Conţinut şi content

Publicat în Dilema Veche nr. 767 din 1-7 noiembrie 2018
„Cu bule“ jpeg

În jargonul actual al Internetului, cuvîntul conţinut circulă cu sensuri şi în contexte diferite de cele tradiţio­nale (validate de uzul comun şi înregistrate de dicţionarele generale). Termenul este cuprins, de pildă, în sintagmele creator de conţinut, producător de conţinut, furnizor de conţinut, consumator de conţinut, conţinut video, conţinut de calitate etc. Multe dintre formule – calchiate după cele construite în engleză pe baza termenului content – sună destul de neobişnuit în română, unde substantivul conţinut era fie precizat în raport cu „recipientul“ său real sau abstract (conţinutul cutiei, conţinutul telegramei), fie prins în perechi de termeni cu sens opus sau complementar, de tipul formă şi conţinut.

Conţinut, participiul substantivizat al verbului a conţine, este un termen abstract, imitat după franceză (contenu) şi italiană (contenuto); verbul însuşi este construit prin calc în secolul al XIX-lea, după latină (contineo, -ere), franceză (contenir) şi italiană (contenere), pornind de la verbul de bază moştenit din latină a ţine. În Dicţionarul limbii române al lui Laurian şi Massim (1871), substantivul avea definiţia „ce se conţine într-un recipient“, cu exemplele conţinutul acestui vas şi (metaforic) conţinutul unei scrisori.

În contextele actuale, cuvîntul este foarte des folosit cu accepţia specifică comunicării prin Internet, marketingului, publicităţii etc., de „material (scris, vizual, muzical) oferit de un site web“ (Merriam-Webster): „Răspunderea furnizorilor de servicii online pentru conţinutul găzduit“ (zf.ro); „cei mai mulţi producători de conţinut se plîng de diluarea veniturilor din cauza pirateriei online“ (adevarul.ro), „cît de greu este pentru creatorii de conţinut original să cîştige sume consistente“ (gandul.info); „site-uri ce promovează un conţinut pirat“ (aimr.ro), „Dorim să vă oferim cel mai recent conținut de ajutor“ (support.office.com) etc.

Sensul special al cuvîntului, grefat pe sensurile cu care acesta a intrat mai demult în uz, nu este totuşi şocant şi nemotivat. Chiar în contexte noi, cititorii pot deduce despre ce este vorba, calcul semantic fiind în acest caz o soluţie preferabilă împrumutului. De altfel, noul conţinut intră în concurenţă cu anglicismul content (avînd origine latină comună cu termenii romanici, în participiul contentus al verbului contineo). Anglicismul apare destul de frecvent în jargonul profesional şi în preluările publicistice (adaptat grafic prin alipirea articolului sau marcîndu-i-se prin cratimă caracterul de neologism): „în ultimii ani, în marketingul modern, specialiştii au atras atenţia că viitorul va sta în contentul video“ (btvideo.ro); „Vedem contentul local ca pe ceva ce ne protejează de toţi jucătorii internaţionali“ (interviu, hoinaru.ro); „Content-ul pentru telefoane mobile“ (blitztech.ro) etc. Nu de puţine ori, anglicismul (mai şocant) este plasat în titlu, textul cuprinzînd, pentru variaţie şi poate pentru lămurire, traducerea sa: „Contentul umanizează ofertele şi pachetele pe care le au operatorii“ (zf.ro, titlu de articol); „multitudinea de tipuri de conţinut, precum ştiri, sport, filme“ (zf.ro, textul articolului); „Furnizorii de Internet vor oferi aplicaţii de securizare a contentului pentru copii“ (adevarul.md, titlu); „furnizorii de servicii de acces la Internet vor oferi utilizatorilor finali posibilitatea de instalare a aplicaţiilor de filtrare a conţinutului cu impact negativ asupra copiilor“ (adevarul.md, text). Uneori cuvîntul este dezambiguizat prin echivalentul său contextual (foarte adesea conţinut chiar înseamnă informaţie): „Preferințele românilor cu privire la informația (contentul) prezentată pe site-uri“ (mediawrite.eu).

Ca termen de specialitate, restrîns la comunicarea în mediul online, conţinut este un cuvînt necesar, care permite opoziţia între creatori de conţinut şi consumatori de conţinut, sau pe cea între consum de conţinut (termen generic pentru lectură, ascultare, vizionare) şi comunicare online. De exemplu, într-o statistică asupra timpului petrecut de oameni navigînd pe net, apar categoriile conţinut, comunicare, căutare, cumpărături (comanescu.ro). Termenul specializat poate marca mai simplu diferenţa dintre simpla distribuire a unor materiale şi producerea a ceva nou, dintre reproducere şi creativitate. Există poate un risc de extindere exagerată a jargonului actual asupra trecutului (erau marii clasici furnizori de conţinut de calitate? lectura pasionată e doar consum de conţinut?), dar, pînă una-alta, să ne mulţumim cu un termen transparent, preferabil împrumutului content şi – se pare – deja mai frecvent în uzul specializat decît acesta din urmă. 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.
Viktor Orbán (9298443437) jpg
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Orbán și românii
Indiferent însă de ceea ce îl mînă în luptă pe dl Orbán, nota sa de plată e mult întîrziată.
Frica lui Putin jpeg
Cenaclul „Flacăra” 2.0
Nu, Adrian Păunescu nu a fost un „colaboraţionist”. El a fost un coautor, poate printre cei mai importanţi, al cultului lui Ceauşescu.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
O spectaculoasă prăbușire mută – o întîmplare din deceniul Iohannis
Cu adevărat uimitoare sînt căderile care nu produc niciun zgomot.
Phone Booth with Tower Bridge (36387425206) jpg
Cabina de telefon
În Marea Britanie, tradiționalele cabine roșii de telefon au devenit mici galerii de artă.
Iconofobie jpeg
Detalii complicate
Putem sesiza incongruențe multiple între omul creator și – jucîndu-ne puțin cu noțiunile – creatorul trăitor.
„Cu bule“ jpeg
Teoria chibritului
„A face teoria chibritului” e una dintre expresiile colocviale și umoristice cunoscute de toată lumea, dar pe care dicționarele noastre nu le-au înregistrat.
HCorches prel jpg
Atunci ne vom transforma într-un algoritm matematic
Nu matematica, nu fizica, nu chimia sînt cele care dau unei națiuni identitate. Ci limba, literatura, istoria, artele.
p 7 WC jpg
Crizele de astăzi sînt altfel
Crizele nu mai sînt evenimente rare și izolate, care afectează un grup restrîns de persoane.
Un sport la Răsărit jpeg
Carevasăzică, Viktor Orbán ține cu Csikszereda?
Tipul e un fabulos afacerist care foloseşte orice mijloc, orice tertip pentru a-şi mări capitalul, financiar sau electoral.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Pensionarii de la terasă
Îmi vin în minte pensionarii străini, turiști prin România anilor ’70-’80, care ne uimeau prin mobilitatea, veselia și seninătatea lor.
O mare invenție – contractul social jpeg
Jus cogens
Cine are cîștig de cauză într-un conflict? Cel care e mai puternic sau cel care are dreptate?

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.