Companiile şi networking-ul

Cristian GHEORGHE
Publicat în Dilema Veche nr. 706 din 31 august – 6 septembrie 2017
Companiile şi networking ul jpeg

Referitor la articolul „Sfîntul Networking” al lui Adrian Benea, Dilema veche, nr. 704, 17 august 2017 

Articolul prezintă networking-ul ca fiind o denumire mascată a vechiului și păgubosului sistem de pile și relații și care, reiese din text, funcționează cu succes în mediul de afaceri privat, chiar și în Canada, atunci cînd vorbim de angajări sau promovări. Nu este așa.

Companiile de succes ajung să aibă rezultatele care le plasează pe poziții de top în piață pentru că înțeleg ce vor sau ar vrea clienții să cumpere, le oferă variante din care pot alege și plasează produsele și serviciile la îndemîna acestora. Asta le aduce cifra de afaceri, sau vînzarea, dacă vreți, unora chiar profitul care le asigură viitorul. Succesul este rezultatul gîndirii și al deciziei managerilor, care sînt susținuți în execuție de toți membrii companiei respective. Dacă aceștia sînt angajați și promovați pe alte criterii, în afara competenței și a capacității de a lucra împreună în mod productiv, nu mai avem despre ce vorbi, firma iese din piață sau devine irelevantă și incapabilă să atragă oameni talentați.

Sistemul de pile și relații era bazat pe lingușire, agende ascunse, strategii meschine. O companie de succes de astăzi nu își poate permite alt sistem decît cel bazat pe competență tehnică, pe încredere și respect reciproc, pe abilități de comunicare, de lucru împreună și rezolvare de probleme. Capacitatea de a rezolva probleme, de a comunica eficient, de a lucra în echipă sau de a conduce eventual acea echipă sînt ingredientele care valorifică abilitatea tehnică și fără de care am trăi în haos, din punct de vedere economic. Gîndiți-vă la calitatea produselor care au fost fabricate înainte de ’89 și la a celor de acum, ale unor firme privatizate cu succes (auto, alimente, hoteluri etc.).

Iată că unul din secretele com­petitivității este asigurarea calității resurselor umane (funcția de HR se ocupă de asta, împreună cu managerii de linie și cu directorul general): definesc un număr de criterii de succes, potrivite pentru strategia de dezvoltare a afacerii pentru următorii ani, se asigură că acestea sînt înțelese și acceptate de angajați, după care le folosesc la măsurarea performanței acestora, transparent și profesionist. Dacă sînt 7 asemenea criterii în total, avem șanse mari ca unul singur să fie tehnic, celelalte fiind așa-numitele soft skills pe care le-am amintit mai sus. Ele trebuie aplicate în activitatea de zi cu zi a tuturor, pentru că inițiază și păstrează atmosfera de încredere și respect reciproc, care este baza funcționării adecvate pentru orice om care se angajează conștient într-o activitate. Adică, dincolo de bani, oamenii lucrează cu plăcere și maximum de productivitate dacă le e clar ce așteptări are compania de la ei, cum le este măsurată activitatea și cum se fac promovările. Transparent, decent și motivant. Funcționează la fel și în România corporatistă, și în Germania, și sînt convins că și în Canada.

De aici ajungem la recrutare. În primul rînd, o companie se uită în interior să vadă dacă are oameni potriviți pentru pozițiile care apar. De cele mai multe ori, ei sînt știuți, tocmai pentru că există un sistem bun de evaluare a performanței, care îi descoperă pe cei talentați și doritori de avansare. Datorită transparenței, ei sînt acceptați de colegi. Este un sistem din care toți cîștigă, pentru că angajații știu că pot să crească dacă muncesc bine și își respectă valorile, iar compania cheltuie mai puțin decît cu angajările din exterior. De aceea nu apar multe poziții la anunțuri. Cînd nu găsești pe nimeni înăuntru, atunci apelezi la surse externe. Cei recrutați astfel trebuie să se potrivească culturii companiei, în primul rînd. Recruterii se întreabă: pot ei să înțeleagă cum funcționăm și să se integreze rapid? Sînt responsabili, sînt lipsiți de trufie, sînt perseverenți și pasionați de ceea ce fac? Au lucrat în companii asemănătoare? Au facut o școală care le-a cultivat valorile acestea? Au citit ce trebuie, s-au întîlnit cu cine trebuie, ca să îi ajute să se descopere și să fie mai buni? Sînt cunoscuți în branșă? Pot primi recomandări bune? (Iată, recomandări!). Adică, au știut să se pregătească să facă performanță și să-și construiască network-ul potrivit? Atunci, merită să fie recompensați și respectați. Ei nu sunt nici roboței, nici defavorizați, nici nu-și dau cu părerea în domenii pe care nu le cunosc bine. Ei și companiile lor produc valoarea din care societatea întreagă își alimentează resursele. 

Cristian Gheorghe este consultant în managementul resurselor umane și managing partner la Nexus Consulting International.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Compania aeriană Wizz Air, cercetată de Comisia Europeană. Cum erau păcăliți clienții pentru a plăti mai mult
Comisia Europeană și autoritățile UE pentru protecția consumatorilor au demarat o investigaţie în ceea ce priveşte 20 de companii aeriene, printre care şi Wizz Air.
image
Povestea unei fotografii tulburătoare din vreme de război. De ce erau așezați copiii „în poziția de rugăciune”
Durere, speranță, neputință și rugăciune. Așa putem descrie fotografiile de război care erau făcute pentru a alina dorul celor ce luptau pentru pământul strămoșesc.
image
Cum poți verifica dacă ești victima unei escrocherii cu o clonă de voce AI. Întrebările care îți pot salva contul bancar
O nouă modă de înșelăciune la telefon este folosirea unei clone de voce, generată de inteligența artificială, care se prezintă drept o persoană cunoscută. Scopul unei astfel de escrocherii este de a-ți goli conturile bancare.

HIstoria.ro

image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
La un pahar de vin cu Dej. Când comuniștii români vorbeau, pe șleau, despre crimele lui Stalin
Congresul Congresul al XXII-lea al PCUS consfinţeşte oficial victoria lui Nichita Hurşciov asupra concurenţilor stalinişti. După reculul provocat de Rebeliunea din Ungaria, destalinizarea din 1956 capătă un nou avînt.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.