Demoni și viruși

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
Demoni și viruși jpeg

În condiții normale, cam pe la ora 3, vă apucă așa, un fel de angoasă, o stare contradictorie, de agitație în lenevie, o stare în care ați pleca din locul în care sînteți, dar nici în altă parte nu vă vine să mergeți, o stare în care nu vă mai puteți aduna gîndurile, nu vă mai puteți concentra, atenția vă e răpită de orice se întîmplă în jur, dar nu poate rămîne în același punct mai mult de o fracțiune de minut, ceva ca un plictis puțin nervos, ca și cum ați vrea ceva, dar nu știți ce, n-ați mai vrea nimic, dar vă lipsesște, totuși, ceva? Știu, dacă vi se întîmplă, o puneți pe seama prînzului pe care tocmai l-ați mîncat (nevoia de siestă) sau, dimpotrivă, pe seama aglomerației care v-a invadat toată ziua și care v-a împiedicat să luați prînzul. Dar vă spun că prejudecata după care stările sufletului depind de digestie, pe cît e de răspîndită, pe atît pare a fi de neadevărată. Credeți ori ba, s-ar putea ca starea de astenie cețoasă de la ora 3 să fie un demon.

Acum cîțiva ani, a apărut, la Humanitas, Demonul amiezii de Andrew Solomon, cu o prefață de Mircea Cărtărescu – o carte despre care s-a scris mult și pe bună dreptate. După apariția ei în America, în 2001, cartea a luat premii prestigioase și a fost lăudată de nume mari (Harold Bloom, J.C. Oates etc.). În România, pe lîngă excelentul marketing făcut pentru ea de Humanitas, cartea s-a plasat și în centrul unui nefericit scandal. Demonul amiezii, subintitulată O anatomie a depresiei, vorbește mult despre suferința psihică (este „un veritabil atlas al depresiei, relatînd pe larg despre trăsăturile acestei boli, despre istoria ei socială și culturală, despre metodele de tratament și perspective” – Bloom) și are un plus de autenticitate pentru că autorul însuși a trăit calvarul acestui gen de cădere.  Impresionant efort de strîngere laolaltă a cunoștințelor despre depresie, din medicină, (bio)chimie, etnologie, teologie, sociologie și literatură, Demonul amiezii poate fi înțeleasă și ca un jurnal mascat al luptei autorului cu depresia. Poate că cea mai sănătoasă reacție omenească în fața unei asemenea mari boli este să scrii aproape 600 de pagini despre ea. Și totuși, există riscul ca la finalul cărții să știi atît de multe despre depresie încît să nu știi mare lucru. Este, fără îndoială, un plus enorm adus cunoașterii bietei ființei umane în general, să știi cum s-a luptat ea cu depresia, o afecțiune care a însoțit omul în toată istoria sa ca o umbră. Doar că această carte, deși vorbește și despre melancolie, și despre tristețe, și despre căderile psihice temporare, rămîne în spațiul clinic. Este posibil ca asta să fie, de fapt, opinia generală despre depresie în zilele noastre – că e o boală. Dar dacă este o trăsătură esențială a omului? Dacă, vorba lui Cioran, disperarea este substanța noastră vitală? Iar un context precum cel în care trăim, în care ni se impune cu ordonanțe militare să ne tratăm frica cu izolare, pare perfect pentru a cunoaște mai multe despre abisurile psihicului nostru. În fond, ce ne este mai de folos de făcut în izolare decît să ne observăm pe noi înșine? Tot timpul îi observăm mai ales pe ceilalți. Acum, cînd ceilalți nu se mai văd în splendoarea aglomerației de zi cu zi, ce altceva putem vedea mai de aproape decît pe noi înșine?

Titlul cărții este luat dintr-un psalm, mult citat în literatura demonologică, în care se spune că cel care își pune nădejdea în Dumnezeu va fi ferit de adevărul Lui să cunoscă marile frici: „de noapte,  de săgeata ce zboară ziua, de lucrul ce umblă în întuneric, de molima ce bîntuie întru amiază” (Ps. 90, 5-6). Această „molimă ce bîntuie întru amiază”, după cum apare în Biblia noastră sinodală, este o traducere mai apropiată filologic de versiunea evreiască, părăsind o traducere ce devenise clasică în creștinismul răsăritean și care se referea direct la „un drac/diavol de amiazăzi”. Cel dintîi autor care s-a ocupat pe larg de acest demon a fost un mistic din secolul al IV-lea, Evagrie Ponticul, ideile lui în materie fiind preluate și dezvoltate de ucenicul său, Ioan Cassian. Evagrie constatase că, dintre toți demonii care-l încearcă pe călugăr, acesta „al după-amiezii” este cel mai cumplit. Nu doar pentru că, spre deosebire de ceilalți demoni, acționează la lumina zilei, frontal și percutant, ci și pentru că aduce cu sine pe toți ceilalți, poate mai insidioși și mai puțin curajoși. În termeni clinici, demonul după-amiezii este ca un virus ce prăbușește întregul sistem imunitar și permite tuturor celorlalți viruși, altfel ținuți la respect, să invadeze organismul astfel lipsit de apărare. Evagrie sesizase că demonul după-amiezii lovește cam pe la ora 3 (aceasta era ora singurei mese zilnice a călugărilor din pustiile egiptene) și dă călugărilor senzația că timpul nu se mai scurge, că ziua a devenit insuportabil de lungă, că au nevoie de o mulțime de  lucruri, de vizite și de conversații, avînd nevoie inclusiv să plece din chilii, inducîndu-le otrăvitorul truism că, în fond, se pot ruga de oriunde. În ceasul amiezii îți vine să sari din datoria ta. Te cuprinde o lene, o oboseală, o epuizare, care a fost botezată de călugări „akedia”. Interesant este că soluția pe care misticul Evagrie o sugerează este de ordin rațional: „Rînduiește-ți o măsură în lucru și nu te abate pînă nu-l termini”. Remediul, așadar, este în propria inteligență, dar și în încrederea pe care o avem în ea. Măsura, ritmicitatea rațional proiectată, mai bine zis, care se fixează în plin teritoriu al libertății omenești, ne salvează de multe. Odată ce am fixat greutatea de la capătul axului metronomului, să ținem de ritm.

În plus, contextul de azi mă face să mă mai gîndesc la ceva. Părăsirea chiliilor a fost mereu o ispită pentru călugări. Odată ce ai intrat în monahism, nu mai umbli creanga prin lume, stai acolo unde ți-a fost rînduit. Statul în chilie îl protejează pe călugăr de dracii ispititori de afară. Sănătatea duhovnicească în chilie se protejează. E uimitor, nu-i așa, cum sănătatea noastră fizică în claustrarea propriilor noastre „chilii” se protejează acum. Toată lumea exercită, într-un fel, încercări monahale în aceste zile. Ce probă înaltă! Oricine poate vedea lucrurile așa înțelege mai multe din ce ni se întîmplă. Iar demonii, chiar și cei deghizați în viruși, ca să le poată accepta existența și cei mai brutali materialiști, vor fi ținuți departe…

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Franța își pune la bătaie cele 300 de rachete nucleare pentru a apăra Europa. Moscova amenință cu scufundarea Insulelor britanice
Europa ar putea fi pregătită să creeze o umbrelă de protecție nucleară în fața Rusiei, formată din 300 de rachete balistice franceze.
image
Ce pensie va avea Klaus Iohannis. „Are 42 de ani de muncă și 10 de președinție”
Preşedintele Klaus Iohannis a depus cererea de pensionare de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, lucru deja confirmat de Administraţia Prezidenţială.
image
Cum s-au îmbogățit peste noapte sute de mii de români în anii sărăciei crunte. „Am vândut o vacă și am băgat banii acolo”
Sute de mii de familii din România s-au îmbogățit în anii 90, la scurt timp după Revoluție, în timp ce milioane sărăceau de la o zi la alta. Pentru asta, oamenii stăteau la cozi și noapte ca să își depună banii la Caritas, iar câteva săptămâni mai târziu ridicau o sumă de opt ori mai mare

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.