Cum ne văd alţii/ceilalţi

Cristina TERENCHE
Publicat în Dilema Veche nr. 128 din 6 Iul 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

în căutarea unui loc pe rafturile magazinelor europene Este deja un lucru bine ştiut că într-un fel se vede România de afară, şi altfel, din interior. Dovadă, surpriza străinilor care vin pentru prima dată la noi, şi pe care nu şi-o ascund, cînd găsesc aici un mediu oarecum familiar, uşor occidentalizat, deşi presărat cu urmele unui trecut mai mult sau mai puţin îndepărtat. Dincolo de imaginea unei ţări ce are de depăşit un handicap provocat de întîzierea în dezvoltarea sa firească, ei văd şi acele lucruri ce nouă ni se par a fi normale, din moment ce fac parte din viaţa noastră de zi cu zi, dar care, pentru ei, au ieşit din actualitate. În toată agitaţia provocată de ideea găsirii unui "brand" naţional, cu care să ne identificăm pe piaţa europeană după momentul 1 ianuarie 2007, nu vedem că tocmai acele lucruri, ce ni se par nouă neconforme normelor europene, fac specificul nostru. Un exemplu mi l-a dat un senator francez, cînd l-am întrebat ce produse româneşti crede el că va vedea pe rafturile magazinelor din Franţa după intrarea noastră în UE. Surprins, pentru că se aştepta să-l provoc să facă declaraţii mult mai protocolare, el a răspuns imediat "Dacia Renault", după care, înţelegînd sensul real al întrebării, el a răspuns: "Roşiile voastre au un gust ce-mi aduce aminte de copilărie, ca şi laptele de vacă, din satele de munte, unde vaca merge la păscut iarba şi nu e hrănită cu tot felul de produse". Probabil că, în afară de el, şi alţi europeni au atras atenţia asupra produselor "eco", cu care ne putem găsi un loc pe piaţa europeană. Privită ca ţară tradiţională şi puţin industrializată, deci puţin poluată, România ar putea exporta cu succes pe piaţa comunitară produsele alimentare organice. Dintre ţările europene, ea are cea mai mare suprafaţă de pămînt pe care nu s-au folosit niciodată pesticide. Cîţi dintre cei care au ajuns pe meleagurile noastre au rezistat în faţa unui păhărel de horincă maramureşană şi a unui bulz cu brînză de burduf, ducînd cu ei amintirea unei Românii pline de savoare? Ar putea ele cuceri piaţa occidentală? Probabil, dacă românii ar fi mai agresivi şi mai insistenţi în promovarea lor. Şi, mai ales, să renunţe la miturile inventate în perioada ceauşistă şi care s-au înfipt bine de tot în memoria colectivă. Victime ale unui asemenea mit am fost cînd, în urmă cu cîţiva ani, s-a lansat cu mare tam-tam programul "Fabricat în România" şi care a eşuat lamentabil pentru că s-a promovat producţia de confecţii în regim lohn, unde doar forţa de muncă era românească... Fără o strategie clară şi coerentă, ţara noastră rămîne doar un nume legat de cel al lui Dracula sau, mai nou, al Daciei Logan. România a negociat cu Uniunea Europeană aproximativ 120 de produse alimentare şi băuturi tradiţionale româneşti, cu denumiri de origine recunoscute, care au mari şanse să promoveze brand-uri de origine, ca salamul de Sibiu, cîrnaţii de Pleşcoi sau lactatele, care cuprind 20 de tipuri de brînză, 27 de feluri de caşcaval şi 8 tipuri de telemea. Pentru promovarea produselor autohtone s-a recurs şi la recunoaşterea şi protejarea denumirilor de origine geografică. În momentul de faţă, lista cu denumiri geografice pentru băuturi spirtoase are 39 de mărci. Printre acestea, ţuica de Valea Milcovului, cea de Buzău, de Argeş sau de Zalău, palinca de Bihor, de Ardeal sau de Maramureş. Organizaţia internaţională Superbrands, fondată în anul 1995 în Marea Britanie, a condus recent şi în România un studiu de caz asupra brand-urilor de succes, alegînd din peste 2.000 de brand-uri consacrate pe piaţa internă, circa 500 care au fost votate şi validate pentru programul Superbrands. Dintre acestea, 30% sînt născute şi crescute în România. Printre numele aflate în top se află Borsec, Dacia, Petrom, Murfatlar, Algocalmin, Mobexpert, Gerovital, Sensiblu, Flamingo, Ana Aslan, Rompetrol, Arctic şi Dorna. Primele două locuri au fost ocupate de brand-uri-produse, BitDefender şi Dacia, în timp ce Ana Aslan este situată pe locul trei ca exemplu de brand personalitate&produs, respectiv spa & produse cosmetice. Avantajele pe care înregistrarea unei mărci le poate aduce beneficiarului înseamnă, în primul rînd, protejarea mărcilor în statele membre UE, ceea ce permite companiilor româneşti să livreze produse, respectiv să presteze servicii în aceste state, sub aceleaşi mărci ca în România. Astfel, companiile româneşti vor beneficia în spaţiul UE, unde mărcile au fost înregistrate, de aceleaşi drepturi pe care le conferă înregistrarea mărcilor în România, respectiv un drept exclusiv asupra mărcii, precum şi dreptul de a se opune folosirii de către terţi a acesteia. Un astfel de exemplu ar fi Ursus, Gerovital sau Borsec, care au caracteristici şi beneficii unice care să le poziţioneze avantajos din acest punct de vedere.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Meteorologii anunță cod galben  de vânt puternic în 35 de județe ale țării jpeg
Vremea duminică, 15 decembrie. Mai multe județe sunt sub Cod galben de ceață și vânt puternic
Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis duminică dimineața avertizări Cod galben de vânt puternic și ceață pentru mai multe județe din țară.
Mango Mannheim O6 jpg
Fondatorul lanțului de magazine Mango a murit după ce a căzut de pe o stâncă
Fondatorul lanţului spaniol de produse textile Mango, Isak Andic, a murit într-un accident în Spania, a anunţat compania, relatează agenţiile internaţionale de presă. Isak Andic avea 71
Craciun copii jpg
Cum contribuie Crăciunul la sănătatea psihologică a copiilor
Crăciunul este una dintre cele mai îndrăgite sărbători din întreaga lume. Pe lângă luminițele din brad, podoabele și cadourile mult așteptate de la Moș Crăciun, această sărbătoare constituie un prilej de petrecere a timpului în familie și contribuie la menținerea unei stări de optimism și liniște, a
banner Iulia Albu
Iulia Albu, mesaj pentru toți romanii în preajma sărbătorilor de iarnă: „Anul acesta, de Crăciun...”
Sărbătorile de Crăciun sunt un prilej fantastic pentru majoritatea românilor de a se reuni cu familia și persoanele dragi. Cu doar câteva zile înainte, Iulia Albu vine în atenția oamenilor cu sfaturi prețioase. Despre ce este vorba, aflați din rândurile de mai jos.
Scena  mortii lui decebal Eikipedia common jpg
Ranisstorum, ultimul refugiu al regelui Decebal. Unde se afla locul plin de secrete, considerat un oraș sfânt al dacilor
După descoperirea în 1965 a unui monument funerar care oferea informații despre sfârșitul lui Decebal, înfrânt de romani, oamenii de știință au căutat noi indicii despre locul misterios numit Ranisstorum, de numele căruia se leagă moartea regelui dac.
Costică Prisecaru, în lesă cu Emilia Bejan. Captură YouTube
comisia europeana
Bugetul UE: Cine plătește și cine câștigă cel mai mult. Cum stă România
În bugetul UE, națiunile mai bogate din vestul și nordul Europei servesc în principal drept contributori neți, în timp ce membrii Europei Centrale și de Est sunt principalii beneficiari.
Biserica Sf  Nicolae din Demre Antalya Turcia și sarcofagul Sfântului Nicolae Colaj Anadolu Getty Images
Mormântul Sfântului Nicolae, care a inspirat povestea „Moș Crăciun”, descoperit sub o biserică din Turcia
În 2022, arheologii au început săpăturile sub o biserică din sudul Turciei, bănuind că acolo ar putea fi mormântul Sfântului Nicolae. Recent, eforturile lor au scos la lumină un sarcofag de calcar, despre care se crede că a adăpostit rămășițele episcopului ce a inspirat legenda lui Moș Crăciun.
image png
„Am aflat că soția mea a avut cândva o relație cu bărbatul care este acum iubitul mamei ei” - reacția bărbatului când l-a întâlnit pe fostul iubit al soției sale
Faptul că soția sa s-a iubit în trecut cu un bărbat care în prezent este iubitul mamei ei a creat o mare frustrare pentru un bărbat în vârstă de 35 de ani. Cum a reacționat când a aflat și de ce anume se teme?