötii ├«i judec─â pe aspiran╚Ťi ╚Öi ├«i accept─â (sau nu) ├«n breasl─â. Pe profesioni╚Ötii bun─ât─â╚Ťii de la FB cine i-a confirmat?

Acestea sînt însă doar cîteva întrebări preliminare, de încălzire. Cele cu adevărat importante abia urmează: 1) Pot declara, cu mîna pe inimă, că sînt un om bun? 2) E bine pentru mine să cred că sînt om bun, indiferent de criteriile de judecată folosite? 3) De ce m-aș îndrăgosti de un om convins că e bun? Să le luăm pe rînd.

1) Cei care mai merg la biseric─â ╚Ötiu c─â, ├«nainte de ├«mp─ârt─â╚Öanie, rug─âciunea apar╚Ťin├«nd, dup─â tradi╚Ťie, Sf├«ntului Ioan Gur─â de Aur ├«ncepe a╚Öa: ÔÇ×Cred, Doamne, ╚Öi m─ârturisesc c─â Tu e╚Öti cu adev─ârat Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu, Care ai venit ├«n lume s─â m├«ntuie╚Öti pe cei p─âc─âto╚Öi, dintre care cel dint├«i s├«nt euÔÇŁ (1 Timotei. 1:15). Din aceast─â perspectiv─â m─âcar, ideea c─â m-a╚Ö putea f─âli cu bun─âtatea mea pare cel pu╚Ťin aiurea, dac─â nu semnul distinctiv al p─âcatului trufiei. Poate c─â n-am omor├«t, furat, min╚Ťit etc., dar oare s├«nt chiar f─âr─â de p─âcat? S─â arunce primul piatra.

2) Cu ce m-ar ajuta convingerea c─â s├«nt om bun? Desigur, pentru moment, m-ar face s─â m─â simt mai bine, prin compara╚Ťie. Dar, dup─â cum observa Rousseau, omul modern e nefericit pentru c─â tr─âie╚Öte ├«ntr-o compara╚Ťie perpetu─â. E ÔÇ×omul divizat ├«mpotriva sie╚ÖiÔÇŁ. C├«nd se g├«nde╚Öte la al╚Ťii, se g├«nde╚Öte la sine (cum se situeaz─â prin raportare la ei ÔÇô e mai ├«nalt, mai de╚Ötept, mai chipe╚Ö, mai bogat etc.?), iar c├«nd se g├«nde╚Öte la sine, se g├«nde╚Öte la al╚Ťii (cum ÔÇ×arat─âÔÇŁ ├«n ochii celorlal╚Ťi). E o competi╚Ťie pe care nimeni n-are cum s-o c├«╚Ötige. Depresie asigurat─â.

3) De ce m-a╚Ö ├«ndr─âgosti de un (alt) om care se consider─â bun? Omul acela nu-l va putea niciodat─â ├«n╚Ťelege cu adev─ârat sau ierta pe cel r─âu (sau mai pu╚Ťin bun). P─âi, mi-a╚Ťi putea replica, de aia e om bun, pentru c─â-mi va ierta gre╚Öelile, sl─âbiciunile sau c─âderile. Hopa! Deci face╚Ťi gre╚Öeli, ave╚Ťi sl─âbiciuni ╚Öi c─âderi ÔÇô deci a╚Ťi min╚Ťit (sau v-a╚Ťi ├«n╚Öelat) declar├«ndu-v─â bun. Sau nu ave╚Ťi, ╚Öi-atunci partenerul v─â judec─â gre╚Öit. Deci nu e un om bun, cum s-a pretins. Cum o dai, cum o cote╚Öti, din spirala catastrofal─â de-a te considera om bun n-ai cum sc─âpa. Vorba lui Eug├Ęne Ionesco: ÔÇ×Lua╚Ťi un cerc, m├«ng├«ia╚Ťi-l, va deveni viciosÔÇŁ.

Aici nu e vorba despre teologie. Aici e vorba despre bun-sim╚Ť. ÔÇ×├Äi ve╚Ťi cunoa╚Öte dup─â roade.ÔÇŁ A╚Ťi cunoscut vreun om instalat confortabil ├«n certitudinea bun─ât─â╚Ťii lui care s─â nu fie ranchiunos pe lumea rea dimprejur? Lumea care nu-l merit─â? Cum se face c─â doar cei care nu se consider─â buni, ci dimpotriv─â, primii p─âc─âto╚Öi, par a nu avea nevoie de psihoterapie? Cum se face c─â aceia care nu caut─â fericirea o g─âsesc? Nu trebuie s─â fii cre╚Ötin pentru a realiza c─â cre╚Ötinismul e contraintuitiv. E pe dos de ceea ce-╚Ťi ÔÇ×vineÔÇŁ ╚Öi de ceea ce crezi c-ar fi normal. Nu ÔÇ×ochi pentru ochi ╚Öi dinte pentru dinteÔÇŁ, ci ÔÇ×iube╚Öte-╚Ťi du╚ÖmanulÔÇŁ. Nu un Dumnezeu atotputernic, ci unul care e r─âstignit ╚Öi ucis. Cu moartea pre moarte c─âlc├«nd. ╚śi, vorba lui Nicolae Steinhardt, un Boier, care nu socote╚Öte cu abacul, ci iart─â cu generozitate. S─â nu uit─âm, primul care intr─â ├«n Rai nu e vreun sf├«nt, ci un t├«lhar. De ce? Pentru c─â nu s-a crezut ÔÇ×om bunÔÇŁ, dar a recunoscut bun─âtatea atunci c├«nd a v─âzut-o.

Nu e complicat. Cre╚Ötinismul e ca mersul pe biciclet─â. C├«nd te urci pe biciclet─â ╚Öi te ├«nclini ├«ntr-o parte, ÔÇ×├«╚Ťi vineÔÇŁ s─â ├«ntorci ghidonul ├«n direc╚Ťia opus─â. ╚Üi se pare normal. Logic. Dar, dup─â ce cazi de c├«teva ori ╚Öi-╚Ťi jule╚Öti genunchii, ├«nve╚Ťi s─â nu te mai ├«ncrezi ├«n ÔÇ×ce-╚Ťi vineÔÇŁ ╚Öi-n logica simplist─â. ├Änve╚Ťi repejor c─â trebuie s─â faci exact opusul ╚Öi s─â-ntorci ghidonul ├«n direc╚Ťia ├«n care te ├«nclini, de╚Öi nu-╚Ťi vine. Cu alte cuvinte, ├«nve╚Ťi s─â te ├«ncrezi ├«n legile fizicii, chiar dac─â nu ╚Ötii c─â le spune a╚Öa, doar pentru a nu-╚Ťi mai juli genunchii.

Cînd sînt slab, atunci sînt tare. Chiar și pe Facebook.

Alin Fumurescu este associate professor la Departamentul de ╚śtiin╚Ťe Politice al Universit─â╚Ťii din Houston, autor al c─âr╚Ťii Compromisul. O istorie politic─â ╚Öi filozofic─â (Humanitas, 2019).

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
╚śi-am ├«nc─âlecat pe-o ╚Öa...
Au trecut 23 de ani de c├«nd am intrat pentru prima dat─â ├«n redac╚Ťia Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Comunicare f─âr─â comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleran╚Ťei ╚Öi pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enerveaz─â claritatea moral─â ╚Öi pe unii, ╚Öi pe al╚Ťii
Claritatea moral─â nu e limpezimea con╚Ötiin╚Ťei emitente, ci limpezimea privirii asupra realit─â╚Ťii.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine ╚Öi cum lupt─â cu infla╚Ťia
Infla╚Ťia nu este dec├«t o ÔÇ×tax─âÔÇŁ pe care o ├«ncaseaz─â statul ╚Öi mediul economic ╚Öi o pl─âtesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
M─â mir f─âr─â a fi uimit
Surpriza spiritual─â, generat─â de o realitate care te fascineaz─â, ├«╚Ťi st├«rne╚Öte, instantaneu, curiozitatea, interesul ad├«nc ╚Öi, apoi, apetitul pentru cunoa╚Öterea ei.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
╚śaiba
Nu ╚Ötim exact c├«nd ╚Öi de ce tocmai ÔÇ×╚ÖaibaÔÇŁ a devenit, ├«n rom├óna colocvial─â, emblema depreciativ─â a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimb─ârii grilelor de lectur─â, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, c─âi de acces spre dezvoltarea personal─â ╚Öi spre experien╚Ťa cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte ├«n cheia valorilor contemporaneit─â╚Ťii.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin ÔÇ×e chipul unei lumi pe care mintea occidental─â contemporan─â nu o ├«n╚ŤelegeÔÇť.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Locul ├«n care democra╚Ťia liberal─â s-a dus s─â moar─â
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptur─â cu trecutul de corup╚Ťie ╚Öi guvernare ineficient─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
C├«te sortimente de br├«nz─â se produc ├«n Fran╚Ťa?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Teme ÔÇ×riscanteÔÇŁ ale dezbaterii religioase
P─ârintele Iustin Marchi╚Ö, de care m─â leag─â o via╚Ť─â de dialog spiritual, mi-a trimis, de cur├«nd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconven╚Ťional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualit─â╚Ťi
R─âm├«ne aproape ├«ntotdeauna ├«n istorie un rest inexplicabil prin considerente pur ra╚Ťionale, prin for╚Ťe obiective, prin factori clasificabili ╚Öi relevan╚Ťi statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns ├«n ╚Ťar─â ╚Öi m-am str─âduit din r─âsputeri, ca de fiece dat─â, s─â (re)├«n╚Ťeleg societatea rom├óneasc─â.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un ├«ntreg univers ilustrat de obiecte de epoc─â, toate care mai de care mai interesante, ce ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â pove╚Ötile ╚Öi informa╚Ťiile din text.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred ast─âzi c─â forma de guvern─âm├«nt stabilit─â prin actuala Constitu╚Ťie este sursa disfunc╚Ťionalit─â╚Ťilor ╚Öi e╚Öecurilor sistemului politic din Rom├ónia.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul ├«n╚Ťelept sesizeaz─â, ├«n efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia ├«ntregii lumi ╚Öi, ca atare, ├«╚Öi poate permite s─â verse, compasiv, o lacrim─â de regret.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Urm─âritori, adep╚Ťi, follower(╚Ö)i
Influen╚Ťa englez─â actual─â, mai ales cea manifestat─â ├«n jargonul Internetului, poate produce anumite perplexit─â╚Ťi vorbitorilor din alte genera╚Ťii, atunci c├«nd schimb─â sensurile uzuale ╚Öi conota╚Ťiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lec╚Ťii ale r─âzboiului din Ucraina
Interdependen╚Ťa economic─â nu pre├«nt├«mpin─â r─âzboiul.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumit─â idee despre sport, aceea c─â iei corpul t─âu, a┼ča cum l-ai cl─âdit cu munc─â ┼či ap─â plat─â, ┼či faci tot ce po┼úi pentru a ├«nvinge f─âr─â repro┼č.

Adevarul.ro

image
Avertiz─âri de canicul─â ┼či vijelii pentru toat─â ┼úara. Unde se vor ├«nregistra fenomene extreme: harta regiunilor afectate
Avertiz─âri de Cod Portocaliu ┼či Cod Galben de ploi toren┼úiale, vijelii ┼či grindin─â au fost emise mar┼úi, 5 iulie, pentru mai multe jude┼úe din ┼úar─â.
image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei rom├ónce ucise ├«n Marea Ro┼čie a Egiptului
Periodic, rechinii atac─â turi┼čtii ├«n Marea Ro┼čie. Ultima victim─â este o rom├ónc─â de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio ┼čans─â ├«n fa┼úa Marelui Alb care la doar 600 de metri distan┼ú─â mai ucisese o turist─â din Austria.
image
Cum se vor impozita imobilele ┼či care este baza de calcul pentru contribu┼úiile la pensii ┼či s─ân─âtate
Modific─ârile Codului Fiscal prev─âd, printre altele, ┼či modific─âri ale modului de calcul pentru plata imobilelor, dar ┼či a bazei de calcul pentru contribu┼úiile la s─ân─âtate ┼či pensii.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.