De ce enervează claritatea morală și pe unii, și pe alții

Publicat în Dilema Veche nr. 951 din 30 iunie – 6 iulie 2022
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg

Cele două extreme ale gîndirii – cea de stînga, zisă progresistă, „woke”, anticapitalistă și comunistoidă, și cea de dreapta, zisă conservatoare (adesea, i se adaugă „ultra”), antiliberală, eventual ortodoxistă, dar întotdeauna anti-UE și anti-occidentală – se întîlnesc zilele acestea într-o alianță, teoretic imposibilă, dar practic, după cum vedem, actuală. Scopul comun: critica atitudinii numite, în general, „claritate morală”. Prilejul acestei memorabile (re)întîlniri a extremelor: războiul din Ucraina.

Întîlnirea întru ambiguitate, dilemă și nuanță morală a celor doi vectori de gîndire, care altfel se detestă încordat și profund, e cu atît mai amuzantă cu cît radicalii, în general, cer puritate și opțiune decisivă, fără rest și fără regret; de data asta, radicalii, verticalii, cei care urăsc compromisul și șarjează iacobin pe Facebook, activiștii febrili ai cauzelor mărețe cer prudență, evaluări din multe unghiuri, luarea în calcul a unor contexte ample și raționamente sofisticate de cînd Putin a dat buzna în Ucraina. Între noi fie vorba, nu uităm niciodată că orice moment dramatic subîntinde un surîs, de nu chiar un hohot, și în asta constă farmecul lumii; că de n-ar fi această salutară dualitate doar aparent contradictorie, lumea ar fi ori casă de nebuni, ori abator. Așa că, rog cititorul să citească rîndurile care urmează știind că autorul le-a scris cu un zîmbet. Da, recunosc, uneori disprețuitor.

Să ne lămurim, întîi, cum e cu „claritatea morală” – ce e și de unde vine? Claritatea morală nu este, cum s-ar crede, un concept moral al vreunei ideologii radicale. N-are de-a face nici cu anticomunismul. Nu e nici pat procustian, nici fatuitate etică. Conceptul începe să aibă carieră mult mai aproape de noi (adică acum vreo douăzeci de ani), în altă parte a lumii (Statele Unite) și în cu totul alt context decît nevindecatul nostru (post)comunism. Vorbesc despre anii războiului împotriva terorismului islamic – prima, serioasă, amenințare existențială la adresa Occidentului civilizat, democratic, capitalist de după 1991. Expresia vine din mediile politice de dreapta, exasperate de atitudinea multor intelectuali și politicieni de stînga, care explicau islamismul prin păcatele Occidentului, ajungînd să-l justifice, de nu chiar să-i dea un fel de legitimitate („Păi, dacă Occidentul a făcut și-a dres, nu e de mirare că islamul pune bombe” – „nu e de mirare” fiind nu de puține ori înlocuit cu „e îndreptățit să”).

Cînd cereau „claritate morală”, intelectualii de dreapta așteptau o atitudine fermă, clară, lipsită de echivoc: să numești răul rău, fără să adaugi fraze care îmblînzesc acuitatea constatării. De pildă, să spui „terorismul islamic e rău” (asta e claritate morală), fără să mai adaugi „dar să nu uităm că și Occidentul...” și dă-i și dă-i, cu un discurs atît de patetic și de amplu adăugat după conjuncția adversativă, încît afirmația inițială „terorismul islamic e rău” pălește pînă se pierde. Ca să știi că ceea ce vrea, de fapt, să spună cineva se găsește după adversativul „dar” și nu înainte, ai nevoie doar de o minimă experiență cu oamenii și de o oarecare atenție la vorbele lor, nu de vreo doxă în retorică. Revenind, susținătorii clarității morale afirmă că există pe lume asemenea manifestări ale răului (genocid, terorism, război de agresiune etc.) încît a împacheta condamnarea acestora în explicații, ondulări și echilibre mai mult sau mai puțin puse cu degetul constituie un eșec moral. Aici se impune o observație importantă: claritatea morală se manifestă în raport cu răul cel mare și nu cu feluritele forme în care răul există și care sînt, poate, tolerabile sau, cum e adesea, discutabile. De pildă, este firesc să se discute în afara exigenței clarității morale despre constituirea unei alianțe politice, rezultatele unei politici publice sau oportunitatea unei investiții. Dar – și aici vin direct la chestiune – să discuți invazia rusă în Ucraina în afara „clarității morale” este o eroare gravă, de nu chiar un act pervers de susținere a răului. Nu spun că cei care atacă abordarea clară moral a războiului din Ucraina sînt în slujba rușilor. Spun, însă, că ei urăsc Occidentul atît de tare încît le-ar plăcea ca Putin să-l pună în genunchi oleacă și să-i aplice o oarecare corecție, iar dacă asta se întîmplă ocupînd Ucraina, fie și așa.

În afara unui puternic, adînc și zgîriat de frustrări sentiment de ură împotriva Occidentului, prezent la mulți occidentali de altfel, nu-mi pot explica cum de e posibil să sugerezi că, de pildă, sprijinul dat de Occident Ucrainei după 2014, erorile politicii interne ucrainene în privința tratamentului minorităților, corupția de la Kiev sau puseurile naționaliste de la și de după Maidan justifică ori chiar au dus „logic” la Bucha, Mariupol sau Sverodonețk. Nu mai vorbesc de mica agitațiune, perfect „neclară” moral , de a sări eroic în apărarea unor Dostoievski sau Ceaikovski cînd nimeni nu a pus vreodată în discuție locul lor în primul rînd al culturii lumii. Lasă că e jenant să răspunzi discursului antirus la zi, care vizează regimul Putin și pe susținătorii lui de azi (mare parte din societatea civilă rusă), cu Dostoievski și Ceaikovski. Denunțarea unei presupuse eliminări a giganților culturii ruse din circuitul cultural occidental este o manevră jenantă, prin care vrei, de fapt, să-mi spui că și Occidentul are păcatele lui, că exagerează (inducînd ideea că „dacă exagerează și e absurd excomunicîndu-l pe Dostoievski, poate fi la fel de exagerat și de absurd excomunicîndu-l pe Putin”), că face tîmpenii, ceea ce constituie pasul decisiv în proiectul oricărui anti-occidental european de azi și de ieri: stabilirea echivalenței morale perfecte a Occidentului cu inamicii săi. Specia asta se găsea și în anii Războiului Rece. Și atunci unii spuneau „americanii și sovieticii sînt la fel”. Evident, argumentul acesta era posibil de rostit doar în Occident. Ca și acum – „Occidentul e ca Rusia, amîndoi sînt de vină pentru morții din Ucraina” se poate auzi doar în Occident. Oricum, consecința faptului că rușii și occidentalii sînt la fel este că, dacă rușii sînt criminali, atunci și occidentalii sînt criminali. Or, asemenea aberații se evită într-un singur fel: prin claritate morală. Adică prin atitudinea de a spune că una-i una și alta-i alta și că păcatul Rusiei de a invada Ucraina nu este nici similar, nici simetric cu păcatele Occidentului. Dimpotrivă, e mult mai grav decît oricare dintre păcatele Occidentului din timpul vieților noastre. Ai curaj să spui asta? Crezi asta? Asta e miza clarității morale. Și de aceea claritatea morală irită acum pe anti-occidentalii veniți de sub orizonturile stîngii și dreptei.

Chiar și așa, probabil că n-aș avea nimic de spus celor care contestă claritatea morală dacă nu ar comite două înșelăciuni în discursul lor. Prima: nimeni nu e „clar moral”, claritatea morală e imposibilă, e utopică. Doar că claritate morală nu înseamnă că cel care încearcă să o practice este impecabil, că își arogă o superioritate morală. De altfel, asta e o replică uzuală, ca din manualul Facebook, ce se dă oricărei critici morale: „Cine ești tu să vorbești?”. Gura păcătosului nu poate rosti adevărul niciodată! E drept, nimeni nu a trecut prin viață fără să taie colțurile ici-colo, dar asta nu ne pune pe toți în imposibilitatea de a numi crima crimă, de a spune răspicat, cu tot cu imperfecțiunile noastre, că războiul e război, că agresorul e agresor, că genocidul e genocid. Claritatea morală nu e limpezimea conștiinței emitente, ci limpezimea privirii asupra realității. Poate cineva care nu e pur interior să pretindă o privire clară asupra exteriorului? Eu zic că da. Altfel, n-ar avea-o nimeni. Nu spun că oamenii cunosc perfect ce-i în jurul lor – un grad anume de cecitate există întotdeauna. Dar cei care se opun clarității morale chiar vor să spună că sîntem orbi cu totul. Putem fi miopi, dar nu sîntem cîrtițe! Putem să nu vedem o variație de un centimetru pe pămîntul ce se așterne în fața pașilor noștri, dar nu putem să nu vedem un munte. Mai ales un munte de cadavre.

A doua înșelăciune. Vezi Doamne, claritatea morală fiind o judecată fără surdină, fără nuanțe, fără repliere, este specifică dictaturilor. Democrația și libertatea (vorbă mare în vocabularul extremelor care ne vor neclari) sînt incompatibile cu claritatea morală. Ar fi așa dacă democrația și libertatea ar fi antidoturi împotriva răului. Dar nu sînt! Prea adesea, sînt chiar porțile prin care Diavolul intră în lume. Faptul că dictaturile impun, uneori cu brutalitate, doctrine utopice sau radicale nu înseamnă că fermitatea morală în fața grozăviei este interzisă în democrație. Iată falsul: dacă dictaturile conduc după „da sau nu” și „cine nu-i cu noi e împotriva noastră”, atunci „da sau nu” și „cine nu-i cu noi e împotriva noastră” sînt improprii democrației pentru că, nu-i așa, democrația e opusul dictaturii. Doar că simțul moral al omului e același, omul e același (nu există o natură umană specifică democrației și alta specifică dictaturii), iar răul există și în democrație, și în dictatură. Prin urmare, să pretinzi poziții clare cînd răul devastează cuprinsul (cum e cazul unui război) nu e deloc ceva dictatorial, după cum nu e nici democratic – e pur și simplu moral.

Admit că nu e ușor să știi cînd e nevoie de claritate morală și cînd ea poate deveni pernicioasă. Simțul moral trebuie să fie flexibil, în sensul că trebuie să urmărească anvergura problemei. Pe românește, nu poți face din țînțar armăsar, nu poți pretinde claritate morală cînd e vorba de chestii mici, personale. Dacă un prieten al tău bea o bere cu un dușman al tău nu înseamnă că trebuie să-l somezi să se exprime clar „ori cu mine, ori cu el”. Mai degrabă, tu trebuie să te decizi, „ori cu el, ori fără el”. Dar dacă Rusia atacă Ucraina și face ce face, da! Cine nu sesizează diferența e ori prost ori rău-intenționat. După asediul islamismului terorist de la începutul anilor 2000, Occidentul civilizat se vede iarăși în fața unei amenințări care cere claritate morală. Nu de alta, dar altfel nu-i va putea rezista...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

banner pensii png
Creșteri de pensii între 100 și 400 de lei începând din februarie. Ce documente trebuie să depună pensionarii
Unele pensii vor crește cu sume cuprinse între 100 și 400 lei, din februarie 2025. Unii pensionari vor recupera aceste sume de bani la Mica Recalculare. Pensionarii care muncit înainte de 2001 pot depune acte care să arate că au avut venituri nepermanente.
Tanczos Barna FOTO Inquam Photos/Cosmin Enache
A fost aprobat Planul fiscal pe 7 ani al României. Barna: E un semnal de încredere
Consiliul pentru Afaceri Economice şi Financiare (ECOFIN) a aprobat marți, la Bruxelles Planul fiscal de reducere a deficitului bugetar pe 7 ani al României, a anunțat ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, spunând că decizia este un semnal de încredere pentru țara noastră.
Citroen e C3, model low cost electric v1 cropped jpg
Unul dintre cei mai mari producători auto din Franța recheamă la service automobile din toată Europa
Citroën extinde în Europa rechemarea modelelor C3 și DS3 din cauza problemelor la airbag-urile Takata, 98.000 de vehicule urmând să ajungă la service până la sfârșitul lunii ianuarie, a anunțat grupul Stellantis.
profimedia 0953516379 jpg
Ce impact au loviturile cu arme cu rază lungă de acțiune în Rusia, potrivit șefului armatei ucrainene
Intensificarea atacurilor cu arme cu rază lungă de acțiune în Rusia a dus la o scădere considerabilă a utilizării muniției de artilerie de către forțele ruse, potrivit șefului armatei ucrainene Oleksandr Sirski.
image png
România a preluat comanda Forței Uniunii Europene în Bosnia și Herțegovina
România a preluat comanda Forței Uniunii Europene în Bosnia și Herțegovina – EUFOR, cea mai mare operație multinațională din Balcanii de Vest desfășurată sub egida Politicii de Securitate și Apărare Comună (PSAC).
incendiu turcia jpg
Catastrofă în Turcia. Bilanțul incendiului de la hotel ajunge la 66 de morți și 52 de răniți
Autoritățile din Turcia au anunțat ultimul bilanț al incendiului care a cuprins hotelul din stațiunea de schi Bolu. Cel puțin 66 de persoane și-au pierdut viața, iar un număr de 53 sunt răniți transportați la spitalele din Ankara și Istranbul. Hotelul era ocupa în proporție de peste 90%
oua ochi istock jpg
Ce să adaugi în tigaie pentru ouă ochiuri perfecte, ca la restaurant. Ingredientul surpriză pe care puțini l-ar ghici!
Mulți dintre noi putem avea impresia că ouăle ochi sunt un preparat banal, care nu poate fi modificat prea mult. Însă, chiar și atunci când vine vorba despre o rețetă atât de simplă, există modalități de a o îmbunătăți!
Robert Fico FOTO Profimedia jpg
Slovacia: premierul Robert Fico este acuzat că pregătește ieșirea Slovaciei din UE
Liderul opoziției slovace, Michal Simecka, a inițiat marți o moțiune de cenzură împotriva guvernului naționalist de stânga, acuzându-l pe premierul Robert Fico că ar pune bazele unei eventuale retrageri a Slovaciei din Uniunea Europeană, informează Reuters.
Homo erectus – primii hominini care au depășit „rubiconul cerebral” jpeg
Descoperire arheologică remarcabilă! Locul din România unde au fost identificate cele mai vechi urme de locuire umană din Europa, datând de peste 1,95 milioane de ani
O teză publicată în anii '60 de unul dintre pionierii arheologiei preistorice românești, Constantin S. Nicolăescu-Plopșor, și anume că homininii au trăit pe teritoriul României în urmă cu aproximativ două milioane de ani, nu doar că a reapărut în actualitate, odată considerată căzută în desuetudine,